Vizitator danielardelian Postat Ianuarie 21, 2010 Partajează Postat Ianuarie 21, 2010 Eu am facut robot de pornire, pe un miez de transformator de sudura artizanal. Mi-a iesit o tensiune redresata in secundar de vreo 17 V in gol, care cade la un convenabil 14V in sarcina mica (o baterie rece) si pe la 10 - 11V la actionarea unui demaror uzual. In functie de cat de bine este realizat transformatorul, poate sa cada mai mult sau mai putin. La fel, la un transformator de sudura uzual, artizanal, ai o tensiune de amorsare de ordinul a 55 - 60V si o tensiune in sarcina care poate sa scada sub 30V, desi "curent este destul" si aici. Pana la acei 17 VDC in gol la iesire, se mai pierd si cam 1.4 V pe doua diode din punte. Asadar iti trebuie in secundar o tensiune mai mare in gol. In robot nu se folosesc punti redresoare...se folosesc diode separateCele 4 diode formeaza o configuratie numita punte redresoare. Nu am spus ca neaparat se foloseste o punte care integreaza toate cele 4 diode intr-o singura capsula.Four diodes arranged this way are called a diode bridge or bridge rectifierDe asemenea, o alta smecherie pe care am vazut-o folosita frecvent in aplicatii artizanale este utilizarea unui transformator cu priza mediana. Practic, pentru un amator, cea mai inaccesibila componenta dintr-un robot era dioda redresoare (poate ca acum s-au mai schimbat vremurile). Dar daca folosesti un transformator cu priza mediana si o lungime dubla de sarma in secundar, poti sa faci redresare bialternanta cu doar doua diode. In acest caz si caderea de tensiune pe redresoare va fi de doar 0.7V. Link spre comentariu
Sandu_alex_999 Postat Ianuarie 22, 2010 Partajează Postat Ianuarie 22, 2010 Daca trafu tau cu secundar de 17vca scade pana la 14v cand pui pe baterie si pana la 10v cand dai la automat , inseamna ca ori nu e facut bine , ori tolele sunt de calitate slaba , ori e prost dimensionat pentru consumul corespunzator. Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 22, 2010 Partajează Postat Ianuarie 22, 2010 Oricum e suficientTensiunea demarorului e data ca fiind 11v Link spre comentariu
florincccc Postat Ianuarie 22, 2010 Partajează Postat Ianuarie 22, 2010 sandu_alexMie, dimpotriva, mi se pare ca transformatorul ala e foarte bine ales.Daca n-ar fi cazut la 14 v cu acumulatorul conectat ar fi trebuit sa existe un montaj care sa-i scada tensiunea acolo, bani in plus, nu?Si daca n-ar fi scazut la 14 v inseamna ca s-ar fi consumat mai mult fier si cupru cu el (traful), alta risipa. Si sa nu-mi zici ca se incalzeste prea mult in 5 minute maxim cat ar fi folosit continuu, dupa care ar sta poate si 24 de ore pana la urmatoarea utilizare. Link spre comentariu
srdjan Postat Ianuarie 23, 2010 Partajează Postat Ianuarie 23, 2010 numa sa reziste alternatoarele si firele la atata invartit Link spre comentariu
Sandu_alex_999 Postat Ianuarie 23, 2010 Partajează Postat Ianuarie 23, 2010 Oricum e suficientTensiunea demarorului e data ca fiind 11vDeci daca ii dai 12v se arde , nu? Oricum , mai jos de 11v nu scade cu un acumulator bun. Se pare totusi ca , totul se cam rezuma la un acumulator bun. Robotul e un mod...zgarcit , de-a trage de timp cu viata acumulatorului. Te gandesti ca , acasa il poti folosi , dar daca se supara acumulatorul si te lasa balta pe undeva prin oras? Iei curent de la stalpii de iluminat? Sau ceri la vreun magazin? In service-uri merge , desi nici acolo nu este obligatoriu. Un redresor serios ajunge. E totusi datoria fiecaruia sa aibe o baterie ingrijita si demna de pornit motorul. Daca nu , sunt surse in comutatie stabilizate la 14v , pana la 200A. Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 23, 2010 Partajează Postat Ianuarie 23, 2010 Pe mine ma lasa balta dupa 2 zile de stat pe vreme asta. Dar dupa ce pornesc masina cu un alt acumulator,n-am probleme. Daca e motorul cald,porneste si la sfert Link spre comentariu
Sandu_alex_999 Postat Ianuarie 23, 2010 Partajează Postat Ianuarie 23, 2010 Da , dar gandeste-te la varianta in care masina te lasa balta undeva departe de casa , uiti din greseala ceva pornit destul cat sa-ti omoare acumulatorul. Pentru cat costa un acumulator acceptabil , nu merita sa te complici. Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 23, 2010 Partajează Postat Ianuarie 23, 2010 Pai nu uit nimic pornit...Asa si cu un acumulator nou,daca uit ceva pornit tot n-o mai pornesc :rade:Si daca alarma imi consuma acumulatorul,iara nu ma ajuta schimbul acumulatorului Link spre comentariu
Vizitator danielardelian Postat Ianuarie 23, 2010 Partajează Postat Ianuarie 23, 2010 Daca trafu tau cu secundar de 17vca scade pana la 14v cand pui pe baterie si pana la 10v cand dai la automat , inseamna ca ori nu e facut bine , ori tolele sunt de calitate slaba , ori e prost dimensionat pentru consumul corespunzator.Era vorba de 17 Vcc in gol dupa redresare. Tolele au fost recuperate de pe un transformator de sudura, dar executia transformatorului este "in conditii de amator". Mai avea tole in scurt-circuit, mai vibra, etc. Am lasat vreo 3 prize in primar (e mai simplu de scos prize din primar decat din secundar), si tin minte ca parca erau calculate sa corespunda cam la 10 Vca, 12 Vca, 14Vca in secundar, insa in urma testelor, pe prizele mai mici era aproape inutil.Asadar, inca o idee pentru cine doreste sa incerce sa-si bobineze un transformator pentru robot de pornire, lasati mai multe prize in primar si vedeti care va convine. Link spre comentariu
Sandu_alex_999 Postat Ianuarie 24, 2010 Partajează Postat Ianuarie 24, 2010 Tole in scurt circuit? Se observa clar lipsa de cunostiinte. 17Vcc , asta nu-mi zice nimic inafara de faptul ca traful e chiar mai slab construit decat credeam eu initial. Link spre comentariu
em2006 Postat Ianuarie 24, 2010 Partajează Postat Ianuarie 24, 2010 Tole in scurt circuit? Se observa clar lipsa de cunostiinte...Cred ca-l judeci gresit. Daca a folosit tole izolate una fata de alta si are in vedere acest detaliu, n-a facut un lucru rau, ci, din contra. Asa ar fi mai bine, la transormatoare in general... Link spre comentariu
florincccc Postat Ianuarie 24, 2010 Partajează Postat Ianuarie 24, 2010 Exact, daca ar fi fost utilizat la altceva traful ar fi trebuit calculat corect dar in aplicatia data n-are rost.Eu as pune pariu ca se foloseste cam 30secunde la o saptamana a.i. traful ala poate fi facut super-economic, bobinat aproape oricum, "chinezeste". Important e sa dea 100-200 A la 10-11 v (nu stiu exact) timp de 1 minut sa zicem. Nu m-ar mira ca robotul ala sa adune cel mai mult praf din atelier, sa fie folosit din an in pasti, si s-ar putea ca proprietarul sa nu prea stie exact nici macar pe unde mai e pus.Srdjan: am in minte o imagine: un mecanic auto care "da cheie" 5 minute continuu la masina unui client, in mod normal clientul ala se duce sa caute o pusca ca sa rezolve situatia. . Am zis si eu 5 minute ca sa acopar mult cea mai grea situatie in care poate ajunge trafu ala.. Link spre comentariu
Sandu_alex_999 Postat Ianuarie 24, 2010 Partajează Postat Ianuarie 24, 2010 Bobinat chinezeste sau nu , miezul tot intra in saturatie , indiferent ca o face pentru 3 secunde sau pentru 10ore. Solutia ramate tot incarcarea cu simt de raspundere a acumulatorului , nu robotul de pornire. Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 24, 2010 Partajează Postat Ianuarie 24, 2010 Pai treaba merge si cu un traf mai slabut,conectat cateva minute la baterie si sa vezi cum porneste. Si revin,demarorul merge cu 9-11v fara greturi,asa e si proiectat din fabrica Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum