Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Rezistenta in paralel cu un motor DC


Vizitator alexx_88

Postări Recomandate

Vizitator alexx_88

Salut tuturor!Am inceput sa lucrez la un proiect (pentru facultate) si imi dau seama ca sunt destule lucruri pe care nu le inteleg suficient cat sa fiu multumit (nu pot sa fac ceva doar pentru ca asa am vazut intr-o schema pe net). Am cateva intrebari punctuale:1) Prima etapa consta in controlarea prin PWM a unui motor DC cu ajutorul unui uC AtMega16 si a driverului L298. Motorul va fi luat de pe o masina de jucarie. Desfacand masinuta, am observat ca motorul are conectate in paralel cu el 2 rezistente notate (10 4 - banuiesc ca inseamna 10 kOhmi). Ce rol au aceste rezistente?Probabil voi mai reveni si cu alte nelamuriri pe parcursul realizarii proiectului.Multumesc!Alex

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 16
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • srdjan

    5

  • ratza

    2

Vizitator alexx_88

Multumesc pentru raspuns!

 

 

Plecand de la datele din datasheet mi-am dat comanda (deocamdata neconfirmata) pentru urmatoarele componente:

 

1) Diode SR550 http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/S/R/5/5/SR550.shtml

2) Condensatori http://octopart.com/c322c104k5r5ta-kemet-97177

 

Sunt bune?

 

Mai am totusi doua intrebari:

 

1)Sa las cei doi condensatori de 100nF conectati in paralel cu motorul?

2) Vreau sa alimentez motorul de la 4 baterii de 1.5v puse in serie. Ar fi o idee buna sa alimentez si uC (AtMega16) printr-un regulator de tensiune (lm7805 eventual) tot de la ele?

3) Imediat dupa baterii ma gandesc sa pun un condensator electrolitic de 10 uF intre + si GND pentru a prelua din scaderile bateriei. Ar trebui un condensator mai mare? E o idee buna in general?

 

Multumesc si daca mai aveti alte sugestii le ascult cu mare placere! :)

Alex

Link spre comentariu

Diodele pot fi şi 1N4001, mă îndoiesc că motorul ăla trage mai mult de 1A. Nu lua componente scumpe, că nu merită. Referitor la celelalte întrebări:1. Da, reduc vîrfurile de tensiune create de trecerea periilor de pe un sector pe altul al colectorului.2. Trebuie neapărat ca ATmega să meargă la 5V, chit că în specificaţii scrie că tensiunea absolută de mai mare. Problema e că-ţi va trebui un regulator de 5V low-drop: LP2954, MAX667, TLE4267, MIC29371-5WU etc. Vezi care e cel mai ieftin.3. Ideea e foarte bună şi da, poţi pune un condensator mai mare 100-1000uF.

Link spre comentariu

doar preventiv mentionez ca la condensatoarele electrolitice polarizate sa fii atent pinul marcat cu "-" sa fie spre tensiunea mai mica (in cazul tau 0V )

Link spre comentariu
Vizitator alexx_88

@srdjan: Multumesc pentru observatie. O sa fiu atent :)

 

Am comandat componentele, iar astazi mi-am achizitionat si acest LCD cu controller KS066U (in ideea ca e identic cu Hitachi 44780). Ciudat la el este ca are 2x16 pini, nu 14 pini+2 pentru ajustarea backlight-ului cum stiam eu. Aveti idee de ce este asa?

 

Datasheet LCD: http://www.nelytech.com/pdf/c/C1627A.pdf

Datasheet KS0066U: http://tools.asix.net/download/pvk40/ks0066u.pdf

Imagini: http://www.flickr.com/photos/51452991@N ... 053736778/

 

Tin foarte mult sa fie compatibil cu interfata pentru Hitachi HD44780 pentru ca am deja codul de interfatare cu uC.

 

PS: Proiectul consta in implementarea unui sistem de cruise control adaptiv: http://www.youtube.com/watch?v=CkEipB8lvOA

 

LCD-ul va fi folosit pentru afisarea vitezei dorite de utilizator si a distantei pana la masina din fata precum si a altor informatii.

 

Ca senzor de distanta folosesc asa ceva: http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=8958 . Si aici va fi o problema, pentru ca intervalul valid al distantelor masurate este 20cm-150cm.

Link spre comentariu

daca te uiti peste postul acesta te vei convinge:viewtopic.php?f=37&t=53261am eu un LCD 2x16 cu controller KS0066 si este compatibil 100% cu controllerul HD44780. pinii 15 si 16 sunt anodul si catodul pentru led(urile) de retroiluminare. problema e ca eu i-am pus direct la 5V si mi s-a parut prea puternica lumina asa ca preventiv am pus in serie o rezistenta de 100R ca sa nu-mi mai pierd vremea sa caut confirmarea. in felul acesta sunt multumit de luminozitate iar consumul pe iluminare este de 15mA. Eu in schimb am avut probleme cu libraria LCD a lui unu Fleury (care e pt HD44780 si KS0070B dar pentru KS0066 corecta e cea selectata adica de HD44780) gasita pe net (se gaseste usor cu google). mentionez ca eu am facut pe breadboard tot circuitul si asta poate fi o influenta majora. ulterior am folosit un soft luat direct de pe net care merge perfec. se vede link spre soft in topicul mentionat mai susLE:nu mai sterg ce am spus. acuma am vazut ca zici ca are 2x16 pini... :56 imi poti da un link cu produsul? eu cred ca are aceasi pini dar pe doua parti pentru a facilita conectarea in anumite situatii...

Link spre comentariu

libraria nu e aceasi... asta mi se pare mai simpla si am vzut din prima ca are si instructiune de pierdut vremea pana dispare BUSY FLAG-ul.am gasit poza cu display-ul si e cat se poate de clar ca pe ambele randuri de pin sunt numerotati pinii de la 1 la 16. deci sunt aceleasi conexiuni dar pentru usurinta in lucru. mi-ar prinde bine si mie asa ceva :)

Link spre comentariu
Vizitator alexx_88

Tocmai am terminat schema in Eagle. Va rog, daca puteti sa va uitati peste ea si, in caz ca s-a strecurat vreo eroare, sa imi spuneti.PS:JP1 - se conecteaza la o baterie de 9VJP2 - se va conecta la motorul masinuteiMultumesc!

Link spre comentariu

daca nu folosesti ADC-urile nu e necesar sa conectezi AVCC si AREF. le poti lasa in aer. vad cai ai de 3 ori 100nF intre VCC si GND. e suficient unul singur. ma refer la C6, C7 si C8. si la controllerul motorului sunt necesare diode redresoare, nu zenner cum ai desenat tu.la conectorul ce va duce la display recomand sa folosesti un reglabil de 10k pentru contrast... daca le pui fixe poate nu-ti va placea rezultatul. butoanele nu au debounce propriu, vei face din soft?

Link spre comentariu
Vizitator alexx_88

Ideea initiala era sa alimentez si placa (prin regulatorul de tensiune) si motorul de la aceeasi baterie de 9V. M-am gandit ca, din moment ce o baterie de 9V are ~500mAh, ar trebui sa imi poata acoperi consumul macar pentru 1h. Cat de departe sunt de adevar? Sa mai pun o baterie de 9V care sa alimenteze separat motorul?

Link spre comentariu

esti putin departe pentru ca tensiunea pe baterie va scadea pe masura ce se descarca iar regulatorul ca sa obtii acei 5V trebuie sa ai minim 7V la intrare (vezi in datasheet valoarea exacta). eu zic ca sunt slabe sanse cu o baterie "ieftina" sa tii atata consum o ora. (ma refer si la motor desi nu mi-ai dat nici un detaliu despre acesta)

Link spre comentariu
Vizitator alexx_88

Multumesc inca o data pentru sfaturi! Pai, motorul este preluat de pe o masina(uta) teleghidata. Toata masinuta era initial alimentata de 6 baterii de 1.5v . In situatia data, cred ca cea mai inteleapta decizie ar fi sa am 2 baterii de 9V, una care trece prin regulator si ajunge la uC si o alta doar pentru a alimenta motorasul.Motorasul l-am testat alimentandu-l de la un transformator si am masurat cu multimetrul la 9V ~0.7A - axul motorului era aproape blocat.PS: O idee si mai buna (cred eu :P) . O sa conectez in paralel 2 baterii de 9V. Astfel nu risc sa mi se consume o baterie mai repede decat cealalta.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări