Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Formare (formatare) tuburi?


Vizitator fixipixi

Postări Recomandate

Numai anumite tuburi ar necesita "formatare" , cum e 6C33C de exemplu , care nu e deosebit de stabil din cauza distantelor mici anod - grila - catod . Bineinteles conteaza si schema , probleme mai mari sunt la negativarea fixa + eventual OTL .

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 36
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Depanatoru

    3

  • THOMAS

    2

  • blue

    2

  • aygun

    2

Top autori în acest subiect

De multe ori inainte de a posta imi pun problema daca merita, are vreun rost sa o fac. De cele mai multe ori renunt. Ne este tipic romanilor sa ne consideram cei mai destepti din lumea asta, de aia ne ducem de rapa. Inainte macar de a ne gandi ca poate celalalt are un dram de dreptate, il contrazicem cu argumente de genul "experienta mea personala". Imi pare rau ca va dezamagesc, dar eu nu dau doi bani pe experientele personale ale nimanui atat timp cat nu au un suport logic, eventual demonstrabil fizic sau statistic.

 

Cititi si voi pe la altii, mai prosti, inainte de a posta raspunsuri...

 

http://2ingandlin.se/Format_Tx_tube.html

http://www.thevalvepage.com/valvetek/getter/getter.htm

http://www.sm5bsz.com/recondit.htm

 

Hai succesuri si spaga de caltaboshi!

Link spre comentariu

De multe ori inainte de a posta imi pun problema daca merita, are vreun rost sa o fac. De cele mai multe ori renunt. Ne este tipic romanilor sa ne consideram cei mai destepti din lumea asta, de aia ne ducem de rapa. Inainte macar de a ne gandi ca poate celalalt are un dram de dreptate, il contrazicem cu argumente de genul "experienta mea personala". Imi pare rau ca va dezamagesc, dar eu nu dau doi bani pe experientele personale ale nimanui atat timp cat nu au un suport logic, eventual demonstrabil fizic sau statistic.Cititi si voi pe la altii, mai prosti, inainte de a posta raspunsuri...http://2ingandlin.se/Format_Tx_tube.htmlhttp://www.thevalvepage.com/valvetek/getter/getter.htmhttp://www.sm5bsz.com/recondit.htmHai succesuri si spaga de caltaboshi!

Nu cred ca trebuie sa va suparati atat de tare,nimeni nu contrazice pe nimeni.Eu am spus doar ca formarea se justifica la tuburile speciale si de mare putere,exemplul este dat chiar de dv.la adresele recomandate.Vedeti ca acelea sunt tuburi de RF si de mare putere?!?! (4CX250B,...!!). Tuburile de larg consum si de puteri medii sau mici(EL500,EL34,EL36,6P36S,6P3S,EL84,6P14P,GU29,GU19....),sunt "rodate" tehnologic.Daca am suparat pe cineva nu este ok si-mi cer scuze!!..aici va dau dreptate,uneori chiar nu merita sa-ti spui parerea pe acest forum.Mii de scuze!
Link spre comentariu

Domnule dyogenes, PL500 si altele similare , adica majoritatea tuburilor de putere , baleiaj , audio nu necesita formatare ... cu unele mici exceptii , un exemplu am dat mai sus .

In linkul http://2ingandlin.se/Format_Tx_tube.html

sunt date numai lampi de radio de mare sau foarte mare putere ( sute de watt disipati in anod ) si care trebuie alimentate cu tensiuni de ordinul kilovoltilor . De aici pana a sustine ca PL500 trebuie formatat pentru ca disipa 16W amarati sau GU29 care e ceva mai puternic , e cale lunga ...

Link spre comentariu

Domnilor, formarea tubului nu are legatura cu puterea disipata de anod. S-a spus foarte clar ca rostulei este de a permite getter-ului sa absoarba urmele de caz care s-ar afla in tub. Ce este asa de greude inteles? Toata lumea este de acord ca pot apare descarcari in tub. Vidul este un foarte bun izolatorelectric, daca apare un arc inseamna ca in tub sunt resturi de gaz. Aceste resturi nu le-a pus acoloproducatorul, tubul a iesit pe poarta fabricii in parametrii normali. Nimeni nu spune ca e obligatoriu safie format un ecc83 cumparat de pe taraba din targul de vechituri cu 1-2 lei. Dimensiunile lui sunt atatde mici incat degradarea vidului interior este neglijabila chiar si la 100 de ani de la fabricare. Dar dacaai platit bani grei pentru un tub Eimac, nu prea iti arde sa-l pui in soclu si sa conectezi tensiunea anodica.Pentru un tub de mica putere nu cred ca e un capat de tara sa-i alimentezi filamentul si sa mergi la bucatariesa bei o cafea. La intoarcere tubul e pregatit sa primeasca si celelalte tensiuni fara riscuri.

Link spre comentariu

D-le lazaroiu, cu certitudine NU la dvs faceam referire. Va respect munca si cunostintele. Era vorba despre alti oameni de pe acest forum, care se multumesc sa contrazica fara a-si sustina punctele de vedere. Toate cele bune!PSIn completarea celor spuse de nanopico, am citit (din pacate nu gasesc acum link-urile) ca rolul formarii tuburilor nu este doar cel de a elimina gazele din tub, ci si de a reactiva catodul. Ziceau acolo ca in timp la suprafata catodului ramane un strat sarac in electroni, strat care se volatilizeaza si este absorbit de ghetter dupa cateva zeci de ore de functionare a filamentului. Cele bune!

Link spre comentariu

Daca tot am inceput sa citam surse externe, imi permit sa va supun atentiei urmatoarele.P.S. Domnul inginer de care se vorbea mai devreme poate rade cat pofteste, citatul ii apartine lui W8JI,http://www.w8ji.com si va asigur ca omul stie ce vorbeste.

Using Old TubesTubes that have "set up" for a while often collect gas. This gas either comes from slow leakage through tube seals or outgassing of tube elements. This is the number one problem with old vacuum tubes.Another cause of leakage currents are deposits on the insulation inside the tube envelope. This can come from long filament hours on metal oxide cathode tubes. Cathode materials can migrate to the insulation and form a high resistance path.The section below describes how to remove gas in old tubes. Gettering and ArcingGettering is very important, since even miniscule amounts of gas will cause a low-resistance arc from anode to grid or cathode. The normal results of such arcs are blown grid chokes, collapsed anode chokes, damaged meter shunts, and other problems cause by high fault currents. While a few people blame high fault currents on parasitics, it is actually impossible for a parasitic to create such arcs. All the anode and grid can do is deplete the electron cloud from the area of the cathode, and the available current even with a parasitic is limited by the available emission. Uncontrolled arcs are always the result of gas or element alignment in the tube, rather than excessive current from oscillations. Anode systems should have series-resistance to limit peak current in the event of a tube arc or failure. That series resistance should always be in the anode lead between the filter capacitors and RF choke. A diode clamp should be installed to protect meters, especially the grid meter since the grid is in the normal path of any internal tube arc. Ceramic tubes, because of low anode operating temperatures, have the gettering agent applied to the cathode or filament assembly. This is the only area inside the tube that heats enough to activate most common gettering materials. Ceramic tubes without internal flaws or broken seals can generally be gettered by running the filament at rated voltage for an extended period of time before application of any high voltage. The normal time for gettering is between one hour and one full day. If the tube does not getter within a day it is most likely never going to be restored to a operational relatively pure vacuum. Glass internal anode tubes generally have the gettering material coated on anodes, which must be operated a high temperatures to activate the getter. Glass tubes have a propensity for seal leakage and element out-gassing, both of which lead to a short self life for large tubes. It isn't the glass that leaks gas, but rather a Kovar alloy used to bond the glass to the metal protruding through the envelope.Kovar is also subject to rusting. As odd as it seems, glass transmitting tubes should be stored in a dry location. Glass tubes should be operated at full temperature every few months.Under some conditions a glass tube can be restored to operation by running low anode voltages and positive bias on the grid. This will sometimes allow full operating anode temperatures to be reached, and the tube can be "cooked" for several hours. I've had about a 50% success rate restoring old 3-500Z's that have sat for years without use. Even though they initially arced severely at full voltage, by cooking them at low voltage and positive grid bias to show anode color vacuum was restored. Most important, an arc by itself will break down and getter gas inside the tube. This is why an amplifier with a gassy tube will sometimes operate without problem after a sudden tube arc. Intentional arcing and overheating, while pumping down a tube, are often a normal part of tube manufacturing processes.

Link spre comentariu

Pai chiar nu cititi ce scrie lumea ? Nimeni nu se indoieste ca trebuie "formatare" , dar numai la tuburi de mare putere care functioneaza la curenti si tensiuni foarte mari - e cazul la emisie radio . In rest nu e nevoie de precautii speciale , practic se formateaza singur tubul in montaj . Cate 6P3S de exemplu vi s-au strapuns ca nu erau "formatate" ? Dar PL500 ?

Link spre comentariu

LOL nanopico, postam in tandem!

Pentru colegul care era tat de amuzat de "otravirea catodului" de parca as fi vorbit de Mama Omida ghicitorare in zat de cafea, imi pare sau sa-l dezamagesc cu urmatorul link: http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_cathode in partea de jos a paginii se vorbeste de pre acest efect de "otravire".

 

Hai succesuri!

 

PS. Depanatoru' , ma provoci sa-mi incalc propriile principii si sa vorbesc "din experienta mea personala". Eu am bulit doar 2: un GU50 pe care nu l-am format si i-am dat tensiunea anodica nominala (1KV). A facut un arc inauntru si i s-a sudat grila 1 de grila2. Cel de-al doilea a fost un EL34 pe care l-am pus la 650V si nici nu stiu ce i s-a sudat ca facea ca toti dracii cu flame albastre prin interior. Tubul nu fusese folosit niciodata si getterul parea in stare buna.

De atunci formez intotdeauna tuburile inainte de a le folosi si niciodata nu am mai avut astfel de surprize. E drept ca ambele erau in amplificatoare RF pentru 27 Mhz.

Link spre comentariu

Mie imi place cand un forumist arunca o piatra in balta si 100 de oameni se reped sa o scoata!Ce aveti nene cu omul ? Daca vrea sa formateze un EL84 , 6p3s , gu19 , 29 .... zicetii si voi cum sa o faca si gata. :ras: Restul , depinde de el.Nu duceti munca de convingere si energie pierduta ( nervi ) etc etc etc ca nu isi are rostul.Si ca sa fiu ON topic. Din cata electronica stiu eu si din cate am citit , in DOMENIUL AUDIO nu este necesar sa formezi tuburile.Tensiuni si curenti anodici destul de mici fata de cele cu aplicatie specifica ( sia ici ma refer la cele enumerate de cei care au postat inaintea mea asa ca nu mai are rost sa dublez ).. Din cate mai tin eu minte , prin anii 1980-1990 se foloseau niste tuburi electronice ptr camere video care SI alea trebuiau formate. ( aveam vreo 10 bucati la ROMCIM pe care le foloseam pe post de pirometre si supraveghere VIDEO a cuptorului ).PS: Nu ma mira de ce unii useri nu mai posteaza pe aici.

Link spre comentariu

face urmatoarea afirmatie la care "No comment !" :

...Formatarea se aplica numai in cazul tuburilor de emisie de mare putere (peste 50 KW in impuls) care sunt puse in functiune pentru prima data: triode, magnetroane, amplitroane, tuburi cu unda progresiva de putere...

Sa ne spuna si noua domnul dyogenes la care din tuburile audio uzuale de putere sau nu este necesara formarea/formatarea ?!sau sa ne dea o specificatie a producatorului in acest sens. (totusi sintem in sectiune audio-exceptam RF,KV,KW,destinatii speciale).

__Nu mi sa intimplat de cind umblu cu tuburi sa mi se produca descarcari intre electrozi tubului in AF ( singura exceptie fiind-transformatoarele de iesire cu sarcina lipsa !!! situatie/anormala !!!,moment in care apar descarcari in tub sau chiar in soclul tubului,chiar si in transformator ,indiferent ca fac sau nu o "formare/formatare").

Acest proces de formare/formatare in cazul tuburilor cu destinatie data de producator audio-frecventa (exemplu: ECXX,ECCXX,EF80,EF86,6SN7,EL3,EL6,CL6,EL12, EL84,EBL21,6L6,EL34,KT66-KT100,etc,etc) nu este altceva decit o "gogoriţă"/fabulaţie etc.

Link spre comentariu

Nu ma exprim si clar sunt off topic.Cred si e numai parerea mea ca autorul topicului intreba (poate) despre o perioada de rodare a tuburilor dupa punerea in functie a amplificatorului.Aceasta rodare a lampilor am "simtit-o" si eu.Pe de alta parte de la push-pull cu EL84 si cabluri "audiofile" nu am mai vazut asa incrancenare in pareri...mai cu calm domnilor! :rade:

Link spre comentariu

Rodarea tuburilor este o chestiune curioasa , subiectiv vorbind dupa un timp orice amplificator suna parca mai bine , posibil si din cauza condensatorilor electrolitici care in mod firesc sufera un proces de formare (micsorarea ESR) dar refuz sa cred ca prin aplicarea unei tensiuni progresive intr-un timp relativ lung, se imbunatateste ceva, concret la doua perechi de PL519 curentul initial de bias a fost de 70 mA si dupa un an si ceva practic nici o modificare, aceasta ce inseamna s-a modificat cu ceva emisia catodica prin neformare ? Exemplul dat de d-l dyogenes, nu este concludent , lucrul in RF este diferit variatile brusce de sarcina si autooscilatile solicita in alt mod tuburile, dar daca domnia sa considera ca dupa formare nu se mai strica tubul, asta este...

Link spre comentariu

Stimati colegi,nu este vorba de ceea ce consider eu, eu unul nu imi permit sa consider nimic, v-am aratat doar ce zic unii cu mult mai instruiti decat mine. Ca si eu am avut stfel de patanii, e altceva. 2 tuburi poate nu inseamna nimic, poate erau defecte de la inceput, insa faptul ca atat de multi s-au lovit de aceasta problema, pe mine unul m-a convins sa-mi formez tuburile si asa voi proceda si de acum inainte. In ceea ce ii priveste pe altii, pot face tot ce doresc cu tuburile lor, pot sa dea si cu ciocanul in ele daca vor.Valderama,Nu am construit la viata mea decat 2 amplificatoare audio cu tuburi, unul cu ECL86 si unul cu PCL85, alimentate la niste amarati de 250V, tensiune la care evident ca nu vor descarca intre electrozi indiferent daca sunt formate sau nu. Dar stiu foarte bine ce se intampla cand le dai Kilovoltul pe anod, chiar fara semnal RF la intrare. Mi se pare evident ca la tensiuni anodice mici aceasta formare se produce "din mers" cu degazare progresiva a tubului. Nu vei gasi nicaieri astfel de recomandari de la producatori, deoarece ei nu produc tuburi vechi de 30 de ani, ci tuburi nou-noute proaspat degazate dupa metodele aratate de nanopico, numa' bune de folosit. Si tot de aia acum 30 de ani cand "stramosii nostrii" schimbau PL-u de Pasti nu trebuiau sa-l formeze.Ramane deci la latitudinea fiecaruia sa-si trateze tuburile cum considera a fi mai bine, eu zic ca 48 de ore de tensiune filament si apoi vreo 6 ore de anodica progresiva nu au ce sa strice unor tuburi, insa sunt sanse mari sa le faca bine.Hai succesuri!

Link spre comentariu

Stimati colegi,nu este vorba de ceea ce consider eu, eu unul nu imi permit sa consider nimic, v-am aratat doar ce zic unii cu mult mai instruiti decat mine. Ca si eu am avut stfel de patanii, e altceva. 2 tuburi poate nu inseamna nimic, poate erau defecte de la inceput, insa faptul ca atat de multi s-au lovit de aceasta problema, pe mine unul m-a convins sa-mi formez tuburile si asa voi proceda si de acum inainte. In ceea ce ii priveste pe altii, pot face tot ce doresc cu tuburile lor, pot sa dea si cu ciocanul in ele daca vor.

Stimate coleg! Aia, mai instruiti ca tine, de care vorbesti, nu sunt chiar asa categorici !Faptul ca tu iti formezi lampile este doar o problema personala de-a ta. Vezi ca pe aici intra si incepatori, care incearca sa-si construiasca amplificatoare audio cu lampi. (Vezi ca esti la sectiunea "audio") Prin afirmatiile tale categorice poti induce in eroare pe cei care nu au experienta suficienta. De fapt situatia nu e chiar asa grava. Eu am pornit multe lampi nefolosite produse demult, unele din anii 30. Le-am pornit (alimentat pentru prima data) pentru a pune in functiune aparatele din coletia mea. Am inlocuit multe lampi defecte cu lampi nefolosite dar produse demult. http://www.proradioantic.ro/index.php?x ... olectie=14Niciodata nu am observat problemele de care vorbesti. Faptul ca tuburile de putere trebuie formate este cunoscut. De exemplu acest tub din colectia mea http://dl.dropbox.com/u/3712780/P1040319.JPG are specificat in documentatia originala din cutie acest lucru.Nu contest (pentru ca nu stiu) faptul ca ai avut descarcari electrice in GU50 la 1KV, dar am curiozitatea sa te rog sa ne arati aparatul in care e folosita aceasta lampa la 1KV.Despre otravirea catodului pomenita mai sus, mi se pare normal ca unii au ris. Otravirea exista si e un fapt real, dar nu in conditiile in care filamentul nu e alimentat la tensiune nominala. Otravirea, in cazul lampilor, este sinonima cu "impurificarea", ori acest fenomen nu apare in felul asta. Otravirea presupune depunerea unor atomi "otravitori" (impuritati) pe catod. Mult mai frecvent e acest fenomen in cazul lampilor care emit lumina, gen ochi magic, unde se refera la otravirea luminoforului de pe anod.Vai...confuziile si exagerarile sunt groaznice...Azi am sa schimb un EL11( http://www.proradioantic.ro/afisare_poz ... 7_poza.jpg ), cu unul nou-nout (1939) care inca nu a fost alimentat... Oare apar descarcari? :ras:
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări