Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Incinte VTP.Un proiect HW204(Ciare)+DT300(Monacor)


sandugeorge316

Postări Recomandate

si totusi,nu ati fi curios/-i sa 'vedem' ce se intampla pe-acolo ,ce s-a obtinut,ce trebuia sa se obtina,ce s-ar mai putea imbunatati,mai ales cand totul se face cu cartile pe fata,fara manereli,fara subiectivisme sau idei preconcepute si fara pretentii de vreun felvorbind la modul serios acumsi bineinteles,o ureche educata e binevenita si ea intotdeauna

Link spre comentariu

si totusi,nu ati fi curios/-i sa 'vedem' ce se intampla pe-acolo ,ce s-a obtinut,ce trebuia sa se obtina,ce s-ar mai putea imbunatati,mai ales cand totul se face cu cartile pe fata,fara manereli,fara subiectivisme sau idei preconcepute si fara pretentii de vreun felvorbind la modul serios acumsi bineinteles,o ureche educata e binevenita si ea intotdeauna

Un exemplu practic: daca consideri celebrul monitor Rogers LS35, modul cum apar masuratorile i-ar face pe multi sa le arunce la gunoi apriori. Dupa auditie lucrurile se schimba si scepticii trec in tabara celor care le considera mai mult de o reusita oarecare. Ne apucam sa le "imbunatatim"???? Doar se poate! Ce obtinem???? Alta incinta, cu alt timbru, cu alt echilibru tonal, cu alta caracteristica de frecventa, etc. Va mai place auditoriului??? In mod sigur vor fi si admiratori dar si multi din cei care o admirasera initial o vor renega!In domeniul acesta sunt multe legende, multe idei preconcepute si multe "teorii", care, chiar daca au plecat de la un lucru stiintific, prin interpretari ajung la adevarate tampenii. Asta si pentru ca se uita ca orice realizare este un compromis intre plusuri si minusuri. Exacerbarea unor idei pana la absurd, arata, de cele mai multe ori ca cel care le emana are o experienta redusa, bazata pe un fundament teoretic si experimental slab.Am mai spus, nu am incredere in determinarile unor date facute in regim de amator pentru ca, din pacate, nici firmele care dispun de forta si dotare nu fac in toate cazurile determinari care sa fie utilizabile fara indoieli, mai ales daca sunt facute dupa norme interne ale firmei. De altfel, lucrul acesta este stipulat si de nume sonore din domeniu.Daca stam sa judecam la RECE acustica este partea cea mai complexa a fizicii, daca tinem cont ca un sunet este un sumum de frecvente, de armonici, care interactioneaza cu mediul de auditie. Totul se petrece intr-o plaja de frecvente si din Hz in Hz!!!!Orice soft de masura face o reducere a complexitatii fenomenului, aproximand ca fenomenul acustic are acelasi comportament in plaja determinata (???????) O simulare se bazeaza pe acelasi sistem. Intr-o prima aproximare astfel de determinari ajuta (nu am contestat niciodata asta!!!) pentru reducerea muncii de proiectare. Restul, devine ceva mai delicat. Sigur, cui ii place se poate opri la realizarea pe baza acestor determinari a incintei si ........... ATAT! De gustibus!Deci, fiecare e liber sa lucreze cum vrea si sa se bazeze pe ce vrea! E absurd, insa, sa se generalizeze o metoda sau alta, important fiind rezultatul acustic.
Link spre comentariu

ideea de la care am pornit era sa incercam si o alta abordare,nu sa blamez una sau altade multe ori ati fost de acord ,altedati..mai putin.daca unii sunt multumiti,altii cu siguranta ar dori poate sa mai incerce si altceva,dar nu se pricep f bine.Catre ei este dirijata aceasta propunere.Deci sa incercam sa trecem peste vechile controverse.Nu cred ca strica nimanui sa incerce si acest 'altceva' daca au ocazia.Asa se formeaza parerile si colaborari,chiar si in spatele forumului,cred eu

Link spre comentariu

ideea de la care am pornit era sa incercam si o alta abordare

Eu am abordat problema intr-un fel neortodox, am folosit 2 eq Behringer cu 31 de benzi (pe post de filtru), acelasi amplificator si un canal la tweeter (taiat jos din eq 1) si unul la woofer (taiat sus de eq 2) si m-am jucat asa. Daca aveam posibilitatea sa masor far-field boxa cu un microfon bun, probabil ca acordam sa sune liniar (pe cit posibil) in camera respectiva si la amplasarea respectiva.Oricum testul a creat o impresie clara a ce pot ambele difuzoare, montate in cutie (foarte important - "montate in cutie").
Link spre comentariu

masuratorile se fac (cat mai) departe de pereti(sunt stabilite niste reguli minime) tocmai pt a nu regla in functie de camera personala carateristica.Am crezut ca se subintelege.Astefel masuratorile farfield ale boxei se pot transforma in mas FF ale camerei si nu am facut nimic :d.O sa veziIn general daca panoul frontal unde sunt montate difuzoarele se tine la o distanta cat de cat regulamentara :d si la marimi diferite si nemultimple fata de podea tavan si peretele lateral nu ar trebui sa apara diferente uriase care sa schimbe f mult tonalitatea generala a incintelor.Numai cand sunt f aproape de pereti suna extrem de diferit de la camera la camera,dar asta pt ca se 'asculta' intr-un fel camera respectiva,nu ce reda boxa.Eu sunt adeptul traseului cat mai scurt intre boxe si sursa,de aceea am incercat sa reglez totul din filtrul la un nivel mediu de spl.Corectorul de ton f rar isi face simtita prezenta si atunci mai mult de 'joaca'(inregistrarile ...).Se poate ce zic,dar necesita mai multa munca si timp pt corectare.Te opresti atunci cand ,din brisca spus,e si bas,media nu iese in fata si nu striga la tine si nici inaltele nu atrag atentia spre ele.O astfel de boxa in general e liniara,spre fericirea unora :rade:(variaza din loc in loc ca nu se poate sarma drepata,dar nu +/-3 sau 6db cumulat pe multe octave in jumatatea carateristicii ci doar la capete unde nu mai poate) si din obs practice are carateristica usor/lin aplecata de la bas ~2-300hz spre inalte -1,5-2db la ~10khz si nu-i variaza puternic carateristica inafara axului.Poti incerca,dar atentie,boxele au nevoie de spatiu pe langa ele,altfel pot suna greu pe bas.Multi o sa zica ca aa,e teoria lui nea Troels,e de gustibus,dar si el a aflat-o tot de la altii probabil.E bine sa incercam pe toateDifuzoarele promit intr-adevar,am obs si eu la ale mele.Sa vedem ce o iesi la final

Link spre comentariu

Indiferent de abordare, sau mai precis de modul de proiectare si realizare a unei incinte, repet, azi e utila utilizarea unui soft decent. Niste simulari pot ajuta pe cei fara experienta, DAR, nu cred ca atat e suficient pentru a obtine o incinta buna, chiar daca TEHNIC poate lasa impresia ca este desavarsita. Ideea ca un calculator, unul sau mai multe softuri, aparatura de masura vanduta pe net sau altfel, sunt suficiente pentru a construi incinte acustice e un lucru in care nu cred, mai ales ca generatiile de acum nu stiu ca incinte excelente s-au produs si inainte de calculatoare, softuri si aparatura "de specialitate". Cine nu a ascultat o incinta inchisa Cizek, Advent sau KLH de calitate buna, nu are cu ce sa compare incintele inchise de azi, valabil si pentru incintele BR de azi fara o comparatie cu incintele Pioneer, Sony , Onkyo sau JVC din anii '60-'70! Ideea ca intre timp s-a facut kkt-ul praf si s-a inventat apa calda e doar pentru mintzi limitate. S-au introdus materiale noi, s-au introdus si generalizati parametrii T/S, metode noi de masura a unor parametri, dar difuzorul dinamic a ramas acelasi. Si cu tot avansul tehnologic, multe realizari industriale actuale sunt sub nivelul unor realizari de acum 50 de ani.Sunt multe de spus, si nu cred ca are rost o dizertatie pe forum, doar subliniez inca o data ca nicio firma serioasa nu s-a limitat la proiectarea exclusiva a incintelor pe calculator.

Link spre comentariu

Sunt multe de spus, si nu cred ca are rost o dizertatie pe forum, doar subliniez inca o data ca nicio firma serioasa nu s-a limitat la proiectarea exclusiva a incintelor pe calculator.

Intr-adevar simularile numerice te duc la niste puncte de plecare foarte apropiate de realitate.Sa nu uitam ca de ex. Tannoy Westminster Royal care are o istorie din 1926 si este o incinta de referinta, http://www.uptownaudio.com/tannoy/Westminster_cutaway.jpg, simulata, aceasta incinta, chiar si cu Akabak (considerat cel mai bun soft de simulare electro-mecano-acustic) ne duce la niste rezultate dezastruoase, deci clar ca avem anumite limitari cind simulam.Si sunt mai multe incinte, in special englezesti, care simulate arata rau de tot, cu difuzoare care au coloratii, dar care au ajuns referinte.Daca tratam o incinta acustica si ca un instrument muzical atunci lucrurile au alta lumina. Dupa ce aplicam practic ceea ce am simulat incepe: tunningul, voicingul, etc. si atunci rezultatele se schimba.Diferenta de abordare, fata de acum si atunci este ca: pe vremuri se cerceta in laborator, trial and error si se trageau concluzii pertinente nesimulate, acum se simuleaza iar concluziile, teoretice, sunt la fel de pertinente.Insa 1000 de simulari nu fac cit a pune mina si a face ceva practic (incercati sa asezati minetul intr-un VTP si sa ajustati un filtru de 2 cai; asta dupa ce aveti valori simulate beton; si o sa intelegeti :jytuiyu ; Era o vorba: viata bate filmul - adaptat ar fi realitatea bate simularea! :da ).
Link spre comentariu

Discutia asta este in continuarea temei celebrei fraze: "raspunsul electric nu e acelasi cu raspunsul acustic". :rade: Toti care practica simulari le practica in corelatie cu masuratori si auditii.Nu e nimeni care sa se increada orbeste in simulari. Nu inteleg care e rostul de a bate apa in piua in aceasta directie.

Link spre comentariu

Discutia asta este in continuarea temei celebrei fraze: "raspunsul electric nu e acelasi cu raspunsul acustic". :rade: Toti care practica simulari le practica in corelatie cu masuratori si auditii.Nu e nimeni care sa se increada orbeste in simulari. Nu inteleg care e rostul de a bate apa in piua in aceasta directie.

Pai, e simplu:- unii nu cunosc fraza celebra;- altii uita fraza celebra;- unii nu fac parte din acei "toti care practica simulari............"- unii se incred orbeste in simulari.
Link spre comentariu

Parerea mea e ca dupa toate calculele facute cat mai corect,urechea ascultatorului decide daca e sau nu e...Sa auda urechea e punctul de referinta in rectificarile si perfectiunea respectivei incinte,conform cu gusturile si preferintele muzicale ale ascultatorului.Aici e toata buba despre care am mai mentionat mai sus.Factorul uman,care e subiectiv dar si obiectiv poate da un vot Pro sau Contra unei calibrari a unei incinte.Vorba aia:cate bordeie atatea obiceie...Normal,omul poate incerca diverse filtrari mai sus sau mai jos,testate pe muzica ce o asculta,doar el poate spune daca ii place o anume metoda de filtrare sau nu.

Link spre comentariu

Parerea mea e ca dupa toate calculele facute cat mai corect,Pro sau Contra unei calibrari a unei incinte

asa,pai si cum faci calculele(calibrarile??) alea cat mai corect?despre ce calcule vorbim, ca oarecum asta se discuta pe aici.Nu stiu daca esti constient ca incercarea unei liniarizari macar de bun simt cu urechea este ca si cum ai incerca marea cu degetul(f putini stiu sa inceapa aceasta distractie,ca de terminat uneori se transforma in proiect cu durata nedeterminata sau cine imi cumpara minunea sa-mi recuperez banii.) Da ,poti zice nu e bas destul sau inaltele sunt prea tari ,in conditiile date.Dar de multe ori incercand sa remediezi acele dezechilibre constati ca de fapt nu e de acolo si ies altele in evidenta. Proiectarea unei incinte nu se rezuma la 'filtrari',dar daca ramanem aici,cum poti alege aceste 'filtrari' daca nu ai datele tehnice necesare?ca nu poti sa le muti asa dupa ureche(a se citi din imaginatie) in sus si in jos mai ales cand nu ai control asupra a ce si pe unde se intampla .(se poate defecta ceva si de multe ori cu datele in fata vezi ca nici nu prea iese cum trebuie)Da,oricine se poate aseza frumos in scaun si sa zica ce nu-i place,dar crezi ca remediezi problema daca nu ai si o imagine vizuala(date concrete)Din ce zici tu se poate intelege ca daca putem face masuratorile(pe baza carora se fac simularile si nu invers),e ok dar nu e neaparat necesar,ca tot din 'auzite' se face in final.Daca nu ,oricum nu conteaza,merge si fara,lipim piese(daca stim ce si unde,hopa!... deci) pana ne suna bine la urechea fiecaruia si in conditiile respective :d.Posibil sa mearga,da, pt gusturile celui care le realizeaza,muzica agreata si/sau acea camera+scule.NU putem vorbi de incinte utilizabile universal(sau 'monitoare') pe care daca le-ar construi si altcineva ar suna apropiat de ce a fost gandit.Si cam aici ar fi beleaua,exista acel risc cand reproduci ceva sa nu fie ce se credeaDar daca vei fi nevoit sa prezinti ceva specificatii tehnice la minunea realizata?le scoti din burta,ca chinezu?asa ca,pe tine nu te framanta intrebarea: la ce ne mai chinuim cu restul din spatele incintelor sa le facem exagerat de liniare(comparativ cu incintele),cu banda de lucru nerealista pt capabilitatile boxelor ,doar pt ca se poate?Toate situatiile se ridica din perspectiva Diy(hobby,pasiune pt mestereala etc),adica cam unul singur realizeaza de la 0 totul si trebuie stiut dinainte ca nu te poti compara cu un brand unde resursele sunt nelimitate,totul plecand de la bani in primul rand(cunostintele se mai si cumpara)

cate bordeie atatea obiceie...

sau fiecare cu ce-l doare :Dps: majoritatea intrebarilor sunt retorice,asa ca nu se asteapta raspuns/uri.Este ceea ce cred eu ca nu se pupa ,un fel de teorie vs practica
Link spre comentariu

CBI ai dreptate in tot ce spui,dar vroiam sa punctez problema de gust ce apare dupa toate calculele,cand rezultatul nu e apreciat conform cu gusturile proprietarului,chiar daca calculele sunt perfecte.

Link spre comentariu

asa este,asta a scris si VTP mai sus,ca dupa ce obtii dosarul tehnic cat mai bun,incepi sa mai ajustezi fin (nu din topor), daca mai este nevoie, dupa preferintele constructorului/(acel sound al brandului) sau dupa publicul urmarit spre a vinde.Soundul specific brandului se obtine si din componentele folosite,nu numai proiectare,folosind anumite materiale/inventii/trucuri proprii sau agreate

eu ziceam ce faci cand nu ai date suficiente sau le ai dar difera fata de ce tii tu in mana,cum lucrezi ca sa ajungi unde trebuie.Sunt si difuzoare bune cu carateristici extrem de 'accidentate' inafara zonei de lucru si cam dau de furca ,trebuie luate in considerare si acestea

calcule perfecte nu exista,exista doar potrivite unui anumit context Posted Image

Link spre comentariu

Am lucrat intens la definitivarea unui proiect VTP cu Ciare HW204 si Ciare HT264.Proiectul lui sandu, ma impresionat (mai ales ca am ascultat si hornul cu aceasta pereche de difuzoare).Insa am utilizat o cutie un pic modificata, cu urmatoarele dimensiuni https://picasaweb.google.com/100591562823636348352/TqwtCiareHw204Ht264#5638781376086320146Inca nu am toate pozele atasate, dar ca idee sunt aici https://picasaweb.google.com/100591562823636348352/TqwtCiareHw204Ht264Imi cer scuze daca am postat peste proiectul lui sandu, dar m-am gindit ca fiind acelasi lucru, era potrivit sa postez aici.

Am terminat proiectul, iar auditia a fost realizata simbata seara, asa cum am mai spus si aici http://www.elforum.info/viewtopic.php?f=28&t=37518&p=829144#p829144.Ce pot sa spun (si numai eu), proiectul aduce in casa sala de concert.Promovarea dl. Mateescu a acestei solutii constructive, nu a fost si nu este desueta; de departe scoate tot din ceea ce poate da traductorul.Pe de alta parte aceasta pereche de difuzoare da clasa, la multe "fitze" de difuzoare.Filtrul folosit isi face treaba bine si tine difuzoarele acolo unde pot lucra ele cel mai bine.Sunetul este deschis, basul de timpan si contrabas e "de acolo", sibilante sau alte artefacte - lipsa, cu desavirsire.Insa mai bine sa isi spuna si altii parerea dupa ce le vor asculta. :da
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări