Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Putere/boxe


mila

Postări Recomandate

....................................trebuie ceva timp sa-si revina difuzorul din socul termic.In timpul functionarii indelungate este clar ca randamentul scade cu serios.Tot uit sa mai adaug ptr colegul initiator al acestui topic...Deci...avem nevoie de wattaj ( headroom ) ca sa redam dinamica >mai avem o problema spinoasa.Si ia sa vezi cum cresc Watt-i "ca in poveste ".Omul nu aude uniform ( urechea nu este la fel de sensibila )ptr tot spectrul de frecvente audio ...20Hz--20Khz.Dupa diferite masurari si experiente statistic sa observat ca auzim basii cu aprox 50dB si inaltele aprox cu 30dB mai slab decat un sunet pe medii pe Zero dB ( 800-1000 Hz).Asa ca daca vrem sa avem 1KW la 800Hz ne mai trebuie ceva putere sa ridicam basii cu +50dB fata de medii .Ca sa avem balansul corect .Equal Loudness Curves Problema este mai complicata deoarece cu cresterea SPL curba de raspuns se mai "aplatizeaza" .Cum sa amintit SPL -ul scade cu 1/(R^2 ) acei -6dB la fiecare dublare a distantei fata de sursa de sunet.De aici se vede ca la fiecare distanta fata de difuzor vom avea alt timbru ( chiar daca auditia se face in camera fara reflexii su in aer liber departe de suprafete reflectante).La o singura distanta la o anumita putere ( SPL) avem banda de frecventa "perfecta" ca si balans natural intre basii /medii/inalte. .Cum te apropii de difuzoare vei auzi mai multi basi ,cum te departezi basul scade si raman mediile. ( pe teren deschis fara reflexii si fara atenuari).Din aceste considerente este posibil ca sa ai sute sau mii de wati la bas , daca mai punem si randamentul mai scazut al difurilor de bas ajungem la concluzica ca nici nu este mult 1200-2400W ptr bass ,dar mai pentru Sub-Bas domeniu de frecvente unde randamentul este la pamant.Toata lumea a observat ca amplifurile de casa au buton..de LOUDNESS ,ptr a ridica nivelul basului si al inaltelor in cazul cand ascultam muzica la volum mic.Iar boxele "tip BBC" au cel mai mare succes un woofer +un tweeter cu o retea de separare simpla de 6dB/octava. Deci avem un dif de bass ..pe medii nimic..si mai avem un dif pe inalte.ca si rezultat vom avea o curba de raspuns "LOUDNESS" fara a mai fi nevoie sa montam si un circuit suplimentar ( butonul de loudness).Vine gospodina asculta doua trei piese si ii place ca suna "soft" frumos "rotund' ...tineri zic ca are "basii" ..si iata cum se vinde o scula ieftina si simpla construita si proiectata pe "client". Si iata asa ajungi din teme conexe si cauze ...nu mai intru in amanunte ....dar...Discul Vinil ....are basul limitat din start !! ..Magnetofon ...dinamica maxima 40dB ..Inregistrare si stocare digitala =>.CD basul cat incape daca trebuie de la 10Hz numa sa ai cu ce sa redai !!!Acest salt cantitativ si caliitativ automat a saltat nevoia de putere ptr. subwoofere etc....Din acest punct de vedere "inainte" nu aveai nevoie acasa nici de 2 x 50W deoatrece oricum nu era nevoie .Cu aparitia CD-ului ..sau tehnicii digitale sa extins dinamica ..un CD audio normal(44.1KHz/16bit)are dinamica 90dB in banda 16Hz-16KHz..

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 73
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mila

    20

  • hpavictor

    8

  • sckump

    5

  • Th3_uN1Qu3

    4

Top autori în acest subiect

Skump, ar fi frumos sa exprimi ideea in cuvintele tale, nu doar sa dai copy paste, sau macar sa specifici asta.Vinilul nu e deloc limitat. Corectia respectiva (atenuarea la inregistrare/amplificarea la redare) se aplica atat la imprimare cat si la redare pentru ca efectul ei asupra sunetului sa fie zero.Sute, mii de W la bas? Te inteleg ca iti plac senzatiile tari, dar cati dintre noi stau la vila departe de civilitatie? Eu daca dau mai mult de 5w aude vecinu ce ascult eu. Cum vrei sa dau cu mii de W numai pe bas? Chiar daca as avea muzica necomprimata, nici la captare de catre microfon, nici la masterizare, la nimic cand ar urla mai tare solistul mi-as astupa urechile, iar la o toba mare nici nu vreau sa ma gandesc ce se intampla. :nas:

Link spre comentariu

De regula, la dublarea distantei ai o scadere de 6dB (in aer liber), deci la 2m vei avea cu vreo 6 dB teoretic mai putin decat la distanta de 1 m pe axa fata de boxa, la vreo 4 m vreo 12 dB in minus. Oricum, din cei +60 dB fata de zgomotul ambiental, tot mai raman vreo 48-50 dB in plus la distanta de 4 m de exemplu, considerate in free field sau 4pi (aer liber, fara pereti, sol etc.). In camera de auditie, tre sa adaugam la cei 90 dB la 1W/1m ai unui difuzor, inca +3dB pentru fiecare perete in apropierea caruia se afla incinta, deci vom avea o crestere si mai mare a sensibilitatii incintei, functie de unde e amplasata in camera (langa un perete, pe sol langa perete, in colt etc.). Daca incinta e de exemplu amplasata in colt, vom avea un plus de vreo 9 dB, cate 3 dB pentru fiecare perete langa care se afla (o zona pi/2), deci in loc de 90 dB la 1W/1m, pentru difuzoare obisnuite, vom avea vreo 99 dB la 1W/1m teoretic, daca o amplasam intr-un colt boxa si nu apar alte efecte de anulare la anumite frecvente. Deci si efectul de scadere a intensitatii sonore functie de distanta, intr-o camera de auditie poate fi diminuat printr-o astfel de amplasare a boxelor (bineinteles, probabil si calitatea auditiei scade din cauza eventualelor rezonante care mai apar la o astfel de amplasare).

Acum iti dat seama ca stiam de dinainte continutul postului "plagiat"? Ca sursa de documentare a fost de pe celalat forum, dintr-un post de-al lui Nexus, nu vad relevanta, de vreme ce, cum zicea si Sharky (nu-l cunosc personal, dar ii apreciez obiectivis-mul), nu e Nexus cel care a descoperit pentru prima data aceste teorii, dar e de apreciat ca le-a transmis mai departe si necunoscatorilor ca mine (comparativ cu tine, care vad ca te-ai nascut gata invatat). Scuze lui Nexus (desi nu cred ca s-a suparat), ca i-am folosit o buna parte din post-ul lui fara sa il citez expres. (comparativ cu tine, care vad ca ai sarit ca ars, cred ca ii stii toate posturile pe de rost). Daca tot esti asa de Einstein, si stii toate de la natura (nu de la altii mai invatati), de ce nu postezi si tu ceva pe subiectul din topic, sa vedem si noi astia mai necunoscatori de ce esti in stare ?
Link spre comentariu

Eu sunt mai retras in ceea ce priveste puterea amplificatoarelor. Poate unii o sa radeti, dar eu ascult la un banal Kashtan1 cu boxe de Kashtan (cele de 10W) si sunt nu multumit, ci foarte multumit. Magnetofonul cica scoate 2x15w la 4 ohmi, dar cum boxele sunt la 8 ohmi, rezulta o injumatatire a puterii amplificatorului. Din cate am observat, primul Kashtan se livra cu boxe de 10w, iar amplificatorul era in jur de 5-6w. La al doilea Kashtan (1), boxele erau de 30W. Am uitat sa precizez ca dormitorul meu are in jur de 16metri-patrati. Blocul in care stau eu, este construit prin anii '90, cu pereti subtiri, dar cu grinzi la fiecare nivel. Eu stau la etajul 3/4, iar de revelion am avut cativa musafiri care vroiau sa asculte muzica mai tare. Mai mare a fost surpriza cand m-am dus pana la masina si auzeam de la parter muzica ce canta de la mine. Am in schimb un vecin care are un subwoofer nesimtit, dar asa de nesimtit, ca atuncia cand se supara isi da sistemul aproape de refuz astfel incat vibreaza balustrada de pe scara. De geamuri nu mai zic. Nici chiar asa...

Link spre comentariu

A Guide to Amplifiers

 

---Un articol cu exemple de calcul simple tocmai bune ptr a intelege cum sta treaba.

http://forum.blu-ray.com/receivers/1230 ... fiers.html

 

---Aici este locul unde sa te incurci in transformari ,dar daca citesti de mai multe ori si incerci cateva calcule pana la urma

 

cateva lucruri se clarifica.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm

 

---Why Do Tweeters Blow When Amplifiers Distort?

 

* Introduction

* Power Distribution

* Overdrive Conditions

* Example Power Waveforms

* Power Compression

* Excessive Compression

http://sound.westhost.com/tweeters.htm#a2

 

Dynamics – Music Theory – Level 2 – Part 21a

 

http://donrathjr.com/dynamics-music-theory/

 

Dynamic range and power

http://stereos.about.com/od/stereoscien ... ppower.htm

 

Despre puterea "dinamica" necesara

http://www.audioholics.com/education/am ... ontroversy

 

Soft to Loud: The Nature of Power and Dynamic Headroom

(Why Amplifiers Often Run Out of Power Where It's Needed Most--for Peak Dynamics)

 

http://www.axiomaudio.com/dynamicheadroom.html

 

".....The real challenge that lies ahead is to design amplifiers and receivers capable of delivering huge instantaneous peak

 

power output without distortion ....".

 

Audio Engineering Society

AES E-Library

A Musically Appropriate Dynamic Headroom Test for Power Amplifiers

 

"..The EIA RS-490 (former IHF A-202) amplifier test standard includes a "dynamic headroom" test ......"

 

 

Ptr statie de banda larga 20Hz-20 KHz

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=4898

 

Am facut o diagrama cu semnal 40Hz +800Hz in care se vede cum celor doua semnale mixate duc la un semnal "anvelopa",...."inaltele plutesc pe bas " cum "se ridica" basul pe el se ridica si mediile ce pot sa intre in cliping pana ce basul este doar pe la 1/2 din putere.

Din aceasta cauza nu putem sa amplificam basul la puterea nominala .

Link spre comentariu

Inca un articol exceptional usor de inteles cu multe link-uri la exemplificari si explicatii suplimentare.

Music and The Human Ear

 

http://www.silcom.com/~aludwig/EARS.htm

un mic citat din continut...:

"...A full orchestra can also hit a sound level of 110 dB and more, and then play a quiet passage at 20-30 dB. To reproduce this faithfully requires a recorded sound source capable of covering this 80+ dB dynamic range. (Everest quotes one researcher who claims a 118 dB range is required)...."

Link spre comentariu

Am facut curat prin toate aburelile prezentate anterior.mmc2 revino la subiect si nu degava prin alte domenii care nu au neaparat legatura cu titlul subiectului.Rspunsurile au fost date pe prima pagina, apoi au urmat argumentele de unde s-a ajuns la alte minuni. Va rog sa reveniti cat de cat offtopic si sa tineti minte ca in domeniul respectiv de prin anii 20-30 nu s-a mai facut nicio descoperire majora iar datele prezentate nu apartin 100% autorului ( sa aiba si copyright, majoritatea sunt sisteme clasice cosmetizate, realitate de alte firme inainte ).

Link spre comentariu

Eu tot incerc sa raspund primului post din acest topic ,la intrebarea "... de ce trebuie atata putere.." ( respectiv de ce trebuie mai mult 20W sau de max. 50W ptr o auditie decenta "home" ) aceasta este tema cred.La aceasta intrebare se poate raspunde numai prin analizarea sunetului /programului audio ce trebuie amplificat ca sa putem dimensiona cantitativ si calitativ sistemul ptr redarea unui program muzical ,intr-un anumit spatiu de sonorizat ,cat mai fidel posibil . Problema se poate si trebuie tratata din toate punctele de vedere (Acustica ; electroacustica ;sonorizare ;dinamica muzicala ;psihoacustica ,moul de exploatare. .toate cu subdomeniile specifice ....etc ) altfel nu ai cum sa raspunzi corect .Aveti dreptate ca totul este inventat de mult timp .Si matematica este "inventata " de ceva timp dar acest lucru nu inseamna ca toti suntem matematicieni .Tema topicului practic este "totul" este problema generica totala in sine asa ca nu ramane decat sa ne referim la link-uri ca sa studieze cine doreste sau "nu crede" diversele explicatii si exemple deja cunoscute de 60 de ani sau mai mult .Link-urile nu sunt alese ca si bibliografie dar prin intermediul acestora se poate ajunge prin alte link-uri la sursa originala la care se refera autorii articolelor.Cred ca o mare parte din "internet" este ocupat de exact aceasta tema "simpla". Problema sonorizarii bune.O problema foarte complexa ..

Link spre comentariu

Citez:"Eu tot incerc sa raspund primului post din acest topic ,la intrebarea "... de ce trebuie atata putere.." ( respectiv de ce trebuie mai mult 20W sau de max. 50W ptr o auditie decenta "home" ) aceasta este tema cred."Da asta era tema topicului.Inainte vreme era un standard DIN cred care definea cerintele Hi-Fi (citez totul din memorie)si in care la puterea necesara erau trecuti 2x10W!Astazi vad ca nimeni nu discuta decat de 2x200 pana la 2x400W!Poate e un caz particular al meu dar pe mine ma deranjeaza si obosesc puterile mai mari de 2x25W la auditii indelungate(peste 1/2ora) si nu e vorba de distorsiuni sau oscilatii ale amplificatorului!

Link spre comentariu

N-ai inteles exact.Puteri colosale iti trebuie daca vrei sa ai impresia ca iti bate tobosarul toba la 1m de tine sau sa crezi ca esti in primul rand la concert, ai niste inregistrari f detaliate si deloc fara compresie si evident daca vrei sa ramai surd.E clar ca fiecare asculta muzica dupa cum ii tihneste. Eu acasa nu ascult tare. Am 2 perechi de incinte, niste chistoace cu selenium 8pw3 si pct300 (~90dB SPL) si alta cu PA bm12cxa (~96-98dB SPL). Iti dai seama ca mai mult de 100mW-2W nu le dau in mod curent.Ca se intampla sa mai fac o intrunire cu prietenii, cu tovarasa bere si tovarasa tuica si sa dau cu 300W in coaxiale e alta poveste. :101

Link spre comentariu

E clar ca fiecare asculta muzica dupa cum ii tihneste. Eu acasa nu ascult tare. Am 2 perechi de incinte, niste chistoace cu selenium 8pw3 si pct300 (~90dB SPL) si alta cu PA bm12cxa (~96-98dB SPL).

Ce cutie ai la 12cxa?
Link spre comentariu

E clar ca fiecare asculta muzica dupa cum ii tihneste. Eu acasa nu ascult tare. Am 2 perechi de incinte, niste chistoace cu selenium 8pw3 si pct300 (~90dB SPL) si alta cu PA bm12cxa (~96-98dB SPL).

Ce cutie ai la 12cxa?
felixxe ti-ai gasit :rade: lasa omu-n pace ca si asa e amarat si stresat,nu se lauda :rade:ne pregatim pt gratar in curand :limb:
Link spre comentariu

Momentan troneaza intr-un reflex de 80-85L acordate la 50Hz cu mult fonoabsorbant pt un reflex.Tare amarat nu sunt, dar din pacate nu se impaca asa bine cu spatiul in care ascult. Basul e cam murdar. In spatii mai mari e cat de cat ok, dar tot nu se merita sa tin ditamai cazanele. Se simte clar ca bm12 n-a fost facut in mod special pt basi si ca locul lui e in boxe compacte de la 70Hz in sus.Un c12 tot de la paudio (nu dau alte exemple ca iar imi sare lumea in cap ca-s rau intentionat :rade: ) in jumatate de volum ii da lectii despre cum trebuie sa sune basul.Ca si filtre am incercat diverse variante, inclusiv toate cele care le-am gasit pe forum. Niciunul n-a fost pe placul meu, mai putin varianta sugerata de dl Mateescu (ordinul IV pe bas si ordinul 1 pe driver), care a fost ok, singurul neajuns fiind ca la putere mare guitza driverul.Ordinul 4 nu mi se pare necesar, am testat cu ordinul 2 mutat ceva mai jos si mare diferenta nu e.In final am ordinul 2 pe bas si ordinul 2 pe inalte plus un notch puternic in zona 1.5k unde driverul are un scartait de toata frumusetea.Taierea se face jos, pe la 1.4k. Din pacate nici varianta asta nu tine dupa ce treci de 50w, motivele sunt evidente. Schema filtrului e trecuta pe undeva tot la sectiunea asta.In final cred ca voi muta taierea unde ii e locul, adica de la 2k in sus ca sa tina la putere mare. Daca rezultatele sunt ok postez schema.CBI, nu te entuziasma, gratar nu fac cu ele pana nu imi fac altceva mai bun sa le inlocuiasca. Comparativ mi se pare ca 8pw3 si pct300 chiar daca sunt mai timide si nu au bas suna mult mai placut decat bm12cxa (cu oricare din variantele incercate pana acum).

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări