Vizitator bobocata Postat Ianuarie 27, 2010 Partajează Postat Ianuarie 27, 2010 Vad ca au mai postat cativa de trenulete, asa ca ma incumet si eu, sa prezint aici micul meu hobby. Cel mai mult imi place ca trenurile se misca si tu le controlezi ruta. Deci partea de comanda si control. Ea poate fi facuta analog sau digital. Incep cu o scurta prezentare a celor 2 metode de control si a ce inseamna, dupa care continui cu prezentarea dioramei mele, inca in lucru, iar daca exista interesati, continui si cu colectia mea de machete. Sa incepem deci... In analog trenul ruleaza datorita unei tensiuni continue(DC) care circula prin linie, o sina fiind +, cealalta fiind -. Viteza locomotivei este stabilita de valoarea tensiunii, ea variind de la 0 pana la 12V. Directia de miscare e stabilita de catre polaritatea sinei, inversand polaritatea se schimda si directia. In cazul controlului digital situatia se schimba. Tensiunea maxima este prezenta tot timpul in linie(16V) iar directia si viteza sunt determinate de catre comanda pe care o primeste locomotiva. Semnalul trimis prin linii este unul dreptunghiular, o oscilatie putand dura 116ms pentru 1 respectiv 200ms pentru 0. De ce doar aceste 2 valori pot aparea(1 si 0)? Pentru ca semnalul digital, DCC, este defapt un sir de 1 si 0, un cod binar, pe care centrala il emite, iar decodorul il intelege si il respecta. Acesta este principiul de functionare al DCC. Dar cum intelege decodorul ce transmite statia? Cum e transmisa informatia? Centrala trimite informatia sub forma de "pachete". Un pachet e o colectie ordonata de biti si bytes(1byte=8biti), destinata unui anumit decodor, prin care ii sunt transmise comezile. Decodorul analizeaza semnalul emis de centrala, in cautarea de pachete destinate lui. Inainte de trimiterea unui pachet centrala emite o serie de 10 sau mai multi biti cu valoarea 1. Astfel decodorul stie ca urmeaza un pachet. La sfarsitul acelei secvente de 1 urmeaza un 0, cea ce indica ca urmatorul byte este byte-ul de adresa. Acest byte contine adresa decodorului caruia ii este destinat pachetul. Daca decodorul nu recunoaste adresa ca fiind a lui, acesta ignora intreg pachetul. Citirea unui byte transmis se face astfel: Bit-ul de inceput este intotdeauna 0 si nu face parte din byte. bit-ul cel mai din stanga este primul bit transmis, apoi bit-ul 6,5 si tot asa pana la 0. Bit-ul 7 se numeste cel mai semnificativ bit(MSB - Most Significant Bit) pentru ca are cea mai mare valoare decimala - 128, iar bitul 0 este cel mai putin semnificativ bit(LSB - Least Significant Bit). Astfel, transformand in codul binar, bitii 0-7 au valorile 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64 respectiv 128. Valoarea adresei decodorului se afla adunand toate valorile corespunzatoare unor biti cu valoarea 1, in cazul nostru 217. Dupa byte-ul de adresa, urmeaza un bit cu valoarea 0, care indica inceperea unui nou byte de date. Un byte de data poate avea alte informatii referitoare la sensul de deplasare, viteza, functii atcive, etc. In standardul DCC exista cel putin 2 byte de data, cu unele pachete avand 5. Orice byte de data e precedat de un bit de start 0, asigurand astfel ca fiecare al 9-lea bit e 0. Astfel se vede mai bine rolul celor 10 biti cu valoarea 1 trimisi la inceputul fiecarui pachet, pentru ca in interiorul unui pachet este imposibil s aintalnin 10 de 1 consecutivi, datorita acelui bit de start 0. Indiferent de numarul bytilor de data, ultimul byte este intotdeauna byte-ul de eroare. el este folosit pentru a asigura transmiterea corecta a datelor. Decodorul calculeaza singur byte-ul de eroare, pe baza datelor primite. Daca este la fel cu cel emis de centrala, atunci pachetul este luat in considerare. Daca nu, pachetul este ignorat. Modul de calculare este foarte simplu, folosind functia SAU exclusiv(XOR) fiind prezentat in exemplul urmator: Byte-ul 1: 10101010; Byte-ul 2: 11000011, Byte-ul de eroare: 01101001; Dupa byte-ul de eroare urmeaza bit-ul de final de pachet. Acesta este intotdeauna 1. Tineti minte bit-ul de start cu valoarea 0? Ei bine cand dupa un byte nu mai vine 0 ci 1 decodorul stie ca pachetul sa incheiat si asteapta o noua serie de 1, care sa marcheze inceputul unui nou pachet. Cateva pachete de baza: In cele ce urmeaza voi defini cateva pachete de baza. In locul literelor vor exista biti care vor putea avea atat valoarea 1 cat si valoarea 0. Pachetul pentru viteza si sens pentru decodoarele din locomotive 1111111111 0 0AAAAAAA 0 01DUSSSS 0 EEEEEEEE 1 Byte-ul de adresa poate lua orice valoare intre 1 si 127, in functie de valoarea luata de AAAAAAA. 0 din fata lasa loc pentru adresele altor decodoare(pentru macaze, accesorii, etc) Byte-ul de data incepe cu 01, pentru a lasa loc, iarasi, functiilor suplimentare(lumini, sunete, cuple, etc). Bit-ul D indica directia de deplasare(1-deplasare inainte, 0 - deplasare inapoi). Bit-ul U este nedefinit. Cei 4 biti S sunt pentru viteza si permit setarea a 16 valori ale vitezei. 0000 inseamna Stop, in vreme ce 0001 insemana oprirea de urgenta. Restul valorilor de la 0010 pana la 1111 sunt cele 14 trepte de viteza din digital. Valorile celor 4 biti de viteza si treapta de viteza aferenta: 0000 Stop 0001 Oprire de urgenta 0010 Viteza 1 0011 Viteza 2 0100 Viteza 3 0101 Viteza 4 0110 Viteza 5 0111 Viteza 6 1000 Viteza 7 1001 Viteza 8 1010 Viteza 9 1011 Viteza 10 1100 Viteza 11 1101 Viteza 12 1110 Viteza 13 1111 Viteza 14 Exemplu: 1111111111 0 00001011 0 01100110 0 01111101 1 Inseamna tradus Locomotiva cu adresa 11 merge inainte cu viteza 5. Pachetul de resetare 1111111111 0 00000000 0 00000000 0 00000000 1 Acest pachet are valoarea 0 peste tot si este utilizat de centrala pentru a goli memoria decodoarelor aflate in sectorul alimentat de centrala respectiva. In practica este utilizata la pornirea centralei, pentru a goli decodoarele de orice instructiuni, inainte de inceperea transmiterii pachetelor. Repetarea pachetelor Chiar daca nu se executa niciun fel de modificari asupra unei adrese, centrala va trimite acelasi pachet, repetitiv, pentru a preveni eventualele erori. In mod normal lista de pachete ce se retrimit este in jur de 20. Pentru statiile Lenz ea este de 24. Toate aceste masuri de siguranta fac ca sistemul DCC sa fie unul foarte sigur sansele ca o eroare sa apara fiind minime. Bibliografie: http://www.geocities.com/OzDCC/artpub.htm Acum ca stim cum functioneaza DCC-ul sa ne orientam atentia asupra controlului digital al dioramei. Contrar cum ar crede multi, nu este destul sa legi centrala la PC folosind o componenta speciala si automat trenurilor vor rula singure. Legarea centralei la PC rezolva doar o parte din problema. Vei putea controla viteza si deplasarea trenurilor, insa nu vei sti udne se afla fiecare tren. Astfel exista riscul accidentelor. Pentru a sti unde e fiecare tren trebuie un sistem separat, pentru supravegherea trenurilor, numit sistem de feedback. Cele mai populare 2 sisteme sunt S88 si RS. Oricare ar fi sistemul ales, ideea de baza e aceiasi: In secunda in care un tren intra pe un bloc de linie un detector trimite un semnal unui modul de feedback. Acesta proceseaza informatia si o trimite fie centralei digitale, daca aceasta suporta sistemul de feedback, fie prin intermediul unui hardware dedicat, direct la PC. Un modul de feedback are un numar limitat de intrari, pentru detectoare. De aceea mai multe module se pot interconecta, pentru a atinge numarul necesar de detectoare. Detectoarele pot fi de mai multe feluri. Cel mai simplu detector este un releu reed sub linie. Alte detectoare pot fi cu bariera cu infrarosu, detectoare de consum pe bloc, etc. Informatiile combinate date de catre centrala si modulul de feedback sunt indeajuns pentru a sti fiecare tren unde se afla in fiecare moment. Pentru macaze se semafoare exista diverse tipuri de decodoare, fie specializate, fie kit-uri fie doar schite pe care le poti face acasa. Nu voi pune accentul pe ele, insa voi sublinia un lucru. Exista un montaj, denumit generic TCO. Despre ce e vorba pe scurt? Acest montaj permite actionarea deodoarelor de macaz sau semafoare din buton. Mai exact fiecarei adrese de decodor de accesorii ii corespunde un buton. Aceste butoane se aranjeaza pe o consola. Astfel, impreuna cu 2-3 mouse-uri, poti controla diorama la fel ca in analog. Mai mult, fata de digital, poti seta pe PC cateva trenuri ce sa se invarta pe diorama, in timp ce tu te joci frumos cu 1-2 locomotive. Desi la o diorama mica acest lucru nu poate fi foarte spectaculos, la o diorama putin mai mare, acest lucru poate fi foarte interesant. In concluzie am vrut doar sa demonstrez, ca trecand la digital, nu dispare placerea controlarii dioramei, ci este chiar mai mare. Astept altii sa intervina cu completari, poze, date, si orice altceva ar putea creea din acest topic un mic indrumator pentru incepatorii care nu sunt speriati de digital, datorita lipsei de informatii. Ca si studiu recomand si site-ul http://www.tinet.org/~fmco/home_en.htm unde gasiti scheme pentru decodoare de accesorii, module de feedback, centrale digitale, TCO dar si muulte alte lucruri interesante. Daca vre-un admin considera ca acest topic nu isi are locul aici, se poate sterge. Link spre comentariu
Vizitator bobocata Postat Ianuarie 27, 2010 Partajează Postat Ianuarie 27, 2010 Sa trecem acum si la diorama mea. Initial aveam planuri marete pentru controlul ei, planuri care incetul cu incetul au fost modificate si restructurare, din lipsa de fonduri si timp. In momentul de fata panoul de control asteapta fonduri pentru a firealizat, fonduri care au fost redirectionate inspre alt domeniu (audio). Deci sa incep cu prezentarea dioramei de la inceputul constructiei pana in stadiul actual... Am inceput contructia ei, prin achizitionarea unei placi OSB(dimensiune standard 250/125). Cat ce am primit-o am pus-o in camera si am asezat liniile provizoriu pe ea... Mai tot timpul imi doream o gara principala cu linie dubla. Insa acum mi-am dat seama ca o gara mijlocie, pe o linie simpla poate arata mult mai bine decat o gara principala. Iata prima varianta a planului liniilor... A urmat realizarea unor picioare. Acestea au 1 metru inaltime. Desi e cam inalta diorama, pentru mine la 2 metri inaltime e numai buna, pot lucra comod la ea atat din picioare cat si de pe scaun. Odata cu montarea picioarelor am impartit diorama in 2 segmente. Desi in momentul de fata relieful nu e separat la imbinare, cand va fi gata totul voi taia cu minifreza relieful unde se imbina cele 2 segmente, pentru a putea muta diorama in cazul in care e nevoie. Odata cu inaltarea ei, a aparut si un strat de polistiren, necesar in vederea realizarii unui viitor paraias pe diorama. Am pus si cateva machete pe diorama, sa vad cum le sta. De asemenea a intrat in discutie un studiu pentru a vedea daca este loc si merita amplasarea unei palci turnante Dupa indelungiu dezbateri am hotarat extinderea dioramei pentru a putea permite o placa turnanta. Astfel, cu traseul finalizat in sfarsit, m-am apucat de partea cea mai frumoasa din acest hobby, comanda si controlul trenurilor. Iata schema dioramei, impartita in blocuri de linie si cu semafoarele si macazele notate... BLx Blocul de linie x Sx- semaforul X Mx- Macazul X Consola mi-a extins diorama cu inca 30 de cm... Asa arata pe atunci... Prin mai anul trecut am avut o luna propice lucrului, avand destul timp sa realizez dealul din spate, deal prin care se inchide circuitul meu si in care exista un mic "triaj" pentru a putea stoca inca o garnitura, adaugand un plus de realism activitatii de pe diorama. si triajul... Dupa aceea a urmat acoperirea "triajului" iar astfel el a devenit...aproape...invizibil Arata ca Hiroshima dupa bomba nu? "Triajul"dupa astupare... Iesirea din tunel...unde va urma sa fie pus podul.. Si o vedere a iesirii inspre triaj a noului tunel creat. A trebuit s aimporvizez putin, pentru a nu se vedea din exterior o gaura in tunel, astfel am pus o bucata de carton. Nu e foarte frumos, insa e practic...cat de cat A urmat crearea pantei pentru linia industriala. Aceasta a fost refacuta in totalitate, nefiind multumit de inclinare... Spre finalul vacantei de vara mi-am facut timp o saptamana si am lucrat "in forta". http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0001-4.jpg Am pus stanci, am refacut panta spre deal, am modelat dealul din jurul pantei folosind spuma poliuretanica, am incercat o metoda noua pentru realizarea reliefului, metoda nu a fost un succes foarte mare, insa cu mici imbunatatiri poate fi folosita la scara mare si nu in ultimul rand, gara a primit terasament. Las pozele sa vorbeasca de la sine... http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0002-6.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0003-4.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0006-4.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0029.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0007-4.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0008-4.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0009-3.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0010-1.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0011-1.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0012.jpg Si iata cum arata diorama in stadiul actual, cu gara in plina activitate (desi inca nu e functionala partea de comanda si control, trenurile fiind puse doar pentru cateva poze). Stiu ca nu sunt tocmai corecte garniturile si ca sunt din diverse epoci fiecare, insa momentan nu am destule fonduri sa umplu gara numai cu garnituri corecte dintr-o anumita epoca... http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0004-6.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0006-5.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0008-5.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0011-2.jpg Intre timp am lucrat putin la stanci. Desi sunt departe de a fi perfecte, sper ca voi putea masca din ele cu iarba http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0014-1.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0017-3.jpg http://i97.photobucket.com/albums/l216/sageata_verde/Diorama/th_PICT0018-2.jpg Cam asta ar fi diorama mea, in stadiul actual. Momentan toate fondurile au fost deturnate de electronica, iar diorama asteapta zile mai bune Daca sunteti interesati o sa prezint si colectia mea de machete mai in detaliu. Toate cele bune! Link spre comentariu
radianr Postat Martie 3, 2010 Partajează Postat Martie 3, 2010 Felicitari si La mai mare! Iata si un model de inspiratie: http://www.miniatur-wunderland.com/exhi ... underland/ Succes. P.S. Un hobby este tot timpul in asteptare ( de fonduri) Link spre comentariu
Vizitator viorel26 Postat Mai 28, 2010 Partajează Postat Mai 28, 2010 Felicitari si pentru diorama cat si pentru explicatia teoretica ! M-am jucat si eu vreo 3 ani cu trenulete, dar n-am studiat niciodata prea in amanunt protocolul digital. Link spre comentariu
Vizitator viorel26 Postat Mai 28, 2010 Partajează Postat Mai 28, 2010 Si daca iti place sa-ti faci singur diorama, s-ar putea sa te inspire -> http://picasaweb.google.com/viorel.spinu/GrowingATree Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Mai 28, 2010 Partajează Postat Mai 28, 2010 felicitari !sper sa ai rabdarea necesara pentru a aduna toate bilutele de polistiren ,cele remase in urma prelucrarii dioramei Link spre comentariu
lorik199 Postat Mai 28, 2010 Partajează Postat Mai 28, 2010 felicitari !sper sa ai rabdarea necesara pentru a aduna toate bilutele de polistiren ,cele remase in urma prelucrarii diorameifoloseste aspiratorul Link spre comentariu
massacre122 Postat Mai 28, 2010 Partajează Postat Mai 28, 2010 foarte frumos felicitari Link spre comentariu
yo9hnf Postat Mai 29, 2010 Partajează Postat Mai 29, 2010 FELICITARI !!!.......si mai ales sotiei (daca ai), care suporta toate cele-n casa Cand eram mic, tatal unui prieten ii facuse o "macheta"-ii ziceam noi, mult mai rudimentara decat a ta, dar cu stalpic u becuri, gara si case facute de el din placi de mase plastice si alte nebuni. Ce era interesant era ca toata povestea era fixata in balamale pe un perete si o putea rabata (cca 2x1.5m) Link spre comentariu
lucione_cip Postat Mai 29, 2010 Partajează Postat Mai 29, 2010 Foarte frumos. Felicitări Link spre comentariu
Vizitator sageataverde Postat Iunie 1, 2010 Partajează Postat Iunie 1, 2010 Multumesc de incurajari! Nu stiu ce a patit vechiul cont(tyco) ca nu ma pot loga pe el (l-am facut cand se mutase forumul), asa ca am ramas cu acest cont. Topicul a fost deschis demult de mine cu userul tyco, insa la mutarea forumului a aparut o eroare. Diorama momentan e in aceiasi stare, insa acum am ceva mai mult timp liber asa ca incerc sa o repun pe picioare. Pentru ca nu am fost atent la conexiunile electrice interne ale macazelor, am probleme cu alimentarea (exista segmente nealimentate). Trebuie sa le iau pe rand si sa le verific. De asemenea vreau sa ma apuc de construit decodoare pentru locomotive. Am gasit o schema, insa nu stiu unde sa gasesc piesele. Poate ma ajutati voi. Iata schema: http://www.merg.org.uk/resources/dec11sch.pdf Toate piesele sunt SMD. Momentan mi-ar trebui cate 2 din fiecare, sa fac un decodor de teste, iar daca imi iese trec la productie in masa Multumesc de ajutor! Link spre comentariu
Vizitator marcelbanu Postat August 29, 2010 Partajează Postat August 29, 2010 @bobocataLa ce scară sînt trenulețele din diorama ta N sau HOMă găndesc că HO nu prea încap pe 250 / 125 cm placaj. Link spre comentariu
Vizitator sageataverde Postat August 29, 2010 Partajează Postat August 29, 2010 Diorama si trenurile sunt ale mele, insa din ceva eroare de server nu apare scris nickul meu. Trenurile sunt la H0 si incape foarte bine daca sti cum sa aranjezi sinele(nu arunci un amalgam de macaze si umplii toata placa cu linii). Link spre comentariu
Vizitator marcelbanu Postat Septembrie 6, 2010 Partajează Postat Septembrie 6, 2010 Sub șinele de tren se vede, în pozele afișate, ceva de culoare maro. Este cumva plută ? Link spre comentariu
Vizitator sageataverde Postat Septembrie 6, 2010 Partajează Postat Septembrie 6, 2010 Da este pluta. Se poate pune cu succes si polistiren foarte subtire.Aceasta diorama nu v-a apuca finalul ei, pentru ca o voi demonta sa construiesc alta, mai buna. Probabil procesul de demontare o sa inceapa undeva saptamana viitoare. Desi imi pare rau de banii si timpul depus in ea, a aparut oportunitatea reconstruirii ei la pret de nimic. Voi revenii cu detalii despre noua diorama cand voi incepe constructia ei!Toate cele bune! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum