Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator cu schema d-lui ZAL


Postări Recomandate

Văd că v-aţi încins aici, dar cu rezultate pozitive. Mă bucură asta.

costy, ţi-am zis că e o problemă moştenită de la A-350, dacă ai păstrat aceeaşi aşezare în carcasă, ai aceleaşi probleme. Oricum înţeleg că acum e mult mai bine. Ca să mergi mai departe, poţi face următoarea chestie din bătrîni: legi un cond de 10nF/250Vca/1kVcc, între masa amplifului şi unul din capetele primarului trafo. Vei avea astfel o fazare şi cu reţeaua, nu numai între cele 2 trafo. Ptr una din poziţiile ştecherului în priză vei avea brum, ptr cealaltă linişte. Te avertizez că va trebui să ţii cont de asta şi la celelalte scule din lanţul audio (tuner, cd, etc). Cel mai simplu le fazezi pe toate cu un creion de tensiune, nu trebuie să indice tensiune pe carcase.

Atikusz, încearcă şi tu asta.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 151
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Văd că v-aţi încins aici, dar cu rezultate pozitive. Mă bucură asta.

costy, ţi-am zis că e o problemă moştenită de la A-350, dacă ai păstrat aceeaşi aşezare în carcasă, ai aceleaşi probleme. Oricum înţeleg că acum e mult mai bine. Ca să mergi mai departe, poţi face următoarea chestie din bătrîni: legi un cond de 10nF/250Vca/1kVcc, între masa amplifului şi unul din capetele primarului trafo. Vei avea astfel o fazare şi cu reţeaua, nu numai între cele 2 trafo. Ptr una din poziţiile ştecherului în priză vei avea brum, ptr cealaltă linişte. Te avertizez că va trebui să ţii cont de asta şi la celelalte scule din lanţul audio (tuner, cd, etc). Cel mai simplu le fazezi pe toate cu un creion de tensiune, nu trebuie să indice tensiune pe carcase.

Atikusz, încearcă şi tu asta.

foarte interesant ce spuneti, dar si un pic riscant.

 

Mai are rost aceasta modificarte daca pun impamantarea pe carcasa?

nu se anuleaza astfel efectul condensatorului?

ipotetic vorbind

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

Sau din batranii si mai batrani: un ecran din cupru intre primarul si secundarul trafului , mai apoi legat la masa. Functioneaza, pe probate, de multe ori.Desi sunt convins ca multi stiu, precizez totusi ca acel ecran din cupru este ca o spira lata din tabla de cupru, dar capetele nu trebuie sa se atinga, practic capetele se suprapun, dar sunt separate de un strat izolator gros (prespan).La trafurile toroidale e mai complicat, dar se poate incerca un strat din sarma de cupru intre primar si secundar, ca o bobina, dar la care se leaga doar un capat la masa, obtinand tot un ecran.Oricum, ascultatorii pretentiosi stiu ca aparatele suna bine daca sunt fazate corect si mai putin bine daca stecherul este intors la 180 de grade in priza.Cea mai simpla metoda este sa ascultati cu atentie un pasaj cunoscut, iar daca sistemul este bine pus la punct si de calitate, diferentele se aud.Daca nu se aud, inseamna ca mai aveti de lucru la sistem (inclusiv boxe).

Link spre comentariu

vorbesti prostii..Ai mai jos din ce cauza..

Asa amestecati notiunile si sariti de la una la alta........... :nas: Folia conductoare dintre primar si secundar are rolul de a scadea cuplajul capacitiv dintre cele 2 infasurari. In felul acesta apar doua condensatoare inseriate in loc de unul singur, iar capacitatea echivalenta e mai mica. N-are nici o treaba cu ecranajul magnetic.

Link spre comentariu

Varianta cea mai simplă e un strat de sîrmă, izolat de restul şi doar cu un capăt la masă, celălalt în ''aer'', de fapt în interior.Totuşi ptr ecranare eficientă, tot tabla de oţel de minim 1mm grosime e baza. Toroidalele nu prea au nevoie, mai ales că un capăt al primarului e permanent la nulul reţelei şi ecranează miezul. Ruşii, care se pricep la asta, bobinau primarul peste secundar. Pe la polonezi am văzut şi un ecran dintr-o bandă din tablă de tolă înfăşurat peste diametrul exterior al trafo.

Link spre comentariu

vorbesti prostii..Ai mai jos din ce cauza..

Asa amestecati notiunile si sariti de la una la alta........... :nas: Folia conductoare dintre primar si secundar are rolul de a scadea cuplajul capacitiv dintre cele 2 infasurari. In felul acesta apar doua condensatoare inseriate in loc de unul singur, iar capacitatea echivalenta e mai mica. N-are nici o treaba cu ecranajul magnetic.

Nu, nu vorbesc prostii, vorbesc din experienta, primul amplificator l-am facut acum...36 de ani. E adevarat ca pe ultimul l-am facut acum vreo 21 de ani, dar n-am uitat mai nimic de atunci si in afara de raspindirea surselor in comutatie si aparitia clasei D, nu s-a schimbat mare lucru in scheme si vad ca si problemele au ramas aceleasi.Tin minte ca ajunsesem sa schimb pozitia relativa a transformatoarelor in carcasa( si asta conteaza ), sa izolez transformatoarele de carcasa (si sa le leg la masa in punctul unic de masa) , dar numai cei care au construit cu adevarat multe amplificatoare stiu ca fiecare amplificator are probleme specifice si astea se rezolva dupa caz, la fiecare in parte.Eu de exemplu la montajul de fata n-as fi unit masele la potentiometru asa cum am vazut intr-un desen mai sus, ci doar in mufa de intrare si eventual nici macar acolo, cele doua canale pot fi complet separate ca mase, ele vor fi unite prin cablurile de intrare abia cand ajung in mufele de la preamplificator. La un amplificator cu doua alimentari separate nu e obligatoriu ca masele sa se intalneasca. Am un preamplificator vechi, dar foarte bun, un Yamaha C60 la care am descoperit ca avea un brum usor intr-un canal pe PHONO (MC) , chiar cu intrarile de PHONO scurtcircuitate la masa. Dupa ce am incercat diverse metode de reducere am descoperit ca zgomotul disparea daca mufele erau scurcircitate la masa individual, fara ca masele celor doua canale sa se mai atinga. Am separat masele la cablul pickup-ului si am scapat de zgomot, interesant e ca zgomotul era doar intr-un canal.Am analizat ulterior schema si am descoperit ca asa e construit, cu mase separate pe PHONO.Foaia de cupru intre straturi nu rezolva orice zgomot, dar atunci cand se ajunge la "fine tuning" si s-au eliminat toate celelalte motive, ajuta intotdeauna.
Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

am mai mesterit cate ceva pe la el , in principiu a bagat niste tablarie pe la interior(o sa radeti de cum arata , dar fiecare cu pasarelele lui)

 

Am facut protectia si placuta de comanda pt diversele relee(fiecare releu cu functia lui: mute, tone defeat, etc)

Am turnat ceara peste transformatoarele aflate in carcase(un fel de incapsulare)

 

Placuta de comanda contine 4 timere smd duble lm556(nu radeti prea tare e prima oara cand folosesc smd-uri si nici poza nu e prea grozava).

7 timere sunt folosite ca butoane (din care unul foloseste un tranzistor pnp la iesire)

1 este folosit pentru a comanda un led sa se stinga/aprinda progresiv(breathing light)

 

Protectia este facuta cu componente discrete ca sa nu ma complic cu integrate contrafacute

 

POZE

 

Schema protectie

 

Posted Image

 

schema pt 1 canal din cele 7 ale placutei de comanda

Posted Image

 

schema pt breathing light

 

Posted Image

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

E bine ca ai scapat de zgomot, pacat ca ti-ai astupat toata lucrarea cu tablaria aia.Corectorul de ton , e cel recomandat de zal in bucla de reactie , sau ai folosit un corector separat?Ar fii frumos sa dai mai multe detalii despre amplif .Cum sta cu sunetul in comparatie cu alte amplifuri.Si eu lucrez la acelasi amplif , insa nu pot sa ma pronunt pana nu il termin.

Link spre comentariu

Sincer , mie chiar imi place asa mascat.Corectorul e cel in bucla dar sunt ceva probleme cu el: corectia nu e liniara(parca se mai plangea cineva de asta) parca murdareste un pic sunetul cand ajung cu basul la maxim corectia poate fi uneori insuficienta .Mi-a fost lene sa-l bibilesc, dupa ce l-am asezat in carcasa greu il mai scot.Amplificatorul suna bine, nu prea am cu ce sa-l compar(amplif de firma )Comparat cu un lm3886(nu stiu cat de original) suna mult mai bine, lm-ul parca taie din inalte(ambele amplifuri fara corectii)Comparat cu un vechi picup pe post de amplificator , sufera pe partea de bas(aici ambele au corectii)Dar picupul are loudness + corector ton.Nu am incercat sa fac scurturi pe iesire sa vad cum se comporta.Din punctul meu de vedere merita facut

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări