fcon Postat Aprilie 30, 2010 Partajează Postat Aprilie 30, 2010 Ca să poată livra mai mult curent. ... Tocmai ca sa NU apara efect pelicular si "separarea" fluxurilor de electroni pe frecvente (inaltele la exterior, joasele spre interior), unii folosesc cabluri subtiri (in jur de 0,7 mm), izolate, tip panglica. Este vorba de o anumita "distanta" sau "adancime" de separare a electronilor in functie de frecventa; la firele individuale subtiri, acest efect este minim/nul; pentru a avea, totusi, o sectiune suficienta a cablului, pentru "livratul curentului", se folosesc mai multe fire, nu-i asa? Link spre comentariu
Depanatoru Postat Aprilie 30, 2010 Partajează Postat Aprilie 30, 2010 Nu-i vorba de separare fizica a frecventelor , nu are sens , ci de faptul ca rezistenta conductorului este mai mare la frecventele inalte care circula la suprafata pe o sectiune mult mai mica . De aici o atenuare a inaltelor , dar numai daca firul e foarte lung ... in cazul audio , la radio e cu totul altceva . Link spre comentariu
ratza Postat Aprilie 30, 2010 Partajează Postat Aprilie 30, 2010 Efectul pelicular nu poate fi înlăturat. Mi-e cam greu să explic, există o suprafaţă optimă a secţiunii pentru care valoarea curentului e maximă. Un conductor de 2mm pătraţi din sîrmă chioară e acelaşi lucru cu unul de 2mm pătraţi liţat, dacă liţele nu sînt izolate între ele. În audio oricum nu e cazul, la 20kHz adîncimea de penetrare în cupru e în jur de 0,6mm, deci un conductor de 1,2mm diametru e arhisuficient. Asta înseamnă 1mm pătrat, care înseamnă cel puţin 5A, adică 200W într-un tweeter! Să fim serioşi.Edit: Depanatoru' a fost mai clar ca mine. Link spre comentariu
fcon Postat Aprilie 30, 2010 Partajează Postat Aprilie 30, 2010 OK, cred ca vorbim impreuna si ne intelegem separat, unul pe frecvente, altul pe putere si altul pe sarme.Sunt de acord cu ce doriti voi, daca-mi dati explicatia folosirii cablurilor tip panglica... Link spre comentariu
ratza Postat Aprilie 30, 2010 Partajează Postat Aprilie 30, 2010 OK, cred ca vorbim impreuna si ne intelegem separat, unul pe frecvente, altul pe putere si altul pe sarme.Sunt de acord cu ce doriti voi, daca-mi dati explicatia folosirii cablurilor tip panglica...Probabil din cauză că au capacitate parazită foarte mică. Link spre comentariu
Vizitator Postat Aprilie 30, 2010 Partajează Postat Aprilie 30, 2010 Conectare in paralel a mai multor cabluri conductoare(de tip panglica sau alta natura izolate) duce la o suprafata echivalenta a cilindrului exterior mult mai mare decit daca am folosi un cablu "blanc" de aceasi sectiune echivalenta. Daca am un cablu conductor de diametru D aria cilindrului exterior devine A=(3,14 X D X L)..., L=lungime conductor Daca inlocuiesc acest cablu cu o sectiune echivalenta adica patru cabluri de 1/2D=D/2 suprafata cilindrului exterior devine A=4 x 3,14 x D/2 X L => A=2 (3,14 X D X L) La 16 cabluri de D/4 diametru suprafata cilindrului echivalent devine A= 4 (3,14 x D x L)...., DE CE 16 ?,pentru ca 16 cabluri D/4 sint echivalente ca sectiune cu un singur cablu de diametrul D. __Asadar suprafata cilindrului echivalent la patru cabluri se dubleaza sau la 16 cabluri suprafata cilindrului echivalent devine quadrupla.(din punct de vedere "pelicular" va dati seama cum e mai bine...). Link spre comentariu
blue Postat Aprilie 30, 2010 Partajează Postat Aprilie 30, 2010 Conectare in paralel a mai multor cabluri conductoare(de tip panglica sau alta natura izolate) duce la o suprafata echivalenta a cilindrului exterior mult mai mare decit daca am folosi un cablu "blanc" de aceasi sectiune echivalenta. Daca am un cablu conductor de diametru D aria cilindrului exterior devine A=(3,14 X D X L)..., L=lungime conductor Daca inlocuiesc acest cablu cu o sectiune echivalenta adica patru cabluri de 1/2D=D/2 suprafata cilindrului exterior devine A=4 x 3,14 x D/2 X L => A=2 (3,14 X D X L) La 16 cabluri de D/4 diametru suprafata cilindrului echivalent devine A= 4 (3,14 x D x L)...., DE CE 16 ?,pentru ca 16 cabluri D/4 sint echivalente ca sectiune cu un singur cablu de diametrul D. __Asadar suprafata cilindrului echivalent la patru cabluri se dubleaza sau la 16 cabluri suprafata cilindrului echivalent devine quadrupla.(din punct de vedere "pelicular" va dati seama cum e mai bine...). Asa este ,dar circuitul in cazul aceste devine destul de complex adica in exemplul dat de 16 conductoare in paralel rezulta 16 rezistoare in serie cu 16 inductante si toate in paralel plus o sumedenie de capacitati distribuite intre conductoare...cam complicat. Un caz particular ar fi cablul de tip UTP, dar din pacate contine patru perechi rasucite si la un test cu 2 asemenea cable de 3m sunetul a fost confuz, oricine poate incerca acest test ! Link spre comentariu
zal Postat Mai 1, 2010 Partajează Postat Mai 1, 2010 Legat de lămpi, şi nu chiar de cabluri: http://herbiesaudiolab.net/rx.htm http://herbiesaudiolab.net/special.htm http://www.audiotubes.com/damper.htm http://www.partsconnexion.com/tube_cool_pearl.html Link spre comentariu
fcon Postat Mai 3, 2010 Partajează Postat Mai 3, 2010 Un caz particular ar fi cablul de tip UTP, dar din pacate contine patru perechi rasucite si la un test cu 2 asemenea cable de 3m sunetul a fost confuz, oricine poate incerca acest test !Pot pune la dispozitie pentru orice teste, o pereche de cabluri de boxe din UTP5, de cca 1,5 m, facute din cate doua bucati/cablu boxa, care "suna" excelent, in comparatie cu cabluri din Cu OFC sau Cu OFC + Ag.In prezent, alimenteaza doua monitoare Yamaha, conduse de Nakamichi R2, iar sursa este Nakamichi CDP2e. Au mai functionat pe Pioneer A400, Marantz PM40 si PM6010, precum si pe SE-ul cu EL84. Sunt realmente curios cum a obtinut un sunet confuz pe aceste cabluri; doresc sa repet si eu experienta, daca se poate... Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 3, 2010 Partajează Postat Mai 3, 2010 Pot pune la dispozitie pentru orice teste, o pereche de cabluri de boxe din UTP5, de cca 1,5 m, facute din cate doua bucati/cablu boxa, care "suna" excelent, in comparatie cu cabluri din Cu OFC sau Cu OFC + Ag...__Cu alte cuvinte cabluri din Cu OFC sau Cu OFC + Ag. "suna" mai putin excelent decit cabluri de boxe din UTP5 ,ca si constatare personala a dumneavoastra ?, in conditiile date.__Sa intelegem ca ati facut aceasta comparatie practic ? ,si ati constatat excelenta cablurilor UTP5 in raport cu cabluri din Cu OFC sau Cu OFC + Ag. ?! __Sau totul se rezuma la o simpla "banuiala/supozitie" ?. __Ee ,la mine nu stiu de ce ?!,se intimpla invers(vre_o eroare de perceptie de_a mea , sau stiu eu ce ?! ,n_am idee deocamdata) ,dar m_am acomodat (NE_suportind aspectul cablului UTP5, prefer un sunet cu mai putina excelenta). __Constat pe zi ce trece ca domnul felixx cam avea dreptate ,cred ca o sa ma "inscriu figurativ" in "tabara" dumnealui.(sau sa incerc sa fac suportabil aspectul cablului UTP5,sa pot sa am si eu parte de un "sunet excelent" ,ma rog nu cred ca voi reusi acest exercitiu referitor la cablul UTP5!,asadar o sa pierd aceasta excelenta in sunet-asta_i viata , n_am ce face...). Link spre comentariu
fcon Postat Mai 3, 2010 Partajează Postat Mai 3, 2010 __Cu alte cuvinte cabluri din Cu OFC sau Cu OFC + Ag "suna" mai putin excelent decit cabluri de boxe din UTP5 ,ca si constatare personala a dumneavoastra?Toate opiniile (indiferent ale cui), exprimate in mesajele de pe forum, ar trebui luate drept consideratii personale; chiar daca au trimiteri la literatura/articole de specialitate, tot personale mi se par... D-le , eu nu am folosit termeni de comparatie ("mai bine", "mai rau"); cu termenul de "excelent" am dorit sa spun ca nu s-au facut de rusine in compania unor cabluri dedicate. Faptul ca am folosit aceste cabluri "urate" timp de cativa ani, in setupuri diferite (surse, amplificatoare, incinte), in paralel cu alte cabluri, m-a determinat sa scriu acel mesaj. Mie nu-mi pasa ca arata rau, ci ma intereseaza sunetul; daca vreau sa arate bine si "trendy", le bagam in niste furtune frumos colorate, ca sa dea bine... Pe mine m-a intrigat afirmatia lui cu sunetul "confuz", un termen audiofil confuz, la randul lui, si doream sa refac acel experiment. Eu cred, totusi, ca sunteti conditionat, ca si , de partea teoretica, inginereasca a problemei cablurilor din UTP (citat : circuitul [...] devine destul de complex adica [...] 16 conductoare in paralel [...] 16 rezistoare in serie cu 16 inductante si toate in paralel plus [...] capacitati distribuite intre conductoare), si cred ca acest lucru va face sa considerati a priori ca un asemenea cablu nu poate sa sune bine, ca nu merita incercat/facut/utilizat. Asa cum eu accept ideea lui ca sunetul este "confuz" (insa doresc sa repet experimentul sau, ca sa vad ce si cum), asa va rog sa imi acceptati si mie opinia, chiar daca va displace/amuza subiectul. Vorba lui :"oricine poate incerca acest test"! Dupa aia... mai discutam... Personal, sunt absolut convins ca, daca le-as baga in furtune frumos colorate, cu conectica de calitate si prezentate drept cabluri audio, intr-un test blind, situatia ar fi alta... Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 3, 2010 Partajează Postat Mai 3, 2010 ... cu termenul de "excelent" am dorit sa spun ca nu s-au facut de rusine in compania unor cabluri dedicate..Aaa ,bun ! "suna" altfel deja(in urma acestei precizari de "detaliu"...)...asa va rog sa imi acceptati si mie opinia, chiar daca va displace/amuza subiectul.S_a înţeles greșit , cred ?! ,intotdeauna consider ca pot exista opinii diferite !,in schimb i_mi permit sa ma situez de o parte a "baricadei" sau alta !,eu NU contest "adevarul" dumneavoastra !,sustin "adevarul" meu !,asadar poate exista uneori "Dispută".Dacă "dispută" ramine in limita decentei ,NU_i problema zic !, desigur este greu de crezut ca parerile/perceptiile/dogmele etc NU vor fi diferite sau in dez_acord dupa caz ,UNEORI.(Asadar in acest caz particular , sintem/ pe pozitii diferte !). Link spre comentariu
blue Postat Mai 3, 2010 Partajează Postat Mai 3, 2010 fcon, testul de sunet l-am facut cu un sistem de comutare a celor doua cable, unul litat cu diametrul de 4mm iar celalalt un UTP, daca incerc o argumentare tehnica a celor doua situatii risc sa stirnesc discutii lungi ,cele filozofice sint si mai lungi, si totul de la o banala sirma care are un rol clar ,sa transporte energie electrica intre amplificator-boxe si fara sa modifice forma semnalului pe acest traseu. Daca crezi ca termenul sunet confuz se poate inlocui cu sunet colorat este OK, nu am descris eu bine perceptia sunetului in acel moment, dar trebuie sa admiti ca atunci cind comuti in timp real (ma rog viteza de comutatie a unui releu) doua surse, amplificatoare, boxe, CABLE, eroare de perceptie a sunetului scde . Pe de alta parte eu am posibilitatea sa fac masuratori destul de precise dar cablul litat de 4mm are rezistenta de bucla extrem de mica, inductanta si alti parametri pt cei 4m sint greu de masurat, deduc ca acest cablu este suficient de neutru pt spectul audio , in schimb UTP-ul are un alt coportament, bun, ma opresc aici... Link spre comentariu
mila Postat Mai 3, 2010 Partajează Postat Mai 3, 2010 "Personal, sunt absolut convins ca, daca le-as baga in furtune frumos colorate, cu conectica de calitate si prezentate drept cabluri audio, intr-un test blind, situatia ar fi alta..."Cooorrreeeect! Link spre comentariu
fcon Postat Mai 3, 2010 Partajează Postat Mai 3, 2010 ... testul de sunet l-am facut cu un sistem de comutare a celor doua cable, unul litat cu diametrul de 4mm iar celalalt un UTP [...] in schimb UTP-ul are un alt coportamentMultumesc pentru precizare; voi face si eu la fel (comutare in timp real), deoarece memoria auditiva este foarte scurta (asta asa... in general); pana acum nu am facut-o, deoarece nu m-a interesat; am considerat ca UTP-ul are un sunet excelent (si cred in continuare), asa incat l-am si recomandat altora si il folosesc si eu cu succes, fara sa fi gasit ca murdareste sau coloreaza neplacut sunetul. In legatura cu termenul "neutru", ma indoiesc ca exista o referinta ("asa a dorit inginerul de sunet sa sune CD-ul/melodia"); pe multe forumuri exista/au existat multe dezbateri pe aceasta tema; pana la urma, s-a convenit ca neutru nu inseamna nimic (sau inseamna ceva pentru unii, altceva pentru altii) si nimeni nu stie cu adevarat ce a dorit inginerul de sunet. Cea mai cinstita mi se pare comparatia in timp real, insa si aici cuiva ii poate placea Cu OFC, altuia ii poate placea UTP-ul, pe aceeasi melodie de test. Pana la urma, fiecare cu dreptatea sa; avantajul/dezavantajul tuturor eforturilor din domeniul audio, spre dezamagirea crunta a inginerilor, este faptul ca evaluarea finala se face nu obiectiv (prin masuratori) ci subiectiv (imi place, nu imi place), de catre fiecare persoana in parte. Ce m-a deranjat in mesajul lui nu este faptul ca nu are incredere in cablurile UTP (cum spuneam, fiecare cu opinia sa), insa luatul in deradere, la misto, nu mi se pare normal. OK, toti avem sensibilitatile noastre, perioade in care suntem opaci la umor (voluntar sau involuntar), sau mult prea susceptibili (iar perioada pe care o traversam nu ne prea ajuta) si probabil ca tonul la misto n-ar fi trebuit sa ma dranjeze, dar uite ca s-a intamplat. Concluzia? -> sa-mi fie invatatura de minte, sa-i las pe altii sa posteze si sa nu ma mai bag; in fond, nimeni nu-i obligat sa scrie pe forum, nu-i asa? Seara buna, la toata lumea; mi-a facut placere sa va cunosc... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum