Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Rebobinare motor tip - clocitoare


Mindware

Postări Recomandate

Am cautat cu gogu dar nu mi-a spus nimic util...Am cautat si pe forum si la fel....Cum bobinez un astfel de motor?Calculul spirelor e la fel ca in cazul unui transformator cu aceeasi sectiune?Motorul e de la un ventilator de camera cu 2 viteze iar intr-o zi,la pornirea directa in a 2-a viteza a facut poc bobinajul.Totul e ok la el.L-am desfacut,scos bobinajul ars,am desfacut un transformator cu suprafata miezului cam de 2 ori mai mare si ma pregatesc sa-l bobinez dar nu stiu daca sa ma iau dupa valorile din Caleidoscop de electronica din tabelul pentru transformatoare.Ii voi pune si siguranta termica de data aceasta(136 grade Celsius).Ca sa il fac in doua trepte ma gandeam ca pentru viteza a doua(cea mai mare) sa pun priza cam cu 5% sub numarul normal de spire pentru functionare normala,iar pentru priza(capatul bobinajului) vitezei 1(cea mica) sa adaug cam 15% mai mult bobinaj fata de cel nominal.Problema e,cum calculez cate spire imi trebuie nominal? :nas: Multumesc anticipat pentru raspunsuri. :bere:

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Mindware

    7

  • The Stressmaker

    2

  • gymy

    1

  • blazeu

    1

Top autori în acest subiect

Nu inteleg ce treaba aveti cu transformatoarele?!?Pentru rebobinarea motoarelor, se numara spirele in fiecare nut (bobina) si se masoara grosimea sarmei (cu micrometrul), apoi se infasoara pe sablon. Problema e manipularea sarmei astfel incat sa nu fie zgariat emailul la introducerea in canalele statorului, si impanarea bobinei sa nu se deterioreze emailul din cauza vibratiei in functionare.Defectarea e, cel mai probabil datorata atat imbatranirii si fisurarii emailului care izoleaza spirele cat si prezentei unei oarecari umiditati, combinata cu mizeria care se acumuleaza.Modificarea numarului de spire nu prea e posibila fara modificarea grosimii sarmei, si rezultatele unei asemenea modificari nu cred ca ar fi prea grozave...Succes!

Link spre comentariu

Infasurarea la acest tip de motor arata la fel ca una de transformator,deci nu am ce grija sa ofer la "introducerea spirelor in stator".Spirele in scurt (cele groase) sunt la locul lor,intacte.De numarat spirele arse nu aveam cum pentru ca erau de ordinul a cateva mii.Motorul asta nu a murit de vechi,pentru ca fusese achizitionat de curand,maxim 3 luni si a fost folosit doar ~3 saptamani.Ventilatorul e produs de ELTA,Germania,dar motorul,nu stiu sigur....Alta modalitate,fara sa stiu numarul initial al spirelor din primar,exista de a determina acest numar?Multumesc pentru raspuns!

Link spre comentariu

Masoara firul de cupru si bobineaza un pic mai mult(20%)fata de cit volum ocupa firul initial.Vezi cum merge turatia si daca incalzeste si in funtie de asta mai adaugi sau nu spire.

Link spre comentariu

L-am bobinat cu tot primarul de pe acel traf(sectiune ~ 3,5) si avand in vedere ca sectiunea miezului bobinei de la motor era de 2,55,eu spun ca nu e mare diferenta.Si cu siguranta termica, sper sa nu se intample nimic.Chiar daca e putin prea multa sarma si poate se invarte putin mai incet ca inainte, plus ca nu mai e in 2 trepte, cred ca va fi de ajuns.Bobinajul l-am facut in doua straturi.Ca izolare am folosit hartie.Pentru sustinerea mecanica a spirelor am folosit lac da unghii(sper sa nu faca probleme la temperaturile posibile pana sare siguranta termica).Am avut grija la pastrarea distantelor acceptabile intre spirele cu potentiale mari intre ele.Spre exemplu,in bobinajul ars, sarma de sub bobinaj era in contact fizic cu spirele superioare.Probabil de la asta , plus ceva vibratii ale spirelor>>izolatie proasta ,deteriorata de vibratii<<,au condus la scurtul acela.Acum astept sa se usuce lacul,ii pun ultimul strat,siguranta termica si il montez pe motor.Inainte de toate ii voi masura rezistenta.Multumesc de raspunsuri!Va tin la... curent!

Link spre comentariu

Rezultatul:Esec.Desi e tot bobinajul de primar al acelui traf, motorul se incalzeste in 10 secunde. :sparge: Trebuie mai multe spire.Pana atunci insa, ori iau un motor de la clocitoare(daca gasesc....) ori fac acea minunata elice mare , o girueta.....

Link spre comentariu

Poti sa te gandesti a adaugi ventilatoare de sursa de calculator in locul ventilatorului tau. Le alimentezi printr-un traf 220/12 + redresare/filtrare si le legi la bornele unde se lega ventilatorul vechi. E doar o parere. La motoarele de ventilator de camera numarul de spire oscileaza intre 1500 si 3500 in functie de cat de ieftin este ventilatorul, si este calculat pentru economie maxima de material.

Link spre comentariu

Ca isi bat joc de consumator,prin bobinare pentru timp de functionare de ordinunl zecilor de minute, stiu.Cat despre inlocuirea cu ventilatoare brushless, nu prea se poate.Nu s-ar mai potrivi sub nici o forma suportul initial,plus ca nu am vazut ventilatoare brushless pe 12 v care sa faca fata unui ventilator normal cu pale de 11cm.Ar fi ideal sa folosesc un ventilator brushless,dar nu posed ceva de dimensiuni utile,plus ca trebuie si o turatie utila nu una calculata pentru cat mai putin zgomot.Apreciez sugestia,m-am gandit si eu la ea putin dar,momentan,nu am ce face.Ar mai fi o posibilitate: sa caut un motor normal si sa ii iau bobina cu tot cu miez(sau fara,in cel mai rau caz).Nu pot folosi un alt motor complet ,pentru ca cel ars are un ax foarte gros si destul de lung....(totusi ,daca voi putea inlocui rotorul cu tot cu suporti...o voi face).Numai bine ! :bere:

Link spre comentariu

Ar mai fi o metoda dar este empirica. Incearca sa bobinezi 100-200 spire de sarma groasa si alimenteaza motorul printr-un traf (de preferat cu tensiune reglabila) undeva intre 6-24 volti. Vezi la ce tensiune are turatia normala si ca sa afli cate spire trebuie pentru 220V faci calculul : raportul tensiunilor este egal cu raportul numarului de spire. O poza cu motorul ar fi binevenita, asa un bobinator de pe forum poate sa-ti dea numarul de spire exact.

Link spre comentariu

Multumesc pentru sugestie. :da

Asta e singura poza cu "ansamblul",dar nu cred ca ajuta cu ceva.Macar se vede exact tipul motorului.Inca ma mai gandesc daca sa-l pun la bazar asa sau sa-l fac si sa-l pastrez.

Link spre comentariu

Ar mai o varianta prin adaptarea mecanica a unui motor de ventilator de la centrale termice cu tiraj fortat.Sunt cam la fel dpdv mecanic dar mult mai fiabile.Eventual se poate incerca rebobinarea motorului cu sarma rezultata de la un astfel de ventilator.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări