Vizitator pisica matache Postat Februarie 21, 2011 Partajează Postat Februarie 21, 2011 Cea din Tehnium nu facea fata pentru ca suferea de o"boala" cam generala a schemelor din carti si reviste.Omul a realizat un exemplar,s-a nimerit sa mearga bine,dar nu a incercat sa mai faca si alte exemplare cu alte piese.Si cum piesele chiar din aceeasi categorie au o marja larga a parametrilor,un al doilea montaj se prea poate sa nu mai functioneze asa de bine ca primul.In cazul de fatza ti-e clar,ca om care lucrezi,ca oscilatorul+transformatorul nu puteau furniza puterea necesara.Ceva e prea la limita in schema aceea.Iar MOS-uri adecvate pentru aprinderi tranzistorizate,te lipsesti sa cauti.As dori pentru ca m-ar scapa de rezistorul acela de putere mare care inseamna complicatii mecanice de pozitionare din cauza incalzirii puternice la schemele de 12V.Acum nu stiu daca vorbim despre aceeasi schema;cea pe care am facut-o eu folosea un traf cu ferita,recuperat din finalul linii,doua 2N3055,tensiunea de 400V era stabilizata,ceea ce facea ca montajul sa consume foarte putin in gol,cred ca sub 100mA.Schema respectiva pot spune ca functiona foarte bine,desi avea in componenta si tranzistoare cu germaniu.Imi amintesc ca in locul acestora am adaptat BC,iar in locul 2N3055,foloseam KD607.Scanteia produsa de o bobina de Dacia,avea lejer cativa cm.O sa caut cateva scheme cu mos-uri,desi cum am mai spus,personal n-am construit niciuna.. Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 14, 2011 Partajează Postat Martie 14, 2011 am gasit aceasta schema Link spre comentariu
Tudor Badescu Postat Martie 16, 2011 Partajează Postat Martie 16, 2011 E o schema interesanta si eficienta.Cu un amendament:tensiunea de 300V de pe condensatorul de acumulare e cam mica,cel putin pentru bobinele europene.De exemplu,bobina de Dacia,aceea in carcasa metalica,are pe clasic impulsuri de pana la 400V in primar,deci 300V nu e o imbunatatire.Trebuie modificat secundarul transformatorului sa scoata 400...450V.De asemenea nu e propriuzis o "multiscanteie"(care oricum nu ajuta cine stie ce) ci creaza un tren de scantei lipite rezultand o energie totala mare si o durata mare a scanteii.Iar aceasta durata mare e foarte utila in cazul amestecurilor sarace,mai ales la pornirile la rece. Link spre comentariu
miron1947 Postat Martie 16, 2011 Partajează Postat Martie 16, 2011 De exemplu,bobina de Dacia,aceea in carcasa metalica,are pe clasic impulsuri de pana la 400V in primarEu stiam cam 250V. Link spre comentariu
Tudor Badescu Postat Martie 16, 2011 Partajează Postat Martie 16, 2011 Vorbesc de valori masurate concret.Daca ai citit pe undeva de 250V,acel autor doar a copiat de pe aiurea fara sa se ocupe de domeniu sau a scris dupa ureche(da' nu una buna)doar ca sa publice si el ceva,sa fie "autor"de carti. Link spre comentariu
miron1947 Postat Martie 16, 2011 Partajează Postat Martie 16, 2011 Daca ai citit pe undeva de 250V,Pe condensator cand am avut Dacia. Link spre comentariu
Tudor Badescu Postat Martie 16, 2011 Partajează Postat Martie 16, 2011 Tensiunea de testare la condensatorul de Dacia original e 1700V.Deci valoarea nominala ar fi 600-800V.Chestia cu 250V am citit-o la cele de la Skoda modelele vechi,dar si bobina aceea da peste aceasta tensiune in primar.Chiar nu stiu de ce scrie 250V ca merge fara probleme si la Dacia.Ma ocup de chestii din astea si de constructii de aprinderi tranzistorizate de vreo 15 ani.CDI-uri n-am facut,e multa manopera si costuri mult mai mari,dar am depanat. Link spre comentariu
miron1947 Postat Martie 16, 2011 Partajează Postat Martie 16, 2011 Tensiunea de testare la condensatorul de Dacia original e 1700V.1200Vcc - 2 sec. , 1000Vcc - 5 sec. la 20º , 1h/20º-330Vca, 1h/85º-220Vca.Acestea sunt valorile de incercare pe lotul de fabricatie.P.S.Sub capota, vara, temperatura se poate ridica la peste 55º. Link spre comentariu
Tudor Badescu Postat Martie 17, 2011 Partajează Postat Martie 17, 2011 Acelea erau datele pe care le aveam mai de mult.Daca ai aceste date direct de la producator e nemaipomenit.Poate ai si capacitatea exacta pentru ca eu am gasit prin carti ba 0,22 ba 0,25 microfarad.Poate ca se refera ba la bobina in carcasa de metal ba la cea veche in carcasa de plastic,n-m gasit nicaieri clar.Nici cei ce scriu nu stiu clar si,cum am spus,sunt lamurit cu"autorii".Oricum la masurari am gasit la cele de pe piata si 0,27...0,28 microfarad,valori pe care le stiam pentru Oltcit.Oricum eu prefer sa-l mut de pe delco la borna - a bobinei langa ea pentru a fi mai putin incalzit si mai ferit de vibratii. Link spre comentariu
em2006 Postat Martie 17, 2011 Partajează Postat Martie 17, 2011 Capacitatea nominala e 0.22 micro, iar toleranta capacitatii +15%. Link spre comentariu
Vizitator pisica matache Postat Martie 17, 2011 Partajează Postat Martie 17, 2011 E o schema interesanta si eficienta.Cu un amendament:tensiunea de 300V de pe condensatorul de acumulare e cam mica,cel putin pentru bobinele europene.De exemplu,bobina de Dacia,aceea in carcasa metalica,are pe clasic impulsuri de pana la 400V in primar,deci 300V nu e o imbunatatire.Trebuie modificat secundarul transformatorului sa scoata 400...450V.De asemenea nu e propriuzis o "multiscanteie"(care oricum nu ajuta cine stie ce) ci creaza un tren de scantei lipite rezultand o energie totala mare si o durata mare a scanteii.Iar aceasta durata mare e foarte utila in cazul amestecurilor sarace,mai ales la pornirile la rece.O aprindere CDI,proiectata corespunzator,care descarca pe bobina o tensiune de 300V,e cu siguranta mai performanta decat aprinderea clasica,pe a carei bobina se pot masura impulsuri de 400V.Si asta dintr-un motiv simplu:la aprinderea clasica,energia acumulata in bobina,scade proportional cu turatia;la un CDI tensiunea de 300V,ramane constanta indiferent de turatie.Astfel,daca la aprinderea clasica,vom avea 400V la 1000-2000RPM,sa zicem,la 5000-6000RPM,cu siguranta tensiunea va fi mai mica de 300V,datorita timpului mic de acumulare a energiei in bobina.Desigur cand vorbesc de aprinderea clasica ,ma refer la cea care unchiul Dwell e fix,indiferent de turatie si nu la TCI-ul modern. Link spre comentariu
miron1947 Postat Martie 17, 2011 Partajează Postat Martie 17, 2011 Daca ai aceste date direct de la producator e nemaipomenit.Catalogul IPRS. Link spre comentariu
blazeu Postat Martie 21, 2011 Partajează Postat Martie 21, 2011 Am construit si eu "aprinderi electronice", utilizate pe mai multe autoturisme proprii (Dacii) intre 1975 si 2000.Am "inceput" cu una cu acumulare capacitiva, deoarece tranzistoarele disponibile la cea data nu suportau tensiune mare (invertor cu germaniu, SFT239 apoi ASZ15-18, trafo pe tole). Tiristorul era banal, insa suporta cele 200 de scantei care sunt necesare pentru 6000 rpm.Upgrade-ul a fost trecerea la tranzistoare cu siliciu (2N3055), trafo pe ferita (de la trafo linii tv alb-negru), reactie de stabilizare a tensiunii de iesire. Aceasta a functionat vreo 10 ani si a "decedat" prin inundare cu ocazia unei spalari a motorului.Am incercat si scheme mai simplute, cu acumulare inductiva. Acestea sunt mai ieftine si mai simple din punct de vedere constructiv (practic, toate aprinderile cu invertor au "murit" prin strapungerea transformatorului, in absenta unor materiale izolatoare suficient de stabile), totusi cele cu acumulare capacitiva au performante superioare, in special din cauza unei viteze ridicate de crestere a tensiunii inalte, ceea ce le face capabile de a genera scantei si pe bujii murdare, foarte util atat la motoarele in 2 timpi (Trabant) cat si la cele uzate, care pierd ulei pe langa segmenti.Arhiva Tehnium este scanata de un grup de entuziasti, fata de care imi scot palaria si exprim cel mai adanc respect! In nr 11/1975 se afla prima schema, in nr 6/1983 (parca) cea de-a doua, insa mai exista si altele; parca in nr 11/1989, la revista revistelor e o schema de aprindere mixta, cu acumulare atat capacitiva cat si inductiva (ultima aprindere am construit-o dupa aceasta schema, chiar inainte de a renunta la berlina Dacia, motiv pentru care nu pot spune daca are o performanta mai buna ca altele; Nova care a inlocuit-o avea aprindere electronica din fabricatie...Spor la constructii! Link spre comentariu
Tudor Badescu Postat Martie 24, 2011 Partajează Postat Martie 24, 2011 E vorba si de energia scanteii,nu doar de tensiune.La 300V si 1 microfarad sunt disponibili 45 mJ,iar la pornire cu 10V pe acumulare indictiva,bobina metalica de Dacia are disponibili aproape 90 mJ(3 ohm,16mH).Sa nu uitam ca sunt tot felul de pierderi si o la o energie mare avem din ce pierde.Cu ani in urma am testat pe Moskviciul 408 al lui tata modificari la o CDI "Electronica M" ruseasca ce avea in mers 430V/1 microfarad,deci 92 mJ.Cu un condensator de acumulare de 1,4 uF(129 mJ),viteza la varful unei pante a crescut de la 71 km/h la circa74 km/h.Marirea in continuare a condensatorului n-a mai ajutat;tensiunea pe condensator s-a putut mentine insa si cu 3uF pana la 5000 de ture.Problema pe care am rezolvat-o greu a fost cu tiristoarele dupa ce s-a stricat cel original.Peste 2500 de ture incepeau sa intrerupa,fenomen ce ramanea cam pana intr-o ora si dupa ce se reducea turatia sau se oprea motorul.A fost necesar un tiristor rapid. Link spre comentariu
Vizitator denzzel Postat Aprilie 21, 2011 Partajează Postat Aprilie 21, 2011 aprindere electronica DACIA 1310 ..cel mai usor e sa te duci la dezmembrari cumperi ( aprindere electronica de golf 3 si audi 80 contine delcou+fise +bobina si niste fire 150 RON inevestitia) ...scoti delcoul vechi de pe masina si duci cu el si cel cumparat la un atelier care are strung ca sa iti faca pinionul exact ca cel de pe dacie...eu am avut pe fosta dacie eram extra multumit bujiile era ca noi si scapasem de platina ..bafta Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum