Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sunetele, acustica si ce mai tine de asta...


feri.visky

Postări Recomandate

Incep cu o destainuire:Nu am o experienta ce tine de constructiile diverselor aparate audio... "varful" experientei mele este un PP cu EL 84 cu care am cantat, impreuna cu colegii, intr-o formatie numita Stereo...Nici o noutate, pe vremea studentiei mele fiecare a treia formatie se numea asa... si am cantat mult la culesul viilor de la Recas!!!==================================================Ma rog, asta e... totusi am o relativa bogata experienta in sunete si vibratii... deci, chiar daca nu am construit, stiu foarte bine ce construiesc altii, care de cele mai multe ori construiesc si nu stiu ce (evident sunt si exceptii... chiar multe... pe acest forum).Dar sa trecem la subiect...-In general tindem sa testam sisemele audio cu monofrecvente, ceea ce nu este rau, dar este limitativ... chiar si atunci cand fortam sistemul cu semnale dreptunghiulare...-Mult mai bine ar fi, cum am mai sugerat, testarea cu zgomot alb sau roz. Ele fiind statistic determinate (aleator si stohastic deci matematic). Adica cu un complex de frecvente de zgomot care simuleaza natura (vezi lumina soarelui, zgomotul ploii etc.), care au energia constanta pe intreg spectru!-Astfel, la o analiza, puterea va fi identica indiferent ca masuram in banda de 1 la 2 kHz (o octava) sau 19 la 20 kHz... deci si efectul va acelasi.-Cum masuratorile de banda larga sunt mai dificile, se folosesc in general filtre de 1/1 octava sau 1/3 octava, puterea masurata va in crestere pentru ca frecventa este in crestere...-pentru a compensa acest lucru se foloseste cu precadere zgomotul roz a carei denumire provine de la lumina roz... Un zgomot alb va fi asemanator unui zgomot creat de o ploaie de primavara densa si rapida... la un zgomot roz vom simti si vantul...

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 36
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mișa

    7

  • hpavictor

    6

  • feri.visky

    5

  • zbodeoc

    4

Top autori în acest subiect

Un sistem sau semnal audio poate fi caracterizat prin aprecieri subiective, in urma unor auditii, aprecieri de tipul: sunet cald (sau rece, dupa caz), bas bine definit, sound stage amplu etc.Pe de alta parte, pentru caracterizarea obiectiva a sistemelor si semnalelor audio, inginerii au obiceiul sa apeleze la masuratori in urma carora rezulta cifre si unitati de masura. Daca, insa, fiecare ar masura cum il taie capul sau cum crede el ca e mai bine, ori mai frumos, ar rezulta niste cifre care, chiar insotite de unitati de masura, nu ar spune mai mult decit mai sus amintitele aprecieri subiective.Pentru a se evita confuziile, neintelegerile si smecheriile de marketing s-au standardizat (sau cel putin s-au incetatenit) metode si procedee de masurare a parametrilor in domeniul audio. In cadrul acestor metode se folosesc atit semnale sinusoidale pure (chiar foarte pure) cit si zgomote sau semnale speciale functie de ceea ce se masoara.Pentru cei mai putin familiarizati cu masuratorile in audio am atasat mai jos o lucrare destul de cuprinzatoare.Pe net se gasesc si lucrari in limba romana iar prin biblioteci si anticariate se gasesc lucrari tiparite ca de ex.:Barbat, Presura, Tanasescu - "Amplificatoare de audiofrecventa" - Ed. Tehnica 1972 (in seria Radioreceptoare).

Link spre comentariu

Daca vreti sa extindeti un pic "testul" luati cite doua sau trei frecvente simultan @misa http://dl.dropbox.com/u/3712780/Disc%20test.zip folosind sa zic win.mediaplayer-winamp-bsplayer-etc-etc,eventual mai vizualizati si cu un osciloscop iesirea,veti vedea ca atunci cind aducem sa zic in prag de limitare o frecventa mica si ii asociem apoi o frecventa mai mare (chiar daca initial frecventa mai mare nu era in limitare) in momentul asocireri frecveta mare va intra in limitare.etc-etc.

Link spre comentariu

Sunetele lui misa sunt superbe... cartile.... am inceput sa le rasfoiesc... observatia lui valderam perfecta...Ca sa-ti pui la punct un sistem audio intr-o camera ai nevoie de semnale de test, de zgomote (albe, roz etc.) pentru ca in acet caz poti sa faci abstractie de arhitectura camerei si de zgomotele din afara...Un sinus sau o muzica va produce ecouri , reverberatii in camera si ceea ce este mai importan un nivel SPL (sound pressure level) foarte diferit de la canal la canal.La un test cu muzica, pentru determinarea fazarii corecte etc. nu te poti baza pe ureche pentru ca puterea pe diverite frecvente este diferita si senzatia va fi diferita deci concluzia va fi incerta...

Link spre comentariu

Interesant topic. Demult cand am fost la cineva in vizita, acel cineva tocmai venise din state si isi luase scule audio serioase, si tin minte si acum ca dadea calibrate si trebuia sa pleci din camera aia. Timp de cateva minute genera diverse sunete si cu un microfon incorporat analiza sunetele receptionate si ajusta procesorul de sunet astfel incat la final sa fie muzica cat mai apropiata de original pentru urechile noastre.Stie cineva despre ce utilaj era vorba, ca eu nu retin? Ar fi util ca sa scrie principiul mai detaliat de functionare cine stie.LE: nu cred ca e offtopic

Link spre comentariu

Nu, nu este off-topic...Chiar despre asta vorbim... ma rog, dorim sa ajungem aici...Amplificatorul respectiv avea si un modul care genera zgomot roz si analiza raspunsul camerei (ecouri, reverberatii, atenuari etc.) Practic "calcula" functia de transfer a sistemului amplificator-incinta-camera si "seta" parametrii amplificatorului in asa fel incat transferul si rezultatul final sa fie perfecta...Din cate stiu, in Europa Bruel&Kjaer este lider in asemenea scule... Eu am lucrat doar pe cele semiautomate...(Generator de zgomot-Filtru de baleiere-Inregistrator).

Link spre comentariu
Vizitator viobio

Interesant topic. Demult cand am fost la cineva in vizita, acel cineva tocmai venise din state si isi luase scule audio serioase, si tin minte si acum ca dadea calibrate si trebuia sa pleci din camera aia. Timp de cateva minute genera diverse sunete si cu un microfon incorporat analiza sunetele receptionate si ajusta procesorul de sunet astfel incat la final sa fie muzica cat mai apropiata de original pentru urechile noastre.Stie cineva despre ce utilaj era vorba, ca eu nu retin? Ar fi util ca sa scrie principiul mai detaliat de functionare cine stie.LE: nu cred ca e offtopic

asa ceva au AV-urile cu 5.1,7.1,9.1 canale seteaza porocesorul dupa acustica spatiului unde se face auditiadupa mine este FRECTIE,am si eu un AVR Denon1508/ 7.1 dotat cu asa ceva ,acea setare este buna numai pentru filme sau inregistrari live cu DTSpe muzica se aude o varza,strica tot relieful sonor,o inregistrare stereo de aude aiureamicrofonul nu este incorporat in nimic ,are un cablu si trebuie pozitionat in diverse zone ale camerei ,procedeul este descris in manualul aparatului,nu trebuie sa pleci din cameraprietenul a vrut sa te impresioneze pe tinemuzica se asculta pe stereo!
Link spre comentariu

Intervin si eu cu cateva ganduri...Trebuie definit in primul rand criteriul fata de care sunt mai bune zgomotele in masuratori fata de sinus, fiecare din ele are aplicatia sa.Zgomotele respective se folosesc in principal pentru a masura raspunsul in frecventa (al incintelor in special), este mai convenabil decat cu sinus, intrucat se masoarea direct tot raspunsul nu mai este nevoie de un sweep. Cu toate astea, si aici sunt compromisuri, cu privire la rezolutie. A doua utilizare(unde dupa parerea mea isi arata cu adevarat utilitatea) este in aflarea raspunsului la impuls al boxelor sau al camerei(de fapt asta inseamna identificarea unui sistem). Astfel calculand autocorelatia zgomotului si intercorelatia semanului de iesire(adica semnalul esantionat de la microfon) cu cel de intrare(zgomotul) se poate determina secventa pondere a unui model liniarizat al ansamblului(tehnica este cunoscuta deconvolutie Wiener-Hopf).Problema, si aici sunt complet de acord cu Viobio, este ca se presupun modele liniare, cu parametrii concentrati care, din pacate cand vine vorba de boxe si mai ales de camere, nu prea se aplica.

Link spre comentariu

Multumesc ca m-ati luminat, sa nu mor prost. Eu sunt pe digitale, sunt afon in analogice. Am inteles perfect ce ati spus, nu trebuie sa intrati in detalii. De fapt banuiam ca asa trebuia sa fie, si voi mi-ati confirmat banuielile. Acum 20 ani aproape (in 94 daca nu ma insel) ma "impresiona" individul acela. Atunci eram impresionabil, acum mai greu :)

Link spre comentariu

Dar despre fiziologia auzului nu amintiti nimic ? Este totusi important sa precizam ca , o data cu inaintarea in varsta , se pierde din sensibilitatea pe care o avea urechea la 20 de ani , si este neliniara desensibilizarea , fiind accentuata la inalte , practic iti pui problema daca mai conteaza Hi- Fi ul dupa varsta de 60 de ani ( de parca altele ar mai conta ! ) desigur lamparii mai varstnici ar putea sa ma contrazica , deoarece sustin unii , creierul uman poate reface partial structura armonica lipsa....

Link spre comentariu
Vizitator viobio

Dar despre fiziologia auzului nu amintiti nimic ? Este totusi important sa precizam ca , o data cu inaintarea in varsta , se pierde din sensibilitatea pe care o avea urechea la 20 de ani , si este neliniara desensibilizarea , fiind accentuata la inalte , practic iti pui problema daca mai conteaza Hi- Fi ul dupa varsta de 60 de ani ( de parca altele ar mai conta ! ) desigur lamparii mai varstnici ar putea sa ma contrazica , deoarece sustin unii , creierul uman poate reface partial structura armonica lipsa....

te contrazic si eu (38 de ani)un dirijor se 70..80 mai aude bine?(daca mai apuca)da!conteaza si antrenamentul urechii!
Link spre comentariu

Cazuri particulare , oamenii de cariera muzicieni , sunt alta specie umana ! Bethoven , spre sfarsitul vietii a surzit , dar asta nu prea l-a impiedicat sa creeze capodopere ! Ii functiona perfect creierul , sunetele se nasteau direct ca senzatie auditiva , este exact ceea ce incerc eu sa evidentiez....Observatia ta este corecta , cu siguranta se descurca mai bine o ureche educata , pentru ca se cunoaste din fizioterapie , organul ( membrele ) pe care nu il ( le ) folosesti , se atrofiaza !

Link spre comentariu

asa ceva au AV-urile cu 5.1,7.1,9.1 canale seteaza porocesorul dupa acustica spatiului unde se face auditiadupa mine este FRECTIE,am si eu un AVR Denon1508/ 7.1 dotat cu asa ceva ,acea setare este buna numai pentru filme sau inregistrari live cu DTSpe muzica se aude o varza,strica tot relieful sonor,o inregistrare stereo de aude aiureamicrofonul nu este incorporat in nimic ,are un cablu si trebuie pozitionat in diverse zone ale camerei ,procedeul este descris in manualul aparatului,nu trebuie sa pleci din cameraprietenul a vrut sa te impresioneze pe tinemuzica se asculta pe stereo!Subscriu ! Am un Sony 5.1 care mi-a furat orice "orientare" a sunetului. Il folosesc doar pentru filme sau cum mentionezi si tu DVD audio in DTS. Insa frumusetea sunetelor se manifesta in Stereo si daca detii un amplificator de marca , auditia se schimba radical.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări