Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Automobilul electric


florinellll

Postări Recomandate

Hibridele sunt evident o solutie de trecere dar si de testare, initial sa mers pe idea eficientizarii consumului in oras si evident si pe reducerea poluarii, se stie ca specificul deplasarii in oras este caracterizat de variatiile de viteza frecvente, opriri la stopuri, plecari rapide, mers in gol pe opriri la semafor, evident ca solutia electrica rezolva elegant toate aceste situatii, oprirea completa a motorului in stationare dar si recuperarea energiei pe perioadele de franare care poate fi folosita ulterior pentru accelerare si a dus la reducerea consumului specific ridicat pentru consumul de oras la 3-4 litrii/100 km, prima genereatie de hibride folosea motorul electric doar ca motor auxiliar folosit pentru regimuri mici de viteza si pentru recuperarea energiei de franare.Dezavantaje: dubla motorizare mareste semnificativ costurile.Hibridele din urmatoarea generatie denumite si plug-in deja merg pe ideea folosirii energiei electrice ca baza de transport si gazul ca alternativa pentru distante mari iar aici deja se ramifica solutiile, fie se trece pe motorul clasic fie motorul clasic este doar un grup generator dimensionat pentru a acoperii o putere mediu consumata reincarcand bateriile, in acest caz costul motorizarii clasice este foarte mult redus, pe de alta parte cresterea capacitatii acumulatorilor pentru extinderea autonomiei nastea alte probleme respectiv pentru a incarca un set de acumulatori de mare capacitate intr-un timp rezonabil, crestea prea mult curentul absorbit la incarcare ceea ce ducea la necesitatea amenajarii unor prize special de putere crescuta ceea ce ducea la reducerea optiunilor de incarcare.In orice caz deja ramificarea ce a aparut deja ar fi urmatoarea:Hibrida clasica: motor classic + motor electric ajutatorHibrida plug-in: motor classic + motor electric unde pentru raze mici de deplasare 40-50 km se foloseste doar electric si evident exista si posibilitatea de reincarcare.Autovehicul electric : 1-electric de joasa tensiune 48-56 volti cu 40-50 km autonomie si viteza redusa 40 km/h, 2 -electric de medie tensiune 70-120 volti cu 100-130 km autonomie si viteza relativ ridicata, 90-100 km/h, si electrice de tensiune ridicata 700 -900 Volti cu autonomie de 200-250 km si viteze de 130-150 km/h Peste autovehicolul electric clasic se aseaza un grup electrogen pentru extinderea autonomiei.Restul sunt combinatii dintre aceste solutii care duc evident si la diferite costuri, sa mers si pe ideea schimbului de acumulatori , folosirea de acumulatori inchiriati, sunt diferite solutii atat tehnice cat si economice, in mod cert si logic in urmatorii ani vom vedea o proliferare a solutiilor hibride initial care vor face o trecere treptata la solutia tot electric, si poate pe viitor vom avea poate hibride hidrogen-electrice.

Link spre comentariu

Exista solutii , dar nu sunt dorite , evident . Pentru ca va scade gradul de dependenta fata de Stapani ...........Cea mai performanta , sigura in exploatare , de viitor etc ar putea fi o alta solutie hibrid , care rezolva problema poluarii , a reincarcatii rapide la PECO , si a costurilor mici de intretinere . Dar nu este compatibila cu autovehiculele de azi . Este grav ? Soutia este simpla , ca orice idee buna . Pe burta autovehiculului se monteaza un termos plat , care va imagazina abur....... . Cu ajutorul unui motor Stirling si a unui dinam ( etc ) va transforma energia termica in energie electrica , iar autovehiculul va fi dotat cu motoare electrice pas cu pas incluse direct in roti , si va permite tractiunea 4x4 foarte simplu , centru de greutate foarte coborat cu calitati dinamice incredibile , avand pentru necesarul de urgenta si baterii de acumulatoare , reincarcabile clasic . Pentru a alimenta cu abur ......... este necesara o instalatie speciala , cam in genul celor de GPL . Incarcarea se face rapid , exact ca la un plin cu benzina chioara.......Si atat !!!De ce este nepoluanta ? Pai aburul se obtine prin incalzirea apei , deci folosind energia electrica obtinuta din surse clasice ( hidro , atomo , eoliene , solare , energia valurilor ) dar si prin metode viitoare inca necunoscute . Nu este greu , trebuie vointa politica la nivel de Stapani ! Culmea ca nu ii lasa fara obiectul muncii , vor vinde in continuare motoare , acumulatori , roti , etc . Si energie .

http://ro.wikipedia.org/wiki/Motorul_Stirling aici sunt exemple clare de aplicatii auto , sub rezerva ca majoritatea au cel putin defectul ca au randament mai mic decat solutiile clasice ......are nevoie de timp pentru " incalzire " dar este mai fiabil decat motoarele clasice !
Link spre comentariu

iti dau un citat chiar de pe linkul tau spre wikipedia

Randamentul ciclului Carnot Punctul slab al motoarelor Stirling îl reprezintă randamentul. În principiu motoarele Stirling nu pot atinge un randament Carnot înalt, deoarece temperatura de lucru maximă este limitată de temperatura sursei calde. În practică gazul de lucru nu poate fi încălzit peste temperatura de 800 K. La aceste diferenţe de temperatură mici randamentul Carnot este de cca 66 % şi se situează astfel mult sub cel al motoarelor cu ardere internă uzuale.

Deci se pare ca nu este o alternativa fata de motorul termic cu combustie interna, si oricum ideea este de a obtine o solutie de deplasare fara petrol, o aplicatie a motorului stirling ar fi in captatoarele solare cu concentrare unde in focar se monteaza un motor striling iar acesta are montat pe piston un magnet permanent care induce intr-o bobina un curent electric, se obtine astfel un generator electric solar care are un randament mai ridicat decat celulele solare, evident datorita necesitatii unei bune orientari catre soare plus necesitatea unui cer senin ii reduce aria de aplicabilitate.

Link spre comentariu

Randamentul global al motoarelor Stirling este superior celui Otto sau Diesel dar are dezavantajul raportului mare greutate / putere. Ceea ce era punctat acolo se referea la o temperatura de lucru a sursei calde de aproape 600 grade Celsius (800K) ceea ce pentru un motor cu ardere interna reprezinta o temperatura de nefunctionare. Descrierea in engleza (Eng): http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine a aceluiasi motor spune citez "Compared to an internal combustion engine of the same power rating, Stirling engines currently have a higher capital cost and are usually larger and heavier. However, they are more efficient than most internal combustion engines". In traducere, pe scurt, sustine afirmatia mea referitoare la randamentul marit al motoarelor Stirling. Ca motoare stationare, pot folosi o multitudine de surse de caldura ecologice sau regenerabile, putand genera energia electrica pentru automobilele electrice, cu un randament superior celor pe baza de benzina / motorina daca luam in calcul si consumul de energie la rafinarea petrolului.

Link spre comentariu

Daca ajungem la motoare stationare deja parasim subiectul topicului, oricum si motorul Stirling ca si alte motoare termice ramane tributar randamentului Carnot, si daca e vorba de motoare stationare pentru centrale electrice la ora actuala turbina cu abur ramane preferata plus ca este o tehnologie matura ajunsa la apogeu, si in centralele nucleare sau in cele solare cu campuri de oglinzi tot turbina cu abur ramane preferata, se fac studii acum pentru generatorul magnetohidrodinamic (MHD) care ar putea ocolii randamentul Carnot si se preteaza la folosirea de puteri mari in centrale electrice, pentru puteri mici inclusiv autovehicole electrice o solutie care ocoleste randamentul Carnot este pila de combustie care ar face o echipa foarte buna cu hidrogenul.Referitor la problema randamentului Carnot redus pentru motoare Stirling este faptul ca datorita solutiei constructive diferenta de temperatura intre sursa calda si sursa rece este redusa la cateva sute de grade, la motorul termic este mai ridicata aceasta diferenta iar la turbina cu abur care functioneaza cu aburi supraincalziti la 1600 grade si turnuri de racire pentru sursa rece aceasta diferenta este cea mai ridicata, ducand la un randament ridicat.

Link spre comentariu

Problema cu autoturismele este ca necesita o sursa de energie cat mai concentrata pentru reducerea dimensiunilor motorului si a rezervorului. Motorul Stirling, pentru a fi comparabil ca dimensiuni cu cel diesel, ar trebui sa lucreze cu sursa calda la o temperatura incepand de la 1500 - 2000 grade, in mediu de hidrogen. Hidrogenul, ca fluid de lucru, are un dezavantaj major : molecula fiind foarte mica, trece usor prin porii metalelor scazand cantitatea de fluid de lucru. Daca foloseste hidrogenul pentru combustie atunci acest dezavantaj dispare, fiind compensat.Mai exista turbina de gaze care ar putea functiona cu hidrogen avand un randament comparabil cu pila de combustie si care, cu dificultati tehnice mari, poate fi adaptata pe autoturism.Totusi la varianta cu hidrogen si electric ramane problema randamentului obtinerii hidrogenului.Folosirea aburului implica arderea combustibilului si apoi transferul acelei caldurii rezultate apei, ca apoi sa fie transformata in energie electrica, implicand trei transformari de stare fata de doar doua la celelalte tipuri de motoare. Dezavantajul este ca pentru un randament marit trebuie crescuta presiunea in boiler, putand ajunge usor la 100 atm (si chestiile cu multe atmosfere sub scaunul soferului nu prea dau bine la poza).Eu raman la parerea mea ca un sistem de transport urban cu "a treia sina" este cea mai eficienta metoda tinand cont ca nu trebuie sa transporti si sursa de energie. Traficul interurban poate folosi aceeasi metoda electrica sau un mic rezervor cu hidrogen lichid cu aparatura aferenta.Ca sa ai un autovehicul electric eficient trebuie sa iesim din gandirea clasica tinand cont ca energia electrica nu poate fi stocata, doar convertita, iar un sistem de tractiune urbana, asemanator distributiei electrice la locuinte este cea mai eficienta metoda, permitand, de exemplu, franarea recuperativa in care energia produsa este "pompata" inapoi in retea. Controlul sistemului poate fi complet electronic putand reduce factorul uman din ecuatie aproape complet. Avantajul este ca nu vor mai exista pustani de 16 ani care sa intre cu 210km la ora in pom.Sistemul acesta, chiar daca este mai eficient decat celelalte nu va fi realizat prea curand pentru ca municipalitatea nu vrea sa investeasca bani intr-o retea pe care sa o intretina si din care nu are un avantaj net pentru ca acest sistem nu poate fi lasat unei firme private din motive lesne de inteles.

Link spre comentariu

Daca pentru metoda cu a treia sina as zice ca nu trebuie sa ne fortam prea mult deoarece este o tehnologie deja folosita de mult dar care trebuie adusa iar in centrul atentiei, aici eu vorbesc despre transportul feroviar electric, transportul metro electric , tramvaie si troleibuze, atunci cand ne indreptam atentia spre autovehicolul personal trebuie sa avem in vedere si aspectul puternic psihologic pe care il implica.

Si in vechime era cum zice la cantec ( drag mie pe lumea asta calul, pusca si nevasta!!! :)) as zice eu ca este chiar in ordinea asta de preferinte, anume mijlocul de transport a fost preferatul, si revenind la mijlocul de transport actual, anume autovehicolul eu zic ca el nu este doar un mijloc de transport ci este deja un exoschelet, un mijloc de amplificare a posibilitatilor fizice umane, ori din punct de vedere psihologic acest lucru implica un puternic sentiment de apartenenta intima si este dificil pentru posesorul auto sa accepte niste limitari respectiv o raza de actiune redusa sau o inchiriere a autovehicolului sau a acumulatorilor, ca sa nu mai vorbim de apartenenta la o retea de alimentare electrica metropolitana comuna.

Link spre comentariu

este deja un exoschelet, un mijloc de amplificare a posibilitatilor fizice umane, ori din punct de vedere psihologic acest lucru implica un puternic sentiment de apartenenta intima si este dificil pentru posesorul auto sa accepte niste limitari respectiv o raza de actiune redusa sau o inchiriere a autovehicolului sau a acumulatorilor, ca sa nu mai vorbim de apartenenta la o retea de alimentare electrica metropolitana comuna

 

Solutia pentru rasa asta cu exoschelet e una singura: un razboi mondial care sa trimita 2-3 miliarde de oameni pe alta lume astfel incat sa le ajunga resursele pentru placerea de a poseda un exoschelet frumos polishat.

Link spre comentariu

Ca sa ma fac inteles pentru conceptul de "a treia sina". Un autoturism ruleaza pe strada si nu pe trotuar. Acolo, pe strada, trebuie sa existe "a treia sina". Faptul ca exista aceasta nu iti va da dreptul la depasire in curba decat cu pierderea alimentarii cu energie. Eu consider conceptul ca un intaritor al regulilor de circulatie si nu ca un obstacol si evolutia electronicii si automatizarii poate face acest concept viabil si mai sigur decat cel actual prin depersonalizarea "taurasilor" cu piciorul greu in acceleratie. O intrebare : cum te-ai simti, pe trecerea de pietoni, cu doua masini in linie la trecere, sa simti tabla celei de-a treia care venea pe linia de tramvai in momentul in care te uitai la sensul opus? Iti garantez ca nu prea bine si este destul de dureros plus ca raman sechele permanente.Plus ca sistemul electric poate fi facut invizibil, cea de "a treia sina" poate fi sub masina, o roata suplimentara care intra intr-un canal in care exista "sina" asa ramane doar problema apei de ploaie de rezolvat (probabil ca o teava cu diametrul de 300 mm pe toata lungimea liniei poate gazdui cablurile si poate drena apa de ploaie care intra printr-o fanta de 5 cm cu restul apei de ploaie drenate de canalizarea existenta). Nu este asa de greu de implementat acest procedeu, doar ca psihologic este mai greu de acceptat si asta din cauza acelor "taurasi" mentionati mai devreme.Cat despre confortul interior nu vad limitari fara de cele clasice, nici la sentimentul de apartenenta pentru ca se inlocuieste benzina cu "stecherul" si este cam acelasi lucru, tot la "pompa" trebuie sa mergi. De exemplu la sistemul cu sina de care mentionam ar trebui sa existe un mic acumulator care sa compenseze drumul pana la strada si trecerile de pe o sina pe alta (trecerile intre benzi) totul putand fi facut automat la fel ca si semnalizarea schimbarii de sens (la o adica daca nu semnalizezi rupi tija contactului si stai pe bara pana ajungi la service asa ca este dezirabil sa semnalizezi inainte, inca o respectare a regulamentelor rutiere plus ca tija este asigurarea ca respecti regulile de circulatie). Implementarea unui pilot automat se poate face foarte usor in aces caz, ca masura de siguranta, secundara, soferul avand controlul, sau ca sistem principal de ghidare, fara interventia soferului, in care iti poti bea cafeaua linistit sau sa citesti ziarele in drum spre munca (stiu ca suna a SF - de la prea multe filme vazute - dar suntem pe un forum de electronica unde multi vor confirma ca este posibil ascest sistem). Sistemul nu trebuie decat sa urmareasca sina si sa se ghideze dupa ea, asemanator cu sistemele actuale care "cauta" linia continua intre benzi.Mai este un aspect neluat in calcul : parcarea acelui autoturism. Tinand cont ca orasele sunt construite pentru un numar mult mai mic de masini, si acest numar creste continuu, ar trebui ca din constructie casele sa contina garajul sau sa existe garaje speciale, multietajate, pentru cele electrice. Sau, crearea strazilor cu inca doua benzi laterale special pentru stationare, in zona comerciala si parcare in zona rezidentiala. De aceea am scris ca municipalitatea nu este interesata de acest lucru, fiind obligata sa creeze infrastructura necesara existentei autovehiculelor electrice si asta inseamna foarte multi bani.Acum, ca si exoschelet, nu opreste nimeni producatorii de masini sa faca o masina mica pentru transport urban care poate fi "chic" si fara a apela la metoda "tancului" ca in ziua de azi (la japonezi se pare ca le place imbinarea masinilor mici cu utilul, tinand cont ca Tokyo de exemplu, este supraaglomerat). Pana la urma propietarul decide daca vrea ceva util, simplu si eficient sau ceva de "fite" gen "tanculete" sau "pom de craciun".

Link spre comentariu

pentru orasele viitorului proiectate unitar de la zero este o optiune demna de luat in seama aceasta a treia sina dar pentru orasele actuale care au deja o gramada de probleme de infrastructura incepand cu problemele retelelor electrice si terminand cu problemele din asfalt as zice ca aceasta conceptie de linie electrica este imposibil de aplicat, si inca nu m-am referit la orasele romanesti cred ca este o problema universal valabila.

Referitor la locurile de parcare trebuie avut in vedere ca la fiecare autovehicol aflat in circulatie este de bun simt sa se asigure doua locuri de parcare acasa si la servici, si ocazional la magazine, zone de recreere, etc iar acest lucru la ora actuala nu exista, si daca vehicolele actuale pe petrol mai merg parcate si aiurea pe trotuar la cele electrice categoric trebuie asigurata o parcare unde este posibila si reincarcarea (inclusiv securitatea cablurilor fiindca la noi le colecteaza brunetii pentru cupru)

Deci pe langa impedimentele tehnice (capacitatea bateriilor) financiare (costuri mai ridicate) apar si impedimente sociale.

Link spre comentariu

Locurile de parcare apar si prin reducerea dimensiunilor autovehiculului. Cati dintre voi ati injurat pe unul cu un "tanc" (a se citi masina mare, de "fite") cand ocupa efectiv doua locuri de parcare?Cat despre celelalte probleme cu infrastructura, ai dreptate, cu o mica completare : nu este chiar imposibil realizarea acestui sistem la ora actuala, trebuie sa existe doar finantare si putina viziune.O discutie interesanta ar aparea daca s-ar creea mai intai infrastructura de alimentare cu energie si producatorii ar fi obligati sa se adapteze la ea ceva de genul "eu iti dau priza tu construiesti steckerul". Asta inseamna ca trebuie sa existe o standardizare intre diferitii producatori, fiind stiut ca majoritatea prefera tehnologiile "propietare".

Link spre comentariu

Interesant ce se discuta pe aici.Cand eram mic ma intrebam cum va fi lumea si tehnologia in anul 2000 (si la scoala ne dadeau astfel de teme in mod frecvent la desen si compuneri la limba romana)Dar dupa cum se observa azi in 2011, nu s-a schimbat nimic in mod spectaculos - doar in lumea calculatoarelor si a telefoniei au fost ceva schimbari, si de ce nu in domeniul televiziunii cu HD digital, iar in rest variatiuni pe aceeasi tema.In domeniul automobilelor treburile stau cam la fel - si vor fi asa pana se va termina petrolul, adica inca 40-50 de ani.Automobilele tanc in cazul unui accident iti dau garantia ca vei supravietui (in cele mai multe cazuri), in schimb cu masinutele care se strecoara pe oriunde, un accident inseamna moarte sigura.

Link spre comentariu

Presupunand ca o civilizatie extraterestra ar sta si ne-ar observa obiceiurile, probabil ca vazand cum oamenii cara zilnic dupa ei o tona si ceva de metal dupa ei la servici si pe care o cara inapoi acasa seara se gandesc "tare idioti sunt hominizii astia, pe planeta asta nu exista viata inteligenta"

Revenind la tema alimentarii centralizate sigur este foarte indepartata aplicabilitatea ei, inclusiv in domeniul feroviar unde parea mai usor de aplicat a stagnat

http://ro.wikipedia.org/wiki/Maglev

Deci o prima problema care apare ar fi parazitii de radiofrecventa ridicati si de neacceptat intr-o zona rezidentiala, daca in zone industriale aceste probleme sunt localizate in reteaua propie a intreprinderii si combatute cu sisteme de filtrare EMI intr-o zona rezidentiala ar fi mari probleme in primul rand cu aparatura electronica de comunicatii dar si cu alte echipamente casnice in special chinezariile care tocmai pe partea de alimentare si filtrare sunt subtiate rau.

Alt aspect ar fi sistemul de plata al energiei consumate care ar fi foarte dificil de gestionat.

In alta ordine de idei un vehicol electric pe baterii ar aduce si alte avantaje sociale, de pilda daca de fiecare cand te duci in vizita la soacra iti bagi masina in priza ei, dupa ce ii vin primele facturi nu o sa mai insiste atat de tare sa o vizitezi des :))

Link spre comentariu

Automobilele tanc in cazul unui accident iti dau garantia ca vei supravietui (in cele mai multe cazuri), in schimb cu masinutele care se strecoara pe oriunde, un accident inseamna moarte sigura.

Fara suparare dar daca iti iei tanc crezand ca supravietuiesti Sigur , e nitel deplasat. Atunci cum explici un Porche Cayenne care a luat foc si vreo 3 tineri au ars de vii. O fata a ars de vie in fata unui coleg de munca si ala nu a putut face nimic. Era omul la nunta cand tancul a intrat in stalp. Au iesit afara sa vada ce sa intamplat.Tanc iti iei daca ai vreun complex de inferioritate din mai multe puncte de vedere. Ti-o zice unul lovit de tanc de doua ori. Si apoi , consuma ala ca un cal insetat. Sa nu iti zic ca am un var care are Mustang . Ai idee cat consuma ? Nici mai mult si nici mai putin de 17 la suta. Dar are omul American Muscle. As prefera si un Segway daca ar avea autonomie de 40 km pina la job , acolo sa las jucaria la incarcat si retur inca 40 km.Personal prefer ceva slim and easy pentru traficul urban. As face ceva programe inchiriere impreuna cu primaria. Efectiv as inchiria atat jucaria odata cu locul de parcare.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări