Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cutie expunere UV cu LED-uri.


bogdan_

Postări Recomandate

Am construit si eu o cutie UV folosind un scanner vechi.Am folosit leduri osv5yl57e1a in serie cate 3 cu o rezistenta de limitare de 130 ohm.

Distanta dintre leduri de 15 mm in triunghi isoscel cu latura de 15 mm.Distanta dintre varful ledului si sticla de 34 mm.

Temporizator cu pic16f628a : minute si secunde.Durata de expunere la UV de 2 min in cazul acesta e suficienta.

Atasez si poze cu cutia si primul cablaj facut cu aceasta metoda.

 

post-222378-0-15818400-1518274239_thumb.jpg

 

post-222378-0-55523100-1518274257_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...
  • 2 luni mai târziu...
  • 7 luni mai târziu...
On 4/3/2018 at 10:39 AM, djvas said:

a incercat cineva expunere cu banda led ? Intreb pentru ca nu am gasit specificatii la nici o banda referitor la lungimea de unda.

Eu am incercat. e mult mai simplu de realizat . lipesti banda pe o tabla de AL de 2 mm penrtu racire.....
Diodele sunt de format 5050. le-am pus cu "pas" decalat adica la banda a doua dioda era la mijlocul distantei dintre doua diode de pe prima.  Parca "intretesut" se zice.
In felul acesta ai o "acoperire destul de uniforma.
Banda UV cred ca e destul de larga. Sunt bune pentru PCB daca reusesti sa vezi pinia de pe bancnote sau vulturul de pe viza card sau urme de urina pe peretii de WC.....
 

Link spre comentariu

Nu este nevoie de racire, eu le-am pus pe cartonul ("passpartout" parca ii zice) cu care a fost livrata rama foto. Nu se incalzeste nimic pentru 1-2 minute cat stau aprinse ledurile!

Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...

De ceva timp (de cand am aflat ca exista film fotorezist pentru cablaje) vreau si eu sa construiesc o cutie de expunere, dar nu m-am putut hotari cate led-uri sa folosesc, cum sa le aranjez, cum sa le alimentez. Intamplator am primit o lampa led de 100W defecta cu led-uri arse la greu, insa integratele care le comandau pare se ca au scapat. Am scos schema de pe cablaj si m-am gandit sa le folosesc. Habar nu am ce sunt, driver led sau sursa de curent constant, sunt marcate "1647", in capsula smd SO-8. Am decis sa folosesc leduri de 5mm (UV Purple Straw Hat Wide Angle), aranjate la 25 mm distanta intre centrele lor si "intretesut" (un rand decalat fata de cel de langa). Astfel imi trebuie 143 leduri pentru partea de sus si inca 143 pentru partea de jos (am comandat din China 300 led-uri). Nu stiu daca am gandit bine, or fi prea dese led-urile sau prea rare, am sa vad cand le-oi monta. Deocamdata doar timer-ul e gata: Arduino Pro Mini + HC595 + encoder + display led 7 segmente anod comun.

UV_led_driver.png

led_driver.png

uv_led_A5_25.jpg

Link spre comentariu

Sfatul meu e sa cauti niste becuri economice. Poti face cu 2 sus si 2 jos (pentru cablaje 10×15cm) sau 4 sus si 4 jos daca vrei cablaje mai mari. Am propus solutie pentru facut dublu placat. 

 

De ce becuri si nu leduri? Uniformitatea luminii nu depinde asa mult de unghiul de emisie al ledurilor. Nu e nevoie de protectie de ochi, ceea ce e foarte important. In plus, in functie de tipul de fotorezist, expunerea dureaza 2-5 minute. Eu cumpar cablajele de la wonderco de pe eBay si expun fix 2 minute jumate. 

Link spre comentariu

Multumesc pentru sfat! Problema e ca deja am led-urile, plus ca vreau sa fac cutia cat mai scunda (ma refer la inaltime). Insa nu in ultimul rand ma mananca si pe mine undeva sa incerc varianta asta. Vreau sa folosesc folia fotorezist, am o rola si care cica se poate developa cu bicarbonat de sodiu, ceea ce mi se pare minunat. Nu am testat-o inca, nu stiu daca e asa.

Legat de unghi, sper ca led-ul sa aiba 120 grade (asa zice chinez-ul). Oricum am facut ceva teste cu 5 leduri (4 la 25 mm si al 5-celea in mijloc) si se pare ca la o distanta de vreo 30 mm fata de geam, luminozitatea e ok. Clar va trebui sa le montez pe toate si atunci vad ce si cum. Poate muncesc degeaba :)

 

Imi cer scuze pentru postarea anterioara, a iesit pe dos, nu stiu de ce, poate pentru ca textul l-am pus cu copy si paste? Am tot incercat sa editez, dar nu am reusit. Scuze!

 

Editat de mcross
Link spre comentariu

Salut,

  Am facut si eu unu-l recent. Am pus doar in partea de jos LED-uri si expun pe rand cele doua fete a PCB-ului. Eu am folosit LED-uri "OSV5YL57E1A" la 140 grade, distanta intre ele 15.24mm aranjate simplu in matrice, distanta intre led si PCB-ul expus este de 45mm (se obtinea o lumina destul de uniforma si cu o distanta mai mica insa nu m-am chinuit sa fac inaltatoare la placuta cu LED-uri sa-l ridic mai sus, stau pe fundul cutiei), am mai inserat intre ele si leduri rosii care ajuta sa vezi ce faci cand asezi folia de PCB. Alimentarea la 15mA / LED, timpul de expunere cu folia fotosensibila undeva la 2m si putin, nu am observat sa fie chiar foarte vitala, au iesit pcb-urile frumos si cu 2 minute si cu 3minute, in general le las 2min30s asa la nimereala pentru ca inca nu i-am facut un temporizator.

 

20210108-184038.jpg

 

20210108-183917.jpg

Link spre comentariu
Acum 2 ore, mcross a spus:

Super! Felicitari! Intrebare: Folia fotorezist cum o aplici? Uscat? Cu apa? Apoi trebuie trecuta prin laminator? Si e adevarat ca se poate developa cu bicarbonat de sodiu?

 

Folia o aplic uscat, acesta nu se lipeste foarte tare, daca nu ai reusit sa o asezi bine (au ramas bule de aer sau a ramas putin ondulata pe undeva) il ridici de un colt si o asezi inca o data. Dupa ce ai reusit sa o aplici cat mai perfect posibil se aseaza intre o coala A4 indoita la jumate si trebuie trecut fie prin laminator fie dat cu fierul de calcat, temperatura trb sa fie undeva intre 90-100 de grade. Eu am cumparat cel mai ieftin laminator pe care l-am gasit prin magazin, merge mai bine cu laminatorul pentru ca rolele preseaza folia uniform, il trec de 3 ori prin el. Dupa acest tratament termic folia adera de laminat si se poate incepe expunerea dupa ce a fost lasat sa se raceasca.

 

Atentie cu folia pentru ca este pozitiv, zonele atinse de lumina UV sunt zonele care o sa ramana dupa developare, este fix invers ca la laminatele date din fabrica cu fotorezist negativ si circuitul trebuie printat in negativ. Eu folosesc SprintLayout si la printare  are o optiune de "Invert" care printeaza negativul. Developarea se face cu "Carbonat de sodiu" asa numitul "Soda de rufe" eu am cumparat de la un mic magazin de cartier cu 5lei punga de 1kg. Solutia trb sa fie in jur de 3% (15g la 500ml apa). Dupa corodare cel mai bine se curata cu acetona, eu folosesc acele solutii pentru dizolvant lac de unghii (am gasit in Kaufl.... sticluta de 250ml ieftin). Daca nu gasesti Soda de rufe se poate incerca si cu bicarbonat de sodiu insa acesta trebuie pusa intr-un vas metalic si pus pe foc (la "prajit") cam 15minute, procesul acesta termic il transforma intr-o anumita masura in carbonat de sodiu (gasesti unele video-uri pe youtube cum se face).

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări