Vizitator tyc Postat Octombrie 20, 2010 Partajează Postat Octombrie 20, 2010 E racire fortata,nu naturala...are un ventilator.Becurile astea asa se incalzesc,filamentul e la multe grade(mi) si e destul de aproape;nu ai vazut Dacii 1300 cu sticla de la stop topita? Link spre comentariu
marik2500 Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Da, se pare ca racirea fortata are avantaje dar si dezavantaje. In cazul in care cedeaza coolerul in timp ce la sursa se afla conectata o sarcina semnificativa s-ar putea duce finalul intr-un tarziu pentru ca 2N3055, spre deosebire de INTEL PENTIUM 933 al cui afost radiatorul, nu stie sa intre in protectie cand temperatura depaseste un anumit prag. Totusi as dori sa-i fac un avertizor simplu fie pentru cand nu mai se invarte cooler-ul fie pentru cand se depaseste temperatura de... Din cate stiu eu cooler-ul are in el un senzor(firul galben) de turatie. Cum poate fi ,,pus la treaba acesta,,? Va multumesc anticipat! Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Firul galben e numai pt ventilator,dar poti sa faci un termal shootdown f simplu cu un termistor si un mos+rezitenta.Downloadeaza simulatorul Yenka si are in prezentare un montaj d'asta. Link spre comentariu
radusa Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Cand am nevoie de racire fortata, de regula folosesc variatii ale montajelor de mai jos. Schema data asigura pornirea si cresterea turatiei ventilatorului in functie de temperatura. Turatia se stabilizeaza la un moment dat la o viteza necesara mentinerii temperaturii la un nivel max prestabilit. Esta util in felul asta, pt ca de multe ori daca lucram cu curenti mici, nu avem nevoie de ventilatie si implicit de galagie.Totodata schema mai asigura si oprirea montajului in caz de depasire a unei temperaturi limita, in cazul in care ventilatorul nu face fata. Se face cu iesirea din al doilea comparator care comanda blocarea etajului final sau a intregului montaj ( se poate face printr-un BC sau in functie de unde este implementat).In fisierul .jpg alimentarea este facuta separat la comparator, eventual de la o sursa stabilizata iar alimentarea ventilatorului se face de la 12-15V (sau in funtie de ventilator). Se foloseste un Tz PNP.In .pdf este varianta cu NPN. Bara de alimentare -5V poate deveni masa si sus alimentam cu +, tot separat, comparatorul fiind stabilizat (e mai precis si mai bine pt referinta de tensiune pe comparator). SAA965 este echivalentul lui KTY 81 seria 100, adica de 1k. Dar bineintales ca se poate jongla cu toate valorile din comparatoare in functie de traductorul de temperatura folosit si tensiunile aplicate. Am dat aceste scheme doar ca principiu de controler de turatie si oprire montaj la depasirea temperaturii maxime admise.Atentie insa la ventilatoarele folosite. Specimenele mai "chinezesti" au tensiunea de pornire destul de ridicata, circa 7-8V, si nu sunt recomandate. Un ventilator de calitate porneste deja pe la 3V.Exista si scheme care folosesc tot doua comparatoare, dar amandoua sunt pt controlul ventilatorului, acesta avand intotdeauna o turatie minima prestabilita, deci nu se opreste niciodata, si in functie de temp turatia creste la maxim.Am pus si o schema.Sper sa ajute ca idee. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Ideea era de termal shoot down,nu neaparat varierea turatiei in functie de temp. Link spre comentariu
marik2500 Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Va multumesc pentru idei. Eu vreau ceva simplu si nu sa complic treaba in asa fel incat sa fie mai complexa schema cu racirea decat cea cu sursa. Asadar mai astept sugestii ! Va multumesc! Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Ce ti-am indicat cuprinde 2R,un termistor si un MOS.Mai simplu de atata, poti sa tagi cu urechea daca mai merge ventilatorul. Link spre comentariu
marik2500 Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Merci, acum descarc simulatorul ala ca inca n-am auzit de el si nici nu stiu ,,cu ce se mananca,,. Link spre comentariu
radusa Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Va multumesc pentru idei. Eu vreau ceva simplu si nu sa complic treaba in asa fel incat sa fie mai complexa schema cu racirea decat cea cu sursa. Asadar mai astept sugestii ! Va multumesc! Daca ti se pare complicata schema asta care intra pe un cablaj de ~4x2cm, si daca crezi ca protectia sursei tale nu este atat de importanta, atunci OK.In aparatura profesionala, protectile au un rol foarte important. Si cred ca nu ai vrea sa te trezesti cu o sursa defecta sau mai rau cu montajul alimentat distrus, avand in vedere ca la supraincalzirea Tz regulator, el se strapunge E-C si pe iesire ai toata tensiunea de pe filtraj. Dar asa cum a spus si tyc, daca vrei ceva simplu trage cu urechea si tine o mana permanent pe radiator sa-i urmaresti temperatura.Succes@tycshut-down, ca shoot este a impusca, a trage. Link spre comentariu
marik2500 Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Nu-i asa de importanta. Am patit-o cum descriam si in mesajele anterioare cand aveam radiatorul ala ,,handicapat,, mic. Se arde un 2N3055 care nu e mai mult de 2-3 RON. Frica insa vine din alta parte si anume ca fiind sursa de laborator DACA IO AM CONECTAT LA SURSA O ,, DRĂCĂRIE,, CARE SE ARDE SI MA COSTA HA HA HA !!! Înțelegeți ??? Link spre comentariu
radusa Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Si imi permit, cu acordul tau, sa-ti mai dau un sfat. Schimba 2N3055 cu un Tz care sa aiba putere disipata de vreo 200W.Iti spun si de ce, si consider-o ca pe o parere strict personala.Daca vrei sa alimentezi ceva cu tensiune f mica dar cu curent maxim, sa spunem 1V/3A ( asta este cazul cel mai nefericit, cand disiparea pe 2N este maxima), atunci puterea care trebuie sa o disipe 2N-ul este de 30V*3A=90W. Pt siguranta, la racire fortata, se ia puterea Tz dublu fata de maxim disipat. La racire normala, de 3-4 ori.Sursele profesionale au prize pe transformator care se comuta automat in functie de tensiunea necesara la iesire, tocmai pt a mentine disipare pe Tz cat mai mica. Sau mai se foloseste si preregulatorul in comutatie inaintea regulatorului liniar. Dar asta deja e mai complicat. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Sursele in comutatie sant zgomotoase,pt lab e mai buna una liniara.Tranz :BD249/BD317. Link spre comentariu
radusa Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Cum adica zgomotoase, te referi la ce iese pe iesire, banuiesc.Dar eu am spus (fi mai atent), preregulator in comutatie inaintea regulatorului liniar. Tocmai ca sa nu avem nici un fel de zgomot, se face in felul asta. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Pe iesire,nu sonor;nu cred ca un tranzistor in configuratia asta poate suprima toate zomotele. Link spre comentariu
marik2500 Postat Octombrie 22, 2010 Partajează Postat Octombrie 22, 2010 Firul galben e numai pt ventilator,dar poti sa faci un termal shootdown f simplu cu un termistor si un mos+rezitenta.Downloadeaza simulatorul Yenka si are in prezentare un montaj d'asta.Mai precis la ce capitol e , ca are multe aici vad!!! Merci! Dupa masa asta am cu ce ma juca, nu stiam de simulatorul asta!!! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum