bogdan_ Postat Iunie 24, 2010 Partajează Postat Iunie 24, 2010 Va prezint aici pe scurt cutiuta mea de expunere cu LED-uri UV. Detalii mai multe gasiti pe site-ul meu, cel din semnatura, mai exact aici: http://www.electrobob.com/uv-exposure-b ... 1-the-box/ Nu l-am pus la proiecte ca nu e complet, mai trebuie timer, tutorialul de rigoare si alte cele. Detalii pe scurt: -LEDuri OSSV53E1A (http://zefiryn.tme.pl/dok/a06/ossv53e1a.pdf) de sus de tot din capul forumului. - 7 x 12 led-uri pe placa da arie utila cam de 10x15 cm; -timp de expunere 2 minute; -placa double sided; -leduri rosii pentru aliniere si lumina cand e cutia deschisa; -comutator de siguranta, stinge ledurile UV cand se deschide cutia; -11x11x18 cm dimensiunea totala interioara a cutiei; -cost de realizare: cam 110-120 RON exluzand alimentator, plexiglas(care e taiat dintr-o bucata mai mare); Si acum partea sexy, imaginile: Astept impresiile voastre si sugestii de imbunatatiri. Link spre comentariu
GeoMar Postat Iunie 24, 2010 Partajează Postat Iunie 24, 2010 Frumoasa realizare. Daca o mai si vopsesti, arata si mai bine. Ai facut vreun cablaj la ea, spui "timp de expunere 2 minute"? Cum ai realizat filmele? Un timer bun [l-am facut si eu la UV Box-ul meu, detalii: viewtopic.php?f=11&t=58348] ar fi asta http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html Link spre comentariu
bogdan_ Postat Iunie 24, 2010 Autor Partajează Postat Iunie 24, 2010 Da, am facut 4, dintre care unul dublu. Alinierea a iesit destul de reusita, desi nu m-am straduit. Cred ca a fost cam un 0.3 - 0.5mm offsetul. Timer ma voi mai gandi ce forma adopt, cel putin intre 2 si 7 minute timpul de expunere este bun. Deci si un banal 555 ar fi suficient. Alternativ ma gandesc la ceva cu microcontroller, dar fara afisaj. Filmul cu care am testat (vezi poza de pe site si mai jos) era facut cu laser, dar in general printez la inkjet, pe foaie transparenta pentru retroproiector. LE: de vospit nu stiu, mi-ar placea sa o fac cu dungi galbene si negre Link spre comentariu
stefan_k Postat Iunie 25, 2010 Partajează Postat Iunie 25, 2010 LE: de vospit nu stiu, mi-ar placea sa o fac cu dungi galbene si negreOfftopic: cat timp ii pui si eleron, o sa arate bestial; leduri albastre vad ca deja are (sper ca stii de gluma)Ontopic: incep sa ma oftic deja, vad ca ies rezonabil cablajele. M-am tot gandit si eu la led-uri UV, ca de tuburi nu am chef. Deocamdata dau la calcator, ca o gospodina harnica. Link spre comentariu
radusa Postat Iunie 25, 2010 Partajează Postat Iunie 25, 2010 Treaba cu cutia de expunere cu leduri UV este f buna, dar trebuie tinut cont la proiectarea ei de un lucru destul de important (dupa parerea mea), si anume distanta intre leduri pe placa fata de distanta dintre suprafata ledurilor si suprafata de expunere in functie de unghiul de dispersie al ledului folosit.Nu am vazut nicaieri precizata aceasta distanta in proiectul dvs. Consider ca placa de test folosita e cu pas de 2.54mm intre gauri (standard). In acest caz, cu leduri de 140* dispersie la 50% putere, cum da datasheet-ul, consider ca ledurile sunt mult prea dese.Suprafata de expunere trebuie sa fie uniform iluminata. Deci conurile de lumina date de leduri trebuie sa se intalneasca la nivelul supafetei de expunere perfect, deci sa nu avem nici goluri (unde expunerea va fi mai slaba), dar nici suprapuneri (unde expunerea va fi mai puternica, dubla). Acest lucru poate nu se observa asa usor cu cablaje unde nu avem pretentii mari, dar la cablaje unde avem trasee si spatii f fine, vom vedea diferenta.Bineintales ca se poate merge si pe o distanta injumatatita intre leduri (fata de distanta normala de atingere a conurilor), dubland astfel puterea si avand ca efect un timp mai redus de expunere. Dar parerea mea este ca trebuie gasit raportul optim intre cost si timp de expunere. Sper ca am fost destul de clar in ceea ce am zis mai sus.Pe de alta parte, la folosirea plexiglasului, trebuie stiut ce tip de plexiglas este, deoarece exista si variante cu adaosuri in material (nevizibil) care opresc razele UV (si vorbim aici de UVA care ne intereseaza pe noi).Si mai cred ca suma de 110-120 Ron este un pic subcotata, avand in vedere ca numai ledurile costa mai mult (daca se folosesc in cantitatea data). Dar asta este mai putin important, avand in vedere ca aparatul este f util in executarea PCB-urilor in tehnica foto, si ledurile au avantaje clare si fata de neoane si fata de lampile cu descarcare in gaz.Succes la expuneri Link spre comentariu
Stefan Postat Iunie 25, 2010 Partajează Postat Iunie 25, 2010 ledurile sunt cam 76 lei (in Ro) dar sunt sigur ca de la TME (am voie sa fac reclama ) le poti lua mai ieftin - depinde ce stie firma ta sa faca pentru ele arata super UV-box-ul dar imi placea sa fie putin mai scunda cutia si ledurile mai aproape de placa. nu iti iese schweitzer filmul ? ps. cutia ta e chiar ok fata de cufarul asta http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/ ... osure.html Link spre comentariu
bogdan_ Postat Iunie 25, 2010 Autor Partajează Postat Iunie 25, 2010 @radusa,Da, am uitat anumite detalii era foarte tarziu, te rog sa ma scuzi, totusi sunt prezentate toate in link-ul pe care l-am dat.Distanta dintre varful led-ului si cablaj este de 3.5cm. Am facut intai teste cu 5x5 leduri. La distanta aia se obtine o distributie foarte uniforma pe cablaj. Marirea distantei dintre led-uri necesita marirea distantei de la leduri la cablaj, si nu mai iese asa de uniform. Nu am vrut sa fac cutia foarte inalta. Plexiul este de la Ho*****h, mai mult nu stiu sa iti spun despre el. Aveau de mai multe dimensiuni si grosimi, am folosit de 4mm. Bugetul in detaliu ar fi cam asa:-168 * 0.45 = 75 ron ledurile UV-vreo 15 lei ledurile rosii-10 lei cablajele de la o anumita firma care vinde ieftin(nu dau situl)-vreo 3 lei rezistentele-5 lei lemnul-si parca 8 pe balamaleTotal 117 lei. Restul suruburi si comutator si lipici mai intra la maruntisiuri. Pentru mine aranjamentul dat aici a fost optim intre cost si dimensiune, nu voriam sa obtin o cutie foarte uriasa, iar timpul de expunere a iesit bonus. Nu m-ar fi deranjat un timp de expunere de 2 ori mai mare, dar se mareau distantele.LE:stefan, ledurile le-am luat din ro, de la tme direct le luam putin mai scump. pot sa iti spun ca ai mai putea miscora inaltimea cutiei cam cu 5-10mm. Am facut-o mai inalta ca apoi sa pun distantiere pe suruburi ca sa reglez corect. Daca se va face cu 1cm mai scunda(5mm de la fiecare jumatate) ar putea functiona. Ca functionare e asa: in partea de jos exista o bucata mare de plexi care acopera toata suprafata. Filmul se pune peste ea, cat ma in centru. Apoi placa de expus. Celalalt film e lipit cu scotch de o bucata mai mica de plexi, tot de 4mm, pentru ca asta il face mai usor de asezat perfect aliniat. E lipit in asa fel incat plexiul vine deasupra si il preseaza. Apoi se pune capacul cutiei, partea de sus nu are o bucata de plexi, ,deci nu preseaza pe nimic. Pentru aliniere eu plasez niste viauri si cruciulite in afara placii. Iluminatul cu rosu ajuta la aliniere. Link spre comentariu
izua Postat Iunie 25, 2010 Partajează Postat Iunie 25, 2010 Ce rezoluții ai obținu la ăia 35mm înălțime?0.3 merge? dar 0.2-0.15? Link spre comentariu
radusa Postat Iunie 25, 2010 Partajează Postat Iunie 25, 2010 Bogdan, sa nu ma intalegi gresit. Am citit toate linkurile si informatiile care au aparut, inclusiv datasheet-ul de la led, dar nu ai dat, in cazul tau, nicaieri distanta intre leduri. Din pozele date, mie personal mi se pare cam des puse ledurile (avand dispersie de 140*).Restul informatiilor le-am dat pt toata lumea, pt ca poate nu toti isi cumpara exact acelasi tip de led. Una e distanta intre leduri la dispersie de 140* si alta la 20*. La fel si cu plexi, era doar o avertizare ca exista si rezistent la UV.Da-mi si mie te rog, magazinul de unde ai luat ledurile. Pe MP, bineintales.Stima Link spre comentariu
bogdan_ Postat Iunie 25, 2010 Autor Partajează Postat Iunie 25, 2010 Pana acum amincercat trasee de 0.4mm, am avut si ceva text cu grosime 2,54mm, totul iesit fara probleme. Cand am timp o sa fac test corect cu toate dimensiunile de trasee sa vad. Each board contains 7×12 UV LEDs, with 3 and respectively 4 holes between them( the actual spacing between the LEDs is the same).Adica distanta dintre centrele a 2 led-uri este de 2.54*5 = 12.7mm(pe drept, nu pe diagonala). Probabil te deruteaza si pe tine calculele. Si eu am facut calculele inainte, si pare-mi-se ca iesea foarte mica distanta dintre led-uri si pcb. Totusi, in practica la distanta aia nu iesea foarte uniform. De asta am marit distanta. Daca vei mari spatiul dintre led-uri probabil cred ca vei avea nevoie de o distanta si mai mare. Daca asta nu este un inconvenient, atunci nu exista nici o problema. Evaluarea acestei distante am facut-o ochiometric, avang grija sa nu mai disting neuniformitati in iluminare. Link spre comentariu
pavy Postat Iunie 27, 2010 Partajează Postat Iunie 27, 2010 Salut. In legatura cu cutia de expunere uv, de mult timp ma chinui sa-mi fac si eu una tot cu led-uri. Am vrut sa te intreb daca de ex. la aceeasi luminozitate a ledurilor pun o placa mai mare trebuie lasata mai mult timp? La constructie este mai importanta distanta de la leduri la sticla sau alimentarea ledurilor cu o sursa de curent reglabila pt a avea diferite intensitati sau nici una din astea nu e mai importanta decat timpul de expunere. Am vazut ca au aparut diverse discutii legate de unuiformitatea luminii care oricum e diferita la leduri fata de neon indiferent de ungiul acestuia, daca incerci sa matuiesti putin sticla nu ar fi mai bine, sau lipit pe interior o coala alba foarte subtire cu rol de dispersor? Legat de ledurile rosii nu sunt cam multe, nu afecteaza in nici un fel fotorezistul? maxim 10 leduri asa cat sa se zareasca un pic nu erau de ajuns? La un cablaj cu trasee fine cum e mai bine sa fie distanta de la cablaj la leduri mai mare, mai mica? Link spre comentariu
bogdan_ Postat Iunie 27, 2010 Autor Partajează Postat Iunie 27, 2010 Ca expunerea sa fie corecta trebuie ca fotorezistul sa primeasca o cantitate anume de lumina. Asta inseamna ca daca lumina are intensitate mai mica, trebuie un timp de expunere mai lung si invers. Daca nu ai expus suficient, ramane cupru pe toata placa. Daca expui prea mult, suficient de multa radiatie UV va trece chiar si prin filmul negru incat sa expuna tot cablajul si nu mai ramane nimic. Deci trebuie sa fii undeva intre cele 2 limite. Ca idee: alimenteaza led-urile incat sa ai prin ele curentul maxim admis de producator pentru functionare continua. Nu are rost sa reglezi intensiatea ledurilor, vei regla expunerea din timpul cat le tii aprinse. Mai important este sa ai o zona cat mai uniforma acolo unde vine placa, altfel anumite zone se expun mai mult altele mai putin. Pentru a obtine asta trebuie sa te joci cu distantele intre leduri si distanta intre leduri si placa. O data ce ai reusit sa obtii uniform(eu am pus o foaie alba in loc de placa si m-am uitat la ea, dar incearca sa fie cat mai scurt pt ca lumina UV nu face bine ochilor) urmeaza sa vezi timpul de expunere. Poti incerca cu o placa, un film, si ceva opac cu care acoperi placa. De exemplu: expui 1 minut, acoperi o bucatica, mai expui un minut, acoperi putin mai mult etc...Asa ajungi sa ai o felie de placa expusa cu 1 minut, una cu 2 samd. Vei vedea ce durata iti trebuie. Ca totul sa mearga bine mai trebuie avute in vedere ceva aspecte: sunt led-urile alea bune pentru expunere? (pune un datasheet). Ce fel de developant folosesti? Daca e vorba de soda caustica e cam nasol, risti mereu sa supradevelopezi. Incearca niste SENO - 4007. Link spre comentariu
pavy Postat Iunie 27, 2010 Partajează Postat Iunie 27, 2010 Leduri o sa-mi cumpar de la tme din alea indicate de tine. Eu am gasit ceva prin comert pe la noi dar sunt foarte scumpe si de asta am tot renuntat si nici macar nu stiu daca sunt si bune. Oricum m-am gandit ca ar fi bine sa le pun cam la 1 cm distanta intre ele iar suportul sa fie reglabil pe inaltime. Alimentarea oricum o fac cu lm 317 ca scc deci voi avea mai multe posibilitati de reglaj in caz ca va fi nevoie. Nu ai spus nimic legat de ledurile rosii. M-am hotarat sa fac totul intr-o carcasa de scaner sau de copiator. Cat de buna este sticla de la scaner? o pot folosi sau trebuie inlocuita cu altceva? La developare am folosit soda caustica dar nu-mi place. O sa folosesc SENO - 4007 dar te-as ruga sa-mi spui in cata apa sa-l dizolv, cat trebuie sa tin placa in el si dupa cat timp pot aprinde lumina pentru rezultate optime. Ceva legat de timpul de expunere pt cablaje mai mari, sau este acelasi timp indiferent de cablaj. Tu ce zici ar fi bine de matuit un pic sticla pt uniformizarea luminii? Link spre comentariu
bogdan_ Postat Iunie 28, 2010 Autor Partajează Postat Iunie 28, 2010 Eu am o distanta ceva ma imare intre led-uri. Ledurile rosii sunt pentru iluminat cand cutia e deschisa, sa poti vedea ce faci si sa aliniezi filmele.Nu vad cum ai putea folosi LM317 ca sursa de curent constant in situatia asta. Ca doar nu o sa legi toate led-urile in serie. Eu am mers pe 3 leduri in serie cu 91 de ohmi, aliementat la 12V fix(atentie si 5% variatie variaza mult curentul) dintr-un stabilizator, curent 20mA prin ele.Despre sticla de la scanner nu stiu ce sa iti zic, eu stiu ca sticla blocheaza destul de bine UV. Am vazut totusi oameni care au facut asa in scanner si a mers, ia legatura cu ei. Nu iti inteleg intrebarea cu cablajele mari. Timpul de expunere este acelas indiferent cat de mare e cablajul, pastrand restul de parametrii constanti. Despre matuit sticla nu stiu, eu am vrut sa gasesc distanta la care sa nu fie nevoie de vreun fel de difuzor. Seno se dizolva in 0.3 - 0.5l, scrie pe el. Placa in el trebuie tinuta functie de cat de uzata e solutia, pana se vad desenele pe ea. Daca nu ai lumina foarte puternica in zona unde faci develorparea poti sa nu o stingi. Eu fac in baie si scot unul dintre becuri, ramane unul de 40W, lumina e destul de chioara. Link spre comentariu
Spitfire Postat Iunie 28, 2010 Partajează Postat Iunie 28, 2010 Numai sticla de geam tras, cea care privita pe cant, are culoare verzuie(ioni de fier dispersati in masa de sticla) opreste UV-A, la geamul de scannere se foloseste sticla pura, lasa sa treaca UV-A.Alimentarea LED-urilor e discutabila, in varianta cu rezistor de 91 ohmi, dar nu e o problema, nu functioneaza cu miile de ore, se poate face si cu LM317, alimentarea la cca.35V, si 10 LED-uri serie, dar e mai costisitor. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum