Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

eoliana mea de 2,5kw


arcadius

Postări Recomandate

Cred ca faci o mica confuzie la modul de functionare al regulatorului:

Acesta CUPLEAZA shuntul la 14,2-14,4V sau 28,4-28,8V si DECUPLEAZA cand tensiunea scade cu 0,1-0,2V sub aceste valori.

Shuntul este o rezistenta de sarcina suplimentara, cu puterea egala cu a eolienei, care preia curentul furnizat de generator in momentul cand bateriile sun incarcate full.

Functioneaza invers fata de un regulator(charger) de fotovoltaice.

Eoliana nu are voie sa ramana pe liber.

Link spre comentariu

Tocmai la asta ma gandeam si eu, ca atunci cand tensiunea e cu 0,1-0,2V mai mica curentul de incarcare e si el mic, eu ziceam ca sa se porneasca incarcarea cand scade ceva mai mult tensiunea pe acumulatori, adica cand scade cu aproximativ 2 V. De aceea am adresat intrebarea cam cum se comporta la voi, cei care deja aveti acele controlere de incarcare. 

Ma gandesc ca atunci cand e furtuna si ai bateriile aproape pline turbina poate sa o ia razna. In cazul meu, v-am spus ca acea eoliana a stat iarna necuplata si s-a invartit pana a innebunit, dar nu are nimic, palele sunt micute si poate sa treaca prin orice furtuna. E montata la vreo 500m de plaja si e si in camp deschis.

 

Ca si idee, am observat undeva pe net un sistem de 3-4 praguri la care in functie de puterea eolienei, curentul acumulatorilor, se cuplau 3-4 sunturi separate reglate la diverse tensiuni.

Practic sunt mai multe controlere puse in paralel , fiecare cu alt prag. Astfel se tine eoliana la o sarcina relativ constanta.

In acest caz e necesara si o verificare a turatiei ca sa nu introduci rezistente de sarcina inutil cand eoliana are turatie redusa. E posibil ca sa nu mai porneasca la vant slab.

Link spre comentariu

Am pus pozele, schemele sunt de pe diverse saituri, sa mergeti pe saitu cu timeru 555, se vede in poza, acolo explica si valoarea tensiunilor in punctele de test, ceva cu 1,66V, si 3,.. , eu nu m-am lamurit de ce, dar ideea e ca atata timp cat respecti tensiunile e ok.

 

Eu am modificat schema ca sa obtin acele praguri astfel:

Am construit 2 divizoare pe fiecare ramura, care prin comutatorul acela fac comutarea intre 24 si 48 V

Ma mai gandesc cum sa alimentez timerul 555  cand am 55-60V la intrare si sa mai functioneze si la 24V, fara sa fiu nevoit sa pun un comutator.

Poate o exista un comutator cu mai multe siruri de contacte si asa s-ar putea mesteri ceva.

 

In timp ce va scriu imi trece o traznaie prin cap: sa fac 2 montaje de comanda, fiecare pt tensiunea lui, sa le pun pini de alimentare separati si iesirile catre tranzistorul MOS sa fie in paralel, izolate prin cate o dioda.

 

 

http://www.99poze.ro/controler_cu_timer_/

Link spre comentariu

Eu te-as sfatui sa faci schema lui Florin Tanasa, adaptabila pentru 12, 24 sau 48V.

https://sites.google.com/site/florintanasa/regulatorincarcare

Care este testata  de mai multi utilizatori, merge foarte bine.

Cea a lui Iulian(SIA) nu stiu cum se comporta, au fost tot felul de discutii pe tema asta.

Daca ai un banc de baterii cu o tensiune data, nu inteleg de ce vrei aceste tensiuni "selectabile"

Atentie:7805 nu tine la 24V.

Pentru alimentare pe 48V(58-60V) in baterii, contacteaza-ma pe privat.

Link spre comentariu

Am pus pozele, schemele sunt de pe diverse saituri, sa mergeti pe saitu cu timeru 555, se vede in poza, acolo explica si valoarea tensiunilor in punctele de test, ceva cu 1,66V, si 3,.. , eu nu m-am lamurit de ce, dar ideea e ca atata timp cat respecti tensiunile e ok.

 

Eu am modificat schema ca sa obtin acele praguri astfel:

Am construit 2 divizoare pe fiecare ramura, care prin comutatorul acela fac comutarea intre 24 si 48 V

Ma mai gandesc cum sa alimentez timerul 555  cand am 55-60V la intrare si sa mai functioneze si la 24V, fara sa fiu nevoit sa pun un comutator.

Poate o exista un comutator cu mai multe siruri de contacte si asa s-ar putea mesteri ceva.

 

In timp ce va scriu imi trece o traznaie prin cap: sa fac 2 montaje de comanda, fiecare pt tensiunea lui, sa le pun pini de alimentare separati si iesirile catre tranzistorul MOS sa fie in paralel, izolate prin cate o dioda.

 

 

http://www.99poze.ro/controler_cu_timer_/

Nu vad la ce ar folosi mai multe praguri, sau mai multe regulatoare in paralel. Rolul regulatorului e sa nu permita incarcarea bateriei peste o anumita  tensiune, sa zicem 14,5V. In acelasi timp, ofera si o sarcina eolienei, ca aceasta sa nu se tureze. Regulatoarele functioneaza de regula, cu frecventa fixa si umplere variabila. In exemplul dat, tensiune maxima 14,5V, atata timp cat acumulatorul e descarcat, umplerea e zero, suntul nu consuma curent. Abia in jurul acestei tensiuni, incepe sa creasca umplerea, deci si curentul prin sunt. In cel mai rau caz, umplerea devine maxima, suntul consuma intreaga putere generata de eoliana. Daca suntul e dimensionat corect, nu se depasesc cei 14,5V nici eoliana nu se supratureaza. Pun un filmulet cu testul unui regulator, in locul eolienei, un generator antrenat de o bormasina de banc, in locul suntului, un bec. Se observa cum curentul prin bec, creste direct proportional cu umplerea, iar tensiunea nu depaseste valoarea prestabilita.

Link spre comentariu

Imi place ideea dv. e urmatorul pas, aceasta comutare PWM trebuie sa fie legata si de curentul din sistem cumva banuiesc.

Probabil e un circuit cu UC38xx care e configurat pe limita de tensiune, cand se apropie de U setat incepe sa micsoreze factorul de umplere. Dv. ati pus acolo un inversor dupa UC38xx si astfel aveti o reactie inversa care comanda un tranzistor MOS cu canal N, ceva ca sa nu necesite radiator aproape deloc.

Este deja forma eleganta de regulator.

Inca nu s-a decis exact ce si cum, dar multumesc pentru sfaturi.

Link spre comentariu

Imi place ideea dv. e urmatorul pas, aceasta comutare PWM trebuie sa fie legata si de curentul din sistem cumva banuiesc.

Probabil e un circuit cu UC38xx care e configurat pe limita de tensiune, cand se apropie de U setat incepe sa micsoreze factorul de umplere. Dv. ati pus acolo un inversor dupa UC38xx si astfel aveti o reactie inversa care comanda un tranzistor MOS cu canal N, ceva ca sa nu necesite radiator aproape deloc.

Este deja forma eleganta de regulator.

Inca nu s-a decis exact ce si cum, dar multumesc pentru sfaturi.

Asa este, e un UC3843, schema e postata pe aici pe undeva. Ar fi o solutie si inversorul dupa UC, de exemplu totem pole cu mosfeti, sau driver integrat, gen TC442x, inversor. Dar e o problema....Umplerea maxima, la UC3843, e cca 98-99%. Cu inversor, umplerea minima ar fi 1-2%, dar nu zero. Adica s-ar consuma curent din acumulator, tot timpul. E drept ca acest curent n-ar fi semnificativ...

Asa ca am pus inversorul la intrare, un TL431, cu divizor rezistiv in referinta, citeste tensiunea pe acumulator, iar catodul in pinul 2, tot printr-un divizor. Din acelasi catod, o rezistenta la 12V. Daca TL431 e blocat, in pinul 2 sunt peste 2,5V umplerea e zero, suntul nu consuma absolut nimic din acumulator. Abia cand TL431 coboara tensiunea in pin 2 sub 2,5V umplerea incepe sa creasca...

Editat de giongiu
Link spre comentariu

O mica observatie:

Acest sunt trebuie sa fie inainte de acumulator si izolat dupa acesta.

Din ce am vazut e o simpla dioda serie sau puntea trifazata e dincolo de sunt, in acest fel acel sunt e doar o sarcina pe eoliana, nu consuma din acumulatori.

 

Am schema aceea pe undeva, am salvat-o si eu, sa inteleg ca ati realizat exact montajul din acea schema si rezultatul e filmul de pe net.

 

Acum ma intreb si eu, intrebari, discutii, dezbatere ca sa intelegem cu e cel mai bine: Daca eoliana sa zicem ca se supratureaza, nu iese din vant ca nu are asa ceva, intra suntul, bateriile sunt pline si nu e consumator multe zile, ce se intampla?

Practic eoliana acopera consumul suntului si datorita furtunii mareste sa zicem tensiunea la 15-16V timp de cateva zile. Ma gandesc ca in mod repetat o iarna intreaga procedura asta nu e sanatoasa.

 

Am observat si un sistem cu un releu care comuta sarcina cu suntul. A incercat cineva?

Link spre comentariu

Se poate pune suntul direct dupa redresare, iar acumulatorul izolat printr-o dioda. Schema pe care am postat-o pe forum,contine asa ceva. Dar pe dioda respectiva se disipa putere. 

Daca suntul e dimensionat corect, tensiunea pe acumulator nu poate ajune la 15-16V. Ideea e uratoarea....Sa zicem ca eoliana produce un maxim de 1Kw, la 12m/s. Daca acumulatorul e de 12V, ar veni un curent maxim de cca 100A. Daca suntul are o rezistenta egala sau mai mica de 12V/100A, adica cca 0,1 ohmi, acesta va fi capabil sa consume intreaga energie, pana la 12m/s. Desigur suntul trebuie sa poata disipa minim 1Kw.  

Link spre comentariu

Dl @giongiu, va contrazic putin in ceea ce spuneti.

Observatiile sunt din experienta proprie:

Asa cum am spus aici

http://www.elforum.info/topic/83324-turbina-eoliana-cum-sa-o-construimhow-to-do-it/page-2 in postul #23

 

Sa analizam pierderile de putere:
Presupunem ca avem un stator cu 3 bobine pe faza, 90 spire/ bobina CuEm fi 2mm.
Rezistenta unei faze este de 0,9 ohmi(caculat de mine)
Cablu spre baterii 6mmp, lungime 40m.
Rezistenta cablului este de 0.11ohmi.
Rezistenta totala pe generator este de 0,9+0,9=1.8 ohmi.(intra in calcul doua faze)
Rezistenta totala a cablului 0,22 ohmi(unul dus, unul intors, asa merge curentul)
Tensiunea la bornele bateriilor 24V
Curentul de incarcare 20A.
Fericire maxima, generatorul produce P=U x I=480W :aplauze
Numai ca din acesti 480W, avem asa:
Pierderi in generator P=R x I2=1,8 x 20x 20=720W
Pierderi pe fire=0.22 x 20 x 20 =88W
Adica de fapt generatorul produce 480+720+88=1288W
Adica la 20A avem acolo sus in varful stalpului un mic reşou.
Facem calculul pt 50A?

 

Adica la 100A voi avea pierderi uriase pe stator si cablurile de coborare.

In momentul ala, daca e sa calculez shuntul, trebuie sa tin cont si de rezistenta cablurilor de coborare, rezistenta care devine comparabila cu a shuntului.(practic voi avea trei rezistente inseriate:cablu de "tur", shuntul, cablul de "retur")

Editat de rinaldoparaipan
Link spre comentariu

Eu nu am adus in discutie astfel de probleme, legate de cablare.

Intrebam cum ati gestionat voi astfel de problema, sau daca ati intampinat, ca e posibil sa le scoateti din vant si nu aveti ce sa imi spuneti.

 

Ca o paranteza

 ((( Cabluri de 6mm2 folosesc la instalatia din casa pentru linia magistrala.

Pentru o eoliana la 12V as pune cabluri ca cele de la bateria masinii, adica 20-25-35mm2 in functie de ce vrea fiecare.

Cand tragi putere e bine ca firele sa consume zero, altfel nu are rost sa te obosesti, dai o gramada de bani pe eoliana ca sa incalzesti planeta.

 

La casa se poate pune bateria sub stalp intr-o casuta de lemn cum e o cusca de caine, asa mi se pare cel mai logic, si tragi fire de 220V din invertor in casa.

 

Oricum, 100A la 12V mi se pare putin fortat, e ca si cum as avea alternatorul masinii mele montat acolo sus. Oricum in acest caz as avea nevoie de mai multe baterii in paralel, vreo 10, daca pun acumulatori deep cycle de 100AH ca sa nu-i distrug prematur. ( desi ei accepta un maxim de 20A la incarcare )

E mai simplu sa configurez pe 24 sau 48V ca sa scada diametrul sarmei si pierderile.

 

La 48V motorul ala de masina de spalat samsung sau LG, nu scoate cine stie ce curent, poate se mai pune un motor in paralel la cativa metri de ala.  pe timpul zilei se suplimenteaza cu un panou solar 24V si in viitor inca unul pentru ca ziua vantul e slab, seara si noaptea pana la 5-6 dimineata bate permanent. )))

 

Montajul cu MC3423 vad ca comuta foarte fix, repetitiv, deci pare de incredere ca si prag de comutare.

Iesirea nu stiu exact cum se comporta, eu am 3 triace BCR16HM si nu garantez ca le duce pe toate 3, dar poate intercalez un tranzistor intre MC si triace sa duca curentul respectiv.

Circuitul comuta, asteapta vreo 15-20 sec si apoi revine, e un condensator de 3,3 uF acolo care se descarca, o sa pun de 10uf sa vad ce timp rezulta, vreo 50-60 sec pare mai rezonabil practic testeaza starea bateriei la fiecare xx secunde.

Ma gandesc poate pun un releu cand intra suntul sa intrerupa sarcina. Poate merge chiar un MOS in serie care sa nu consume nimic, adica un RDS on infim.

Link spre comentariu

"La casa se poate pune bateria sub stalp intr-o casuta de lemn cum e o cusca de caine, asa mi se pare cel mai logic"

E logic dar nu practic deoarece, pe timp geros, vei avea mari probleme; de vazut daca pierderea de putere  este mai mare sau mai mica decat puterea necesara incalzirii custii.

Link spre comentariu

Stimate coleg, cusca se captuseste cu polistiren expandat de 15 cm ( pui de 10 si 5; 3 straturi de 5, sau 2 straturi de 8 din ala cu grafit, negru.)

Faci cutia pe afara din ce vrei, ma refer OSB sau scandura. Pe interior pui un placaj subtire. Mijlocul sa fie acest polistiren de 15 cm. Daca e mai gros e si mai bine.

 

De retinut ca doar la noi se face asa subtite de 5-8-10 cm.

Inca din ani anteriori 1995 in Israel si alte tari arabe polistirenul era minim 15cm. De obicei era de 20cm. Se aplica plasa cu ochiuri patrate de 10x10 cm, la noi e cunoscuta ca plasa de buzau, de 5-6 mm grosime, care se printea cu bride prin perete din interior. Peste se tencuia clasic. Nu l-am crezut pe unchiul meu ( a lucrat 10 ani in Israel ) si prin 2001 am pus pe casa polistiren de 5, acum imi pare rau ca platesc multisor la gaze. Daca aveam si eu de 15-20cm....de asa-s batranii, nu vor sa cheltuiasca mult.....tata s-a zgarcit si acum plateste suplimentar...

 

Asa ca la ei nu o sa cada polistirenul ca la noi.

 

P.S. 

Exista un adeziv la spray, ca spuma poliuretanica cu care se lipesc placile, deci eliminati adezivul.

 

Acum discutia era pentru urmatorul caz:

 

Am o eoliana de cativa KW, o montez la 15-25m de casa , are si stalp inalt, cat o sa ma coste un cablu ca sa aduc in casa 4-5kw ? Poate e mai bine sa fac automatizarea langa stalp. Asta a fost ideea. 

Daca e izolata corect o sa fie bine in interior fara incalzire, doar din caldura degajata de fire si acumulatori cand se incarca/descarca.

Cutia asta nu trebuie sa fie o casa, sa fie o caseta, ca o lada frigorifica in care sa fie acumulatorii, regulatorul, si invertorul. Eventual mai mare in caz ca extindeti puterea.

Cablul pana la casa se poate ingropa sau aerian, decizia e a fiecaruia.

Cel ingropat se poate introduce intr-o teava de apa rece, din aceea neagra cu dunga albastra din plastic, ca sa il puteti schimba oricand.

 

P.S.

Trebuie sa felicit colegii care au facut eolienele din filmulete, frumoase pentru conditiile de hobby.

Editat de andreigradu
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări