Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

De ce tuburi electronice cu incalzire directa in audiofilie?


feri.visky

Postări Recomandate

Iar comparatii fara baza reala!- un SE nu se amesteca cu PP- un SE cu un tub final nu se amesteca cu finale in paralel;- auditiile decalate in timp sunt fara suport (memoria auditiva este scurta!)- auditiile pe incinte diferite nu au nici o relevanta in cazul comparatiilor!!!Sa NU renuntam la LOGICA!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 149
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • zal

    15

  • feri.visky

    14

  • THOMAS

    12

  • hpavictor

    12

Top autori în acest subiect

... si inainte de a anula topicul prin optiunea de tip: "tetroda sau pentoda" sa mai zabovim un pic la batranul tub numit trioda...urmand ca intr-un final cand topicul se oboseste vom face u tabel comparativ cu avantaje si dezavantaje. De aceea tineti aproape de ... trioda...Elementul esential al tubului este filamentul care, daca este incalzit la o temperatura adecvata va elibera electroni. Electronii se vot ingramadii intre spatiul dintre filament si grila formand o zona cu sarcina spatiala intensa care va "alimenta" de fapt curentul anod-catod. Filamentul fiind suficient de tare incalzit (>2000 grd. C) asigura o sarcina spatiala suficienta. Ba mai mult, in cazul aparitiei cresterilor abrubte de curent este in stare sa furnizeze necesarul de electroni. De aici o prima concluzie pozitiva:1. Comportamentul dinamic la un surplus de curent este considerabil... ... si doua concluzii mai putin pozitive:1. Sensibilitatea filamentului incalzit la vibratii2. Sensibilitatea filementului la campuri perturbatoare (brum).... si o a treia concluzie este subiectiva: ca... un asemenea tub se aude mai bine !!!?!!!De ce totusi filament daca avem catod?The trouth is out there?

Link spre comentariu

Iar comparatii fara baza reala!- un SE nu se amesteca cu PP- un SE cu un tub final nu se amesteca cu finale in paralel;- auditiile decalate in timp sunt fara suport (memoria auditiva este scurta!)- auditiile pe incinte diferite nu au nici o relevanta in cazul comparatiilor!!!Sa NU renuntam la LOGICA!

Mare dreptate are in ceea ce priveste logica compararii.Cred ca trebuiesc puse la punct niste mici "reguli" atunci cand dorim sa facem o comparatie intre diversele tipuri sau configuratii de scheme pentru amplificatoare;-pe langa faptul ca ,incontestabil trebuiesc folosite aceleasi tipuri de boxe si aceleasi surse de semnal si bineinteles acelasi pasaj muzical din sursa,mai trebuiesc si:-comparatie intre SE trioda cu DH si SE trioda IDH(un singur tub pentru fiecare)-comparatie intre PP trioda cu DH si PP trioda cu IDH(PP cu cate o pereche de tuburi)-comparatie intre SE pentoda cu DH si pentoda cu IDH(un singur tub pentru fiecare)-comparatie intre PP pentoda cu DH si pentoda cu IDH(PP cu cate o pereche de tuburi)-si bineinteles comparatie intre SE diverse (pentode si/sau triode),PP diverse (pentode si/sau triode) intre ele in diverse combinatii dar cu puteri declarate egale........eu cama asa as facea,altfel totul va fi subiectiv,mai ales asa dupa cum spune si ,memoria auditiva este cam volatila in timp....P.S,daca-mi permiteti o mica istorie;personal am construit amplificatoare de tot felul,incepand de la cele cu tuburi din seria 1T4 ca preamplificatoare si ca finale cu cele din seria DLL*** care aveau 1,4V la filament si 25mA,respectiv 50mA (finalele),o tensiune anodica de 90V (de la baterii ce existau in comert,renumitele baterii anodice),le faceam pentru chitara si sunau exceptional la vremea aia pe cate doua difuzoare de 0,25W (8 toli in diametru) si va garantez ca nu aveau mai mult de 1,5W-3W la iesire(!!!).Apoi am foat fascinat de "puterea" lui EL84,6P3S si mai tarziu de EL34 si G807....,ascultate pe cele mai bune difuzoare ale vremii; RFT (12,5W si 50W) sau GOODMANS (15W-30W/15 ohm),sunau ceva de vis,dar sa nu uitam ca la acea vreme sursele de semnal erau sub orice critica; magnetofoane din comert,direct de la radio,pikup-uri,mai tarziu casetofoanele....,cine avea un mag REVOX sau UHER era tare si mare,deci....:un factor important in ziele noastre este fara tagada tehnologia in ceea ce priveste sursele de semnal muzical,de aici pleaca totul.Pe vreme aia un amplificator nu se rezuma numai la un etaj final,un defazor si un etaj de intrare si asta pentru ca sursele de semnal aveau tensiuni de iesire mici,deci ne chinuiam cu fel de fel de preamplificatoare si/sau corectii de ton care,va marturisesc,ca nu se construiesc asa de usor,aici chiar sunt probleme (!!!).Daca cineva ar avea curajul sa probeze orice amplificator,facut de orice firma si oricat ar costa,pe o sursa de semnal din anii '60,'70,'80,sursa accesibila nu profesionala,cred ca nu ar mai da pe el nici cat o ceapa degerata(!!!!)..,testul este valabil si pentru cei ce sunt iubitorii amplificatoarelor cu MOS sau BIPOLARI.Pot sustine cu argumente aceasta afirmatie! Cred ca m-am facut inteles,iar in ceea ce priveste tuburile cu DH si IDH,diferentele sunt si vor fi,personal inclin catre tuburile moderne cu IDH.....,sa fim seriosi,tuburile cu DH au multe "probleme",mai ales de ordin "mecanic";amplasare numai verticala a tubului in montaj (filamentul se deformeaza gravitational),sensibiltate mare la zgomote si vibratii,imposibiltatea folosirii in configuratii; grila comuna,anod comun,sau SRPP....si multe altele.... Poate 300B este o lampa mai "desteapta",sau de ce sa nu luam in considerare si ipoteza spusa de ,adica o chestie pur comerciala,nu????Am pus in atasament un articol ff interesant,de acolo se pot trage niste concluzii si in privinta acestui topic.
Link spre comentariu

Care este sursa articolului? In fisierul prezentat, imaginile au "incalecat" textul si este mai dificil de urmarit.

Daca este o pagina web, o transform eu in pdf...

-------------

On-topic

Personal, sunt mai putin didactic si exact, preferand sa compar sunetul, nu topologiile, adica prefer sa ascult muzica (sunetul), nu schemele.

Ca amplificarea este obtinuta prin SE, SEPP, SE UL, sau PP, OTL etc..., pentru mine are mai putina importanta.

In legatura cu niste conditii minime pentru auditia comparativa, sunt de acord: acelasi setup, volum asemanator, acelasi CD de test...

Link spre comentariu

Care este sursa articolului? In fisierul prezentat, imaginile au "incalecat" textul si este mai dificil de urmarit.Daca este o pagina web, o transform eu in pdf...

Spre rusinea mea,cautand ceva pe net am gasit articolul acesta si-mam gandit ca poate fi util multora,dar nu mai gasesc adresa :jytuiyu !!!!!!!!!!!!!In acest format il puteti vedea????
Link spre comentariu

http://www.vacuumtubes.net/How_Vacuum_Tubes_Work.htm, iar trimiterea din text: http://spectrum.ieee.org/consumer-elect ... of-tubes/0Am inteles de ce este putin dificila transformarea in ; articolul este intins pe lateralele paginii mai mult decat normal, astfel incat aplicatiile respective trebuie sa il "stranga", rezultand o rearanjare ciudata a textului si imaginilor.

Multumesc,asta e adresa!Stiu ca pana la urma muzica nu se asculta cu osciloscopul,dar eu vorbeam despre o comparatie tehnica intre scheme diferite,cu tuburi diferite,bineinteles finalul fiind pana la urma un sunet bun,nu pot spune placut,caci iar depinde de urechea fiecaruia si mai ales de starea fiecaruia in acele momente. Voiam doar sa scoatem in evidenta prin aceste comparatii daca este adevarata afirmatia ca unele tuburi sunt mai "tuburi" decat altele,in discutia de fata cele cu DH comparativ cu cele cu IDH.
Link spre comentariu

Am inteles foarte bine, incepand cu postul lui , de pe pagina anterioara, continuand cu cel al lui , s.a.m.dPana la urma, chiar daca nu am o experienta deosebita (nici teoretica, nici practica) in utilizarea lampilor, sunt convins de un lucru care, pentru mine, este, deocamdata, esential: fiecare lampa are semnatura sonica proprie, asa incat un amplificator cu aceeasi lampa, indiferent de topologie, va fi, mai mult sau mai putin, o variatie a acestei semnaturi sonice. Problema mi se pare eminamente subiectiva, deoarece nimeni nu poate da niste repere obiective, unanim recunoscute, pentru comparatia dintre doua amplificatoare, indiferent de topologie.Pana la urma, totul se reduce la a aprecia (fiecare cu subiectivismul propriu) daca unele lampi suna mai bine sau nu fata de altele (cele cu incalzire directa vs cele cu incalzire indirecta). Daca punem la socoteala si inclinatia unora spre performante, caracteristici masurabile, tabele si grafice; a altora pentru design, precum si moda, marketingul si tot ce inseamna internetul, toate acestea adaugate peste subiectivismul si educatia fiecarei persoane, iata ca se strang suficiente motive ca o astfel de comparatie sa NU poata fi dusa pana la capat, tocmai din lipsa reperelor acceptate de toata lumea. Acest topic este, totusi, mai mult decat interesant...

Link spre comentariu

Apropo de constructorii japonezi care lucreaza amplificatoarele acelea fabuloase, hi-end, cu lampi cu incalzire directa.

Avand in vedere limitarile impuse de lampile DH, mie mi se pare interesante solutiile gasite de acestia, deosebite fata de "marea masa" a lamparilor.

Iata, de exemplu, un tip de care, recunosc, nu auzisem (Michimori), cu o metoda proprie de cuplare interstage si de comanda a driverului tubului final, pentru care are nevoie si de un circuit de alimentare un pic mai deosebit.

Mentionez ca nu toate solutiile imaginate de acesta se afla in aceasta schema, extrasa dintr-o prezentare mai larga, cu mai multe scheme, prea mare pentru a fi atasata pe forum, pe care o puteti descarca de la adresa: http://www.finitesite.com/fcon/michimori.ppt (in jur de 800kB)

 

Posted Image

Link spre comentariu

Nu e nimic iesit din comun la schema de mai sus , driverul e un repetor catodic 6BQ5 la care rezistenta de catod s-a inlocuit cu o sursa de curent constant cu 6C19P.Scheme mai sofisticate si poate complicate inutil se gasesc destule , sunt rodul proiectantilor din zilele noastre .

Link spre comentariu
Vizitator viobio

am ascultat doar doua amplificatoare care au ca final un tub trioda cu incalzire directaun YAQUIN ,SE cu 300B,la acea vreme am ramas impresionat ,nu aveam cu ce sa compar sunetulun SE cu AD1 incercat de mine ,sunetul a fost multumitor spre bun ,nu am avut un traf de iesire de calitatepoate voi face un SE cu AD1 daca mai procur o pereche,am o pereche pe care o pastrez pentru un radio Telefunken 8001inca nu am o parere bine definita despre aceste triode finale,totusi cred ca este o modaprincipalul inconvenient este puterea mica obtinutadepinde si ce preferam PP sau SEeu acum ascult zilnic pe un amplificator SE cu 6H13C,dar aceasta lampa iese din discutie pentru ca nu este cu incalzire directa si nici macar nu este dedicata audiototusi acest SE cu 6H13C este pe placul meu,sunt indragostit de sunetul produs,cu toate ca are o putere mica 2X2.2w curatiacest post a fost pentru triode cu incalzire directa ,deci orice comparatii cu alte tuburi nu au rost(parerea mea)de multe ori ma batea gindul sa incerc ceva cu 300B sau 2A3 ,poate la vara,dar provocarea mare ar fi cu AD1

Link spre comentariu

am ascultat doar doua amplificatoare care au ca final un tub trioda cu incalzire directaun YAQUIN ,SE cu 300B,la acea vreme am ramas impresionat ,nu aveam cu ce sa compar sunetulun SE cu AD1 incercat de mine ,sunetul a fost multumitor spre bun ,nu am avut un traf de iesire de calitatepoate voi face un SE cu AD1 daca mai procur o pereche,am o pereche pe care o pastrez pentru un radio Telefunken 8001inca nu am o parere bine definita despre aceste triode finale,totusi cred ca este o modaprincipalul inconvenient este puterea mica obtinutadepinde si ce preferam PP sau SEeu acum ascult zilnic pe un amplificator SE cu 6H13C,dar aceasta lampa iese din discutie pentru ca nu este cu incalzire directa si nici macar nu este dedicata audiototusi acest SE cu 6H13C este pe placul meu,sunt indragostit de sunetul produs,cu toate ca are o putere mica 2X2.2w curatiacest post a fost pentru triode cu incalzire directa ,deci orice comparatii cu alte tuburi nu au rost(parerea mea)de multe ori ma batea gindul sa incerc ceva cu 300B sau 2A3 ,poate la vara,dar provocarea mare ar fi cu AD1

Adevarata provocare va spun eu e cu GM70... :da cind se aprind filamentele poti sa stingi lumina in camera..(60w cosuma numai 1 fil....) . :limb: ia 10-15 w se pot optine chiar si cu +850v...
Link spre comentariu

Daca ne referim strict la sunet si nu la lumini si puteri as avea cateva consideratii....Intr-un sistem de incinte cu rezolutie inalta si sensibilitate mare,conduse de un SE cu zero reactie negativa globala,se poate auzi diferenta intre cablarea cu fire argint sau cupru.Condensatorii cat si bobinele/transformatoarele din sursa de alimentare isi pot aduce aportul la sunetul total rezultat.Este foarte important de acordat o atentie deosebita sursei de alimentare a unui amplificator realizat cu DHT ca tub final.In functie de topologie/bias,modul cum se realizeaza alimentarea filamentului,contribuie probabil cam 30-40% din sunetul total la un DHT si majoritate firmelor comerciale nu o fac cum trebuie,sau nu acorda o atentie speciala si pur si simplu o ignora.O aplicatie care ma tenteaza de ceva timp ar fi doar cu 2 tuburi.Cat mai putine componente,mai ales in calea de semnal.Ca principiu as vedea un etaj cu cuplaj direct,mult fier (L-uri,trafuri)Un Sovtek 6C45 ca driver (pentru cei carora le plac lampile rusesti...) si un 300B poate TJ.Driverul la 180V/10mA cu un CCS pe anod cu DN2540 sau 10M45 sau pur si simplu un LRC mai ales daca alimentarea acestuia se face din aceeasi sursa si nu dintr-o sursa separata....de preferat.Tind sa am o parere ca LRC-ul va suna mai bine numai daca L-ul este facut cum trebuie.CCS-ul sau LRC-ul va izola destul de bine etajul driver de fluctuatiile sursei de alimentare.O alta particularitate ar fi montarea in grila-masa 300B a unei inductante,astfel incat impreuna cu cea din anodul driverului formeaza o reactanta care schimba considerabil comportamentul circuitului de cuplaj LC catre 300B.Acest cuplaj LC poate fi ajustabil astfel incat se poate egaliza partial raspunsul transformatorului in raport cu frecventa,avand un minim de schimbare de faza.Astfel distorsiunile de semnal si de faza vor fi minime,de aici rezultand un raspuns in frecventa extins fata de ce se putea obtine cu un montaj uzual.As aduce in lista 437A WE,417A WE ca drivere exceptionale precum si tuburi ca 2A3,45,10Y.Celelalte DHT-uri de putere aduc cu sine alte compromisuri....de cele mai multe ori mai mari....etaje suplimentare...etc.Parca Dominance avea 6A3 in etajul final,nu?

Link spre comentariu

La asa ceva m-am gindit si eu , max doua etaje, reactie negativa zero , driver E180F cu CCS . Interesanta ideea inductantei pe grila finalei, probabil ai in vedere corectia fazei introdusa de condensatorul de cuplaj, printre altele de citeva luni incerc sa experimentez cuplarea directa cu un OT 100, o treaba afurisita...

Link spre comentariu

Sigur, se poate face arta pentru arta la nesfarsit! Din pacate, dupa ce se pun alaturi un amp."arta pentru arta" si unul decent ca topologie si componente, apare "ciurpriza"!!!!!!!!!!! Auzi daca contactele prizei din perete sunt turcesti sau chinezesti!!!!!!!!!!Exagerarile NU E BUNE, baieti!Dominance avea 6A3 (Silvania) si o acuratetze deosebita in sunet, evidenta pe traductoare f.sensibile.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări