Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

EL84-PP-20W/8-sinus/nelimitat


Vizitator

Postări Recomandate

Da de programul PRIMUL WATT , ce ziceti

Exista o teorie care spune ca in primul watt, pe niste boxe sensibile, trebuie sa atingi un nivel bun/acceptabil de auditie si sa percepi toate detaliile si dinamica semnalului (mai poti adauga rezolutie, coerenta, puritate, adancime... si restul termenilor audiofili); adaugarea unui al doilea watt imbunatateste intervalul dinamic cu cel mult 1/10 din cel al primului watt (la + 3dB presiune sonora in boxe), la 4 watti (inca 3dB) si mai putin, etc...Oamenii ii spun frumos: "Magia primului watt" si este un concept indragit, mai ales de constructorii de amplificatoare SE...Daca "Magia primului watt" face parte si din categoria "wattului greu", este si mai bine... :aplauze
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Este interesant ceea ce expuneti mai sus... Ati putea indica si o referinta?

Multumesc!

Bineinteles. Gasiti multe articole, dezbateri pe forumuri, impresii personale, atingeri ale subiectului in review-uri ale diferitelor amplificatoare.

Prima data am citit despre acest subiect la Menno van der Veen (in Modern High End Valve Amplifiers) ; apoi la Thorsten Loetsch si altii...

Cel mai frumos si cu multa pasiune o spune, insa, Steve Deckert (Decware - High Fidelity Engineering), la http://www.decware.com/paper43.htm, sau, aproximativ acelasi articol, la http://www.enjoythemusic.com/Magazine/manufacture/0703/

 

Practic, este vorba de amplificatoarele SET si incinte sensibile. Daca determinati intervalul dinamic al primului watt (diferenta dintre dinamica semnalului si nivelul zgomotului de fond), obtineti un numar de dB; daca nivelul sonor la 1 watt (pe incintele sensibile) asigura o auditie confortabila, aici se gaseste toata informatia sonora (dinamica, rezolutie, detalii, acuratete, etc...). Adaugarea unui al doilea watt (dublarea puterii) aduce numai o extensie de aproximativ 3dB la intervalul dinamic al primului watt (de cca 40dB), ceea ce subliniaza importanta primului watt.

"Magia" se afla in calitatea sunetului; daca nu o gasiti in primul watt, restul nu mai conteaza decat pentru cluburi ("pump up the volume")....

------------------------------------------

Daca doriti sa discutam pe marginea acestui articol... cu placere!

Cer scuze lui daca ideea nu face parte din subiectul topicului.

------------------------------------------

Cautand acum printre fisierele cu linkuri salvate, am gasit o opinie (exprimata sec) si care cred ca ar putea sta drept moto al pasiunii noastre comune:

In cei cativa zeci de ani buni de la inventarea/introducerea tranzistorilor, efortul general in audio a fost:

- sa se produca tranzistori care sa sune cat mai apropiat de tuburi;

- la tuburi, efortul a fost ca acestea sa sune cat mai muzical.

Link spre comentariu

Intradevar 2 x 1W poate deveni spectaculos pentru un SPL al incintelor de 100dB/1W la 1m.(personal am avut aceasta experienta,din pacate acum nu dispun decit de 95dB/1W la 1m-fiind necesar astfel cca 2 x 3w-4w pt a face impresie).Da ceea ce sustine este perfect valabil in cazul traductoarelor de sensibilitate ridicata/inalta...,pacat ca aceste traductoare au si ceva preturi...,fiecare decibel in plus generat de traductor are o pondere "exponentiala" in pret mai ales dupa 90dB/W/m.In ziua de astazi difuzoarele in general trebuie sa suporte puteri mari, astfel sistemul mobil si in special bobina mobila are o sarcina grea(puteri mari-conductor de diametru apeciabil-suport dural-rasini rezistente termic-etc) determinind o marire a intrefierului magnetic care conduce la o scadere apreciabila SPL...,in ciuda noilor "tehnologii magnetice compensatoare"__Preferabil de cautat diametre mari cu putere mica in cazul difuzoarelor de bas care vor fi servite de tub-electronic.sau este necesar sa dispunem de putere ceva mai mare pt a compensa SPL relativ mic al incintelor curente,un compromis greu realizabil in plan practic(mai usor si mai ieftin daca operam cu puterea amplificatorului).

Link spre comentariu

Articolul mi se pare interesant nu numai prin experiente, calcule matematice si teorie acustica.

Unele afirmatii referitoare la mentalitate sunt, din pacate, atat de actuale (si nu neaparat numai pentru audiofilii romani!):

Will the guys at the audio salon laugh… yes the will. Will your fellow audiophiles laugh when they hear you sold everything and got a 2-watt amplifier… yes the will. Is this important to you? Only you can decide, but I would suggest it has little to do with high fidelity.

--------------

Referitor la traductoare cu SPL mare/mic, liniaritate, performante in putere/frecventa, limitari ale incintelor acustice, totul este fascinant de complex.

Ca utilizator si, eventual, DIY-er, am invatat ca nu trebuie sa fug, in primul rand, dupa caracteristici electroacustice, ci dupa sunet (oricum, orice incinta acustica nu reprezinta decat preferintele creatorului ei).

Ceea ce ma nemultumeste este orientarea industriei spre traductoare tot mai puternice si mai liniare, si intrarea in derizoriu si uitare a unor difuzoare delicate, unicate, sensibile si extraordinare la sunet, la care nu mai avem acces.

De asemenea, sunt putini cei care (mai) stiu cu adevarat sa faca arta, si nu tamplarie...

--------------

Poate n-ar fi inutil sa-l rog pe sa decupam/mutam ultimele posturi intr-un topic separat, deoarece "Magia primului watt" poate constitui un topic de impresii generale/personale, teorie si filozofie, care au putin de-a face cu "Watt-ul greu", care-mi place ca idee si-ar putea continua.

Link spre comentariu

Pentru 1w si "impresie" este necesara o astfel de incinta http://elitechoice.org/2009/08/06/klips ... nt-system/ asa cum se poate citi in nota explicativa "With a highly efficient 105 dB 1W/ 1M"

Mare om, Paul Klipsch! (Numai cautarea numelui da peste 3.200.000 pagini de internet!).

Acesta spunea: "the midrange is where all the magic lies", sau "The magic of music is in the midrange"- citate gasite deseori in articole si pe forumuri, aproape intotdeauna alaturate, din respect, numelui autorului - Paul Wilbur Klipsch.

 

Incintele de tip horn sunt fenomenale; pacat ca la noi nu prea sunt constructori priceputi, ba chiar nici de multi detinatori de hornuri n-am prea auzit. Este mai simplu cu open-baffle sau VTP-uri, dar adevarata arta acolo este, la hornuri...

-----------------

Daca tot am ajuns aici, nu ma pot abtine sa nu postez cateva pareri referitoare la incintele de tip horn:

Intr-o utilizare normala, incintele de tip horn sunt mai rapide, mai dinamice, cu raspuns tranzitor mai bun, distorsiuni mai scazute si sunt mai usor de condus de catre amplificator, in comparatie cu incintele conventionale.

Undele frontale ale difuzoarelor full-range, cu o mare coerenta a fazei, produc o dinamica superba, in comparatie cu prezentarea "politicoasa", compresata a driverelor cu eficienta scazuta din incintele conventionale. Hornurile nu suna niciodata compresat, cu voal.

Hornurile nu au coloratii date de compresia sunetului, iar raspunsul corect in frecventa este obtinut la toate nivelele de volum, spre deosebire de alte tipuri de incinte, care prezinta roll-off la extreme (bas si inalte) la volume mari.

 

Datorita beneficiilor inerente (distorsiuni scazute, eficienta mare, raspuns tranzitor rapid si precis, dinamica mare) incintele tip horn dau un sunet pur, o recreare organica si nealterata a evenimentului muzical.

 

Incintele moderne, de tip horn, folosesc principiile clasice de design si le imbunatatesc continuu, pentru o prezentare corecta din punct de vedere armonic, dinamica si vie. Hornurile moderne sunt capabile sa duca sute de watti, daca este necesar, fiind astfel suficient de versatile pentru a fi utilizate cu o mare varietate de echipamente.

Link spre comentariu

Cu bunavointa....

Ce sa inteleg prin traductor?

__In context ?,sau iesit din context ?

__Domnule, va raspund in context (in afara contextului NU vad de ce as raspunde ?!) :

__Traductoarele electroacustice sunt subansambluri functionale care transforma energia acustica in energie electrica si invers, energie electrica in energia acustica.

__In context !=Elementul care face conversia puteri electrice alternative de audio-frecventa (obtinuta la iesirea din amplificator) in sunet/putere acustica/etc are rol de traductor=traduce marimea electrica in marime acustica(traduce in acest caz particular-definind conversia marimi electrice in marime acustica) ,fiind "cunoscut"/popular sub denumirea de difuzor(tot in context si NU in afara lui).

Cele doua definiri(traductor,difuzor) au valoare/semnificatie in context ,rupte din context semnificatia devine mult mai larga/diversa etc,etc.

__"Cu bunavointa....",multumeste acest raspuns ?,pe domnul feri.visky.

Link spre comentariu

Traductoarele electroacustice sunt subansambluri functionale care transforma energia acustica in energie electrica (si invers.)

 

Tot cu ingaduita (adica off topic...)....

 

Mi-a placut la nebunie atitudinea Dl.-ui valderama... a simtit dansul ceva...

 

Difuzurul, pentru mine este un element de executie. Nu transforma nimic in nimic. Face ce ii spune amplificatorul... este un ... motor... prost...

 

Eventual, eventual, reactia difuzorului asupra amplificatorului ar puta fi catalogat asa. Dar si acest aspect se inscrie in imperfectiunea functionarii elementului de executie...

 

P.S.Am pus parantezele la definitie pentru ca, in general marimile fizice se convertesc in marimi electrice pentru masurare, prelucrare, reglare...invers intervin elementele de executie...

Link spre comentariu

Cu bunavointa....

Ce sa inteleg prin traductor?

Rupt din context, se pot face speculatii cu carul; pentru conformitate: traductor = difuzor (ala prostu'...).

Pentru evitarea repetitiei (difuzor... difuzoare), mai folosim cuvinte alternative care ni se par mai "stiintifice".

Difuzurul, pentru mine este un element de executie. Nu transforma nimic in nimic.[?] Face ce ii spune amplificatorul... este un ... motor... prost...

Prost, prost, insa cu pretentii! Nu suporta chiar orice-i da amplificatorul, mai are cate o rezonanta neplacuta, isi mai schimba impedanta; este, uneori, mai puturos (si-atunci pune amplificatorul la treaba); alteori suna plat, vestejit, sau "striga", si trebuie potolit cu filtre, si se simte bine, in general, in cate un cuib/cutie, din materiale faine, lacuite piano, solid/solida (preferabil de zeci de kg), care sta, insa, pe varful picioarelor (spike-uri), ca nu cumva sa deranjeze podeaua (iar ca pret...).

---------------------------

Va urez (din suflet de ardelean, pripasit prin regat), sarbatori fericite si sa va bucurati de magia primului watt! :dans:

Paste fericit!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări