CBI Postat Iulie 12, 2010 Partajează Postat Iulie 12, 2010 filtrele nu taie ca o caramida frecventele,cu atat mai putin ord 1 si 2.DAca ai pus doaar bobina,la 4000 ai sau ar trebui sa ai -6,ceea nu se aude f inca clar.De la 20db in jos se zice ca este limita la care urechea nu mai aude f bine diferite probeleme,ca de ex breakup ul urat al unui difuzor,distorsiuni ...Pune ordinul 2 si leaga tw,si asculta apoi,pt ca nu trebuie sa taie asa de mult ca sa nu mai auzi nimic,ca atunci o sa fie sigur lipsa frecvente in zona aia Link spre comentariu
ctindex Postat Iulie 12, 2010 Autor Partajează Postat Iulie 12, 2010 Acum am inteles ca frecventele de madii si inalte sunt atenuate atat cat sa nu dauneze difuzorului de bass si joasele sunt atenuate cat sa nu dauneze la inalte. Cu ambele difuri legate la filtru se aude mai bine decit cu ele fara filtru,la o putere de 100w, basul satisfacator si inaltele prezente si clare dar nu suparatoare. Per ansamblu sunt multumit de aceste boxe si le recomand si altora. Link spre comentariu
Shambala Postat Iulie 14, 2010 Partajează Postat Iulie 14, 2010 Daca vrei ceva mai putine medii pe woofer mareste condensatorul asa cum am scris si pe schema.Oricum - trebuie inteles FOARTE EXACT ce inseamna 12dB/octava.O octava este o dublare a unui interval de frecventa. 12dB insemana o atenuare cam de 4,5 ori.Deci la o octava distanta de frecventa de acord a filtrului inca se va mai auzi dar atenuat de cca 4 ori fata de nivelul de referinta. Practic se va mai auzi si la 2 sau 3 octave distanta daca difuzorul poate reproduce frecvente atat de departate, doar ca din ce in ce mai atenuat.Cand semnalul este de tip muzical frecventele atenuate sunt acoperite de cele neatenuate.Toata arta este sa faci in asa fel incat sa sune bine - adica cat mai putin sesizabila suprapunerea raspusului celor 2 difuzoare.In general pe joase nu se folosesc filtre pasive de ordin mai mare de 2 pt ca ar impune niste bobine foarte mari (fizic) - pt a pastra Rdc sub 1/20 din Rdc dif.Freventele medii si inalte nu prea pericliteaza difuzorul de joase, ci doar nervii ascultatorului cand in loc de ceea ce te-ai astepta ies niste "guitzaturi" - sunete pe care diful nu le poate reproduce corect.Periculoase sunt joasele ce pot distruge tweeterul sau driverul - motiv pt care se alege extrem de atent Ft a filtrului si nivelul de atenuare. Eventual si becul ... Link spre comentariu
Jimmy Postat Septembrie 17, 2010 Partajează Postat Septembrie 17, 2010 Un prieten m-a rugat sa-i fac o pereche de filtre pentru Comp-34B pe care il va folosi impreuna cu Selenium 15PW4.Am ales frecventa de taiere de aprox. 3.3KHz pentru driver, cu panta de 18dB/octava, si atenuare ~7dB. Wooferul va fi taiat doar cu 6dB/octava, la aproximativ 1.6KHz pentru a netezi cat de cat cocoasa de la 2.5Khz. Ce parere aveti despre filtrul pentru driver pe care l-am atasat? Ideea era sa fie cat mai ieftin, iar piesele din schema le am deja, inclusiv bobina. Link spre comentariu
Shambala Postat Septembrie 18, 2010 Partajează Postat Septembrie 18, 2010 Dat fiind Le-ul mare bobina nu va taia asa cum se doreste la 1,6khz; ar fi mai potrivita o taiere cu ord. 2. Link spre comentariu
CBI Postat Septembrie 18, 2010 Partajează Postat Septembrie 18, 2010 ...ca sa nu mai spun si de difractie, care la un baffle necesar acestui dif (~43-45cm)apare la ~300hz,deci inca 6 db pe medii :cry: la driver ar merge sa pui peste R serie din lpad un cond de 4,7-6,8u ca sa lasi sa treaca inaltele subtiri peste 8-9k pt ca driverele astea se stie ca nu au 'aer' in elein general nu asa se face un filtru,dar tinand cont de calitate difurilor...oricum,ieftin il faci,tot ieftin va si suna.CA sa fie fulrange iti trebuie cel putin o bibina mare pe filtrul Lp Link spre comentariu
Sharky Postat Septembrie 18, 2010 Partajează Postat Septembrie 18, 2010 Da, clar. Cu asa taiere o sa vezi ca la frecventa respectiva in loc sa cada raspunsul va fi doar atenuat cu 3-6dB. Eventual taie pe la 500Hz, dar la ce bobina iti iese tot mai bine te scobesti in buzunar si mai pui un cond.Vad ca CBI s-a trezit si iar da sfaturi, pertinente ce-i drept. Ar fi bine sa tii cont de ele, altfel singurul lucru de care va fi buna boxa va fi gratarrrrrrrrrrrrrrrr. Link spre comentariu
Jimmy Postat Septembrie 18, 2010 Partajează Postat Septembrie 18, 2010 Am ales filtrul de ordinul 1 pentru woofer, ca sa apara un defazaj teoretic de 180 de grade intre driver si woofer, care poate fi compensat prin inversarea polaritatii driverului, dar, daca stau sa ma gandesc mai bine, tot degeaba, pentru ca difuzoarele oricum nu sunt aliniate temporal. Daca tai wooferul cu filtru de ordinul 2, la 1KHz, ar trebui totusi sa scap de cocoasa aia.O sa compensez si raspunsul driverului (pe care oricum nu-l stiu ) cu un condensator de 4.7uF in paralel cu R1. Link spre comentariu
CBI Postat Septembrie 18, 2010 Partajează Postat Septembrie 18, 2010 filtrul de ordinul 1 introduce cate un defazaj de 90 de grade ,dar este in functie de componenta,astfel ca condensatorul introduce un defazaj de -90 grade(unghiul fazei este capacitiv) si inductorul +90(-||- inductiv),dar la nivel electric! ...de aceea se inverseaza tw la ordinul 2 fata de wooferLa nivel acustic,treburile stau diferit,astfel ca inversand polaritatea tw 'ca asa am citit pe net ca se face' primul lucru care se obtie in majoritatea cazurilor este acel 'deep-null' ,adica o mare gaura in jurul frecv de crossover,deoarece difruile fiind legate eletric in antifaza,frecv redate de amandoua se vor anula Asa ca inversarea polaritatii nu se face niciodata orbeste fara nici un fel de studiu mai aprofundat,sau cel mai bine ,masurare.Faptul ca difurile nu sunt aliniate pe adancime este din nou o probelema,care in cazul driverelor cu horn este f complexa,dar exista solutii(compromisuri) pt oriceDe cocoasa aia se scapa cu o retea notch,dar ,din nou,neputand masura raspunsul acustic, si rezultatele ei,mai bine fara.Marind panta sau coborand frecv de taiere nu faci decat sa-l dai mai incet in amplitudine,dar break-upul conului tot isi va face simtita prezenta din nou la volum mai mare daca nu este redus suficinet de la bun inceput.Trebuie sa tii cont ca graficele alea sunt normalizate si acolo sa se petreaca lucruri mult mai urate pe care urechea antrenata nu le va ierta. Faptul ca introduci ord 2 la 1khz tot nu rezolva problema difractiei,ea incepand de undeva de mai jos.Diful asta are -10db la ~52hz in 110 L,din pdf,asa ca daca vrei si ceva bas din ele,trebuie sa te scobesti de ceva sarma.Graficele alea prezentate sunt in anumite conditii,astfel ca bagandu-l intr-o cutie proprie,raspunsul lui se schimba drastic.offtopic,Pt cine inca mai crede ca uitandu-se pe niste grafice rezolva din minte problema filtrului si crede ca obtine si rezultate bune,nu am decat compatimire De ce intervin,pt ca dupa tot felul de discutii ,apar flacai dinastia mai novici si incepatori,unii si tari in clantza...(sunt pline maj. forumurilor de profil) care tot din lene sau necunoastere,iau de bune ce vad si apoi prin efectul de turma ,se raspandeste prin toate locurile.SI ne trezim cu ei apoi ca vin si ne dau lectii,se ocupa de sonorizari si sunt super incantati de cat de extrem suna iar rezultatele sunt care suntCine nu vrea sa aprofundeze totusi acest domeniu,dar vrea sa se avante-n el ,cineva trebuie sa le spuna ca nu este o rusine sa cumperi ceva de-a gata sau la mana a doua cand esti pe langa domeniu.La bani marunti cu putina atentie este o solutie muult mai buna si mai inspirata in ciuda spuselor unora ca daca iti faci cu mana ta iesi la juma de pret(doar Dzeu stie ce faci cu mana ta...) decat aruncarea unor componente intr-o cutie(boxe,ampuri etc) si chinul de a afla prin bunavointa altora lucruri fara de care nu ai cum sa realizezi ceva pana la capatIn momentul in care ne avantam in acest cerc vicios cu scopul de a face CEVA ,nu doar ca sa fie facut ,trebuie pusa mana pe treaba cat mai serios dinainte de a ne apuca de traforaj,din pacate,sau macar incercatFenomenul Diy trebuie sa depaseaca odata si-o data etapa 'ce-si face omul cu mana lui s.n. lucru manual' cum sunt maj cazurilor de la noi,adica si intelegerea fenomenelor care apar in spatele acelui 'lucru manual' ca sa avem macar mica pretentie sa ne laudam ca am obtinut ceva(sau sa putem comparam cu ceva )Asa ca,Jimmy,in momentul de fata exista marea sansa ca prietenul tau sa isi puna sperantele in tine si sa va alegeti cu o cutie faina de cartofi care face multa galagie ,iar timpul si banii investiti in dezvoltarea acestui proiect sa nu mai poate fi recuperate.Asta cand puteai sta linistit si ii cautai ceva pe la anunturi si scapai mai usor ca oricum nici cu astea nu o sa iasa din mediocritate .Daca Doamne fereste iti pune cutiile in brate sa i le faci si o sa vezi ca tot ce ai scris ca vrei sa faci si nu va iesi cum credeai ,cum mai te scoti .Sa ai norocul sa fie utilizator de bluetech sau genius ca altfel Link spre comentariu
Jimmy Postat Septembrie 19, 2010 Partajează Postat Septembrie 19, 2010 Mersi de corectura CBI. Mi-am amintit diagramele fazoriale pentru circuitele RLC si asa e.Legat de cocoasa aia, m-am gandit si eu la un notch filter pentru woofer, dar deja se complica treaba prea mult, si nu merita. Plus ca, cum zici tu, masuratorile le-as fi facut urechiometric. Chiar daca n-o sa elimin cocoasa aia de tot cu taierea la 1KHz, macar sa suna mai bine la putere mica.offtopic: Momentan pe prietenul meu se pare ca nu-l deranjeaza cocoasa aia, pentru ca foloseste boxele fara filtru pe woofer, iar cu driverul a inseriat el un condensator de 4.7uF si atat. Cand mi-a povestit, m-am oferit eu sa-i fac un filtru mai de doamne-ajuta, care sa-i protejeze driverul si sa-l atenueze cat de cat pentru a se potrivi cu wooferul, asa ca am constiinta impacata, pentru ca orice i-as da eu va fi mai bun decat ce-a montat el initial. Si iti dai seama ca e utilizator de genius.O sa revin cu poze dupa ce asamblez filtrele. Link spre comentariu
CBI Postat Septembrie 19, 2010 Partajează Postat Septembrie 19, 2010 daca nu o sa fie multumit prima sugestie ar fi sa-i recomanzi o schimbare a driverului in functie de volum si acord,optim ar fi un punct de taiere acustica intre difuri,tinand cont de utilizare si woofer ,la maxim 1,6-1,8khz,de preferat mai jos pt a evita directionalitatea si breack-upul wf,cu o taiere de tip LR pe la 6-900hz pe woofer.Daca o sa faci asa sus ,peste 2,5kz,solutie care ar merge este ordinul 1 la 1,2-1,5khz si o retea de contur ,acel notch ,pt a trage in jos breack-upul,dar nu de tot(desi in mod normal zona aia ar fi evitat).Recomandari de valori concrete pt filtru nu pot da din burta asa ca aici esti pe cont propriu.Cert e ca daca tai cu ord 2 la 1k nu va mai urca suf nici in axa pt o taiere cu driverul la >3k.Driverul poti sa-l tai si cu ord 3 electric daca tipa ,in definitv macar sa scoti o minima liniaritate din boxe,restul se trec de la sine pe lista de compromisuri,dar la fel de bine ar merge si cu ord 2 mai ales ca nu stii nimic despre el,impedanta,fs,spl reale.Tai mai departe,cel putin 2 pctave de fs si panta de cadera va fi mai lina ajungand sigur sa se imbine cu wf.EL oricum foloseste horn care ridica nivelul de medii si electric vei fi fortat sa pui filtrul mai susEra pe undeva parca si ceva pdf pt comp-urile astea,poate le gasesti Link spre comentariu
Vizitator jonnyb Postat Februarie 8, 2013 Partajează Postat Februarie 8, 2013 salut cer sfaturi pentru realizarea bobinelor dintr-un filtru pasivptr. inalte 0,76mH cupru 0,85ptr medii-joase 1mH cupru 1.5datele le am dintr-o schema ma intereseaza nr. de spire diametrul interior si inaltimea multumec anticipat Link spre comentariu
Sharky Postat Februarie 8, 2013 Partajează Postat Februarie 8, 2013 Arata-ne schema, ca tare ma tem ca e o prastie dupa valorile scrise de tine. Link spre comentariu
Vizitator jonnyb Postat Februarie 8, 2013 Partajează Postat Februarie 8, 2013 schema de mai jos Link spre comentariu
Sharky Postat Februarie 8, 2013 Partajează Postat Februarie 8, 2013 Ma rog, sa zicem ca eu n-as folosi-o nici pt combinatia ta nici pt altele, dar detalii mai multe nu pot sa iti dau pt ca n-am lucrat cu ew15, si nici cu wooferul din schema.Pune pe comp un 2.7u-3.3u (dupa ureche) si bobina de maxim 0.5mH, ca altfel o sa urle ca un clopot. Atenuarea fa-o cu rezistente ceva mai mici, cauta un calculator de lpad pe net si vezi ce poti pune.Rezistenta de peste Lpad nu e necesara, corectia se face din primul cond, daca il alegi cum trebuie.Pe woofer musai ordin 2. Eu as zice un 1.3-2m si conzi intre 20u si 10u, in functie de bobina aleasa.Ordinul 1 rareori se poate folosi, in special pe astea de sonorizare.Cam atata pot sa iti spun fara masuratori sau ceva date concrete. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum