Vizitator FlorinCFR Postat Februarie 14, 2010 Partajează Postat Februarie 14, 2010 Salut ! Imi poate spune cineva cum trebuiesc legate firele in contactor ? Prin acest contactor vreau sa pornesc un motor asincron monofazat.Din motor ies 2 fire , deci in contactor vor intra doua fire si vor iesi tot doua.Am incercat tot felul de legaturi dar.......fara rezultat. Link spre comentariu
feri.visky Postat Februarie 14, 2010 Partajează Postat Februarie 14, 2010 Am mutat subiectul acolo unde ai sanse mai mari... Link spre comentariu
remus68 Postat Februarie 14, 2010 Partajează Postat Februarie 14, 2010 La ce tensiune functioneaza bobina contactorului ? Link spre comentariu
naetv Postat Februarie 14, 2010 Partajează Postat Februarie 14, 2010 Numai daca bobina este pentru 220V - Vezi daca intelegi ceva din modificarile facute pe imaginea 1-intrare R si T-iesire R1 si T1-R legat si la o borna a bobinei-T legat si la X-2 legat la X-4 legat la Y-Z se leaga la o borna a releului si de la a doua borna se merge la bobinaDe obicei , la acest tip de automat de protectie avea schema electrica pe interiorul capacului .Ce putere are motorul? Vad ca releul termic este cam mare . Link spre comentariu
Vizitator Postat Aprilie 24, 2010 Partajează Postat Aprilie 24, 2010 Schema de conexiuni utilizata in aplicatiile tipice este data in atasament, unde: - C - bobina contactorului - de tipul AC3, daca mai retin exact; - C1, C2, C3 - contactele de forta ale aplicatiei; - S1, S2, S3 - protectiile termice de faze; - M1 - motor 3-Ph (sarcina tipica); - C4 - contactul de automentinere (cel cu terminalele notate cu 2 si 4)Restul notatiilor corespund simbolizarii initiale.Functionarea este tipica. pornirea se face manual prin actionarea ND. Toate contactele C1...C4 se inchid. C4 realizeaza automentinerea cuplata a bobinei. Protectiile actioneaza la cresterea pentru un timp mai lung a curentilor prin sarcina si decupleaza motorul pana la o noua pornire, care se poate realiza numai dupa racirea contactelor bimetalice ale protectiilor termice. La scurt-circuit protectia se realizeaza cu sigurante fuzibile tipice de 10 A (nefigurate in schema). Oprirea voluntara se face prin actionarea NI.[attachment=0]TCA10.png[/attachment] Link spre comentariu
radusa Postat Aprilie 26, 2010 Partajează Postat Aprilie 26, 2010 Deci sa intaleg ca daca dupa atasamentul "automat de protectie.rar" postat de d-nul naetv a mai aparut o "Schema de conexiuni utilizata in aplicatiile tipice", atunci primul document este gresit. Ma intreb atunci, uitandu-ma la a doua schema, unde sunt contactele releului termic, notate cu "borne releu" in poza d-nului FlorinCFR si cum se face protectia termica a motorului, daca aceste contacte nu sunt folosite.Mentionez ca nu astept explicatii, este doar o intrebare retorica.Stima Link spre comentariu
Vizitator Postat Aprilie 26, 2010 Partajează Postat Aprilie 26, 2010 Deci sa intaleg ca daca dupa atasamentul "automat de protectie.rar" postat de d-nul naetv a mai aparut o "Schema de conexiuni utilizata in aplicatiile tipice", atunci primul document este gresit. Ma intreb atunci, uitandu-ma la a doua schema, unde sunt contactele releului termic, notate cu "borne releu" in poza d-nului FlorinCFR si cum se face protectia termica a motorului, daca aceste contacte nu sunt folosite.Mentionez ca nu astept explicatii, este doar o intrebare retorica.StimaSchema postata de mine este cea folosita in mod uzual. Pentru folosirea in monofazat, asa cum cere FlorinCFR, dintre cele trei faze se vor folosi (la alegere) doar doua - spre exemplu respectand schema anterioara R si S. Vorbind in termeni de specialitate, TCA10 este un automat cu doua intrari - butonul de pornire (ND) si cel de oprire (NI) Totusi el poate fi baza unor utilizari personalizate, prin adaugarea in schema si a altor elemente. Probabil colegul naetv, a intercalat intre bobina si grupul de contacte care o determina in schema de utilizare, inca vre-un contact - cel al vre-unui releu. Detaliile le poate furniza numai el. In rest atasamentul sau este corect. Link spre comentariu
em2006 Postat Aprilie 26, 2010 Partajează Postat Aprilie 26, 2010 ...Probabil colegul naetv, a intercalat intre bobina si grupul de contacte care o determina in schema de utilizare, inca vre-un contact - cel al vre-unui releu...A intercalat tocmai contactul normal-inchis al releului termic, despre care vorbeste radusa. In acest mod este rezolvata protectia motorului. Contactul e actionat de catre lamelele bimetalice din componenta releului termic. Link spre comentariu
Vizitator Postat Aprilie 26, 2010 Partajează Postat Aprilie 26, 2010 Da, intr-adevar este o modalitate ingenioasa de protectie prin oprirea automata (fara interventia operatorului) a actionarii. Totusi protectiile termice decupleaza automat cele trei faze ale motorului si deci protectia este asigurata oricum. La vechile sisteme de acest tip releul termic se recupla manual, cu un buton de recuplare, numai dupa demontarea capacului cu cele doua butoane. De altfel sistemul acesta de protectie termica este cam acelasi inclusiv la actionarile de forta. Cu aceasta ocazie clarific si urmatoarea afirmatie de mai sus ...Protectiile actioneaza la cresterea pentru un timp mai lung a curentilor prin sarcina si decupleaza motorul pana la o noua pornire, care se poate realiza numai dupa racirea contactelor bimetalice ale protectiilor termice... Recuplarea motorului avea loc in schema tipica al vechiului sistem, nu la o noua pornire din butonul de pornire al automatulu (ND) ci prin reactivarea protectiei termice din butonul despre care vorbeam - dupa racirea contactelor bimetalice ale releului termic. Din acest punct de vedere intercalarea unui eventual contact auxiliar al releului termic este o imbunatatire importanta a schemei, daca acel buton de reactivare a fost inlocuit de un contact auxiliar intercalabil in schema. Probabil ca schema ar trebui sa arate cam ca in atasament, unde apare in plus contactul auxiliar S4 al releului termic. Link spre comentariu
nascadorel Postat Aprilie 27, 2010 Partajează Postat Aprilie 27, 2010 Schema corecta trebuie sa arate asa caci alffel daca releul termic declanseaza in timpul functionari nu declanseaza contactorul. Releul termic daca nu este intercalat contactul sau NI in schema de declansare nu declanseaza niciodata chiar daca bimetalul s-a dilatat el nu intrerpe circuitul de cuent decit daca se curentul este atit de mare de se distruge efectiv (in concluzie releul termic nu este un element de comutatie sa poata sa intrerupa el circuitul de curent el intrerupe doar circuitul de comanda daca este folosit contactul sau) Link spre comentariu
Vizitator Postat Aprilie 27, 2010 Partajează Postat Aprilie 27, 2010 Desi chestiunea cu protectia termica este una colaterala si deci offtopica aici, este totusi bine sa fie lamurita. Iata in primul atasament o schema de conexiuni (schemele de comanda nu sunt detaliate) a unui motor asincron 3-Ph cu inversare de sens si cu evidentierea protectiei termice. Se poate vedea ca protectia termica este realizata direct pe faze de catre contactele principale legate la bornele notate cu 1, 3 si 5 dinspre linia de alimentare. In schema mai apare si contactul suplimentar 13-14 al releului. Se poate vedea ca in timp ce pentru blocurile de comanda ale comutatoarelor de sens s-au folosit simbolurile generale Q11 si Q12 (ele continand elemente de automatizare - contactoare, relee, etc) pentru blocul de comanda al protectiei termice se indica in mod expres un simbol de cuplare manuala (de tip buton) care are rolul sa readuca toate cele 4 contacte la pozitia normal - inchis. In acest mod se poate vedea cum de fapt contactul suplimentar al releului termic nu are decat rolul de a decupla bobina contactorului C (v. schema din postarea anterioara a subsemnatului - unde spre rectificare, din vina mea in locul simbolurilor C2 si C3 apar respectiv simbolurile J1 si J2) cu singurul avantaj de a nu se consuma energie suplimentara in bobina acestuia, care in lipsa acestui contact ar ramane cuplata, desi motorul nu mai functioneaza.O chestiune interesanta despre protectia termica a motoarelor, este aceea ca in cazul folosirii ei intr-o schema de protectie a unui motor functionand in reteaua monofazata, trebuie sa se asigure trecerea curentului prin toate cele trei lamele bimetalice, dupa una din schemele atasamentului 2.[attachment=1]Protectie termica 1.png[/attachment][attachment=0]Protectie termica 2.png[/attachment] Link spre comentariu
radusa Postat Aprilie 27, 2010 Partajează Postat Aprilie 27, 2010 Stimate domn ola_nicolas Am mai avut o polemica pe acest forum cu dvs., unde, la fel ca si acum, ati dorit neaparat sa demonstrati ca dvs. aveti dreptate. Am renuntat atunci, vazand ca aveti un anume gen de agresivitate in ceea ce scrieti, in momentul in care sunteti corectat sau contrazis. Dar de data asta nu ma pot abtine, si va spun din nou ca nu aveti dreptate. Si am sa sustin aceasta afirmatie cu date chiar din catalogul Moeller la care ati facut referire chiar dvs. Daca nu aveti catalogul pe 2009, puteti sa-l descarcati de pe pagina de internet Moeller,link: http://www.moeller.ro/cataloage_moeller ... r_2009.pdf In acest catalog veti gasi la capitolul 6 "Relee pt protectia motoarelor", pagina 4 "Relee termice cu bimetal pentru contactoare mici", simbolul schematic al acestora, care nu are legatura cu Q care apare la dvs in primul atasament. Acest Q si simbolul lui il gasiti in catalogul Moeller la capitolul 8 "Intrerupatoare automate pentru protectia motoarelor" la pagina 3. Deci daca este sa vorbim de "off-topic", dvs sunteti cam off-topic avand in vedere ca in pozele postate de FlorinCFR se vede clar ca discutam de un contactor si un releu termic cu bimetal separat, care din intamplare NU ARE nici un fel de buton pe el. Dar totusi, ca sa nu fiu chiar atat de rau, mai spun ca a doua afirmatie a dvs. despre conectarea unui releu cu bimetal trifazic sau a unui intrerupator automat de protectie motor, intr-un circuit monofazic sau bifazic, nu numai ca este PERFECT ADEVARATA, dar este si foarte important de respectat. Sper ca in viitorul (cat mai) apropiat, sa reusiti sa intalegeti ca toti putem gresi, si nu este o crima, si sa acceptati si ideea ca nu le putem stii chiar pe toate si ca de invatat invatam toata viata (daca vrem). Va doresc o seara buna. P.S. Pun si atasamentele extrase din catalogul Moeller, la care am facut referinta. Link spre comentariu
em2006 Postat Aprilie 27, 2010 Partajează Postat Aprilie 27, 2010 Aplicatia in discutie utilizeaza, pentru protectia motorului, un releu termobimetalic romanesc, de tip TSA10.Contactul normal-inchis al TSA-ului se inseriaza obligatoriu pe comanda bobinei contactorului.Mai jos sunt atasate caracteristicile tehnice ale releelor TSA.[attachment=0]relee termice tsa.jpg[/attachment] Link spre comentariu
Vizitator Postat Aprilie 27, 2010 Partajează Postat Aprilie 27, 2010 ...Dar de data asta nu ma pot abtine, si va spun din nou ca nu aveti dreptate. Si am sa sustin aceasta afirmatie cu date chiar din catalogul Moeller la care ati facut referire chiar dvs...Nu vreau sa demonstrez ca am dreptate, cu orice pret. In plus am recunoscut chiar acolo ca postarea mea anterioara este offtopica, asa cum este si aceasta – care nu este decat un raspuns. Am sa trec peste acuzele ca as vrea sa intru in polemica cu cineva si nici nu am sa alimentez vre-o polemica, indiferent cu cine. Faptul ca am intervenit pe topic imediat dupa o postare de-a ta este doar o intamplare. Problema este in legatura cu valoarea informativa a postarior mele (?!) Dezinformare - sau nu(?!) Voi analiza succint. In atasamentul de dupa prima interventie a colegului em2006, am facut referinta la niste sisteme mai vechi. Iata in inaginea atasata capacul unui automat asemanator cu singura deosebire ca el este dupa o norma departamentala din 1968. Automatul, l-am utilizat cu ani in urma si stiu precis ca avea o protectie termica re-armabila manual, dar si cu contact auxiliar, care insa nu era legat in schema. Din pacate, nu mai am decat capacul sistemului si nu pot demonstra si printr-o imagine afirmatiile mele. Deci daca am dezinformat am facut-o printr-o referire la o norma care nu se mai practica. In atasamentul 3 al colegului FlorinCFR se poate vedea ca produsul la care se refera este pe baza unei norme tehnice regionale din 1983.In acelasi timp eu nu am ascuns prin omisiune ca ar exista si alte tipuri de relee termice in afara celor la care m-am referit, ci doar nu le-am analizat in interventiile mele. Am considerat ca a facut-o in mod suficient colegul em2006 – inclusiv in postarea dinaintea acesteia. Catalogul Moeller a fost un mijloc demonstrativ pentru o schema care este practicata in mod curent in realitate si chiar este foarte raspandita. Nu m-am gandit nicidecum sa folosesc unul mai vechi pentru a ascunde ceva. Pur si simplu pe acesta il aveam descarcat printre fisierele mele cu teme de electrotehnica.[attachment=0]Capac de TCA.jpg[/attachment]Asa dupa cum spuneam mai sus, nu voi alimenta nici-o polemica, pentru ca importanta este informatia si valoarea ei de adevar si nu acuzele reciproce.Din cate imi amintesc eu insa, data trecuta mai jignit cu insinuari de genul "...cel mai mare specialist...", etc. Ne-fiind cel mai mare specialist, te astept totusi oriunde pe forum sa dezbatem in mod civilizat si in interesul adevarului si al rezolvarii problemelor userilor interesati, chestiunile discutate.Sincere salutari!ola_nicolas. Link spre comentariu
radusa Postat Aprilie 28, 2010 Partajează Postat Aprilie 28, 2010 Buna dimineata,Tocmai pe "valoarea informativa a postarior mele (?!) Dezinformare - sau nu(?!)" de care spuneti, sunt eu suparat. Nu ca nu aveti dreptate, dar nu aveti dreptate in cazul ASTA, unde s-a postat un anume tip de automat de pornire. Si pt a ajuta colegul si a nu induce in eroare eventualii cititori, cred ca ar trebuii sa ne referim NUMAI la acel tip de automat, prin respunsuri clare, punctuale si mai ales argumentate print-o imagine, documentatie, link, etc. Dvs de regula va sustineti afirmatiile prin diverse documente, dar cati anume o fac, atunci cand afirma ceva. S-a pus o intrebare , se asteapta un raspuns de caz, nu o dezbatere a subiectului "automate de pornire" la modul general. Consider ca subiectul, tratat corect, ar fi fost ca dupa raspunsul lui naetv sa mai vina compelarea dvs cu inserierea contactelor in folosirea pe mono(bi)alternanta si gata. Subiectul era inchis, raspunsul dat. Si daca totusi se doreste sa se aminteasca si de alte tipuri de aparate din aceasta categorie, aceasta trebuie facuta cu foarte multa claritate, pt a nu fi interpretate gresit. Daca colegul nostru florinCFR sta si acum si cauta butonul de rearmare a termicului (care sunt de acord ca exista pe anumite modele de termic) la automatul lui. Nu il avem pe constiinta ca nu a dormit din 14 Februarie cautand ceva ce nu exista. Desigur glumesc acum, dar sper ca intalegeti ce vreau sa spun. Ba mai mult, acum ca m-am uitat si la data postarii initiale, cred sincer ca subiectul era deja inchis prin raspunsul lui naetv si nu trebuia reactivat. Astfel de reactivari de subiecte sunt destul de des intalnite si nu isi au rostul.Si sa nu credeti ca am ceva cu dvs. Trebuie sa spun ca sunteti printre cei, care stiu de regula ce vorbesc, fata de multi altii care nici nu cred ca stiu pe ce lume traiesc. Sa fiu suparat pe aceea categorie ar fi o prostie, dar tocmai de la dvs astept mai mult, pt a se ridica un pic nivelul acestui forum, care dupa parerea mea este cam la pamant.Initial m-am inscris pe acest forum pt a accesa rubrica vanzari, unde eram interesat de un obiect. Si mi-am spus ca daca tot sunt inscris, mai pot face doua lucruri, sa mai invat cate ceva in domeniile unde nu am o experienta f mare si sa dau si eu un sfat, mai ales incepatorilor (ca si eu am fost incepator acum vreo 35 de ani, si stiu cat de mult conteaza un sfat de calitate), care doresc (in mod real) sa invete ceva. Dar din pacate am observat, ca la subiecte la care ar trbuii sa existe un raspuns clar, argumentat si punct, sunt cateodata pagini intregi de divagatii, care pt un om cunoscator nu inseamna decat pierdere de timp pt a le rasfoii in cautarea raspunsului corect iar pt un incepator sunt crima curata, ca nu vor intalege niciodata nimic. Si din pacate, moderatorii, care ar trebui sa faca ordine si sa ridice nivelul forumului prin puterea si cunostintele pe care le au, de multe ori nu fac altceva, decat sa alimenteze vorbaria in gol si off-topicurile postate. Cred ca rolul unui moderator nu este numai acela de a muta diversele subiecte postate gresit, ci in primul rand ei ar trebui sa contribuie la ridicarea nivelului forumului. Sunt convins ca, chiar daca nu am stiut sa explic exact, dvs stiti la ce ma refer.Poate (si sper) ca la un moment dat, moderatorii se vor "aduna" si vor pune la punct o strategie de a mai stopa incompetenta, off-topicurile si paginile umplute inutil, in dorinta de a ridica nivelul.Asta este principala mea suparare catre acest forum, care ar putea fi un forum foarte interesant si educativ, dar din pacate pt moment este de multe ori o sursa de pierdut timpul.Consider ca am spus cam tot ce se poate spune in cateva cuvinte, fara a avea dorinta de a naste o polemica, ci numai din dorinta de a puncta anumite aspecte negative (din puntul meu de vedere), care duc la un nivel scazut de profesionalism a acestui forum (tot din puntul meu de vedere).Imi cer scuze pt off-topic si eventualele greseli in ceea ce am spus.O zi minunata doresc tuturorRadu Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum