Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Colaborare Tesla - Bang & Olufsen


whitesnake

Postări Recomandate

Intrand zilele trecute pe cateva forumuri dedicate audiofilior am citit la sectiunea "Magnetofoane Tesla" cum ca s-a incercat o colaborare experiment intre firma Bang & Olufsen si Tesla pe sectorul magnetofoane. Modelele B90 si B93 au fost concepute in totalitate de inginerii de la Bang & Olufsen (inclusiv designul) si date apoi la Tesla sa le fabrice. Mecanica de pe aceste magnetofoane s-a pus la toate modelele fabricate ulterior, pana la ultimul fabricat in vara lui 89 (Tesla CM130-160) cu foarte mici modificari. Aveti cunostiinta ca asa au stat lucrurile? Au mai fost si alte colaborari intre renumita firma daneza si Tesla pe alte segmente sau numai la fabricarea magnetofoanelor?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 24
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Trabant

    9

  • zal

    5

  • whitesnake

    3

  • nichishoru

    2

Top autori în acest subiect

Eu nu am auzit de asa ceva insa pot spune urmatoarele: - Unitra a colaborat cu grundig pentru a fabrica modelele ZK*** - Tesla SONET DUO: Asa e facut dupa PHILIPS si anume EL3542 si EL3516 ( am avut). Ca si schema sunt identice ( au unele modificare ale valorilor la unele piese), la mecanica difera un pic ( mai mult). - Bang Olufsen si PHILIPS au colaborat pentru a fabrica televizoare si magnetofoane. Bang Olufsen au folosit intens componente PHILIPS , insa evident cele de calitate superioara.B90 si 93, nu stiu ce sa zic, arata deosebit, dar eu cred ca sunt tot copiate ( precum rostovul dupa akai). Probabil ca modelele originale ale lui B90 si B93, au fost facute de B&O si le-au dat lui Tesla.. Piesele oricum nu cred ca au fost aduse din Danemarca ci fabricate local. Oricum experienta TESLA B100 si B115 cu partile mecanice firave si comenzile delicate mi-a lasat un gust amar. Stateau totusi ceva mai bine la imprimare. Probabil ca B90 si 93 or fi fost mai bune, insa ma intreb: Capetele de citire si stergere erau tot B&O sau clasicele Tesla?

Link spre comentariu
Vizitator Reel2ReelMaster

Am avut un Tesla B 90, personal mi s-a parut o porcarie. A avut tot clasicele capete Tesla ANP 935 (daca imi aduc bine aminte) cele aramii, iar la stergele acealea din plastic negru ca la B 115/Cm 130.

Link spre comentariu

PHILIPS EL3516 ( din 1959 ) a fost primul meu magnetofon cu care am inregistrat muzica , copiat discuri, luat la petreceri, pus pe diverse alte radiouri si statii, a avut o mecanica de tanc, 3 viteze, 4 piste. A fost o piesa extraordinara, era olandez original. Era cu o constructie simpla, avea 5 tuburi ( EF86, ECC83, ECL82, EM80 EZ80), avea si microfon. Nu m-am incumetat multa vreme sa il dau pentru alte magnetofoane, desi in 1975 am luat tot un PHILIPS, de data asta stereo pe tranzistori, N4415.Dezamagitoare de la tesla au fost Sonet B3 hibridul, B5 ( mecanica proasta, mereu avea o problema plus ca incepea sa scartaie si sa uruie), si cam tot ce a iesit dupa aia , mai ales datorita mecanicii proaste.Foarte bune insa de la tesla, au fost SONET ANP201, SONET DUO ANP210, si chiar B4. Acesta din urma avea si viteza de transport a benzii de 2,38, ceea ce vezi rar la un magnetofon. B73 pot zice ca a fost ultimul magnetofon bun ( reusit) facut de tesla. Dupa aceea au urmat doar pocitanii.Imi este insa dor de un Grundig din seria veche pe tuburi TK5, TK23, TK14, TK28 ( primul magnetofon stereo pe care am pus vreodata mana !).

Link spre comentariu

Circul? multe legende. Sigur e c? Rostov-ul nu e deloc copie dup? Akai, nici m?car Olimpul nu este, e un mit tipic românesc, ptr simplul motiv c? la apari?ia pe pia??, prin 1988, la mare pre? erau magurile Akai, mai ales 4000D,635,636,747 ?i era o mare diferen?? între el ?i înainta?ii s?i Majak sau Kashtan. Erau shop-urile pline de ele, a fost o firm? agreat? de conducerea de partid. Prin 1980-82 la Electronica s-au produs boxe ?i rack-uri de lemn ptr Akai (condensatorii din filtre erau Remix, ungure?ti).

Practic, dac? aveai o scul? Akai erai bine v?zut.

Un fenomen asem?n?tor s-a produs prin anii 90-95 cînd au intrat masiv sculele Technics pe pia?? ?i toat? prostimea se înghesuia s? cumpere.

Unitra a avut licen?? ptr seriile ZK dup? cele TK ale Grundig, dar ?i de la Thompson ptr ZK246 ?i variantele la M2406 http://www.astercity.net/~janekr/zk246_e.htm

De altfel Unitra a lucrat dup? 1990 linii Diora cu mecanici japoneze ?i procuri TFK la deck-uri, Tesla a f?cut difuri ptr boxele Grundig ansamblate în Portugalia. Tot Tesla a f?cut ?i s?r?cia aia de pick-up Nad dinainte de 1990.

Link spre comentariu

Tot Tesla a f?cut ?i s?r?cia aia de pick-up Nad dinainte de 1990.

Nu era o "saracie" ci un produs sub licenta. Motorul si doza erau Tesla dar bratul (din compozit - fibra de carbon) era original NAD si avea toate reglajele unui pickup modern. La vremea respectiva (prin 87') figura in cataloagele de scule audio la pret similar cu sculele japoneze.Al meu merge si astazi dupa douazeci si ceva de ani si am schimbat doar cureaua si doza (upgrade cu o Audiotechnica).Mi-a placut atunci forma lui futurista dar acum prefer totusi un Dual vechi cu platanul greu si brat clasic.Folosesc NAD-ul doar pentru auditii in living deoarece am croit dupa el rack-ul audio si nu am loc pentru Dual.Oricum am toata stima pentru oamenii de la Tesla si produsele lor care desi erau "low end" ne permiteau sa ascultam ceva muzica buna.Si tot legat de Tesla mai am un magnetofon B41 modificat (schimbat toata electronica, inregistrare reglabila, inclusiv bias, adugat al treilea cap si finali cu TDA2030) si care a dus toate petrecerile mele din anii 80 si culmea mai merge si acum. La astfel de solutii ne silea saracia din acele vremuri dar iti stimula si creativitatea!
Link spre comentariu

http://www.hi-fi.ro/fhifi/viewtopic.php?p=210598 aici este topicul de care vorbeam. citez:

 

CyberCSX: "În ceea ce priveste TESLA mi-a fost confirmata informatia unde se spune ca Tesla B 90 / B 93 sînt o colaborare TEST (cobai) cu B & O (Bang & Olufsen) si asta chiar de reprezentanta acestora dupa o convorbire telefonica la o sucursala a lor cu un angajat mai batrîn. magurile astea doua sînt concepute si proectate de inginerii B & O, întreaga parte mecanica si design-ul. Au fost date la Cehi dupa ce s-a renuntat la proect deoarece era pt. veremurile acelea prea modern / avangardistic. Tesla a utilizat sistemul mecanic conceput de B & O cu mici modificari pîna în ultima clipa de viata, la ultimul model Tesla CM 160, dupa care-si închisese activitatea în domeniu, anul 1990. concepzurile butucanoase de proasta calitate care le-a produs tesla au mers numai pîna la modelele B 100 si B 101 (ca B 100 dar pe negru)."

 

am mai intalnit si pe alte forumuri discutii despre colaborarea Tesla - Bang & Olufsen. cat despre Rostov copiat dupa Akai, eventual s-au inspitat la design, ca in rest Akai n-ar fi facut blocul de comanda atat de prost conceput ca la Rostov, au fost multe reproiectari ca sa il aduca cat de cat la stadiul de a putea functiona fara probleme. apoi capetele glass-ferite, Akai a facut capete bune, nu ca si kitsch-urile din Rostov. cat despre restul partii mecanice si electronice din Rostov, am luat de pe diverse site-uri manuale de service pentru magnetofoane Akai si n-am vazut nici un Akai sa semene cu Rostov la capitolul asta. totul a fost conceptie ruseasca si din fericire au functionat cat de cat bine. asta a fost o poveste scoasa de importatorii Rostov din DDR ca sa-l poata vinde si dincolo de zid la pret echivalent cu al unui Akai. si cine nu cunostea lucrul asta lua o teapa destul de mare, dand pe un Rostov cat pe un Akai.

Link spre comentariu

Nu era o "saracie" ci un produs sub licenta.

Motorul si doza erau Tesla dar bratul (din compozit - fibra de carbon) era original NAD si avea toate reglajele unui pickup modern...

Am s? v? dezam?gesc cu privire la materialul bra?ului, e doar cablaj vopsit. De aici ?i sensibilitatea la zgomot.
Link spre comentariu

Nu era o "saracie" ci un produs sub licenta.

Motorul si doza erau Tesla dar bratul (din compozit - fibra de carbon) era original NAD si avea toate reglajele unui pickup modern...

Am s? v? dezam?gesc cu privire la materialul bra?ului, e doar cablaj vopsit. De aici ?i sensibilitatea la zgomot.
Aoleu!!! :speriat

Asa era atunci reclama. O fi cablaj de cupru depus pe folie de fibra de carbon?

Ai dreptate cu zgomotul: Daca il asezam direct pe amplificatorul (Home made, pe baza placilor AF din RR Bucur, cu Siliciu pentru export, botezat "Eurocord") care nu avea traf ecranat se auzea un humm suparator la volum mare.

Dupa ce am construit rack-ul si am schimbat si amplificatorul (acum am un Onkio) nu se mai aude.

Oricum preferatul meu ramane Dual-ul (e inclus intr-o combina Saba mai veche).

Link spre comentariu

NAD 5120 (numit si tesla) au fost niste jeguri din pct meu de vedere.Am avut un astfel de agregat acasa, si l-am aruncat undeva in 1995. Era sensibil la vibratii, mecanica proasta si firava, sistem de schimbare viteza prost( se incalcea cureaua pe muleta), cand era muzica mai frumoasa, sarea cureaua, doza proasta ( VM2103) nu era nici pe departe HIFI, capta brum din orice, sensibil la orice, fluctuatii de turatie, etc. Am mai avut in paralel cu el ( si il am si acum ) un technics SL1200 cu reglare a vitezei prin stroboscop. Si nu admite comparatie. Plus bratul ala plat .Cat despre sculele Technics aduse la noi, acestea erau entrylevel, eventual midlevel. In niciun caz High end. Sculele High End Technics se aduceau pe comanda insa costau o caruta de bani, si de aceea ne multumeam cu ce se aducea la noi. Eu mai am si azi un technics din seria BIG RECEIVERS adus din SUA in anul 1979 si pot sa zic ca nu as fi renuntat la el pentru TECHNICSurile de atunci din Romania. Singura chestie buna pe care o face technics acum o reprezinta PICKUPURILE. In primul rand SL1200 are stabilizare de frecventa , este insensibil la socuri externe , nu capteaza paraziti , are o mecanica de tanc ( e indistructibila) ,brat din otel-inox cu actionare servo controlata, doza este originala. Eu si azi ascult la el vinilurile colectionate din anii 50 si pana astazi. Bine nu le ascult si p-alea de 78 si 16 deoarece aceste viteze nu le are. Si chiar si pe A350 din dotare , technicsul SL1200 se aude foarte bine. NAD 5120 a fost o jucarie. Unitra ii dadea clasa fara doar si poate, asta daca nu era dotat cu petarda aia de MF104. Daca ii puneai o doza SHURE sau altceva mai performant, era excelent.

Link spre comentariu

Si da, bratul era de fapt o bucata de cablaj imprimat mai slefuita si lustruita, traseele electrice fiind gravate cu o vopsea metalizata sau ceva de genu. Si boala lor era aceea de a se intrerupe si de a capta zgomot exterior. De aceea iti trebuia un preamplificator cu reducator de zgomot. Era un aparat prost, cu pretentii la amplificator. Era cel mai ieftin picup cu doza magnetica la vremea aia. Si de calitatea cea mai slaba.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

NAD-ul ala nu era asa prost. Insa trebuia sa fi foarte atent cu el. O sa ma injurati dar avea un lagar extraordinar. Din toate aparatele pe care le-am avut si le am, NAD-ul ala avea cel mai mic rumble. Nu degeaba pe project-urile de azi (care costa sute de euro) se foloseste acelasi motor si lagar la platan. Eu am folosit NAD ani si ani si am fost foarte multumit de el. Necesita un reglaj foarte elaborat la brat si era sensibil intradevar la parazitii exteriori. Insa chestia cu acel arculet si paharul cu ulei vascos de la contragreutate a fost o gaselnita superba pentru absorbtia vibratiilor nedorite si aici ma refer la rumble si vibratia data de motor in carcasa. Dar pentru asta aveai nevoie de frecventa de rezonanta mecanica a dozei pe care o foloseai. Eu aveam un Shure pe acest brat si am purtat corespondenta cu Shure Germania de unde am obtinut aceasta frecventa de rezonanta, parametru ce nu e trecut in nici un prospect. Dupa ce am facut reglajele respective nu mai detectam rumble nici cu "stetoscopul". Minusurile aparatului apareau din executia proasta in fabrica, am incercat cateva bucati pana am ales unul care functiona cum trebuie. Apoi era greu de folosit, nepotrivit pentru cineva prea comod. Erau defecte in magazin din cauza vanzatorilor ciobani care nu stiau sa umble cu ele. Din cauza suspensiei pe arcuri si a resortului care contrabalansa forta curelei cand se intindea se defectau foarte usor daca erau manipulate aiurea si aici ma refer la faptul ca multi le transportau fara sa stranga saiba de pe fundul aparatului, saiba ce trebuia scoasa complet in momentul in care se monta aparatul in pozitie definitiva. Si mai sunt multe de spus dar mi-e lene. Un ultim lucru despre acest model, eu il modificasem si ii facusem si VTA reglabil( cine nu stie, bratul trebuie sa fie perfect paralel cu discul ca sa calce diamantul corect pe sant. Acest reglaj nu il au decat sculele foarte scumpe care sunt proiectate sa lucreze, intradevar , cu orice marca si model de doza. Cine vrea amanunte poate sa citeasca aici http://www.enjoythemusic.com/resources/tonearmvta.htm ).

SI acum doua vorbe despre sinistrul Unitra. Trabant, de obicei, nu ma contrazic cu nimeni aici pe forum. Dar sa las impresia celor mai tineri ca acea "chestie" facuta de Unitra era mai buna decat NAD-ul Tesla ar fi o dezinformare grosolana. Sa incepem cu acel platan turnat in pauza dintre doua ceaune, sa mergem mai departe cu bratul de arat discuri, un brat greu, masiv, cu jocuri ingrozitoare, fara un reglaj serios antiskating, butucanosenia suprema. Apoi tot acest elefant avea picioare de lut fiind actionat de un motoras de jucarie care trebuia sa miste ceaunul de kilograme intregi. Intradevar MF-ul ala era muuult mai bun decat VM-ul, dar la ani distanta de cea mai proasta doza Audiotechnica.

si ca sa justific, oarecum, pretentia de experienta in domeniu precizez ca am, in momentul asta, in colectie asa: Dual 1219-Idler Wheel Drive, Dual 1234-Idler Wheel Drive, Dual 1235-belt drive, Dual 1245-belt drive, Dual CS450-belt drive-Gold( Aceasta mecanica o vinde Torents acum cu 1000 de euro ca mare scula) si nu in ultimul rand Dual 704. Pe cel din urma il folosesc in mod curent, este un direct drive cu brat HI-END( ar fi considerat in ziua de azi), brat cu VTA ajustabil si vibration absorber-ceva echivalent cu paharutul de la NAD, cu doza Shure M97XE, aparat superb, mult peste Technicsul SL1200 pe care l-am tinut doar o luna( un aparat foarte bun, dealtfel, dar mai potrivit pentru DJ). Apoi mai am un Onkyo semiautomatic, belt-drive, o mecanica SABA originala in stadiu de reconditionare- un idle wheel drive automatic cu un platan de vreo 4-5 kg!!

In incheiere sa nu uit sa spun ca cel mai bun aparat vandut in Romania comunista a fost totusi Tesla NC-430, aparat care este cautat in continuare de pretentiosii cu buget mic. "Intamplator" are acelasi motor si lagar la platan ca si NAD si Project-urile moderne ( http://cgi.ebay.de/Pro-Ject-Debut-III-P ... 1c0d12b690 )

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări