Trabant Postat Martie 30, 2010 Partajează Postat Martie 30, 2010 Doresc si eu sa colectez niste impresii legate de utilizarea tuburilor specifice televizoarelor in aplicatii audio. De utilizat se pot utiliza ca si cele dedicate audio. Dar calitatea sunetului cum vi se pare, ce obiectii aveti.Cand zic tuburi specifice TV ma refer evident la cele ce deservesc Baleiajele, FIT, etaj audio etc, adica enumar aici atat variantele de 6V cat si cele de 300 mA: PCL85/ECL85/6F5P, PL500/PL504/EL500/EL504/6P36S, EL36/PL36/6P31S, EL81/PL81, 6P13S, PL83/EL83/6P14P. 6F4P,PCL84/ECL84, PFL200, EL180/12BY7, PL509/519, EL509/519, 6P45S/6P47S( foarte rara asta).poate cei de varsta mea tin minte ca in blocul de BV se folosea uneori aceeasi lampa ca in audio ( exemplu TEMP 6 ,7 care aveau 6F3P/ECL82 atat pentru audio cat si pentru BV , stassfurt care avea PL84 atat pentru audio cat si pentru BV, rubin si rekord cu 6p14p in ambele functii precizate, etc.)Eu personal, am experimentat in trecut, etaje audio cu tuburi atat de BV cat si de BO, si pot sa zic ca sunt capabile sa isi depaseasca lejer caracteristicile. Am facut in trecut amplificatoare cu 6P36S, 6P13S, PL504, PCL85 ( se poate aplica schema de PCL82 cu impedanta traf iesire de 2 k, si alimentare la 100V). Singura treaba este ca in Push pull sunt mai recomandate decat in SE. Oricum , sunetul este mai puternic mai ales in bass, insa mie mi se pare ca suna un pic dogit, fata de tuburile destinate exclusiv audio. Mai au avantajul de a avea rezistenta interna redusa, cauza din care se poate face un amplificator fara traf audio, cu iesire directa pe difuzor , daca se pun ceva mai multe , chiar direct pe 8 sau 4 ohmi. Doresc si opiniile voastre. Link spre comentariu
zal Postat Martie 30, 2010 Partajează Postat Martie 30, 2010 În Rubin 102 ptr baleiaj era 6n15n, nu 6n14n. Link spre comentariu
Trabant Postat Martie 30, 2010 Autor Partajează Postat Martie 30, 2010 Rubin 102 B are in baleiaj 6P14P si unele modele aveau 6P18P. 6P15P este lampa de iesire video, care moduleaza catodul cu semnalul video provenit de la AFI video. Tuburile destinate baleiajului, au in general curenti de anod mai mari. 6P15P este de banda larga. Link spre comentariu
zal Postat Martie 30, 2010 Partajează Postat Martie 30, 2010 Da, unele sînt cu pantă fixă, altele cu pantă variabilă. De aia au destinaţii diferite. Link spre comentariu
Depanatoru Postat Martie 30, 2010 Partajează Postat Martie 30, 2010 Ambele au panta fixa , de fapt nici nu exista finale cu panta variabila . Panta variabila e utila in etajele de cale comuna si selector de exemplu , asa se face simplu AGC - reglajul automat al amplificarii in functie de taria semnalului . Link spre comentariu
iulidan2 Postat Martie 30, 2010 Partajează Postat Martie 30, 2010 Stiu din surse sigure, ca exista odata, un amplificator Philips cu EL 36 in final, care se auzea bine.Se pare ca cei cu experienta, au facut amplificatoare cu PL 509, care dau rezultate bune. Link spre comentariu
Trabant Postat Martie 30, 2010 Autor Partajează Postat Martie 30, 2010 Eu am avut la reparat prin anii 80, un MARSHALL care avea in finale EL519. De la PHILIPS am vazut un amplificator de RADIOFICARE/ADRESARE PUBLICA cu EL36 si altul cu EL504. Treaba este ca e diferenta, intre un EL504 si un EL34 la sunet. EL504 suna mai "dogit" mai BONT. Insa MARSHALLul ala era de chitara, unde fidelitatea nu prea conteaza ZAL: Tuburile de putere sunt NUMAI CU PANTA FIXA , INDIFERENT DE APLICATIA LOR. Cu panta variabila sunt doar tuburile din etajele AFI, atat in Radio cat si in TV , dar in aplicatii audio se folosesc tuburi cu panta variabila si in audio, in domeniul compresiei dinamice, reducatoare dinamice de zgomot , limitatoare de zgomot,etc. Un exemplu de pentoda audio cu panta variabila este EF83. Graaf GM 200 Amplifier , este un amplificator OTL care scoate 200W pe canal avand pe canal 32xPL504. Sarcina este de 4-8 ohmi. http://images.google.ro/imgres?imgurl=h ... _Ab41NmzAw Link spre comentariu
blue Postat Martie 30, 2010 Partajează Postat Martie 30, 2010 Un SEPP cu PL519 de 2*30W Link spre comentariu
+_Florin_+ Postat Martie 30, 2010 Partajează Postat Martie 30, 2010 Foarte frumos realizat blue, tot ai scris pe forum despre acest amplificator si chiar eram curios sa vad o poza.PL500 - 504 - 519 am vazut ca se folosesc destul de des in audio dar mai mult in PP decat in SE. Povestea cu sunetul "dogit" sau "sunet de cazan" cum spun unii am auzit-o si eu insa nu cred ca e de la tub ci mai degraba din cauza unor dezadaptari. Nefiind tuburi destinate audiofrecventei, cataloagele nu dau date specifice (un exemplu ar fi Ra sau Raa pt anumite regimuri) si fiecare adapteaza mai mult sau mai putin corect.Recomand PL84 si PCL86 ca fiind lampi excelente pt audio, am experimentat mult cu ele in diverse variante. PL84 suna chiar mai bine in SE decat popularul EL84 si ofera aceeasi putere cu alimentare la 170V sau 200V si un Ra de doar 2k respectiv 2k5! Ca sa nu mai spun ca este mai fiabila.PCL84 este foarte liniara (am experimentat un amp de casti) insa are Pda cam mititica (4W) si nu poti scoate mai mult de 1.2 ... 1.5W pe difuzor.Cred ca s-ar preta bine ca prefinala, cu sarcina rezistiva in anod, la atacul unor triode puturoase sau tetrode din gama GU.NU recomand PCL85 sau PCL805. Nu am construit nimic cu ea pt ca are caracteristicile foarte neliniare (strambe, serpuite), priviti in special zonele cu Ua si Ia mai reduse! Link spre comentariu
carageae Postat Martie 30, 2010 Partajează Postat Martie 30, 2010 Revin cu o atentionare pe care am mai facut-o si in alt topic: PL84 e diferit de EL84, seamana mai degraba cu EL86. In tv-urile romanesti din seria Miraj-Venus PL84 era folosit in configuratie SRPP cu pentoda din PCL86. Nu am verificat daca difera EL86 de pentoda din ECL86...probabil ca nu, dar la tuburile compuse lucrurile stau altfel...parca trioda din ECL86 e echivalenta cu 1/2 din ECC83.Revin si acum cu intrebarea: au mai fost situatii in care lampi cu filament serie la 0,3A NU sunt identice cu lampi cu acelasi indicativ dar din seria E (filament paralel la 6,3V)? Eu nu am gasit altele, doar la niste tuburi monotrioda am gasit caracteristici diferite fata de modelul dubla-trioda. Ex. EC86 difera de 1/2 ECC86.Eram foarte sigur de posibilitatea inlocuirii lampilor PL...cu cele EL..., dar iata ca cel putin PL84 difera de EL84 si nu doar prin tensiunea de alimentare a filamentului.Cred ca o lista la obiect cu echivalente intre tuburile de TV si altele la 6,3V ar deschide si posibilitatea de a avea mai multe scheme...poate are cineva ceva in acest sens...e prea greu de comparat date de catalog, mai ales ca asa cum s-a spus dat fiind regimul de functionare nu sunt date prea multe pentru functionarea in audio a tuburilor destinate altor aplicatii.Sunt si discutii interesante despre functionarea tuburilor finale de linii cu atacul pe grila 2, stie cineva mai multe despre acest regim de lucru oarecum ciudat? Am gasit si citit ce se gaseste la prima vedere pe net, dar nu sunt prea convins... Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Martie 31, 2010 Partajează Postat Martie 31, 2010 in 1990 am reparat un amplificator de chitara facut cu PL504tot in 1990 am construit si primul meu amplificatori cu tuburiun amplificator de chitara cu PL504,patru finale,scotea usor 120wschema finalului este din almanahul Tehniumprietenul pentru care a fost facut amplificatorul,erea foarte incintatdaca mai dau de el o sa pun poze cu amplificatorul,din cite stiu mai functioneaza si acumpe muzica nu am ascultat un asemenea amplificator,parerea mea este ca nu are de ce sa nu se auda bineintre tuburile consacrate pentru audio si cele de tv ar fi urmatoarele diferente,tensiuni de filament mai ciudate,7v,17v,19v,27v,lucreaza la tensiuni mai mici,in special pentodele finale si pentodele/triodefinalele gen PL500 functioneaza la tensiuni mai mici si curent mai mare prin eleam facut citeva teste cu EF80 si se aude perfectam experimentat si un etaj final cu ECF82+6P3C,ECF82 este folosit ca amplificator/pentoda,defazor catodina/trioda,cuplajul intre pentoda si trioda este galvanicsunetul este fara cusur dar ar trebui inca un etaj de amplificare dupa defazor,pentru ca 6P3C este cam lenesaam 4 bucati EL500/noi/nos/Philips cind voi avea timp voi incerca un PP cu ele Link spre comentariu
Trabant Postat Martie 31, 2010 Autor Partajează Postat Martie 31, 2010 Cat despre PCL85.805 in audio, nici mie nu mi-a placut. La tensiuni reduse tinde sa autooscileze. In plus de asta, puterea liniara pe care o poti scoate ( adica puterea la care amplificatorul cu acest tub suna bine) e redusa, tinand cont ca este un tub puternic.Domnule Viobio: cele 4 EL500 sunt imperecheate macar 2 cate 2 ? Ca stiu eu, tuburile de baleiaj sunt mai greu de imperecheat.Tensiunile ciudate difera deoarece sunt lampi actionate in curent , de exemplu PL500 are 27v/0,3 A, EL500 are 6,3V/1,35 A. Deci filament de 8,1W. Se folosea inserierea, pentru a evita un transformator, apoi un TV pe tuburi consuma cam 200W, deci infasurarile anodice+cele de filamente , mai ales acestea din urma erau foarte voluminoase, in plus traful trebuia sa fie de cca 300W....si un astfel de traf nu e chiar usor. Sunt si exceptii, TV rusesti erau numai pe transformator , erau si tari in care se interzicea alimentarea directa de la retea, asa prevedeau normele de electrosecuritate de acolo...Da, tuburile TV , mai ales cele de baleiaj,lucreaza la tensiuni oarecum joase ( 140-170 V) insa curenti mari ( 200mA - chiar 1,2 A ).Amplificatoarele OTL au fost create de catre PHILIPS in 1954-55, pentru a elimina neajunsurile create de transformator, mai ales datorita apartiei UKW in 1950, cand toti cautau sa faca un trafo audio cat mai performant insa tehnologiile de atunci nu prea permiteau, atunci PHILIPS a zis FARA TRANSFORMATOR AUDIO ! Si asa au fost foarte multe din aparatele lor radio si TV, cu iesire directa pe difuzoare de 700-800 ohmi. Insa aici te ciocnesti de DIFUZOR care este foarte delicat in ceea ce priveste bobina, nu poti conecta direct decat difuzoare dedicate, uneori unele aparate avand si un transformator adaptor de impedanta pentru difuzoare 5-16 ohmi. Am avut astfel de radio pe mana, iar sunetul lor este deosebit. Oricum PHILIPS stia ce face, Nu ma refer la amplificatorul venus-miraj, care si el era OK insa difuzorul era o catastrofa. Pentoda lui PCL86 difera de EL86 deoarece in primul rand una are 9W cealalta are 12 W anodica. ECC86 este tub pentru 12 V , iar PC86 se folosea in blocurile UIF mai vechi. PCL84 este intr-adevar foarte mic. Eu am mai experimentat un ECL80 in audio, insa acesta are catod comun ! Se poate folosi cam ca un ECL11. Am facut cu ECL 80 un amplificator de 0,5-1 W, si suna OK pentru cat e de mic, oricum mai bine ca un LM386 care debiteaza aceeasi putere. Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Martie 31, 2010 Partajează Postat Martie 31, 2010 Cat despre PCL85.805 in audio, nici mie nu mi-a placut. La tensiuni reduse tinde sa autooscileze. In plus de asta, puterea liniara pe care o poti scoate ( adica puterea la care amplificatorul cu acest tub suna bine) e redusa, tinand cont ca este un tub puternic.Domnule Viobio: cele 4 EL500 sunt imperecheate macar 2 cate 2 ? Ca stiu eu, tuburile de baleiaj sunt mai greu de imperecheat.Tensiunile ciudate difera deoarece sunt lampi actionate in curent , de exemplu PL500 are 27v/0,3 A, EL500 are 6,3V/1,35 A. Deci filament de 8,1W. Se folosea inserierea, pentru a evita un transformator, apoi un TV pe tuburi consuma cam 200W, deci infasurarile anodice+cele de filamente , mai ales acestea din urma erau foarte voluminoase, in plus traful trebuia sa fie de cca 300W....si un astfel de traf nu e chiar usor. Sunt si exceptii, TV rusesti erau numai pe transformator , erau si tari in care se interzicea alimentarea directa de la retea, asa prevedeau normele de electrosecuritate de acolo...Da, tuburile TV , mai ales cele de baleiaj,lucreaza la tensiuni oarecum joase ( 140-170 V) insa curenti mari ( 200mA - chiar 1,2 A ).Amplificatoarele OTL au fost create de catre PHILIPS in 1954-55, pentru a elimina neajunsurile create de transformator, mai ales datorita apartiei UKW in 1950, cand toti cautau sa faca un trafo audio cat mai performant insa tehnologiile de atunci nu prea permiteau, atunci PHILIPS a zis FARA TRANSFORMATOR AUDIO ! Si asa au fost foarte multe din aparatele lor radio si TV, cu iesire directa pe difuzoare de 700-800 ohmi. Insa aici te ciocnesti de DIFUZOR care este foarte delicat in ceea ce priveste bobina, nu poti conecta direct decat difuzoare dedicate, uneori unele aparate avand si un transformator adaptor de impedanta pentru difuzoare 5-16 ohmi. Am avut astfel de radio pe mana, iar sunetul lor este deosebit. Oricum PHILIPS stia ce face, Nu ma refer la amplificatorul venus-miraj, care si el era OK insa difuzorul era o catastrofa. Pentoda lui PCL86 difera de EL86 deoarece in primul rand una are 9W cealalta are 12 W anodica. ECC86 este tub pentru 12 V , iar PC86 se folosea in blocurile UIF mai vechi. PCL84 este intr-adevar foarte mic. Eu am mai experimentat un ECL80 in audio, insa acesta are catod comun ! Se poate folosi cam ca un ECL11. Am facut cu ECL 80 un amplificator de 0,5-1 W, si suna OK pentru cat e de mic, oricum mai bine ca un LM386 care debiteaza aceeasi putere.EL500 nu stiu daca sunt perechi,am catometru dar nu pot masura EL500am scris de filamente ciudate ,pentru ca unii se sperie atunci cind vad in foile de catalog tensiuni diferite fata de cele mai uzuale,adica 6,3v si 12veste exact cum a ti scris dv,filamentele au fost special concepute pentru a lucra in aparatura cu alimentare "universala" Link spre comentariu
mila Postat Martie 31, 2010 Partajează Postat Martie 31, 2010 Am folosit in audio cu rezultate surprinzatoare pentru mine PCL82 ,sunet cald si liniar , repet mi-a placut mult cum suna lampa asta! Link spre comentariu
blue Postat Martie 31, 2010 Partajează Postat Martie 31, 2010 Tuburile de tipul EL500, PL500 (504) nu au dispersii exagerat de mari ,iar afirmatia ca lucreaza la tensiuni anodice mici si curenti mari nu este prea corecta pe simplul motiv ca in AF se comporta ca orice EL34, EL84, 6P3S etc adica pt obtinerea excursiei de tensiune alternativa dorita ,este nevoie de o tensiune de negativare adecvata si de regula tensiunea anodica este mai mare de 250v pt a putea exploata puterea disponibila a acestora Avantajul acestor tuburi concepute pt deflexie TV este liniaritatea excelenta pt configuratia trioda (pseudotrioda), capabilitatea de a suporta suprasarcini importante, rezistenta anodica redusa si pretul...mic. Legat de soundul lor, depinde foarte mult de adaptarea corecta pe sarcina, nimeni nu ma va convinge ca un KT88 suna mai bine ca un PL519 de pilda, exploatat corect, chiar vechile PL36 sint tuburi de virf pt AF si a-s mai putea duce argumente in favoarea acestor tuburi... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum