Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Doua baterii pe masina: un mic feedback, si o mica problema


Vizitator sunflower

Postări Recomandate

Vizitator sunflower

Salut prieteni,

 

Dupa cum am mentionat si in alte thread-uri, doresc sa conectez inca o batere pe masina.

 

Totul a pornit de asta-iarna, cand am ramas fara baterie pentru ca am mers vreo 2 saptamani doar acasa-serviciu si retur (adica un drum de ~1 Km, dar pe gerul care a fost si pe zapezile alea, nu-ti venea sa pleci pe jos la 7:30 dimineata si nici sa te intorci pe viscol la 6 seara). Avand in vedere traseul scurt, masina a tot consumat din baterie la fiecare pornire, dar nu a mai avut timp sa incarce bateria asa cum trebuie (mai ales ca am instalat cateva echipamente after-market, care consuma la randul lor), astfel ca, dupa vreo doua saptamani, avand in vedere si gerul care a fost... mortua est.

 

Asta se intampla intr-o vineri, exact ca in legile lui Murphy, pentru ca eu in week-end trebuia sa ajung la un eveniment. Nu aveam de la cine sa "iau curent" (trebuia sa ma ajute cineva cu un motor destul de mare si nu aveam pe nimeni "la indemana"); cu redresorul nu as fi avut succes pentru ca trebuia sa las bateria o zi intreaga la incarcat, asa ca... am ales varianta achizitionarii unei a doua baterii, ca sa ma scoata repede din incurcatura, si pe care s-o pot folosi si ulterior intr-un sistem "dual-battery".

 

Frumusetea ideii consta in elementul-cheie care are rol de power management pentru cele doua baterii: un izolator Redarc Smart Start SBI12 solenoid (specificatiile sale aici).

 

Acesta are mai multe roluri: pe langa faptul ca izoleaza cele doua baterii atunci cand trebuie, ca sa nu omoare alternatorul si sa fie incarcate pe rand, mai monitorizeaza si tensiunea, si daca scade sub o anumita valoare (12,7V), opreste bateria auxiliara, astfel incat sa existe mereu curent in ea pentru pornirea motorului, ca sa nu se repete situatii precum cea de mai sus. In plus, daca detecteaza orice anomalie, semnalizeaza acest lucru printr-un LED.

 

Desigur, doua baterii nu garanteaza faptul ca nu vor mai aparea situatii precum cea de mai sus (nu de alta, dar daca nu exista timp pentru incarcarea bateriei principale, atunci nici cea auxiliara nu va fi incarcata), insa in atare situatie, ar fi urmatoarele avantaje:

1) in loc de 2 saptamani, un astfel de sistem mi-ar fi asigurat o autonomie de peste o luna cu o incarcare deficitara;

2) bateria auxiliara ar fi fost protejata de consumul excesiv al electronicii suplimentare montate pe masina (echipamentele after-market nu sunt optimizate pentru un consum eficient de energie precum cele din fabrica... de ex. un tuner tv original nu consuma curent decat atunci cand e activat, pe cand unul aftermarket consuma curent in permanenta pt. ca nu "stie" cand e activat, si in plus, mai consuma curent si atunci cand masina e oprita, ca sa-si pastreze setarile, canalele memorate etc. - asta fiind doar unul dintre exemple).

3) chiar si in situatia in care bateriile ar fi avut curent pe sponci, bruma de curent din doua baterii cred ca ar fi fost suficienta pentru pornirea motorului... e ca si cum ar fi o baterie + un booster.

 

Am facut toata aceasta introducere pentru ca, lasand la o parte problema mea (care abia acum incepe), poate povestea de mai sus impreuna cu feedback-ul pe care pot sa-l ofer in urma experientei, precum si cu produsul pe care l-am descris si pe care l-am gasit dupa indelungi cautari, vor "alimenta" si pasiunea (sau obsesia?) altcuiva de a avea doua baterii pe masina - aviz celor pasionati de muzica, si care si-au montat statii. Eu imi doream de mult o a doua baterie pe masina, avand in vedere electronica suplimentara montata, insa intotdeauna mi s-a parut o chestie inutila in lipsa unui sistem inteligent de management al energiei din cele doua baterii.

 

Bun, acum dupa ce am descris o metoda eficienta de a avea doua baterii pe masina, sa descriu dilema cu care ma confrunt.

 

Daca mi-a trebuit o masina asa "desteapta", lucrul asta se intoarce oarecum impotriva mea, pentru ca masina are calculatoare peste calculatoare, inclusiv doua calculatoare pentru cele doua terminale ale bateriei (adica unul pentru borna negativa, si unul pentru cea pozitiva).

 

Conform manualului solenoidului (pag. 2), procedura de instalare ar fi destul de simpla:

1) bateria principala (cea a masinii) ramane legata asa cum era din fabrica;

2) bateria secundara (cea pe care o adaug) se leaga astfel: borna negativa evident la masa (la caroseria masinii), iar borna pozitiva se leaga la borna pozitiva a bateriei principale, dar prin solenoid (ca sa poata fi izolata la nevoie, de exemplu atunci cand bateria principala are nevoie de incarcare).

 

Problema e urmatoarea: fac aceste legaturi inainte de calculatoarele masinii (adica trec "prin ele"), sau dupa acestea (adica "le evit")?

 

Dupa cum vad eu, am 4 posibilitati de montare, descrise in imaginile de mai jos.

 

Cele mai simple sunt metodele 1 si 3. Celealte doua sunt mai complicate, deoarece e cam dificil sa ma duc dincolo de calculatorul de plus, fiindca se afla intr-o locatie greu accesibila.

 

Va rog sa va dati cu parerea :), cu scuze pentru postul lung si cu multumiri pentru timpul acordat citirii sale.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 51
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • former_Alfred

    11

  • daniels

    9

  • florinellll

    6

  • cristian_draghiescu

    4

Dintru-un acumulator nu vei putea trage mai mult decat bagi!1. spui ca bateria nu se poate incarca pt ca drumul e scurt. daca nu se poate incarca o baterie, cum vei putea incarca doua?2 masinile au 2 sau mai multe calculatoare (de ex loganul are o unitate control habitaclu, un calculator injectie si un calculator airbag-uri) in nici un caz o masina nu are un calculator de plus si unul de minus cum spui tu.

Link spre comentariu
Vizitator sunflower

Dupa raspunsul tras de par, constat ca nu ai citit cu atentie primul meu post (nici nu e de mirare, la cat de lung era), dar, daca tot nu l-ai citit cu atentie, macar ai bunavointa si nu raspunde la ceea ce ti s-a prefigurat tie ca as fi zis eu.

 

In primul rand, situatia de mai sus a fost una aparte; nu mi-am montat doua baterii ca sa evit neaparat o situatie precum cea descrisa, ci pentru ca, in urma acelei intamplari, am ramas cu o baterie noua cu care nu aveam ce face; am dat 7 milioane pe ea si fii sigur ca nu mi-ar fi cumparat-o nimeni cu aceasta suma (de notat ca bateria principala avea 6 luni vechime, altfel as fi inlocuit-o pe aceea).

 

In al doilea rand, doua baterii pe masina confera numeroase avantaje, pornind de la cele mici, descrise de mine mai sus (in principal, faptul ca masina are o autonomie mai mare, mai ales "pe contact"), si ajungand pana la cele mai serioase, printre care: aplicatii audio; autoremorcare (winching); alimentarea unor echipamente suplimentare (refrigerare sau instalare aer conditionat in incaperea secundara - daca exista - sau in portbagaj, de ex. daca te ocupi cu transport de animale vii).

 

In al treilea rand,o masina poate avea si 30 de calculatoare; eu nu vorbesc de Logan, ci de o cu totul alta masina. Aceste "calculatoare" sunt de fapt niste controllere (controller pentru inchidere centralizata si alarma, controller de ABS, controller de clima, controller pentru management combustibil (nu, nu e ala de injectoare!), controller de interfata CAN BUS, controller pentru trapa (da, ai citit bine!), controller pentru electronica centrala ("bordnetz"), "calculator" de confort (responsabil cu mai multe "chestii", inclusiv cu deschiderea torpedoului la unele masini), controller pentru faruri si autoleveling, controller pentru turbosuflanta, controller pentru pilotul automat, controller pentru cutia de viteze automata, controller pentru navigatie etc.), insa la noi in Romania s-a incetatenit, in mod eronat, ideea de "calculator". Practic acel "calculator de airbag" despre care vorbesti tu este de fapt tot un controller. Ce am enumerat eu mai sus sunt doar cateva, in afara de cele mentionate de tine, si in afara de cele de baterie/alternator, mentionate de mine.

 

Si da, sunt module separate, nu fac parte dintr-un calculator central... adica... vrei sa faci retrofit sa-ti adaugi senzori de parcare? Iti iei calculatorul de senzori de parcare (asta daca mergi pe original si nu pe after-market). Este modul separat. Cam asa e la toate masinile straine, fie ca vorbim de Peugeot, de Mercedes sau de Opel.

 

In al patrulea rand, nu utilitatea celei de-a doua baterii facea subiectul acestei discutii, ci modalitatea de montare.

 

Ca sa te convingi ca sunt intr-adevar doua calculatoare pe partea de baterie, analizeaza si imaginile de mai jos.

 

In alta ordine de idei, as aprecia daca am pastra discutia la modalitatea de montare si nu la utilitatea metodei. Aceasta tehnica este destul de des intalnita in strainatate, iar avantajele sale sunt numeroase (ca sa nu zic "recunoscute", ca suna publicitar). Din pacate, nu am gasit detalii despre montarea bateriilor intr-o situatie similara, sau poate aceste amanunte nu au preocupat pe nimeni... eu insa vreau sa fac o instalare corecta.

 

Evident, am trimis e-mail si la Redarc, insa nu ma astept sa primesc un raspuns prea curand.

Link spre comentariu

la ce masini te-ai referit si ce fel de acumulator de 7 mil ai luat?nu stiu cat de des este folosit in afara sistemul asta, dar automobilele care se importe in romania dupa stiinta mea nu au 2 acumulatoare. cele care au un consum mai mare (in special cele cu clima) au o baterie de capacitate mai mare si un alternator de 120A

Link spre comentariu

Oricum compresorul de AC e antrenat de motor...Si nu e de putere deloc micaSi chiar daca ar fi fost electric,ar fi consumat acumulatorii rapidSi acumulatorii auto nu trebuie descaracati si apoi incarcati pe masina,ca se distrug (Incarcarea trebuie facuta cu 1/10 din capacitate pe ora). Deci un acumulator complet descarcat s-ar incarca in 10 ore

Link spre comentariu
Vizitator sunflower
ce fel de acumulator de 7 mil ai luat?
Este vorba despre un acumulator Bosch de ~120Ah, 700A curent de pornire. Cealalta baterie are specificatii similare, doar ca este de un Banner ~100 Ah. Bateria originala a masinii era un Varta de ~110 Ah si 680A curent de pornire.

 

nu stiu cat de des este folosit in afara sistemul asta, dar automobilele care se importe in romania dupa stiinta mea nu au 2 acumulatoare.
Pai normal ca (majoritatea) nu au, ca daca aveau, nu s-ar mai fi pus problema instalarii ulterioare. Cu toate astea, permite-mi sa te contrazic: sunt si unele masini care au doua baterii, vezi anumite modele de Touareg.

 

cele care au un consum mai mare (in special cele cu clima) au o baterie de capacitate mai mare si un alternator de 120A
Al meu este un Valeo de 180A, multumesc.

 

Oricum compresorul de AC e antrenat de motor...Si nu e de putere deloc mica
Compresorul de AC nu are nicio treaba, nu am pomenit niciunde despre el.

 

Si acumulatorii auto nu trebuie descaracati si apoi incarcati pe masina,ca se distrug (Incarcarea trebuie facuta cu 1/10 din capacitate pe ora). Deci un acumulator complet descarcat s-ar incarca in 10 ore
Repet ca nu asta era ideea; daca s-ar fi acordat putina atentie in lectura, s-ar fi inteles.

 

Nu instalezi doua baterii ca sa ai ce descarca; dimpotriva, doua baterii care lucreaza impreuna vor fi "stresate" mai putin de consumatori agresivi si de asemenea se vor descarca mai putin.

 

Marele avantaj este ca, DACA s-ar descarca una dintre ele complet (adica in situatii extreme... sa recunoastem, cui nu i s-a intamplat?), ar interveni cealalta si ar prelua intreaga sarcina.

 

Ca sa fac o paralela cu situatia asigurarilor: va faceti asigurare pentru ca loviti alte masini zilnic? Nu, ci pentru ca, atunci cand se intampla, sa aveti acoperire.

La fel si aici: nu am doua baterii ca sa pot descarca una mereu, ci pentru alte avantaje, pe care le-am enumerat mai sus.

 

Dupa cum am spus si mai sus: nu comentarea avantajelor si dezavantajelor face obiectul acestui thread; nu vreau sa intru in vreo polemica, subiectul nu este nou, o simpla cautare pe google dupa car dual battery intoarce nu mai putin de 18 milioane de rezultate, dintre care macar un sfert sunt cu siguranta relevante iar o parte dintre acestea sunt forumuri unde sunt discutii pro si contra cate vreti.

Link spre comentariu

sunflower scrie :

 

"Daca mi-a trebuit o masina asa "desteapta", lucrul asta se intoarce oarecum impotriva mea, pentru ca masina are calculatoare peste calculatoare, inclusiv doua calculatoare pentru cele doua terminale ale bateriei (adica unul pentru borna negativa, si unul pentru cea pozitiva)."

 

"Problema e urmatoarea: fac aceste legaturi inainte de calculatoarele masinii (adica trec "prin ele"), sau dupa acestea (adica "le evit")?"

 

In aceasta situatie cred ca cel mai corect ar fi sa luati legatura cu producatorul autovehiculului dvs. in vederea instalarii unui sistem "dual-battery".

Daca ati procedat in acest mod cu furnizorul Redarc, cu atat mai mult s-ar impune sa faceti la fel si pentru masina.

Link spre comentariu

am vazut sistemul acesta pe un nissan patrol care avea un troliu electric in bara fata. avea un contactor puternic cu trei borne normal deschis si normal inchis care era legat la un controler in masina care le comuta la sursa de incarcare respectiv alternatorul in functie de cum se descarcau,avea si indicatoare cu led pt fiecare baterie comutarea se pute face si manual.contectorul avea borna comuna legata la cablul de plus al masini iar borna normal deschis la o baterie si borna normal inchis la cealalta baterie.minusul ambelor baterii legat la masa.toata smecheria costa 150 euro si se gaseste sub forma de kit.

Link spre comentariu
Vizitator sunflower

borki, tot cam asa este si solenoidul meu, doar ca e modelul de 100A (Nissan-ul are cu siguranta modelul de 200A, pentru troliu), si tot cam 150E a costat... numai ca acesta nu are o a treia borna, "comuna", care sa se lege la plusul masinii, pentru ca e proiectat astfel incat sa nu faci modificari la instalatia originala a autovehiculului, cel putin in teorie. Astfel, bateria principala este in permanenta cuplata la masina, iar la cele doua borne ale solenoidului se leaga plusul celor doua baterii (deci bateria principala se leaga atat si la plusul masinii, cat si la una dintre bornele solenoidului). Acesta va cupla sau decupla bateria secundara, in functie de anumiti factori. De exemplu, daca bateria principala are nevoie de incarcare, solenoidul o va decupla pe cea secundara, ca sa nu se suprasolicite alternatorul, desi la capacitatea sa, ar trebui sa le "duca" fara prea mari probleme pe amandoua. De asemenea, bateria secundara este decuplata daca tensiunea din aceasta scade sub 12,7V, pentru a conserva curentul din ea (lucru foarte util daca, de exemplu, se defecteaza alarma si incepe sa consume curent excesiv - caz frecvent intalnit in practica). Nu de alta, dar ca sa ai cu ce porni dupa aceea, lucru care se realizeaza fie prin actionarea butonului "override" care se monteaza in bord, fie printr-un releu (daca se alege acest mod de instalare).

 

Din lista de intrebari adresate frecvent, se desprinde urmatorul lucru:

Question: Is the REDARC Smart Dual Battery Isolator suitable for use on modern vehicles fitted with the latest alternators using Smart

electronics?

Answer: Yes! We have conducted field trials on our Smart Start® SBI with many consumers owning current model 4WDs, the feedback from these customers is all positive.

Deci, se poate instala sistemul si daca ai "electronica desteapta"; cum insa, nu ne spune nimeni.

 

In aceasta situatie cred ca cel mai corect ar fi sa luati legatura cu producatorul autovehiculului dvs. in vederea instalarii unui sistem "dual-battery".

Daca ati procedat in acest mod cu furnizorul Redarc, cu atat mai mult s-ar impune sa faceti la fel si pentru masina.

Corect, numai ca... nu raspunde niciodata :aut: Redarc raspunde la mail-uri dar dupa vreo 3-4 saptamani, nu de alta dar au tot interesul, pentru ca ei din asta traiesc.
Link spre comentariu

Am citit cât se poate de atent totul, dar continui să nu înţeleg un mic amănunt: de ce ai nevoie neapărat ca managementul celei de-a doua baterii să fie realizat pe maşină? N-ar fi mai simplu să o încarci în casă, o dată pe lună? Şi s-o foloseşti pe maşină conectată pur şi simplu în paralel cu cealaltă şi doar atunci când este necesar?Toate dificultăţile provin din faptul că alternatorul trebuie să ţi-o încarce şi pe cea auxiliară, deci din faptul că bateriile trebuie să comute între ele. Elimină necesitatea acestei comutări, montează pe maşină bateria auxiliară numai atunci când estimezi că vei avea nevoie de ea (iarna, de exemplu) şi asigură-i în casă încărcarea, odată la câteva săptămâni. Alternatorul nu va reuşi niciodată să încarce cum trebuie două baterii. Chiar şi comutându-le, el are nevoie de un anumit număr de ore de funcţionare pentru a livra o anumită cantitate de energie. O altă posibilă soluţie ar fi de a monta un al doilea alternator, special destinat bateriei auxiliare, dar necesită modificări mecanice destul de laborioase pentru a-i găsi un loc şi lui sub capotă şi a-l antrena cu o curea şi pe el. Se pot instala în bord semnalizări separate pentru starea ei de încărcare, dar în acest caz, bateria auxiliară ar trebui decuplată de la alternatorul ei, când e pusă în paralel cu cealaltă.

Link spre comentariu

m-am documentat in legatura cu utilizarea celei de-a doua baterii numita si auxiliara. bateria auxiliara este folosita in cazul folosirii rulotei dotate cu iluminare, televizor radio, etc; in cazul folosirii instalatiilor de sonorizare foarte puternice; in cazul troliilor; in general este folosita pt consumatori electrici foarte mari. bateria auxiliara in nici o situatie nu este folosita pt pornire (pt a ajuta bateria masinii). folosind acest dispozitiv, de fapt este "ajutata" bateria auxiliara cu o parte din curentul bateriei principale. acest dispozitiv leaga in paralel cele doua baterii pana cand tensiunea pe bateria principala scade pana la 12,7V. la aceasta tensiune bateria auxiliara este deconectata de la instalatia electrica a masinii, pana cand bateria principala se incarca pana la 13.7V. cand este atins acest prag bateria auxiliara este conectata la sistemul electric al masinii si se poate incarca de la alternator.acest dispozitiv de izolare solenoid este un releu contactor de mare putere care decupleaza atunci cand tensiunea scade sub 12.7V

Link spre comentariu
Vizitator sunflower

Prieteni,

 

Am adresat aceasta rugaminte in repetate randuri: daca eu va rog sa-mi spuneti cum se calculeaza radical din 16, voi de ce-mi spuneti cum se calculeaza 2+2? Cat de clar trebuie sa ma exprim?

 

former_Alfred, tu, daca ai apa la robinet, te-ai mai duce sa cari cu galeata de la fantana? Asta e si ideea sistemului dual battery: comoditatea. Contra cost, evident.

Stii ce inseamna sa cari o baterie pentru diesel de 120Ah/700A curent de pornire? Eu asta-iarna am facut 5 opriri de jos pana sus, ca sa ma odihnesc si sa-mi recapat mobilitatea in degete (care inghetasera efectiv pe baterie), si asta doar pana la etajul 1.

De asta s-a "nascocit" un astfel de aparat, ca sa eviti solutia complicata de a instala un al doilea alternator, precum si solutia neeleganta de a cara bateria pentru incarcare manuala.

 

In plus, metoda sugerata de tine nu elimina situatia in care si bateria secundara poate fi descarcata "peste noapte" datorita unui consum excesiv cauzat de un echipament defect sau care nu functioneaza corespunzator. Sau de un echipament conectat la bricheta masinii, pe care am uitat sa-l oprim.

 

In ceea ce priveste alternatorul, practica a demonstrat ca in majoritatea cazurilor doua baterii sunt incarcate fara probleme de un singur alternator (pe forumurile romanesti gasesti numeroase articole in care oamenii si-au montat pe Logan doua baterii incarcate de alternatorul original), deci cu atat mai putin vor fi probleme in cazul unui alternator puternic. Folosirea izolatorului insa previne orice risc - chiar si acela in care alternatorul s-ar putea arde in situatii extreme.

 

m-am documentat in legatura cu utilizarea celei de-a doua baterii numita si auxiliara [...] bateria auxiliara in nici o situatie nu este folosita pt pornire

Nu te-ai documentat suficient de bine.

 

In primul rand, inca din denumirea solenoidului ("Smart Start SBI12" - "Pornire Inteligenta SBI12") se desprinde faptul ca e folosit inclusiv pentru pornirea motorului. Firul albastru, cu rol de "override" ("nu tine cont de"), a fost special implementat in acest scop (teoretic, daca tensiunea din baterii este de peste 12,7V, solenoidul este pornit si atunci va porni cu ambele baterii cuplate; daca tensiunea este sub 12,7V, atunci bateria auxiliara e decuplata, iar aplicarea unei tensiuni de 12V pe "firul albastru" ii dicteaza solenoidului sa nu mai tina cont de nivelul de curent din baterii si sa cupleze bateria auxiliara).

 

Pe site-ul producatorului, in pagina de prezentare a izolatoarelor, scrie "never have a flat battery again". Or, de ce nu trebuie sa ai o baterie descarcata? Ca sa poti pleca din loc cu masina, ca pe urma se ocupa alternatorul de restul. Logic, nu?

 

Apoi, in manualul solenoidului (la care am facut referire si am postat link si in primul post) scrie clar la punctul 10:

10. Start Assist Feature (optional). We suggest installing the emergency start switch on the dashboard of the vehicle. Connect a wire fromthe “Override” terminal of the Smart Start® SBI to a momentary push button switch. Connect the opposite end of the switch to the auxiliary battery supply. It is recommended to fuse this wire. To manually operate the Smart Start® SBI, hold the switch and the Smart Start® SBI will manually operate until the switch is released.

 

Traducere pentru cei care nu cunosc limba:

10. Facilitatea "Asistenta la pornire" (optionala). Sugeram instalarea in bord a comutatorului pentru pornirea de urgenta. Conectati un fir de la terminalul "Override" al izolatorului "Pornire Inteligenta SBI" la un comutator cu actiune temporara. Conectati celalalt capat al comutatorului la bateria auxiliara. Se recomanda punerea unei sigurante pe fir. Pentru a opera manual izolatorul "Pornire Inteligenta SBI", tineti apasat comutatorul, iar izolatorul va fi operat manual pana la eliberarea comutatorului.

 

In plus, in lista de intrebari adresate frecvent din brosura de prezentare a solenoidului (la care de asemenea am facut referire in primul post) , avem urmatoarea intrebare:

Can an override switch be fitted to the dash to allow the auxiliary battery to be joined to the start battery to assist with starting?

Yes. The Redarc SmartStart® has an additional input (blue wire) which can be used to override the voltage sensing feature for emergency starting. This input may be temporarily connected to +12V (+24V) from the auxiliary battery to turn the solenoid on.

 

Traducere: Este posibila conectarea unui comutator in bord pentru a permite bateriei auxiliare sa i se "alature" bateriei primare pentru a o ajuta la pornire?

Da. Redarc "Pornire Inteligenta" are o intrare in plus (firul albastru) care poate fi folosita pentru a nu tine cont de facilitatea de detectare a voltajului, in scopul pornirii de urgenta. Aceasta intrare poate fi conectata temporar la +12V (+24V) al bateriei auxiliare pentru a porni solenoidul.

 

Mai mult, chiar la Redarc pe site exista o schema care indica operarea automata a izolatorului la pornirea motorului (deci cu ambele baterii, fara a fi necesara apasarea comotatorului mentionat mai sus), prin interconectarea unui releu. Pagina are titlul "Pornire intotdeauna cu doua baterii". Vezi detalii aici.

 

Ca sa nu mai vorbesc despre discutiile externe. Iata un forum unde se vorbeste despre pornirea cu ambele baterii in cazul SBI12:

When you apply 12V to the override wire on the solenoid, it joints the two batteries independently to the main battery state. So you only have to connect it to the crank engine solenoid or the winch solenoid and you'll have the power of two batteries to start the engine.

Traducere: cand se aplica 12V la firul "override"al solenoidului, se cupleaza cele doua baterii indiferent de starea bateriei principale. Deci tot ceea ce trebuie sa faceti este sa il conectati la solenoidul cu rol de pornire a motorului sau cu rol de remorcare, si aveti puterea a doua baterii pentru a porni motorul.

acest dispozitiv de izolare solenoid este un releu contactor de mare putere care decupleaza atunci cand tensiunea scade sub 12.7V.

Acest dispozitiv este mult mai mult decat atat, avand inclusiv posibilitatea de detectare a anomaliilor si de semnalizare a acestora.

Eu nu as vrea sa intru intr-un domeniu pe care nu-l stapanesc prea bine, dar, pana nu face cineva un "reverse engineering", nu putem decat sa presupunem ca ar fi un releu. Poate fi cu totul altceva acolo. Producatorul spune ca este un solenoid, nu un releu. Altfel, daca era vorba de un simplu releu, faceam si eu un sistem din asta, ba chiar mai bun. Ca in bancul ala cu cuiul :ciuda:

 

PS: stiu ca nu se traduce denumirea "Smart Start"; am tradus-o ca sa subliniez ideea.

Link spre comentariu

In ceea ce priveste alternatorul, practica a demonstrat ca in majoritatea cazurilor doua baterii sunt incarcate fara probleme de un singur alternator (pe forumurile romanesti gasesti numeroase articole in care oamenii si-au montat pe Logan doua baterii incarcate de alternatorul original), deci cu atat mai putin vor fi probleme in cazul unui alternator puternic. Folosirea izolatorului insa previne orice risc - chiar si acela in care alternatorul s-ar putea arde in situatii extreme.

E greu de crezut că se arde alternatorul, bateriile descărcate nu se comportă ca nişte condensatori care absorb prea mult curent. Foarte probabil, înfăşurările alternatorului limitează suficient ele însele curentul debitat, prin propria rezistenţă ohmică. Problema e că vei circula cu bateriile descărcate, în realitate. Încearcă să înţelegi un lucru: într-o baterie auto nu poţi pompa energie cum vrei tu. Una de litiu de la laptop sau de la telefonul mobil o poţi încărca într-o oră, dacă e neapărată nevoie, deşi nu-i face bine nici ei. Dar una cu plumb şi acid sulfuric trebuie încărcată la un curent egal cu doar 10% din capacitate, deci necesită 10 ore. Teoretic, pentru că în practică cele 10 ore pot ajunge la 12 sau 14, la o baterie complet descărcată. Sigur, tot în practică, bateria nu e complet descărcată, aşa că ajung de-obicei şi 7-8 ore. Dar cel mai adesea, nu vei circula suficient ca să le vezi încărcate pe amândouă.

 

Nu cred în poveştile cu două baterii pe Logan "încărcate fără probleme", decât în măsura în care şi alternatorul original a fost înlocuit cu unul mult mai mare. Şi chiar şi atunci, consideraţiile de mai sus tot rămân valabile, bateriile respective vor fi încărcate doar la 50-60% din capacitate, cel mai probabil.

 

[...] pana nu face cineva un "reverse engineering", nu putem decat sa presupunem ca ar fi un releu. Poate fi cu totul altceva acolo. Producatorul spune ca este un solenoid, nu un releu. Altfel, daca era vorba de un simplu releu, faceam si eu un sistem din asta, ba chiar mai bun.

Nu e nevoie de nici un reverse engineering ca să-ţi dai seama că aşa ceva se face cu un releu "sănătos" sau cu tiristoare folosite în mod normal la tramvaie :limb: "Solenoid" înseamnă bobină, înfăşurare generatoare de câmp magnetic. Acest solenoid comandă contactele releului şi în mod normal face parte integrantă din ceea ce numim noi "releu" în Europa. La demarorul maşinii există un astfel de releu, însă e adevărat că electricienii auto îl numesc tot solenoid şi la noi.

 

Diferenţa între releu şi solenoid, oarecum clară în viziunea electricienilor auto, pare totuşi destul de greu de explicat. Ţine mai mult de construcţia mecanică în sine şi nu de comportarea în circuitul electric. Ar putea să fie legată de faptul că solenoidul (bobina în sine) reprezintă un corp separat şi acţionează nişte contacte cu borne externe, în timp ce la un releu obişnuit, înfăşurarea de comandă şi contactele sunt asamblate împreună, într-o carcasă comună. Mai există şi o altă posibilitate: aşa cum la distribuitor i s-a spus "delcou" pentru că scria pe el "Delco" :limb: poate şi la solenoidul de la demaror i s-a spus aşa pentru că aşa-l numeau mecanicii englezi.

 

În orice caz, modul de funcţionare e acelaşi, atât la releu, cât şi la solenoid: la trecerea unui curent (relativ mic) prin înfăşurarea de comandă, o piesă metalică este atrasă în interior, conectând nişte pastile de contact - cele normal deschise - sau deconectând altele - cele normal închise. Prin acele pastile de contact circulă curenţi mult mai mari (5/1 - 10/1) decât prin înfăşurarea de comandă. Presupun că solenoidul nu are decât contacte normal deschise. Oricum, acele pastile de contact trebuie să fie date naibii, trebuie să suporte cam 100 de amperi, ca să fie fiabile pe termen lung.

Ceea ce ne duce tot la tramvaie :limb:

 

De construit releul nu e nevoie, există tot felul de echipamente care folosesc curenţi comparabili. Sau poţi folosi chiar un solenoid de Dacie, cred că încă se găsesc prin magazinele de profil. Dar te invit să-i construieşti electronica de comandă după specificaţiile stabilite de tine, să vedem dacă în practică se va comporta aşa cum zici tu că o va face. Echipamentele instalate de constructorul auto sunt altceva, ele n-au nevoie să ocolească device-urile deja existente, ci le integrează în schema de ansamblu a instalaţiei. Altfel, te poţi trezi că la conectare-deconectare, timp de o secundă sau chiar mai puţin, n-ai avut deloc baterie pe maşină. Şi vedem cum se comportă controller-ele atunci!

 

Şi last, but not least, nu te entuziasma prea mult când e vorba de echipamente din Australia. Acolo nu sunt -20 de grade iarna, ca să aibă probleme cu încărcarea bateriilor auto. Iar la nivelul tehnologic de pe maşinile lor, s-ar putea să-ţi explice cu seninătate că pe maşinile europene nu merg chestiile pe care le vând ei. Mai bine caută un echipament similar în Canada, acolo măcar e testat în condiţii ca la noi.

Link spre comentariu

Draga colega Sunflower,Eu as aborda problema ta un pic altfel: Daca ai de efectuat drumuri sub 1km, si ti se descarca bateria la o magaoaie Diesel. (eu asta am inteles, din corelarea unor informatii imprastiate prin postarile dv)(nu comentez, probabil ca asta aveti, asta folositi).Eu v-as propune sa va abtineti de la sonorizare pe acest traseu, si/sau sa lasati motorul sa functioneze cate 10-15 minute, atat inainte de a porni cat si dupa ce ati ajuns (daca ati avut bani de o masina "bengoasa" nu aveti pentru inca un sfert de litru de motorina??)Cum probabil ca aceste variante sunt prea "retro", exprim o alta opinie: in circuitul bateriei eu nu am intalnit nici un "calculator" sau "controler" intercalat pe circuitul de forta (nici pe "plus" nici pe "minus"). In cel mai bun caz, exista o forma de traductor de curent, capabila sa monitorizeze curentul dinspre/spre baterie. (nu intru acum in prea multe amanunte legate de functionarea alternatoarelor auto, insa acestea au TOATE realizata autolimitarea curentului; cea mai clara limitare insa e turatia motorului: sa nu va inchipuiti ca alternatorul dv debiteaza cei 180 de amperi la turatia de relanti!)In concluzie, puteti lega fara grija borna minus a bateriei suplimentare cu cea a bateriei principale, iar borna plus, prin intermediul contactorului ala de forta la borna plus a bateriei principale. In conditiile in care bateriile sunt conectate, ar trebui sa se comporte ca o baterie cu capacitatea suma a capacitatilor celor 2 baterii, iar in situatia unei baterii auxiliare incarcate si deconectate, ca o rezerva de energie.Cu aceasta topologie dispare riscul problemelor generate de fractiunea de secunda in care releul nu conecteaza nici una din baterii la instalatie (desi toate memoriile actuale eu stiam ca nu sunt dependente de alimentare, si chiar si asa, exista condensatoare de filtrare, capabile sa asigure pastrarea datelor minim cateva secunde, valabil pentru echipamentele ceva mai vechi)Ramane observatia colegului ca veti avea 2 baterii descarcate...Eu am zarit, sub capota unei Toyota Hilux 2 baterii, dar nu pot sa va spun daca erau cablate serie sau paralel...Poate gasiti vreuna, sa va inspirati.Daca solutia functionarii prelungite a motorului pe parcursuri scurte nu vi se pare practica, puteti incerca un prelungitor si un incarcator plasat in masina (peste noapte) (solutia propusa de altcineva, cu un grup electrogen mi se pare prea zgomotoasa)(si eu stiu ce grea e o baterie marisoara!)Succes!Edit: am avut curiozitatea sa ma uit mai atent pe desenele si listele de componente de pe baterie pe care le-ati atasat; eu am vazut doar o cutie de sigurante (positive rail) si un contactor de masa, care probabil are posibilitatea de a se declansa si automat in cazul depasirii unui prag de sute de amperi, in afara de izolarea la comanda manuala (s-ar putea sa ma insel in privinta declansarii manuale, e posibil sa nu se poata decat reanclansa manual). Nici vorba de controlere sau alte nazbatii. Va doresc succes!

Link spre comentariu

Cu ani in urma am fost nevoit sa folosesc 2 acumulatori 12V 150Ah pe o masina(fara nici un calculator).Din cauza curentului foarte mare pe care-l lua la [reincarcarea rapida] pe care o face alternatorul,foloseam un artificiu de limitare a curentului de incarcare pt a doua baterie(o rezistenta de nichelina Ø 4 mm inseriata cu o dioda) .Aceasta a 2-a baterie o cuplam numai atunci cand aveam nevoie de curent foarte mare.Practic,bateria era [incarcata ] tot timpul de alternator ,dar folosita pt. a debita curent in circuit numai atunci cand era actionat intrerupatorul (un solenoid de dacie).De mentionat ca a 2-a baterie era folosita mult sub limita de descarcare pt. acumulatorii cu Pb(10,5v),ajungand chiar si la 8 V.In momentul cand era pornit motorul,alternatorul [innebunea] pur si simplu,si se ardeau diodele.Era folosita pe un convertor home made 12V/220V cam 8-10 h/noapte.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări