Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Reconditionare condensator variabil


Nikk

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 16
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • vsurducan

    2

  • doru3160

    2

  • Nikk

    2

  • MiniTehnicus

    1

Top autori în acest subiect

Vizitator josepw

Salut Nikk. Ar fi de preferat ca in prima faza sa incerci sa-l sufli cu aer comprimat...era odata posibil prin fabrici si uzine...dar si cu aspiratorul poti obtine rezultate multumitoare. Asta o poti face in timp ce cu o pensula maturi si sasiul si restul componentelor. Daca nu e suficient si de cele mai multe ori nu e, urmeaza o spalare cu cu apa si detergent tot cu ajutorul pensulei a intregului sasiu mai putin a lampilor ce vor fi extrase. In cazul in care exista urme de unsori, uleiuri pe la lagarele condensatorului (unele sunt pe rulmenti) se spala cu petrol, cherosen, benzina tot cu ajutorul unei pensule potrivite. Cat priveste reglarea distantei dintre lamelele condensatorului eu folosesc fasii taiate dintr-un film de radiografie sau cum se numeste. Operatiunea se face mai simplu in timp ce aparatul functioneaza. Misti condensatorul pana la aparitia zgomotului ce iti arata ca sunt atingeri intre lamele, incerci sa identifici vizual locul(iti trebuie o lumina buna in cazul asta)si introduci o lamela din plastic(radiografia)in locul unde par atinse lamele de aluminiu. E bine sa mai introduci si in stanga si in dreapta locului cate o lamela de plastic, sa nu faci contact intre celelete lamele, in timpul in care mai misti de condensator si de lamela de plastic. Sa te inarmezi cu ceva timp si multa rabdare inainte de a incepe. Mai sunt necesare si un prosop si o bere...dar nu mai mult :da :da .Prosopul pentru sudoarea ce o sa te napadeasca de prima data :da .Daca nu-ti reuseste din prima, las-o pe alta data cand sigur vei sti ce te asteapta si sigur vei reusi. succes!

Link spre comentariu
Vizitator vdrapaca

Foarte buna metoda cu pensula, aer comprimat, apa, detergent, prosop si bere! :da Am insa o mica obiectie:Foarte mare atentie la detergentul folosit! Este de preferat ca acesta sa fie skin-friendly sau cum se zice la detergentii care au concentratie mai mica de NaOH. Eventual se dizolva detergentul in apa calduta, se asteapta 2-3 min, si dupa aceea se incepe spalarea condensatorului. Hidroxidul de sodiu cam ataca lamelele de aluminiu. De aceea este bine sa se faca o spalare energica cu multa apa la sfarsitul operatiei, altfel se vor creste pe lamele flori albe de oxid de aluminiu de toata frumusetea!BAFTA!

Link spre comentariu
Vizitator josepw

vdrapaca : Mie mi-a iesit bine cu rivex dizolvat in apa si clatit bine. Probabil am avut noroc, s-a nimerit. In ciuda maniei de a nu rosti nume de marci in masmedia mioritica, aici am putea da cateva nume de detergenti folositi pentru ce ziceam mai sus. Si mai vin si cu o intrebare: cum scapam de acele "flori albe" ale oxidului de aluminiu in cazul in care ne "bucuram" de asa ceva?

Link spre comentariu

Locul unde se ating placile poti sa il determini foarte elegant folosind metoda scurtcircuitului: pui cele 2 borne ale variabilului la o sursa de curent (atentie la ce tensiune si sursa sa nu crape) si misti armatura mobila. Unde vezi scantei acolo se ating placile, nu veimai deranja placile bune.

Link spre comentariu
Vizitator vdrapaca

In general orice detergent de vase de bucatarie este foarte bun pentru spalarea obiectelor din aluminiu. De "floricelele" de oxid de aluminiu, cel mai bine se scapa prin indepartare mecanica (se periaza cu o pensula tare). Mai exista si spray-urile tehnice, dar tot la pensula ajunge.

Link spre comentariu

Pentru a scapa de scurturi se mai practica o metoda.Se inseriaza condensatorul cu un bec de 100w si se alimenteaza la priza.ATENTIE! se folosesc manusi electroizolante si de asemenea pe axul condensatorului se monteazaun buton din bachelita.Se invarte de cateva ori condensatorul si unde se ating placile se aprinde becul.Unde se ating foarte usor apar cateva scantei care realizea pe fiecare placa o portiune de oxid de aluminiu care izoleaza placile intre ele.Cu multi ani in urma condensatoarele se spalau in neofalina.Insa acum cred ca nu se mai gaseste si ca alternativa poti incerca alcool izopropilic.Dupa care se verifica mecanic si cu o penseta se indreapta placile care sunt indoite.Daca nu se reuseste, se aplica metoda cu becul.Daca condensatorul a fost lovit si sunt placile deschise si indoite, se inlocuieste.

Link spre comentariu

Uneori, placile nu sunt deformate, cauza este alta. La inspectia cu o lupa (chiar daca ai ochi foarte buni, lupa e absolut necesara, accentueaza diferentele - se poate verifica, privind doi conductori: de 0,10 si de 0,15 mai intai cu ochiul liber, apoi prin lupa...), se constata ca armaturile mobile nu se situeaza simetric intre cele mobile; probabilitatea scurtcircuitului pe anumite zone creste. In acest caz, trebuie repozitionat rotorul, nu neaparat prin umblarea la piulita principala, ci doar prin aplicarea unei tractiuni urmata de verificare optica si electrica (ohmetru sau direct, la receptie).

Tractiunea schimba, prin translatie/torsiune blocul mobil ca intreg, nu doar o placa-doua. Decizia se ia chibzuind, cu lupa de cesornicar.

Link spre comentariu

Pt a scapa de floricele,e bine dupa curatare de pulverizat un strat fin de ulei,evantual un spray contact,care contine si putin ulei,in felul asta uleiul creaza o pelicula protectoare fina si nu mai apare acel fenomen de oxidare...

Link spre comentariu

Buna dimineata. Condensatorul variabil se demonteaza din montaj si se spala cu gaz (petrol lampant) care unge lagarele, deblocheaza vaselina din rulmenti si curata praful. Se poate insista cu o pensula. Se verifica vizual (cu cond. inchis) daca placile sunt paralele. Se indreapta "la vedere" pe cat posibil. Se verifica sa nu mai contina si alte corpuri straine in CV. ?? Daca a fost spalat cu gaz sau neofalona, se verifica sa fie uscat. Se face montajul cu becul, recomandat de MiniTehnicus. Cel mai bine este daca CV. este prins intr-o menghina. Se posteaza variabilul cu axul perpendicular pe axa priviriii, astfel incat sa poti prini printre lamele. Becul se gaseste in spatele variabilului, astfel incat sa fie vazut printre lamele. Se incepe verificarea din pozitia deschis si se inchide treptat CV. in mimentul in care apare scurt intre placi, becul se aprinde si lumineaza placile. Este mai usor de vazut paralelismul. Feritiva de Apa si alte minuni in CV. La unele ap. daca le tragesi un scuipat intre placi nu mai oscilau, se uscau cu FEONUL si luai banu. Atentiune la izolatia depanatorului fata de elementele metalice incinjuratoare. Este o operatie de mare finete care se invata ori tarziu ori niciodata. Trebuie mare rabdare. Am invatat aceasta metoda, pe vremea cand nici macar nu se inventasera CV - urile cu dielectric plastic. Spor la treaba. Mosu tuti.

Link spre comentariu

La condensatoare variabile , incluziv poticnirea la rotire putea insemna existenta unui scurt intre placi. Eu asa verificam prima data. Condensatoarele variabile miniatura ( in plastic) insa nu prea pot fi reconditionate datorita constructiei inghesuite.Astea de regula se inlocuiesc. Aceste condensatoare sunt specifice aparaturii de buzunar si portabile de regula. In general e bine sa testezi capacitatea in pozitiile de inchis si deschis, eventual sa verifici cu un ohmetru sectiune cu sectiune in toate pozitiile rotorului. De asemenea poti verifica daca are scurt cu un aparat de masura care are BUZZER de continuitate ( cu care se masoara de regula diodele). Treaba cu becul alimentat din priza este riscanta. Curatirea se poate face cu WD40 sau cu brake-cleaner ( spray de curatat frane - este foarte bun si foarte penetrant) , apoi se poate gresa din nou cu vaselina alba la spray ( i se zice WHITE GREASE si se gaseste la magazinele de accesorii si piese auto). Sunt unele condensatoare variabile la care se pot demonta placile si astfel le poti indrepta usor insa in cazul asta ai grija la remontare ! In cazul acestora trebuie sa iti faci un desen , o schita. De asemenea sunt condensatoare la care placile de pe rotor intra in cele de pe stator in mod progresiv ( forma de evantai) !cu acestea trebuie avuta mare grija. Aceste din urma tipuri le-am vazut pe niste radiouri americane si britanice ( mai exact un HMV - his masters voice , si avea capacitatea 2x315 pF - ma refer la cel cu placile in forma de evantai).

Link spre comentariu

Desi e mai "puturos"gazul,sau petrolul lampant,cateodata face minuni,are dreptate Mosu Tuti,si benzina dizolva bine grasimile,dar e "uscata",petrolul face si o lubrifiere totodata,il folosesc cu succes chiar si la potentiometre,cand nu am la indemana spray Kontakt cu care m-am impacat de asemenea bine.

Link spre comentariu

Nici motorina nu e de lepadat, mai ales la potentiometre . La axele condensatoarelo variabile prevazute cu bile este foarte buna la degresare. Patrunde mai incet , dar sigur . ( e drept ca si miroase )

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări