Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Robot de pornire


Rotty

Postări Recomandate

Pentru cine e interesat: In anii socialismului, se construia pentru autobaze un "robot de pornire", echipat cu un traf de vreo 3-4kW, cu primar la 220/380 volti, cu priza care sa-l faca sa scoata in secundar 12/24 (adica vreo17-18/34-36), pe seama unui numar mai mic sau mai mare de spire in primar (ideea e ca demaroarele pe 12 volti au cam 1-1,5kw iar cele pe 24 au putere cam dubla (motoare de autocamioane, autobuze), astfel incat ajunge si o inductie mai mica pentru 12 volti)As atrage atentia ca, chiar la diodele de 350 de amperi, caderea de tensiune in conductie la un curent semnificativ, e de ordinul 1,5-2 volti (trista realitate, dioda nu are numai jonctiunea!) Totusi nu e foarte grav, demarorul se invarte si la 10 volti, unele chiar la 9, chiar daca mai putin "vioi" ca la 12 (pentru 24, se dubleaza valorile, dar cred ca pornirea la robot a unui autocamion e o chestie mult mai rara, chiar si in service)NU e necesara nici un fel de filtrare, varfurile de tensiune sunt absorbite de baterie (motiv pentru care e bine de dimensionat atent traful (de aici provine posibila explozie a bateriei, dar o baterie veche are rezistenta proprie marita si nu "inghite" curent excesiv - adica o baterie noua e mult mai expusa riscului de a exploda cu robotul!)Traful lui daniel e OK, dupa parerea mea; pornirea cu o baterie "obosita" incepe cu o "inviorare" de 5-15 min, urmata de incercarea in care participa si bateria alaturi de robot; exista si "asistenti de pornire" echipati cu o baterie relativ mica, din care se alimenteaza aprinderea; chiar daca bateria "principala" roteste demaroril la 9 volti, avand tensiune mare, aprinderea puternica porneste mai usor motorul (valabila la sisteme mai vechi de aprindere; la sistemele moderne, scaderea de tensiune e compensata). Totusinu e cazul prezentatS-a pomenit despre regulatoare de incarcare cu compensare termica (adica la care tensiunea de incarcare variaza cu temperatura) TOATE regulatoarele (chiar si jegul ala electromagnetic construit de Electroprecizia sub o licenta Ducellier de prin anii 60, cand au aparut primele alternatoare!), au o compensare termica (pentru bateriile plumb-acid sulfuric, exista un coeficient de variatie cu temperatura de -36-40mV/grad Cesius. Explicatia ar fi scaderea mobilitatii ionice la temperaturi joase, care are ca efect cresterea rezistentei interne. Una peste alta, e adevarat ca solutia cea mai buna e inlocuirea bateriei uzate (sa nu ramanem in drum, sa umblam dupa cineva care ne poate porni cu "crocodili"); insa pentru solicitari speciale, cum ar fi reamorsarea pompei de injectie in service, aparatul e util. Solutia economica ar fi un traf de sudura, care sa aiba priza si la tensiunea necesara pentru robot...Toate cele bune!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 71
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Sandu_alex_999

    11

  • Dr.L

    7

  • nascadorel

    6

  • yo9hnf

    5

Top autori în acest subiect

Nu credeti ca ar fi mai interesant un robot cu o punte sau o semi punte redresoare cu tiristori care sa mentina tensiunea constanta indiferent daca este in gol sau in sarcina , eu sint de parere ca robotul nu trebuie sa scoata o tensiune mai mare de 12v asta pentru a proteja acumulatorul de un soc de curent de incarcare. Daca se foloseste metoda punti comandate nu conteaza tensiunea pe care o scoate transformatorul singura conditie este ca transformatorul sa scoata mai mult de de 14Vca.

Link spre comentariu

demaroarele pe 12 volti au cam 1-1,5kw iar cele pe 24 au putere cam dubla (motoare de autocamioane, autobuze)

Demarorul de , autobuz , auto-basculanta , macara , autovehicule facute de producatorul român "Roman" au 50 de cai putere , adica 37Kw. Daca-i foloseste sau nu pe toti depinde de mai multe circumstante , dar , la -15 , -20 de grade celsius , trage peste 1000A. Doar de aia instalatia e cablata cu conductori de cupru de 70mm patrati , foarte scurti , pentru a evita incalzirea excesiva.
Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

Nu credeti ca ar fi mai interesant un robot cu o punte sau o semi punte redresoare cu tiristori care sa mentina tensiunea constanta indiferent daca este in gol sau in sarcina , eu sint de parere ca robotul nu trebuie sa scoata o tensiune mai mare de 12v asta pentru a proteja acumulatorul de un soc de curent de incarcare. Daca se foloseste metoda punti comandate nu conteaza tensiunea pe care o scoate transformatorul singura conditie este ca transformatorul sa scoata mai mult de de 14Vca.

Credeti ca ar merge sa folosesc o punte redresoare comandata, cu cate 4 tiristori de 70A pe fiecare ramura (capsula TO-218X). Imi convine ideea asta pentru ca este mai comoda montarea lor pe un suport si racirea o pot face mai usor.
Link spre comentariu

parerea mea de amator zice ca da...dar trebuie facuta o limitare de siguranta sa nu depasesti acei 70 de amperi daca iti permite sursa pentru a nu distruge tiristoarele. cuplul electromotorului va scadea dar totusi consider suficient pentru porniri chiar si de dieseluri.

Link spre comentariu

70 A este un pic cam putin pentru pornire, daca aveti un acumulator "terminat" dar ajuta mut, insa puteti folosi metoda semipunte comandata, cite doi tiristori in paralel si mai folositi si doua diode redresoare si asa o sa ajuneti la 140A care este cu totul altceva insa trebuie sa fiti atent la partea de limitare curent ca la maximul de reglaj sa nu se depaseasca 70 sau 140A dupa cum folositi tiristori. O schema sugestiva de redresor semicomandat aveti mai jos. N-am facut dar cred ca se poate realiza cu rezultate bune si un redresur cu diode redresoare iar dar pe partea de alimentare a transformatorului sa se faca un reglaj serie a tensiuni aplicate infasurari primare a tansformatorului cu doi tiristori antiparalel care sa poata regla valoarea tensiuni si a curentlui de iesire, in acest caz tiristori folositi sint de curent mult mai mic si cred eu mult mai fiabili.

Link spre comentariu

Multumesc pentru idei !Eu ma gandesc ca 70x4=280A....deci ar tine ceva....Acum, normal, ar trebui echilibrati cumva tiristorii, ma gandesc, ca sa nu traga mai mult din unul si din restul mai putin si astfel sa zboare unul.Transformatorul nu este facut, dar o sa-l faca tata cu platbanda in secundar de la un traf de sudura.Nu ma intereseaza sa pornesc cu masina cu o baterie nula sau fara ; v-am zis, lasata bateria terminata circa 1/2 ora cu un redresor de 7A, porneste masina, dar am impresia ca totul depinde de regaljul avansului si al amestecului optim pentru o pornire usoara.

Link spre comentariu

Multumesc pentru idei !Eu ma gandesc ca 70x4=280A....deci ar tine ceva....Acum, normal, ar trebui echilibrati cumva tiristorii, ma gandesc, ca sa nu traga mai mult din unul si din restul mai putin si astfel sa zboare unul.Transformatorul nu este facut, dar o sa-l faca tata cu platbanda in secundar de la un traf de sudura.Nu ma intereseaza sa pornesc cu masina cu o baterie nula sau fara ; v-am zis, lasata bateria terminata circa 1/2 ora cu un redresor de 7A, porneste masina, dar am impresia ca totul depinde de regaljul avansului si al amestecului optim pentru o pornire usoara.

Calculul este gresit cu 70x4 in cazul punti cu 4 tirstori curentul maxim va fi 70A sau 140A in cazul cu cite doi tiristori in paralel (semipunte) Asta este ! Bata
Link spre comentariu

...Calculul este gresit cu 70x4 in cazul punti cu 4 tirstori curentul maxim va fi 70A ...

Montajul e in punte, dispozitivele lucreaza cate doua in fiecare semialternanta, deci corect nu e nici 70x4, nici 70x1, ci 70x2... :da

Practic, insa, se aplica si un coeficient de siguranta, niciodata nu se merge pe valorile limita absolute din foaia de catalog.

Link spre comentariu

Montajul e in punte, dispozitivele lucreaza cate doua in fiecare semialternanta, deci corect nu e nici 70x4, nici 70x1, ci 70x2... :da

Practic, insa, se aplica si un coeficient de siguranta, niciodata nu se merge pe valorile limita absolute din foaia de catalog.

 

 

Sint de acord ca lucreaza cite doua dar circuitul echivalent la un moment dat arata asa, doua tiristoare inseriate cu o sarcina S si o sursa E asa ca nu pot fi deacord cu dumneavoastra, corect este 70A.

Link spre comentariu

Domnilor special am desenat dioda nu tiristor fiindca stiam ........ era un desen demonstrativ pentru a intelege caci nu se calculeaza 70x2=140 cum insinua un coleg si atita tot, iar tiristorul se blocheaza la trecere prin zero caci doar este alientat din transformator si n-am auzit de transformator care sa scoata direct curent continuu, cit despre primul atasament nu inteleg ce nu este in regula mai analizati...... semimuntea este in regla garantat, daca ai diode suficient de puternce poti folosi doar doua daca nu poti flosi cite vrei pentru a-ti atinge scopul, la fel si cu tiristori in paralel. Chiar sint curios ce cusur ati gasit semipunti, luminati-ma si pe mine! Bafta si o zi buna

Link spre comentariu

Poate m-am exprimat eu gresit....Cand am zis sa pun 2 sau 4 tiristori in paralel ma gandeam la marirea curentului de sarcina care ar putea trece prin ei.....ca atunci cand se pun doua diode in paralel (ar trebui echilibrate), doi tranzistori etc.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări