Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Schimbator de caldura aer-aer solutii pentru home made


Vizitator ionut musat

Postări Recomandate

Vizitator ionut musat

Va salut. Doresc sa construiesc un astfel de sistem foarte util la casele cu termopane pentru o aerisire rationala si economica. Am studiat piata si cel mai ieftin e cam vreo 7000 roni. Principiul de functionare e simplu dar nu stiu ce metoda de realizare a fagurelui trebuie aplicata pentru lipirea foilor de tabla si etansarea circuitelor si ce tabla ar fi mai potrivita Cu sau Al.S-a gandit cineva la asa ceva, sau a realizat cineva asa ceva?Partea de automatizare o rezolvam usor nu e problema. Din foaie de Cu ar fi simplu pentru ca poate fi cositorita.Ce parere aveti voi?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 20
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • rasputin

    2

  • Liviu Ianush

    2

  • lucian_v

    1

Vizitator ionut musat

Vad ca nu prea intereseaza pe multi acest dispozitiv sau nu stiu ce rol are. O sa explic in cateva cuvinte.Acest dispozitiv permite aerisirea mecanica a locuintelor in special a celor inchise ermetic cu termopane. Avantajul lui este acela ca aerul viciat evacuat cedeaza caldura aerului proaspat si se recupereaza o buna parte din energia consumata la incalzirea/racirea locuintei, lucru ce aduce reduceri la facura ata iarna cat si vara.Recomandarea specialistilor este ca, conducta de alimenatre cu aer sa fie ingropata in pamant sub limita de inghet astfel vara aerul proaspat va avea temperatura mai mica decat cel de afara si iarna mai mare. Pe timp de iarna aerul se mai poate preincalzi la iesire cu un calorifer de tipul celor auto pentru a nu produce disconfort.Implementarea acestui sistem permite ca frestrele sa nu mai fie deschise si sa se piarda mare parte din energie pe geam.

Link spre comentariu

Am vazut ceva de genul spus de tine facut in regim DYI.Nu seamana cu ce ai tu in poze, acelea fiind, sa zic asa, de fabrica.Este vorba de un cub etans (fix de 1 mc) in care sunt introduse paralel foi de tabla subtiri, perfect paralele cu una din fetele cubului, la distanta de 1 cm. Fixarea in pereti facindu-se practicind niste santuri paralele in pereti. Tablele trebuie introduse fortat.Toate lipiturile sunt in silicon.Pe spatiile create, pare, circula aerul care iese din casa, pe cele impare circula aerul din exterior aspirat. :da Pentru a asigura o viteza suficienta de mica pt. realizarea schimbului termic, antrenarea aerului este facuta cu 2 ventilatoare de sursa de calculator (1 scoate aerul din camera, 1 baga aerul in camera, insa ventilatoarele pot fi puse si pe cutia cub direct).Din camera aerul este bine de scos pe la tavan, fiind mai cald. De obicei aerul proaspat, se introduce sub geam, in spatele unui calorifer.Trebuie si un sistem de filtrare atit la aspiratia din casa cit si la cea din afara. Acest cub se amplaseaza cit mai adinc posibil, ci cit mai jos cu atit mai cald va fi aerul proaspat introdus in casa. Adincimea de inghet fiind ce mai mica recomandata. Cubul se izoleaza termic si apoi contra infiltratiilor cu carton bitumat si smoala.Este un pic de munca, dar nu e f. grea.Mai greu de realizat sunt capacele cubului, dar nu e cine stie ce filozofie; practic trebuie sa se separe corect fantele pe gurile de aspiratie corespunzatoare, pentru a nu se amesteca aerul.Solutia este foarte raspindita la americani, iar in europa in tarile nordice.Un asfel de cub este suficient la o suprafata cam de 150 mp. :freaza: Atentie insa, daca sunt multi locuitori in casa sau se gateste, nu tine locul hotei :speriat , acest sistem doar improspateaza constant aerul din casa fara a deschide geamurile termopan.Practic se reduce din umiditatea din casa si se ridica concentratia de oxigen din aer.Daca am timp fac si o schita.

Link spre comentariu
Vizitator ionut musat

Ventilatoarele de calculator sunt slabe. Avea cineva pe la vanzari unele dedicate acetui tip de ventilare.In privinta filtrarii aerului m-am gandit la un filtru mecanic gen auto sau vad eu si la iesire o lampa cu UV. AM vazut ca cei de la Rehau au acest tub de pvc de inalta densitate tratat pentru bacterii. dar eu vreu sa folosesc teava de canalizare si ca sa previn raspindirea inevitabila a bacteriilor la iesirea aerului proaspat o sa montez un neon cu UV.Ca sursa de alimentare pentru toata magaoaia ma gandesc la un panou solar cu acumulator in felul asta functionarea lui nu ma va costa mai nimic in viitor binenteles.Carcasa nu e o problema se rezolva usor.

Link spre comentariu
Vizitator dorinspeedy

Eu ma gandeam ca s-ar putea folosi un radiator de duba sau camion de la intercooler inchis intr-o carcasa etansa, prin radiatoarele astea cred ca cirula aeru destul de usor cu o mica turbina, acuma ar trebui gandit pe unde trece aeru viciat si pe unde cel proaspat ca sa aibe randament cat mai bun sistemul.

Link spre comentariu

Am uitat sa zic, tabla este din aluminiu 0.3 sau 0.5 mm; se gaseste. Tabla de cupru se gaseste mai greu, dar are si o buba - cocleste si apar mucegaiuri.Despre ventilatoare faci cum crezi insa nu depasi o anumita viteza de circulatie a aerului pentru ca nu se mai realizeaza schimbul termic. Eu asa am vazut cu ventilatoare de calculator (insa nu erau ca cele din sursele ATX de azi).Ca un surogat de lampa UV poti folosi un neon de la iluminatul stradal, alb, la care ii dai jos balonul mare exterior. Iti ramine tubul mic din interior si acela emite UV. Metoda am vazut-o la o mini-statie de tratare a apei potabile dar si in spital pentru dezinfectarea salilor de operatii (in vremuri inainte de ...).

Link spre comentariu
Vizitator ionut musat

Da la asta ma gandeam cu lamapa de uv. Trebuie sa ajung la scoala sa cumpar o carte de termotehnica ca sa calculez suprafata de schimb de caldura, ca nu mai am cursurile. Dar pentru asta sa zicem ca am in casa un volum x de aer. In cat timp pot sa il improspatez cel mai bine 24/24 sau temporizat, si in functie de asta imi va rezulta si debitul de aer necesar. nu stiu cum e mai bine. Casa intentionez sa o ridic la anu si inca mai stagnez la faza de proiect dar cert e ca voi avea un astfel de sistem fara doar si poate. Si nici atatia bani nu dau pe el de nou ca nu renteaza atat timp cat il pot face eu.Acel calorifer de care zicea colegul poate fi folosit legat la centrala pe timp de iarna sa aduci temperatura aerului proaspat dupa schimbul de caldura pana la 40 grade sau 30 pentru confortul termic cu ajutorul unui robinet cu 3 cai si conectat la un termostat ca sa nu faci risipa.Acest sistem face minuni in astfel de case. Multi pun termopane si peste cativa ani se mira de ce apare mucegaiul, ei uite de aia pentu lipsa ventilatiei care in cazul tamplariei clasice se realiza datorita neetansitatii acesteia dar natural.

Link spre comentariu

Colegu Ionuţ, legat de necesarul de aer, în cazul ventilaţiei mecanice, încerc să vă ajut cu cîteva date.Pentru apartamente:1) Camere de locuit: - obişnuite, minim 25 metri cubi/oră x persoană, recomandat ar fi 34 metri cubi/oră x persoană, sau ca schimburi de aer (de cîte ori se înlocuieşte volumul de aer din cameră ) volume/oră , ar fi necesar, minim un schimb pe oră. - de lux, minim 40 metri cubi/oră x persoană, recomandat ar fi 50 metri cubi/oră x persoană, sau minim două schimburi pe oră.2) Camere de baie, minim două schimburi pe oră, recomandat ar fi patru schimburi pe oră.3) Camere de duş, minim cinci schimburi pe oră, recomandat ar fi zece schimburi pe oră.4) Bucătării, minim zece schimburi pe oră, recomandat ar fi cincisprăzece schimburi pe oră, sau raportat la suprafaţa pardoselii, ar fi nevoie de 37 metrii cub/oră x metru pătrat.5) WC, minim trei schimburi pe oră, recomandat ar fi cinci schimburi pe oră, sau raportat la suprafaţa pardoselii, ar fi nevoie de 37 metrii cub/oră x metru pătrat.Datele de mai sus sînt raţii de aer normate pe timpul R.S.România. Eu am folosit astfel de recomandări, ce-i drept nu pentru locuinţe ci pentru spaţii comerciale, şi nu a ieşit rău.Dacă nu este cu supărare ne mai "auzim" ( în scris) şi pentru alte aspecte.Toate cele bune, Rasputin.

Link spre comentariu
Vizitator ionut musat

E un punct de plecare. Din documentarile de pe net si de pe siteuri straine am vazut ca aerul se extrage numai din bai si bucatarie si se introduce in fiecare spatiu de locuit. Asta presupune ca usile la interior daca sunt din termopan sa aiba o gura de aerisire sau daca sunt din lemn un pic de spatiu pe sub usa. Gresec pana aici?Legat de volumele dislocuite diferentiat in functie de camera e cam greu pracic. La munca am o caldire pe structura metalica ermetica incalzita numai de aer conditionat si ventilare cu astfel de sisteme si am studiat pe cand le montau si intretinerea periodica cum e tubulatura de iesire. Aerul proaspat e distribuit pe niste tuburi flexibile izolate in fiecare spatiu pe gaura de sa zic de max 70-100mm iar in sali faorte mari prin prize de 200 mm aproximativ mai multe la numar. Aerul extras se face la fiecare unitate de aer de tavan poate acolo e smecheria de care ziceti cu volumele. Oricum caldirea e proiectata sa lucreze cu o suprapresiune de aer din niste motive de securitate nu comentam aici.Dupa ce pun mana pe cartea de termo o sa fac un excel si poate cine mai are cunostiinte sa ma m-ai corecteze poate o sa ma ajute, si sa il poata folosi oricine doreste in pentru aplicatia lui pentru dimensionarea schimbatorului.

Link spre comentariu

Varianta constructivă de care amintiţi, extracţia aerului prin băi şi bucătării, nu este rea, dar reprezintă varianta minim-minimorum pentru un sistem de ventilaţie.În cazul blocurilor se prevedea o "aerisire " în baie si una în bucătărie, în fapt două guri de extracţie a aerului, prin tiraj natural, admisia facîndu-se pe unde găsea aerul să intre ( rosturi la ferestre şi uşi).De cînd cu "termopanatele" săracele guri, nu mai au şanse să-şi facă treaba, motiv pentru care, aşa cum aţi spus că aţi văzut pe net, aerul se introduce local, în fiecare încăpere.Dezavantajul acestei solutii, în cazul în care se urmăreşte asigurarea debitelor de care vorbeam, pentru fiecare încăpere în parte, în funcţie de destinaţia sa, este dat de viteza mare a curenţilor de aer în aceste două încăperi, este dezagreabil, asta ca să nu spun total nesănătos.Acum faptul că vă inspiraţi din instalaţia de la muncă, nu este rău pînă la un anumit punct. Dumneavoastră specificaţi că natura activităţilor desfăşurate acolo, pretind ca încăperile, sau toată clădirea să fie presurizată, mai spuneţi însă că extracţia se face la fiecare unitate de tavan, asta mă face să cred că, camerele de lucru ar lucra totuşi depresurizat, necunoscînd situaţia de fapt, nu-mi dau cu parerea.Cert este că debitele de aer sînt altele decît cele specificate de mine, başca ceva cerinţe mai deosebite .În cazul locuinţelor situaţia nu este aşa de drastică, în schimb contează viteza curenţilor de aer formaţi, astfel încît să nu apară senzaţia de curent( să nu credeţi că în cazul locului dvs. de muncă, nu a contat).Pentru refularea aerului în cameră eu recomand anemostatele. Dacă vă este la îndemînă un tavan perforat, gen cele "Amstrong," e şi mai bun, dar nu tocmai strălucit ca estetică pentru camere de locuit.Tubulatura aceea flexibilă, este mană cerească pentru executant, este şi relativ ieftină , gata izolată, constructorul nici că putea să îşi dorească mai mult. Calitativ, vizavi de funcţionalitate, este o catastrofa, noroc că la recepţia lucrărilor beneficiarul nu cere( nu ştie) verificarea debitelor şi a vitezelor la instalaţiile de ventilaţie.

Link spre comentariu
Vizitator ionut musat

Anemostate am si eu la munca dar doar in salile mari. Chiar nu stiam ca asa le zice. Probabil ca incurc eu ceva privind modul de admisie si evacuare pentru camerele mai mici, dar nu are importanta. Ce e cert stiu ca in afara de unitatea de schimb de caldura mai sunt pe traseu montate niste ventilatoare intermediare pentru ca noi ne-am plans ca nu avem suficient aer curat. Probabil ca sistemul sa fi fost prost dimensionat, dar sa lasam asta.Iata ce am gasit ca si schema de principu pentru o casa pasiva.Conducta ingopata poate fi una de pvc din aceea de canalizare dar nu de 110 ci urmatoare ca marime, dar nu stiu exact standardizarea lor. Ma gandesc daca o fi cat de cat eficienta in preluarea temperaturii solului?Daca as urma exemplu din imagine este mai simplu pentru ca o pot pune la saparea fundatiei, bineinteles undeva la baza acesteia in lateral.Acum sa zicem ca voi avea 10...15m lungime si 8...9 m latime la casa, o fi suficienta conducta ingropata ca si lungime urmand acest exemplu?

Link spre comentariu
Vizitator vilceanu mihai

ventilatoare de 12 cm de pc aproximativ 70-80 cfm(cube feet per minut).in standardele americane se schimba aerul din incapere de 6 ori in 24h

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
  • 4 săptămâni mai târziu...
Vizitator parshulea

Am instalat la casa unde este biroul meu asa ceva. A costat cca 350 Pounds (300mc per h), in Marea Britanie, plus 200 ROn transportul. Este foarte simplu, nu are automatizare. Practic e o cutie din tabla zincata, cu doua ventilatoare (sunt ca cele de la aeroterma de la masina, turbine cilindrice), si schimbatorul in placi efectiv. Randamentul pe care il scrie producatorul este peste 70% (nu mai tin minte exact cat) dar testele pe care le-am facut asta iarna, au zis ca este undeva intre 60-70%. Recomand, este o chestie foarte utila.Despre homemade, cred ca se poate. In raport cu preturile nesimtite de la noi pentru astfel de chestii, solutia GB + transport este super decenta, dar daca vrei sa mesteresti asa ceva... succes.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări