Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

mini-proiect cu microcontroller


Vizitator klausi

Postări Recomandate

Vizitator klausi

Buna ziua.V-as fi recunoscator daca m-ati putea ajuta cu ce puteti - linkuri, sfaturi, scheme, critici, etc.Am la masina oglinzi care se pliaza electric, dar manual din buton.As dori sa incep cu un proiect simplu care sa inchida si sa deschida oglinzile in anumite momente.Ar fi cele 2 comenzi de manual - deschis si inchis. Cand pun contactul s-ar deschide cu o temporizare de 2-3 secunde necesara pt pornirea motorului, iar la armarea alarmei inchide oglinzile. Stiu ca se poate face si cu discrete dar vreau sa incep ceva cu microcontrolere.Pe partea de interfatare intre microcontroler si relee ma pricep sa proiectez ceva cu tranzistoare, dar montaje cu microcontrolere nu am mai facut.Asadar, cateva intrebari.Ce microcontroler s-ar preta mai bine in auto (tinand cont ca trebuie sa indure -40 la +85 grade C si nu trebuie sa fie prea destept)?Ce placa de dezvoltare imi recomandati pentru modelul ales ? E destul de scalabila ? Nu as vrea sa cumpar piese sau gata facuta si apoi sa n-o pot folosi la o gama mai larga de modele de microcontrolere.Pretul scazut si usurinta in programare si dezvoltare sunt avantaje de care as vrea sa tin cont.Va multumesc.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • fratello

    4

  • nana

    3

  • JQ

    1

  • yo9hnf

    1

Top autori în acest subiect

Pai nu stiu acu ce temp are exact de functionare un atmega8 dar ca sa realizezi ce vrei tu poti folosi acest microcontroler impreuna cu servomotoare. Insa nu stiu ce semnale da alarma auto ca sa poti realiza softul ca sa te indrum mai departe cu ideei. Despre servo gasesti pe net destula documentatie.

Link spre comentariu
Vizitator klausi

Pai nu stiu acu ce temp are exact de functionare un atmega8 dar ca sa realizezi ce vrei tu poti folosi acest microcontroler impreuna cu servomotoare. Insa nu stiu ce semnale da alarma auto ca sa poti realiza softul ca sa te indrum mai departe cu ideei. Despre servo gasesti pe net destula documentatie.

Microcontrolerele automotive de la atmel sunt descrise aici:http://www.atmel.com/dyn/products/devic ... ily_id=690Dar eu nu stiu pe care sa-l aleg deoarece nu am mai lucrat cu microcontrolere pana acum.In plus cred ca imi trebuie un programator si un soft pe PC pentru asta. Care soft e mai bun pt un incepator, care placa e mai scalabila ?Cat despre servomotoare - oglinzile sunt deja electrice. Nu-mi trebuie decat sa le alimentez din 2 relee comandate prin optocuploare de uc.Iar alarmele auto iti dau masa prin firul de contact. Din masa poti scoate si Vcc printr-un inversor sau orice vrei tu.
Link spre comentariu

Ma refeream daca dau un semnal anume sau dau o singura stare de tipu on/off. Ca program poti incepe cu Codevision AVR, care este un compilator de C, are un wizard de cod foarte bun si te scuteste de multe lini de scris. Acu fiecare foloseste ce stie mai bine. Programator iti trebuie un ISP acu fiecare opteaza pentru ce i se potriveste Usbaps, AVR90, ponyprog, etc. Eu personal folosesc un USB MKII original, dar costa. Insa te poate scuti de multe probleme care apar la scrierea MCU.

Link spre comentariu

Am vazut la farurile unul Opel Astra F sistemul de miscare farului. Avea un comparator, motorul cu demultiplicator de turatie si un "potentiometru" care-i arata pozitia motorului. NU mai tiu exac , dar parca paralel cu axul care urca in sus(si impingea farul) era poentiometrul.Capatul de cursa, daca doar asta te intereseaza, merge facut cu niste lamele de otel pe post de comutato de cap de cursa sau cu niste comutatoare foarte mici. Merge si cu un buton push, cel mai mic model, care la apasare trimite impuls de comanda.

Link spre comentariu

Solicitarea era de "temporizare de 2-3 secunde" ; se stabileste usor temporizarea dorita in soft. Sau se pun comutatoare, cum bine a zis yo9hnf. Sau, PIC-ul avand ADC, se citeste curentul prin motor, la capat de cursa (daca exista asa ceva la oglinda asta !) se da comanda de stop. Sau...ar mai fi si alte solutii (optocuploare, rotary-encodere,etc) dar cred ca ne indepartam de esenta problemei...

Link spre comentariu
Vizitator klausi

si imi zici si mie cu un motor DC cum sti cand a ajuns oglinda inchisa adica 45 grade si deschisa ca sa nu o dai peste cap ?!

Cum am scris in primul post - oglinzile sunt deja electrice. Am buton manual de deschis si inchis. Dar daca opresc motorul nu mai pot actiona butonul. Plus ca vreau sa fac si eu un montaj cu microcontroler.Detectia de capat de cursa e asigurata de un integrat H-Bridge incorporat deja in placuta motorului. Acesta detecteaza supracurentul de la capat de cursa si opreste alimentarea. De aceea montajul meu ar trebui sa temporizeze doar cateva secunde comanda releului corespunzator inchis-deschis dupa care sa treaca in stand-by. Circa 5-6 secunde. De asemenea la pornirea motorului pentru a nu solicita curentul de pornire ar trebui un usor delay de 2-3 secunde necesar ca motorul sa porneasca.Comenzile de manual suprascriu comenzile date de pornirea motorului (Acc) sau armarea alarmei.Atasat am pus o schema asa cum o vad eu fara partea de microcontroler.[attachment=0]oglinzi automate.jpg[/attachment]Fratello a intuit exact ce vroiam eu si schema data de el e potrivita scopului. Atata doar ca la relee nu a atasat masa la comanda motorului :da Si nu inteleg rolul acelui varistor in paralel cu motorul.
Link spre comentariu
Vizitator CABLAJE_IMPRIMATE

si imi zici si mie cu un motor DC cum sti cand a ajuns oglinda inchisa adica 45 grade si deschisa ca sa nu o dai peste cap ?!

relee reed si magneti :da
Link spre comentariu

Motorul, in repaus, are ambele borne la masa; actionarea unuia dintre relee determina rotirea intr-un sens( contactul NO releu se inchide si da plus), iar a celuilalt releu-in celalalt sens. Crede-ma , montajul functioneaza : eu l-am implementat la comanda electrica a geamurilor masinii (sus/jos), cu detectie de suprasarcina (capat de cursa) si funtioneaza perfect de aproape un an.Varistorul este pus pentru protectia contactelor releelor, data fiind sarcina inductiva ; atentie la alimentarea uMC - am avut surpriza ca 78L05 sa "stabilizeze" la 9V (!) la temperaturi sub 10'C.

Link spre comentariu
Vizitator klausi

Catre fratello:Sunt convins ca functioneaza. Eu scriam despre faptul ca in schema pe care ai atasat-o nu era trecuta si conexiunea catre masa a motorului ci doar catre +12V.Cat despre sfaturi - :aplauze :multumesc Poate chiar icon_jook

Link spre comentariu

Majoritatea AVR-urilor, dacă nu chiar toate pot funcționa în gama de temperatura de care zici tu. Deci probabil ca un tiny te aranjează fără probleme. Cele speciale pentru automotive au în general incluse alte periferice(gen CAN) de care tu nu ai nevoie, deci nu se pune problema sa te restricționezi doar la ele. Iti recomand ca pentru alimentare sa folosesti un regulator LM317A. E pratic un 317 dar pentru gama extinsa de temperatura plus alti parametrii imbunatatiti. Gasesti si 7805 functional in aceeasi gama, dar trebuie sa fi atent ce iei. Sa mai fi atent si la cat de mult iti consuma circuitul, avand in vedere ca va fi alimentat mereu ar fi bine sa nu iti consume mult. Poti baga uC in sleep. @fratello, Esti sigur ca aveai acea sarcina minima recomandata? Bine, se poate ca daca ai vreo piesa contrafacuta de proasta calitate intr-adevar sa ai probleme cu ea.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări