Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Aparat de sudura cu mos-fet-uri


dynky

Postări Recomandate

  • 1 lună mai târziu...
  • Răspunsuri 40
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • dynky

    13

  • em2006

    8

  • nickrvl

    7

  • high_voltage_tm

    5

Top autori în acest subiect

Salutare. Am si eu un invertor cu probleme si ma gandeam sa intreb aici.

Proprietarul a adus doar placa, pe care este trecut logoul firmei FIMER fara model sau altceva (doar un cod, probabil de la PCB - 045.100.88B) iar pe carcasa scrie doar Special 175 si curentul debitat (5-175 A); n-am gasit nimic despre acest model, deci probabil este un produs rebranduit si vandut de o firma oarecare...

Ce am gasit asa la o prima inspectie:

- dioda MUR460 sarma, cu anodul la sursele (bara de alimentare ) si catodul la drenele MOSFET-urilor de putere de pe un canal.

- toti tranzistorii de pe celalat canal carbonizati; se vede ca a mai avut probleme, pt. ca toate traseele de pe drene sunt intrerupte si au fost carpite cu cate o bobita de cositor.

- rezistenta 47Ω/10W intrerupta, "sunteaza" contactele releului care cupleaza alimentarea; curios, nu prezinta urme de incalzire excesiva dar sigur a mai fost schimbata pt. ca in acea zona cablajul este afectat si rezistenta actuala are cabaritul mai mare decat celelalte rezistente de putere de pe placa (ma gandesc sa nu fi fost pusa o valoare diferita de cea originala)

- pe canalul cu tranzistorii impuscati sunt niste diode SMD, inseriate cate doua intre grila si sursa fiecarui trz. (deci 6 in total) - 4 din ele sunt sarma; din pacate nu-mi dau seama ce model sunt...

Fiecare canal are 3xMOSFET IRFPG30 si o dioda 30EPH06; defapt asta am gasit pe canalul "bun"... insa dupa lipituri deduc ca tranzistorii au mai fost dati jos de pe placa, daca nu cumva schimbati.

Diodele de pe iesire 4xRURG3020C.

 

Acuma ce as vrea sa va intreb:

- cunoasteti acest model de invertor, eventual stiti o schema care s-ar potrivi?

- pot inlocui tranzistorii MOSFET cu IGBT-uri? am la indemana niste IRGP50B60PD1

 

Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

 

Maine masor prin partea de comanda; sper sa nu mai dau si de alte surprize.

Link spre comentariu

Azi m-am uitat prin partea de comandă; nu-i foarte complicată, am găsit un cotroller PWM UC3845B, un amplificator operațional cvadruplu LM324 și două optocuploare PC817. Piesele par în regulă la rece (nu am legat alimentarea), însă am o nedumerire: fototranzistorul din optocuplor nu se poate măsura (adică joncțiunea CE, care este accesibilă din exterior)? :nas:

La întrebările anterioare n-are nimeni nici un sfat, o sugestie..? Cu verificările am cam terminat și vreau să schimb piesele pe care le-am găsit defecte dar nu știu ce să pun, având în vedere că s-a mai intervenit asupra aparatului și nu știu cât s-au respectat valorile originale la schimbarea pieselor; marea dilemă e cu diodele alea SMD, că nu scrie nimic pe ele și habar n-am de care să pun (eu am lucrat doar cu d'alea THD).

Tranzistorii finali i-aș schimba cu IGBT-uri... da' aștept undă verde de la meseriașii care au mai reparat invertoare - la mine e primul (e al unui coleg și vreau să-l fac mai mult din ambiție). :ciuda:

Link spre comentariu

E putin probabil sa gasesti pe cineva care i-i detine schema sau sa te indrume ce fel de piese "exacte" sa-i pui. Asa ca mai bine (daca partea de comanda functioneaza) incearca sa-i scoti schema la partea de forta si compar-o cu ce gasesti pe net si vezi cam ce fel de piese se folosesc, sau posteaza schema aici. Daca vrei sa-i pui IGBT-uri sint sanse sa mearga (la ce frecventa lucreaza?) oricum i-ti recomand sa incerci mai intii cu o perche si daca merge poti pune mai multe. Atentie la IGBT, nu toate merg, cautale pe acela ultra fast sau High Speed.

Link spre comentariu

Daca esti la prima abatere, nu te grabi sa schimbi tranz de putere. Da-i jos si pe ceilalti 3 si dioda de langa ei, in final o sa-i pui pe toti 6 noi, nefolositi. La fel si cele 2 diode TO-247 Dar pana atunci, pune intai electroliticii, vad ca i-ai dat jos, alimenteaza placa asa cum e printr-un traf de separare de 100VA. Vezi cu osciloscopul ce ai intre G-S la toti cei 6 tranz.Diodele alea sunt zener spate in spate. Alfa la ce tensiune sunt, prin metoda cunoscuta.Pune distantiere la placa, pe ambele parti, sa o poti manevra in siguranta si tine cont ca de cate ori o scoti din priza electroliticii raman incarcati niste zeci de secunde, iar daca te grabesti, descarca-i de fiecare data cand scoti tensiunea, pe rezistenta de putere, ori pe 2 becuri inseriate de 220V/25-40W.

Link spre comentariu

Salut & merci pentru indrumare.

 

nickrvl - am scos schema de la partea de forta; circuitul din portile tranzistorilor nu le-am mai desenat, dar se pot vedea foarte bine in a 3-a poza, daca se deschide la rezolutie maxima.

IGBT-urile sunt ultrafast (click in primul posta pe denumirea componentei).

 

em2006 - am dat jos partea de forta si de pe canalul ok, cele 4 diode de pe iesire le-am lasat la locul lor (le-am masurat si sunt in regula).

Am scos si diodele minimelf, le-am testat si intr-adevar sunt zenner la 18V. :101

Inca n-am pus tensiune pe placa pt. vreau sa montez rezistenta aceea de putere (mai studiez daca valoare pe care o are e cea originala) diodele zenner arse si ultrarapida MUR460; Mai trebuie sa refac si traseele in unele zone. :sparge:

Poate reusesc azi sa fac rost de piese si o sa alimentez placa... dar din pacate n-am osciloscop; o sa ma folosesc de multimetru si simturile propri. :ras:

Inca ceva: optocuploarele acelea cu fototranzistor se pot masura cumva? Am o banuiala... da' sper sa fie in regula, ca altfel e nasol si trebuie sa dau jos trafu ca sa ajung la ele.

Posted Image

Link spre comentariu

Zice bine EM2006 dar fara osciloscop e cam nasol. Totusi trecind peste optocuplori care in mod normal ar trebui sa fie in regula si piesele pe care o sa le inlocuiesti (le cunosti valoarea/caracteristicile) ar mai fi o metoda de testare pe care o folosesc destul de des pentru a ma asigura ca nu-mi bubuie in nas cind il alimentez la retea si anume porneste partea de comandata dintr-un alimentator separat (probabil ca i-i trebuie 12v sau maxim 17V) iar partea de forta alimenteaz-o printr-un traf de 70V aproximativ (atit am eu, merge si mai mic), astfel vezi/simti imediat daca ceva nu e in regula, ma refer la IGBT si diode, se incalzesc. Asta o faci fara a pune radiatoarele, folosesti cum am mai spus doar o pereche de IGBT si insist pe acest aspect, suntezi contactele releului daca e pe ramura de + si musai sa-i pui condensatorii. Daca nu se incalzeste nimic in gol (nu ma refer la rezistentele de putere care pot fi usor caldute) pune-i o sarcina ca si cum ai "suda", eu am o rezistenta de putere bobinata si folosesc cam vre-o 10 spire maxim pina la 3 spire minim, cred ca echivalentul ar fi maxim 1m sirma de 1, in mod normal respectiva "sarcina" se incalzeste zdravan fara a incalzi IGBT sau diode eventual usor caldut. Dupa toate astea il poti baga in priza, din nou ma repet doar cu o perche de IGBT, cu toate radiatoarele puse te dai doi pasi inapoi zici o data tatal nostru si vezi daca face bum, daca nu face poti incerca si cu un electrod sa vezi daca amorseaza un pic, daca da si tot nu a bubuit montezi totul la loc (nu insista sa sudezi mai departe) inclusiv restul de IGBT si mai mult ca sigur te-ai facut cu aparat de sudura. Acea rezistenta de 47R e rezistenta de incarcare a condensatorilor, pune una de 20R la 16W si probabil ca o sa inlocuiesti si rezistentele de 10R din grila cu unele de 5R insa incearca totusi asa. Succes.

Link spre comentariu

Ma uitam peste o schema de amplificator audio si la partea de soft start mi-am picat fisa ce-i cu rezistenta aia de putere; sigur condensatorii se incarca intai prin ea si apoi cumpleaza releul, care e pus inainte de punte.

Partea de comanda o s-o alimentez la 12V (e un L7812 p'acolo), partea de forta cu un traf si la iesire leg niste rezistente luate de la ceva cuptoare electrice - foarte buna idee, nickrvl. :da

O sa cresc treptat curentul din potentiometru de reglaj si vad ce se intampla. Daca pusca ceva... asta e; da' si daca merge totul ok, :101mai ales ca IGBT-urlie astea sunt mult mai potente decat MOSii aia rahitici - 3,1A. :ras:

Link spre comentariu

Daca o desenezi putin altfel, vei observa ca e configuratia forward intalnita destul de des in invertoare de sudare. In principiu, releveul e corect, dar ai omis sa incluzi si transformatorul de curent, al carui primar e inseriat cu primarul transformatorului de iesire. Cu aceste observatii, probabil ca schema ta e asa:

[attachment=0]FIMER_PWR1_.png[/attachment]

Mai multe scheme folosind aceeasi cconfiguratie poti vedea si aici.

Pentru scheme de softstart, aici.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Job done! :101

În sfârșit, după aproape o lună, mi-au venit și piesele de la Adelectro***... bandiți și ăștia, în ultima vreme.

Am schimbat diodele și ce mai era pe acolo, am pus unul din condensatorii de filtraj și l-am pornit (fără tranzistori); am măsurat una alta pe acolo și zic hai să bag și tranzistoarele; m-am gândit să pun câte unu' pe canal, din alea "originale" - mare greșeală! :bataie L-am pornit, tot ok, am pus un bec pe ieșire să văd cum se reglează tensiunea (eu am crezut inițial că are tensiune fixă și se poate limita doar curentul maxim, da' nu-i așa); am vazut că totu-i bine, radiatoarele abia dezmorțite, am băgat și o sârmă de nichelină la 6-7[Ω], așa de încălzire și dup-aia urma să-l încing bine cu niște rezistențe mai zdravene. N-am apucat, că în nici juma' de minut a ieșit fum din el - ambele MOS-uri pușcate, la fel zennerele dintre grilă și sursă + un rezistor SMD de 10[Ω], ăla de pe comandă. La urma urmei nu știu ce-mi veni sa pun petardele alea... cum am scris și mai sus, după parametrii pe care îi au, clar nu aveau ce căuta acolo (ID=2[A] la 100[°C], RDS(on)=5[Ω], PD=125[W] la 25[°C], trr=620[ns]).

În fine, am aruncat caricaturile alea și am pus în loc IGBT-urile meseriașe pe care le-am avut la dispoziție. :da

Acuma merge strună, mai bine ca înainte să se strice... cel puțin așa zice proprietaru'.

 

Merci tuturor pentru sfaturi, în special lui em2006! Într-adevăr, configurația e exact ca cea din poza ta.

Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări