nicusor1961 Postat August 2, 2012 Partajează Postat August 2, 2012 Sunt doua moduri prin care intr-o bobina pot fi indusi curenti :1. Bobina este fixa si se afla intr-un camp magnetic variabil 2. Bobina se misca intr-un camp magnetic In cazul generatorului lui "arcadius" se aplica varianta 1 .Variatia campului magnetic prin bobine se obtine prin schimbarea pozitiei magnetilor fata de bobine . Campul magnetic dintre doi magneti opusi este constant motiv pentru care si piesele polare , discurile metalice, trebuiesc facute din fier moale (armco) . Nu este nevoie de materiale cu rezistivitate mare (tole de fero-siliciu) pentru ca nu avem camp magnetic variabil si in niciun caz alternativ , asa cum avem prin interiorul bobinelor . Incalzirea generatorului se produce doar in bobine prin efect Joule si depinde doar de rezistenta conductorului si curentul debitat (R x I x I). De altfel , arcadius poate sa confirme ca nu placile metalice se incalzesc ci bobinele . Asa cum am mai spus , principiul asta este folosit si la generatoarele mari la care excitatia se face cu bobine in curent continuu pe rotor . Acesta nu este construit din tole de fero-si ci din piese masive de fier moale . Incalzirea rotorului la aceste generatoare se produce prin transferul de caldura de la bobinele de excitatie alimentate in cc. Curentul prin bobine este controlat pentru a mentine tensiunea constanta la bornele statorului . In toate masinile electrice miezurile magnetice sunt din tole acolo unde campul magnetic este variabil ( si alternativ ) si din piese masive din fier moale unde campul magnetic este constant . Pentru ca tot se dadea exemplu motorul de stergator de parbriz , vedeti sunt doua tipuri de miez magnetic . Primul , cel din rotor , unde campul este variabil , care este din tole si cel de-al doilea , care este chiar carcasa motorului prin care se inchide campul magnetic creat de magneti si care este din fier masiv , nu din tole . In functionare , motorul se incalzeste din interior , din cauza incalzirii rotorului si nu din cauza curentilor turbionari care ar aparea in carcasa exterioara . Link spre comentariu
arcadius Postat August 2, 2012 Autor Partajează Postat August 2, 2012 Sunt doua moduri prin care intr-o bobina pot fi indusi curenti :1. Bobina este fixa si se afla intr-un camp magnetic variabil 2. Bobina se misca intr-un camp magnetic In cazul generatorului lui "arcadius" se aplica varianta 1 .Variatia campului magnetic prin bobine se obtine prin schimbarea pozitiei magnetilor fata de bobine . Campul magnetic dintre doi magneti opusi este constant motiv pentru care si piesele polare , discurile metalice, trebuiesc facute din fier moale (armco) . Nu este nevoie de materiale cu rezistivitate mare (tole de fero-siliciu) pentru ca nu avem camp magnetic variabil si in niciun caz alternativ , asa cum avem prin interiorul bobinelor . Incalzirea generatorului se produce doar in bobine prin efect Joule si depinde doar de rezistenta conductorului si curentul debitat (R x I x I). De altfel , arcadius poate sa confirme ca nu placile metalice se incalzesc ci bobinele . Asa cum am mai spus , principiul asta este folosit si la generatoarele mari la care excitatia se face cu bobine in curent continuu pe rotor . Acesta nu este construit din tole de fero-si ci din piese masive de fier moale . Incalzirea rotorului la aceste generatoare se produce prin transferul de caldura de la bobinele de excitatie alimentate in cc. Curentul prin bobine este controlat pentru a mentine tensiunea constanta la bornele statorului . In toate masinile electrice miezurile magnetice sunt din tole acolo unde campul magnetic este variabil ( si alternativ ) si din piese masive din fier moale unde campul magnetic este constant . Pentru ca tot se dadea exemplu motorul de stergator de parbriz , vedeti sunt doua tipuri de miez magnetic . Primul , cel din rotor , unde campul este variabil , care este din tole si cel de-al doilea , care este chiar carcasa motorului prin care se inchide campul magnetic creat de magneti si care este din fier masiv , nu din tole . In functionare , motorul se incalzeste din interior , din cauza incalzirii rotorului si nu din cauza curentilor turbionari care ar aparea in carcasa exterioara .Corect cel mai bine ai explicat in felul asta . cum a mai spus ca nu am simtit nici o incalzire la rotoare metalice ci doar la stator si cred ca e bine sa ne oprim aici neam lamurit.Mai bine va spun ce am facut eriseara am coborat eoliana la pamant si iam facut acea modificare sa iasa mai greu din vant , pentru asta a trebuit sa montez un arc pe balamaua cozi pentru ai ingreuna esirea din vant . rezultatele sunt surprinzatoare desi nu am vazut inca un vant mare ci doar in rafale astazi am vazut acul ampermetrului pe undeva 90A tensiunea a fost 29v pentru ca bateriile erau aproape incarcate, asa ca treaba e f buna cand voi reusi sa prind un vant o sa revin cu poze pe ampermetru si voltmetru. Link spre comentariu
puriu Postat August 2, 2012 Partajează Postat August 2, 2012 Observatiile de mai sus sunt din ce in ce mai corecte, dar nu acopera toata complexitatea fenomenelor. Cand generatorul merge in gol pierderile pot fi complet eliminate. Pierderile in cupru sunt nule pentru ca nu trece curent, pierderile magnetice sunt nule pentru ca am camp constant, iar pierderi prin curenti turbionari nu am daca rotorul nu are piese metalice. Se poate verifica daca rotorul se invarte liber, ca o roata de bicicleta. Cand generatorul este in sarcina, prin bobine trece curent, iar acestea devin surse de camp magnetic in miscare. Prin magneti si prin restul circuitului magnetic trece un flux magnetic rezultant care este variabil. In magneti apar pierderi prin histerezis, ca in orice magnet permanent, iar in magnetul metalic si in circuitul magnetic apar pierderi prin curenti turbionari. Chiar daca fac magnetii din ferita si circuitul magnetic din tole, pierderile prin histerezis in magneti nu pot fi eliminate. In generatorul descris pierderile sunt in cea mai mare parte in cuprul bobinelor, deci aici trebuie actionat. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat August 2, 2012 Partajează Postat August 2, 2012 nicusor1961 ,mai e metoda ecranarii campului .Rare piese,dar sant si d'astea...magnetul e concentric cu bobina ,iar intre ele se invarte o piesa polara asemanatoare ghearelor de la alternatorul auto .Avantajul e ca la viteze mari magnetul poate fi inlocuit cu o bobina si controlul devine elactric (I excitatie) ;dezavantaje-constructie solida . Link spre comentariu
nicusor1961 Postat August 2, 2012 Partajează Postat August 2, 2012 Nu este chiar asa . Masina electrica de care vorbiti este construita pe principiul alternatorului auto inversat . Bobina de excitatie este exterioara nu in interiorul rotorului iar ghearele metalice sunt in interior atasate de 2 placi metalice asezata pe cele 2 parti ale bobinei .Ghearele sunt pozitionate alternativ ca sa se poata obtine alternanta polilor magnetici N,S, etc. . Rotorul este un magnet cilindric cu mai multi poli dispusi circular . Numarul de poli este egal cu numarul de poli reprezentati de ghearele metalice . Aplicarea unei tensiuni alternative pe bobina genereaza un camp magnetic invartitor dar sensul de rotatie al rotorului este aleatoriu . De obicei exista un mic dispozitiv mecanic care determina rotorul sa se invarteasca intr-un singur sens . Este o masina electrica sincrona care poate fi reversibila , genereaza curent alternativ daca este invartit rotorul . Link spre comentariu
The Stressmaker Postat August 2, 2012 Partajează Postat August 2, 2012 Cred ca discutia se axeaza in jurul curentilor de inductie care apar in metalul bazei bobinelor la rotatia rotorului cu magneti pe el. Aici exista pe suprafata bazei bobinelor atatea zone magnetice cati magneti sunt pe rotor. Aceste zone magnetice se rotesc odata cu magnetii si intr-un anumit punct fix de pe aceasta baza apare un camp magnetic variabil cu freventa variabila dependenta de rotatia generatorului. De histerezisul materialului depinde si puterea disipata. La 200-300 rotatii pe minut, cat are eoliana turatia, puterea disipata astfel este mult mai mica decat la 50Hz unde acestia sunt "vizibili". Un generator care are doar bobine de cupru si nu are miez magnetic disipa mai putina caldura decat unul cu miez pentru ca acel miez are pierderi mari prin curenti turbionari care se apropie de cele la 50Hz, pentru ca turatia este multiplicata cu numarul de magneti de pe rotor.Un generator fara miez (asemanatoare cu cele din discutia aceasta) este mai voluminos decat unul cu miez din cauza bobinelor mai mari dar are avantajul ca disipa mai putina caldura comparativ cu unul de aceeasi putere dar cu miez plus ca la cele fara miez, datorita volumului mare, "densitatea" de caldura este mai mica pe suprafata exterioara. Cam asta am inteles din aceasta discutie.@arcadius: bobinele din foaie de tabla "poticnesc" generatorul doar prin faptul ca sunt magnetice si "atrag" magnetul in acea pozitie. Bobinele de cupru nu fac acest lucru nefiind magnetice.@tyc: la eolienele facute in regim de amator conteaza greutatea ridicata iar acest generator cu ecranarea campului nu prea este tentant plus ca are mai multe piese, de obicei confectionate special, decat acesta construit de dl. arcadius, astfel generatorul de care mentionati este ceva mai complicat de construit. Link spre comentariu
rinaldoparaipan Postat August 2, 2012 Partajează Postat August 2, 2012 Arcadius, nu te mai juca cu amperii!!Din cate mi-ai zis, bobinajul la stator este cu 2 fire de 1,8mm, deci ai sectiunea de 5mmp, adica 75A curent maxim.Daca ai zis ca ai scos 90A, si ai si mai ingreunat coada...Pacat de stator, ai grija! Link spre comentariu
mișa Postat August 2, 2012 Partajează Postat August 2, 2012 Arcadius, nu am inteles prea bine cum ai facut acea modificare de iesire din vint. Daca ai timp si chef, pune un desen sau explica mai amanuntit. Oricum te felicit pentru orice imbunatatire.In cazul unui generator ca al tau, fara mieziri in bobine, prin invirtire cu mina, FARA sarcina nu vei simti smucituri. Daca pui o sarcina, sau pui bobinele in scurt, vei observa chiar si la invirtirea cu mina smucituri.Daca pui miez in bobine vei observa smucitiri si in gol. Cu cit ai mai multe faze smuciturile vor fi mai mici. Faptul ca ai multe faze te ajuta major la filtrare, lucru care intr-adevar in situatia ta nu e prea important.Totusi, e important ca bobina sa aiba racire. Din punctul de vedere al racirii, turnarea in rasina epoxidica e o proasta alegere. Asta e doar unul dintre motivele pentru care am avut dubii asupra datelor declarate de tine. Miezurile lucreaza atit ca radiatoare cit si ca "masa termica" pentru eventualele suprasolicitari.Toate experimentele cu generatoare facute de mine se adresau regimului hidro, mult mai constant in functionare, unde e greu de vorbit de o medie. Lucrezi aproape continuu la o anumita putere. De aia am facut testele cu strungul, unde mi-am permis sa tin generatorul ore in sir in ce regim vreau, pina vad care e punctul de stabilizare termica. Oricum, principial situatia e echivalenta, doar regimul de functionare e diferit. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat August 2, 2012 Partajează Postat August 2, 2012 @tyc: la eolienele facute in regim de amator conteaza greutatea ridicata iar acest generator cu ecranarea campului nu prea este tentant plus ca are mai multe piese, de obicei confectionate special, decat acesta construit de dl. arcadius, astfel generatorul de care mentionati este ceva mai complicat de construit.Tipul acesta de generator l-am reparat pe o eoliana verticala . Link spre comentariu
arcadius Postat August 3, 2012 Autor Partajează Postat August 3, 2012 @arcadius: bobinele din foaie de tabla "poticnesc" generatorul doar prin faptul ca sunt magnetice si "atrag" magnetul in acea pozitie. Bobinele de cupru nu fac acest lucru nefiind magnetice.Am zis eu ca am folosit bobina DIN FOAIE DE TABLA ? , eu am folosit tabla de cupru pe lat intre magneti 17mm si nu trebuia normal sa se simpta la mana smucituri cand roteam rotoarele cu magneti si bobina in gol. acelasi test lam facut cu bobina dar din sarma de cupru si nu se simtea nimic . Mentionez ca invartind rotorul 50rpm obtineam 4v pe acea bobina din tabla de CUPRU dar simteam acele smucituri la mana chiar daca puneam si un capat de tablita intre magneti vertical , la fel sau simtit smuciturile , mai incet fiind doar o fasie de tabla.Ce am inteles eu din asta este ca nu se poate folosi pe magneti permanenti tabla pentru ca liniile campului magnetic . In tabla se formeaza spire in scurt. poate daca puteam sa ecranez lateralele magnetului , sau incastram magnetul in disc nu mai aparea acest fenomen. Asta e parerea mea. Link spre comentariu
arcadius Postat August 3, 2012 Autor Partajează Postat August 3, 2012 Arcadius, nu te mai juca cu amperii!!Din cate mi-ai zis, bobinajul la stator este cu 2 fire de 1,8mm, deci ai sectiunea de 5mmp, adica 75A curent maxim.Daca ai zis ca ai scos 90A, si ai si mai ingreunat coada...Pacat de stator, ai grija!Teoretic nu este posibil ,eu lucrez practic si orice sar intampla nu ma sperii abia cand vad statorul in "flacari "ma conving , tinand cond de viteza vantului are timp sa se raceasca. Link spre comentariu
arcadius Postat August 3, 2012 Autor Partajează Postat August 3, 2012 Arcadius, nu am inteles prea bine cum ai facut acea modificare de iesire din vint. Daca ai timp si chef, pune un desen sau explica mai amanuntit. Oricum te felicit pentru orice imbunatatire.In cazul unui generator ca al tau, fara mieziri in bobine, prin invirtire cu mina, FARA sarcina nu vei simti smucituri. Daca pui o sarcina, sau pui bobinele in scurt, vei observa chiar si la invirtirea cu mina smucituri.Daca pui miez in bobine vei observa smucitiri si in gol. Cu cit ai mai multe faze smuciturile vor fi mai mici. Faptul ca ai multe faze te ajuta major la filtrare, lucru care intr-adevar in situatia ta nu e prea important.Totusi, e important ca bobina sa aiba racire. Din punctul de vedere al racirii, turnarea in rasina epoxidica e o proasta alegere. Asta e doar unul dintre motivele pentru care am avut dubii asupra datelor declarate de tine. Miezurile lucreaza atit ca radiatoare cit si ca "masa termica" pentru eventualele suprasolicitari.Toate experimentele cu generatoare facute de mine se adresau regimului hidro, mult mai constant in functionare, unde e greu de vorbit de o medie. Lucrezi aproape continuu la o anumita putere. De aia am facut testele cu strungul, unde mi-am permis sa tin generatorul ore in sir in ce regim vreau, pina vad care e punctul de stabilizare termica. Oricum, principial situatia e echivalenta, doar regimul de functionare e diferit.In cazul tau ma refer la hidro ,acolo nu ai racire ca in situatia mea unde cu cat cresc amperii cu atit vantul are o putere si bate f tare si are timp sa il raceasca.In afara de rasina am folosit praf de talc amestec cu rasina pentru o racire mai buna a statorului.Modificarea esirii din vant nu a fost complicata , nu am ingreunat coada doar am mai pus un arc pe balamaua cozi sa mai tina si arcul bratul cozii sa prind si vanturi mai mari nu f mari . la cele f mari sunt sigur ca va esi din vant. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat August 3, 2012 Partajează Postat August 3, 2012 Tabla (platbanda in cazul bobinelor) poate fi din fier sa cupru sau aluminiu sau argintata ...oricum din ce ar fi cand se misca intr-un camp magnetic genereaza o tensiune care la randul ei genereaza un alt camp magnetic ;degeaba e diamagnetic materialul ,devine un electromagnet cand ai miscat si reactioneaza cu magnetul permanent.La transformatoare cu spire nestrinse se poate observa fenomenul :aici sarma suna . Experimental ,pune sarma cu sectiunea echivalenta cu a platbenzii si urmareste daca nu ai 'smucituri' (eventual si de calitarea materilului din platbanda) . Link spre comentariu
aerodinamic Postat August 3, 2012 Partajează Postat August 3, 2012 @arcadius: bobinele din foaie de tabla "poticnesc" generatorul doar prin faptul ca sunt magnetice si "atrag" magnetul in acea pozitie. Bobinele de cupru nu fac acest lucru nefiind magnetice.Am zis eu ca am folosit bobina DIN FOAIE DE TABLA ? , eu am folosit tabla de cupru pe lat intre magneti 17mm si nu trebuia normal sa se simpta la mana smucituri cand roteam rotoarele cu magneti si bobina in gol. acelasi test lam facut cu bobina dar din sarma de cupru si nu se simtea nimic . Mentionez ca invartind rotorul 50rpm obtineam 4v pe acea bobina din tabla de CUPRU dar simteam acele smucituri la mana chiar daca puneam si un capat de tablita intre magneti vertical , la fel sau simtit smuciturile , mai incet fiind doar o fasie de tabla. @arcadius; Sa nu mai apara aca smuncitura poti folosi tabla cu latimea de 8.5mm doua bobine inseriate suprapuse ca sa dea 17mm si nu o sa mai apara acea smuncitura incearca sa tai fIsIia de tabla In doua sa dea 8.5mm si fa doua bobine suprapuse si Incearca daca mai apare acea smuncitura In gol astept rezultatul testului. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat August 3, 2012 Partajează Postat August 3, 2012 @arcadius: nu comentez, dar eu asa intelesesem de aici, citez: " ma referam la bobina facuta din tabla pe latimea de 17mm , capetele ei nu le tin in scurt dar se simpde smucituri de scurt iar bobina din sarma nu se simt acele smucituri adica scurturi ." ca este vorba de tabla zincata de fier pentru ca acesta a fost primul gand cand ati mentionat de tabla adica s-au taiat fasii din tabla zincata si s-au facut bobinele. Sa inteleg ca v-ati referit la tabla de cupru taiata fasii si montata pe rotor. Daca aveti bunavointa sa faceti o mica descriere a acelui generator ar fi foarte bine, asa voi intelege si eu cum l-ati gandit. Daca nu a existat nici un contact fizic intre rotor si stator, dupa parerea mea ar fi doua explicatii. Prima ar fi curentii turbionari care s-ar comporta ca si spire in scurt in interiorul tablitelor, efectul fiind mai puternic daca magnetii sunt mai ingusti pe raza rotorului, franand rotorul si a doua ar fi ca undeva apare un scurtcircuit electric sau o spira in scurt la montarea tablitelor (spira in scurt poate aparea si daca foaia de tabla este montata perpendicular pe campul magnetilor, asemanator cu planul spirelor bobinei). Am inteles ca ati montat tablite pe bobine si este posibil ca acea tablita sa se fi comportat ca o spira in scurt. Sa presupun ca ati incercat o varianta de generator asemanator celui mentionat de dl. tyc prin care s-a incercat modificarea campului magnetic intre magneti si bobine? @tyc: din ce cunosc generatoarele verticale au de obicei generatorul jos la baza elicii si nu au nimic electric in partea de sus. Asa ca se pot face oricat de grele atat timp cat greutatea este la nivelul solului. Tabla de fier devine magnetica si este atrasa de magnet putand da impresia de zmucitura dar cea de cupru nu face asta. In ambele tipuri de tabla pot aparea curentii turbionari care se comporta ca o frana dar acestia nu apar sesizabil la turatii foarte mici. Daca magnetii trec repede prin fata bobinei realizate din tabla este posibil sa apara ceea ce ati descris dv. si la turatii mici cu referire la spira de scurt din contactoare (aici este cel mai audibil fenomenul) pentru ca variatia campului magnetic este foarte rapida in zona magnetului. @aerodinamic: interesanta ideea, eliminarea curentilor turbionari de la jumatatea distantei intre magneti unde campul magnetic este perpendicular pe axa generatorului si perpendicular pe "spirele" bobinelor din fasii de tabla. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum