mike-5 Postat Iunie 5, 2010 Partajează Postat Iunie 5, 2010 Deoarece nu ma descurc sa umblu la bucla unui montaj cu circuit in comutatie (randament mai bun), doresc sa alimentez un montaj care necesita 4,2 volti fix si care o sa consume 0,2 A la instalatia autoturismului care are o tensiune de 14,5 v. Pentru aceasta m-am gandit la un LM 317 fara radiator care permite un reglaj fin al tensiunii de iesire. Pe intrarea LM-ului, doresc sa montez o rezistenta pe care nu stiu sa o calculez, astfel incat LM-ul sa stea rece, tinand cont si de temperaturile ridicate in interiorul autoturismului in lunile de vara. In paralel cu intrarea LM-ului doresc sa mai pun un electrolitic de 470 micro/50v pentru filtrare si un zener de aprox. 27 v pentru a proteja LM-ul de eventualele spike-uri ale instalatiei auto. Rezistenta ce valoare trebuie sa aibe si la cati w ? Link spre comentariu
lorik199 Postat Iunie 5, 2010 Partajează Postat Iunie 5, 2010 iti trebuie o resistenta de 39 ohm la min 3 W inaintea lm-ului, si vei avea 6,7 V la intrarea lui la o tensiune de intrare de 14,5 si un consum de 0,2Avei disipa 1,56 W Link spre comentariu
srdjan Postat Iunie 5, 2010 Partajează Postat Iunie 5, 2010 1) la 0.2A in siguranta termica sunt atat 317 cat si 7805 la cca. 5V2) depinde in ce aplicatie folosesti dar condensator de filtrare iti trebuie dupa elementul de reglare serie (adica regulatorul ales) si ar fi suficient de 10,16,25V.3) poti folosi 317 cu doua rezistente fixe si una reglabila pentru ajustare4) poti reduce la cca 4.2V cu 7805 serie cu o dioda 1n400x polarizata direct5) cum ai ajuns la concluzia ca zener-ul trebuie sa fie de 27V? eu personal as pune de 15V Link spre comentariu
radusa Postat Iunie 6, 2010 Partajează Postat Iunie 6, 2010 Ce montaj are nevoie de precizie atat de mare de 4.2V fix?Consumul este 0.2A permanent?Pt precizie mare e mai bun LM decat 78xx.Este atat de inghesuit locul de nu ai loc de un radiator mic? Iar cand spun mic, chiar ma refer la unul ceva mai mare decat sufrafata LM-ului cu 2-3 aripioare. De ce trebuie sa stea LM-ul rece? Important este sa ramana in SOA. La o diferenta de tensiune de 14.5V-4.2V=10.3Vx0.2A=2.06W. Teoretic LM suporta 2W fara radiator dar foarte cald, deci daca ii pui un mini-radiator nu o sa ai probleme.Daca vrei protectie pt eventuale spike-uri sau alte varfuri tranzitorii e mai buna o dioda supresoare bidirectionala.Daca esti sigur ca acest montaj va functiona numai la temperaturi peste 0*C atunci mergi pe LM317, daca nu trebuie sa iei un LM217 sau 117, care merg la -25*C respectiv -55*C.In datasheet-ul lui vei gasi si alte protectii care trebuie aplicate. Condensator 100nF pe intrare, 1uF pe iesire, ceva diode, etc.Daca vrei totusi neaparat sa mai scazi tensiunea de intrare in LM, mai bine faci un prestabilizator simplu (bazic) cu un BD, tinand cont ca diferenta intrare-iesire la LM trebuie sa ramana >3V in orice conditie.Cu toate ca par foarte simple aceste regulatoare pe 3 pini, trebuie totusi acordata o anumita atentie la anumite aspecte, inclusiv proiectarea cablajului, unde trebuie tinut cont ca anumite componente trbuie sa stea cat mai aproape de pinii IC-ului. Link spre comentariu
mike-5 Postat Iunie 6, 2010 Autor Partajează Postat Iunie 6, 2010 Montajul este un telefon mobil fara acumulator, care o sa fie atasat alarmei auto pentru a instiinta pe telefonul mobil cand cineva umbla la autoturism. Presupun ca trebuie alimentat cu 4,2 v fix. Deoarece montajul sta permanent in autoturism, iarna o sa fie temperaturi mai joase de 0 grade.Acum am vazut ca LM 317 pe care l-am cumparat, este proiectat sa functioneze la temp.0-125 grade, oare va merge ? Condensatorul de 470 micro doream sa-l pun la intrarea LM-ului pentru o filtrare a parazitilor din instalatia auto, este bine sa-l pun dupa LM ? Dioda zener de 27v o pun pentru a suprima spik-urile, am ales-o la aceasta tensiune, stiind ca de ex.LM7805 suporta pe intrare max. 35v, iar LM 317 max 40v si dioda zener trebuie sa se deschida pana in aceste tensiuni maxime suportate de LM. Pentru cunostintele mele, va rog, un exemplu de dioda supresoare care ar merge in montajul meu; trebuie montata in locul diodei zener ? Pe intrarea LM-ului, o sa montez si un condensator nepolarizat de 100 nF. Doresc varianta cu rezistenta la intrarea LM-ului fata de cea cu radiator, deoarece vara in interiorul autoturismului pot exista temperaturi si de aprox. 50-55 grade, deci stabilizatorul va trebui sa functioneze intr-o gama larga de temperaturi. Link spre comentariu
radusa Postat Iunie 6, 2010 Partajează Postat Iunie 6, 2010 Daca e telefon mobil iti trebuie 3.7V, atat are un acumulator Li-ion. 4.2V este tensiunea de incarcare a acumulatorilor Li-ion.Diode supresoare sunt:BZT03Cxx, care sunt numai in varianta unidirectional si unde xx reprexinta tensiunea zener.BZW06-xx, sunt uni sau bidirectionale P6KExx, unidirectional, daca mai are si un C in coada e bidirectionalDe regula cele bidirectionale nu au linie pe ele ca la diode normale.Valoarea trebuie sa fie undeva in jur de 20V.Pe intrare un C de 470uF e OK dar neaparat si un C 100nF langa pinii IC. Pe iesire un C 1uf-10uF, nu mai mare. Cele doua diode de protectie care le gasesti in datasheet nu strica, si un C in pin de ajustare pt o mai buna stabilizare (riplu mai mic). Dioda supresoare in paralel pe intrare. Nu strica daca ii pui si un acumulator telefonului, chiar daca nu mai tine curent. Trebuie numai sa aiba tensiunea buna. Ajuta la filtrare. Dar nu e neaparat necesar.Iar in ceea ce priveste functionarea iarna la -20-25*C greu de zis. Poate tocmai din acest motiv e bine ca ceva componente sa produca caldura, ca sa poti tine temperatura in interiorul cutiei unde vei monta stabilizatorul la minim 5*C. Pe timp de vara unde cu masina stationata in soare poti ajunge si la 40-50*C, ai o problema. Pana la urma cel mai sanatos e sa-i pui un LM117 care merge pana la -55*C si sa ii pui un radiator mai mare pt conditia de vara.Dar in cazul asta tot un stabilizator in comutatie ar fi fost mai bun. Si exista integrate care necesita un numar f mic de componente externe si care nu sunt greu de realizat. Si in cazul comutatiei trebuie tinut cont ca IC-ul trebuie sa suporte minim -25*C.Toate bune Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Iunie 6, 2010 Partajează Postat Iunie 6, 2010 La respectivul telefon mobil de ce nu poti folosi pur si simplu un incarcator auto dedicat acelui model, pentru ce toate complicatiile de mai sus ? Link spre comentariu
radusa Postat Iunie 6, 2010 Partajează Postat Iunie 6, 2010 Ar putea daca ar avea un acumulator, cat de slab. Fara acumulator ar trebui sa alimenteze pe pini de acumulator si sa schimbe tensiunea pe incarcator de la 5V la 3.7V.Dar una peste alta, ar fi cea mai eleganta si rapida solutie.Eventual s-ar putea folosi un pack de 3 acu Ni-Cd sau Ni-Mh, cat de mici sau vechi ar fi, numai ca sa poata porni telefonul, iar alimentarea din incarcatorul de masina, cred. Link spre comentariu
mike-5 Postat Iunie 6, 2010 Autor Partajează Postat Iunie 6, 2010 La varianta cu acumulator in tel mobil nu ma intereseaza, deoarece este periculos, un acum Li-ion, nu stiu daca ar rezista in timp la temp extreme vara-iarna (poate bubui in cazul obosirii circuitelor electronice si in cazul cand s-ar depasi 4,2v la incarcare). Eu intentionez sa alimentez cu 4,2v direct pe pinii de acumulator ai telefonului. Am masurat tensiunea unui acumulator incarcat scos din telefon si are 4,2 v. Acumulatorul are 3,7v atunci cand este descarcat (telefonul se inchide), deci sa nu confundam. Pentru aplicatia mea stiu ca se poate modifica un incarcator de casa sau de masina dedicat pentru tel mobile de ex care foloseste ca IC in comutatie MC34063, dar nu stiu cum il pot modifica sa scoata fix 4,2 v.Multumesc pentru exemple de diode supresoare bidirectionale. Link spre comentariu
volhov Postat Iunie 6, 2010 Partajează Postat Iunie 6, 2010 Poti folosi un calculator online pentru MC34063A, ca acesta de exemplu: http://www.nomad.ee/micros/mc34063a/index.shtml Link spre comentariu
radusa Postat Iunie 6, 2010 Partajează Postat Iunie 6, 2010 Da nici nu-i trebuie calculator. Daca foloseste un incarcator de masina care e proiectat sa fie alimentat la 14V si sa dea 5V, pt a-i schimba tens de iesire de la 5V la 4V trebuie doar sa modifice o rezistenta. In datasheet are schema cu Step-Down Converter unde apar un R1 si R2 iar formula e mai jos cateva pagini si este Vout = 1.25 (1+R2/R1).Deci pe pinul 5 al IC trebuie, prin ajustarea divizorului R1-R2, sa se obtina 1.25V, atat cat este si tens de referinta interna.Toate celelalte elemente raman neschimbate.Deci cu rez din pin 5 spre masa = 1.2ksi rez din pin 5 spre Vout = 2.7k obtine pe iesire 4.06V Link spre comentariu
mike-5 Postat Iunie 6, 2010 Autor Partajează Postat Iunie 6, 2010 Ar mai fi o problema legata de temperatura suportata de IC in comutatie. La fel ca la stabilizatoarele IC liniare si cele in comutatie sunt facute in mai multe versiuni de functionare in ceea ce priveste temperaturile. Daca cumpar un incarcator in comutatie gata facut, nu pot sti ce versiune ( legat de temperaturi) de IC este in el. Daca construiesc un stabilizator cu un MC cumparat, cred ca o sa am probleme la constructia bobinei din schema. Link spre comentariu
radusa Postat Iunie 6, 2010 Partajează Postat Iunie 6, 2010 Bobina nu-i o problema. Daca nu ai aparat de masura poti ruga cred pe cineva de pe forum sa ti-o faca. Nu cred ca nu gasesti pe cineva dispus sa te ajute.O problema mai mare cred ca va fi gasirea tipului de IC care sa-ti reziste la -30*C macar. Sau mai ai o varianta, iei un incarcator de masina si ii mai bagi o rezistenta de putere, printr-un mic intrerupator care o alimentezi direct din 12V, calculata sa iti produca un pic de caldura in cutie. Vara o decuplezi. Dezavantajul este ca vei avea un consum suplimentar pe baterie.Poti sa incerci si aici la rubrica cumparari, si rogi pe cei care au incarcatoare, sa le desfaca si sa verifice ce IC este. Cauti datasheet-ul IC-ului si daca e bun, modifici divizorul rezistiv pt 4V. (nu as baga mai mult de 4V).Sau incerci pe la magazine sa vezi ce gasesti pt temperaturi negative. Dupa aceea constructia e simpla iar pt bobina te ajuta precis cineva. Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Iunie 6, 2010 Partajează Postat Iunie 6, 2010 D-le mike-5, cu tot respectul, cred ca teoretizati prea mult problema relativ banala pe care ati postat-o. Ati incercat sa vedeti daca telefonul porneste fara a avea bateria montata, alimentat fiind numai din adaptor ? Personal nu cunosc nici-un model de telefon care sa realizeze performanta asta. Daca va este teama ca (va citez) : "un acum Li-ion, nu stiu daca ar rezista in timp la temp extreme vara-iarna (poate bubui in cazul obosirii circuitelor electronice si in cazul cand s-ar depasi 4,2v la incarcare)", atunci de ce nu inlocuiti elementele din baterie cu elemente Ni-Mh (pentru linistea dvs.), asa cum a sugerat si dl. radusa ? Link spre comentariu
mike-5 Postat Iunie 6, 2010 Autor Partajează Postat Iunie 6, 2010 D-le Cristian, mi-ar fi simplu sa alimentez tel mobil cu un incarcator auto dedicat conectat permanent, dar ganditi-va ca este un risc major cand acel acumulator ar fi incarcat la temperaturi extreme. Am gasit un incarcator auto dedicat la care o sa-i modific divizorul asa cum mi-ati recomandat. Are in componenta un MC 34063AP1 (temp de functionare 0-70 grade C), in privinta asta nu prea l-am nimerit. Acumulatorul telefonului de ex. Nokia 1110 este format din elementul de Li-ion si o placuta cu circuite.Se scoate elementul de Li-ion si in locul lui se alimenteaza acea placuta cu circuite cu 4,2v. Fara acea placuta cu circuite, telefonul nu va porni daca se alimenteaza direct pe pini cu 4,2v. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum