mecomanv Postat Decembrie 27, 2009 Partajează Postat Decembrie 27, 2009 Am o gramada de ferrite de toate soiurile ,si foarte multe nu au notatia pe ele ,fapt pentru care m-am gandit sa fac un soi de tester ,un ...oscilator cu frecventa variabila/reglabila ,si sa masor:frecventa cutentul/tensiunea la intarre/iesire ...etc, si sa vad pe unde ar fi randamentul cel mai bun.Astept sfaturi si idei de la cei care se pricep,si stiu cum se comporta ferritele la diferite caracteristici ,si cum s-ar putea face acel tester ..ca eu ...sunt incepator ,si se pare ca o sa raman tot asa :)Pentru ca suntem in perioada sarbatorilor :Va dorsc un an nou fericit ,si multa sanatate! Link spre comentariu
remus68 Postat Decembrie 28, 2009 Partajează Postat Decembrie 28, 2009 Solutia cred ca ar fi urmatoarea :1-In primul rind trebuie sa ai un L-metru.2-Iei o ferita oarecare, realizezi pe ea o mica bobina, cu un numar determinat de spire.3-Masori inductanta pe L-metru.4-Din formula de calcul a inductantei, afli valoarea permeabilitatii miezului de ferita.5-Dai jos bobina si lipesti pe ferita un autoadeziv, pe care mentionezi valoarea determinata a permeabilitatii. Q . E . D Link spre comentariu
mecomanv Postat Decembrie 28, 2009 Autor Partajează Postat Decembrie 28, 2009 Da..., daca as cunoaste cate ceva despre electomagnetism,ar fi usor .. in acest caz s-ar putea sa devin suparator ,cu unele intrebari ,de care au nevoie cei mici Eu ma gandeam la un oscilator,cu o frecventa a oscilatiei ,reglabila, in limite largi ,si astfel sa masor curentul de intrare si iesire la anumite frecvente ,timpi de comutatie ,rezistente variabile in cecundar ,etc...,si pe urma sa fac un bilant si sa vad aprox. la care frecventa se obtine un randament cat mai bun .Astfel as putea sa vad pe "viu" comportamentul... Cu alte cuvinte un simulator .Sa inteleg de la cele scrise mai sus ca: din valoarea permeabilitatii se paote deduce si frecventa la care ar putea lucra acele ferite ? Link spre comentariu
Kuki Postat Decembrie 28, 2009 Partajează Postat Decembrie 28, 2009 Nu obtii date despre frecventa decit cu ideea ta. Cel mai simplu, daca vrei sa le folosesti la frecvente mici, sa le legi la iesirea unui amplificator audio, prin rezistenta, si la intrare dai semnal din PC.Parca tda2030 merge pina la 100 khz,, oricum nu ai nevoie de liniaritate mare in banda. Link spre comentariu
mecomanv Postat Decembrie 28, 2009 Autor Partajează Postat Decembrie 28, 2009 Pe langa altele o sa-mi cumpar si un L-mertu,dar ,acum m-am hotarat sa trec la confectionarea testerului ,si as dori cateva idei in elaborarea schemei .Va rog sa ma ajutati ! PS. inca nu am vre-o idee Link spre comentariu
EmyRulz Postat Decembrie 28, 2009 Partajează Postat Decembrie 28, 2009 Se pot face multe teste, depinde de aplicatie si ce te intereseaza pe tine. Eu pentru a identifica si a gasi parametii unei astfel de ferite as proceda asa:1. Aflu cat mai multe despre ea, adica din ce aplicatie a provenit(daca se poate) si cam in ce limite largi de frecventa functioneaza.2. Dupa ce m-am lamurit cat de cat cu banda teoretica de frecvente, folosind un oscilator(oscilatorul asta trebuie sa se comporte ca o sursa de tensiune, adica cu imp de iesire mica si sa fie sinusoidal) cu tensiune reglabila, ma apuc sa vad la ce inductie se satureaza miezul. Pentru asta se pot bobina sa zicem 10 spire pe miez si apoi se mareste progresiv tensiunea oscilatorului si se noteaza valorile(RMS) ale curentului de magnetizatie. Nu se foloseste nicio sarcina!3. In continuare se pot evalua si pierderile in miez, modificand frecventa oscilatorului. Cu aceeasi bobina ca la punctul precedent, folosind o tesniune care nu duce miezul in saturatie, tot fara sarcina, se masoara pt fiecare frecventa puterea activa medie consumata. Asta este egala cu pierderile in miez(+ pierderile in bobina, dar fiind mica doar 10 sp se pot neglija). Dupa cum se vede, trebuie ceva aparatura. 4. Din masuratorile de la punctul 2 se poate trasa curba de histerezis a miezului. Asta se poate face marind tensiunea osc de la zero pana la saturatie si apoi micsorand-o inapoi spre zero. Se masoara curentul de magnetizatie pt fiecare tensiune. Apoi, utilizand legile lui Faraday si Ampere se pot calcula B si H(oarecum aproximativ, dar suficient de precis pt o proiectare riguroasa). Calculul lui H este foarte simplu deoarece H*L = Imag, unde L este lungimea circ magnetic si Imag este curentul masurat. El are aceeasi forma de variatie ca si I, deci se poate lua valoare RMS. La calculul lui B este un pic mai complicat deoarece N*fi = integrala e(t)dt, N este nr de spire, fi este fluxul, fi = B*A, A este sectiunea miezului. Pentru asta poti sa folosesti un op-amp in configuratie de integrator si sa notezi valoare integrata a tensiunii pe o semiperioada. Sau o poti pur si simplu calcula, deoarece stii ca tensiunea este sinusoidala. De aici aflarea lui B este banala, B= integrala tensiunii/(N*A). De remarcat ca si B are o forma de variatie cosinusoidala, deci se poate utiliza val RMS.Dupa ce ai gasit ciclul de histerezis si pierderile in miez ai tot ceea ce iti trebuie pt a proiecta bobine sau transformatoare pe acel miez. Masurarea inductantei nu este extrem de relevanta decat in punctul in care a fost masurata si reperzinta o liniarizare a caracteristicii in jurul acelui punct. Daca tu vrei sa folosesti miezul aproape de parametrii in care a fost masurata inductanta atunci e ok, dar masurarea curbei BH iti da caracteristica statica de semnal mare.Timpii de comutatie nu depind de miez, ci de modul cum il bobinezi, adica de ind si cap parazite. Link spre comentariu
mecomanv Postat Decembrie 28, 2009 Autor Partajează Postat Decembrie 28, 2009 Sunt foarte multumit de raspunsul dv-stra ,si dupa cum ati spus mai sus ,este nevoie de un oscilator de tensiune sinusoidala ,cu frecventa reglabila .si ce-o mai fi...Poate vine cineva cu un proiect ,cu o schema de principiu ,sau chiar una in detaliu...,ar fi super . :bere: Link spre comentariu
EmyRulz Postat Decembrie 28, 2009 Partajează Postat Decembrie 28, 2009 Pai in pricipiu iti trebuie un generator de semnal si un amplificator de putere cu banda corespunzatoare. Pentru masurarea ciclului de histerezis, mai poti folosi inca o metoda(cea mai simpla de altfel) folosind un osciloscop, pe una din axe(axa orizontala) masori curentul iar pe cealalta integrala tensiunii. Uite aici un astfel de exemplu: http://www.cliftonlaboratories.com/type ... _curve.htm Eu personal nu as folosi un integrator RC ci unul cu op-amp. Link spre comentariu
mecomanv Postat Decembrie 28, 2009 Autor Partajează Postat Decembrie 28, 2009 Domnule EmyRulz,aveti talent si rabdare de dascal,si ,fara sa va flatez ,va rog pe mai departe sa desnati o schema cu componente Link spre comentariu
EmyRulz Postat Decembrie 29, 2009 Partajează Postat Decembrie 29, 2009 Pai daca te-ai hotarat la versiunea cu osciloscopul, atunci: daca nu ai gen de semnal, poti construi un oscilator in punte wein, cauta pe google, o sa gasesti f multe scheme, uite un exemplu: http://www.calvin.edu/~pribeiro/courses ... lators.pdf Pentru amplificator, daca vrei sa faci teste pana la cateva zeci de khz(chiar si 100khz) poti folosi amplificatoare audio, scheme se gasesc destule pe forum. Trebuie sa poti genera tensiuni suficient de mari pt a putea satura miezul si atunci cand se satureaza trebuie sa poti sustine curenti suficient de mari(pana la cativa A). Recomand scheme simple care sa nu puna probleme deoarece distorsiunile nu intereseaza. Daca vrei sa te duci mai sus, spre cateva sute de khz-1Mhz, atunci va trebui sa iti construiesti un amplificator special pt acest scop. Topologia poate sa ramana de op-amp dar trebuie sa optimizezi pt banda, de ex sa utilizezi un castig mai mic in bucla deschisa, sau sa alegi o topologie cu reactie in curent. De asemenea etajul final realizat cu tranz cu ft mai mare etc. Schema integratorluli de asemenea se gaseste la un search pe google. Link spre comentariu
mecomanv Postat Decembrie 29, 2009 Autor Partajează Postat Decembrie 29, 2009 Am citit ce mi-ati scris mai sus ,si am inteles ca problema nu-i asa de simpla pe cat mi-am imaginat.Complicatiile devin din faptul ca sunt nepriceput....,sau nestiutor.Eu credeam ca ar fi mers cu un timer de tip 555,cu unele rezistente si condensatori care se puteau varia pt a obtine o anumita fregventa,si amplificat cu niste MOSFET-i,...si masurat curentul la intare si la iesiere pe sarcina.... Ma gandisem ca ar fi bine reprodusa o forma de unda cu care ar fi destinata sa lucreze ferita respectiva etc,dar erau doar ...idei fara fundamente.Acum m-am hotarat pentru versiunea cu osciloscopul si pt un amplificator care sa lucreze la cateva sute de khz...,si un oscilator care sa piloteze intre aceste limite de frecvente.Pt aceasta va rog pe dumneavoastra sa formati o schema,un hibrid ceva... ,pt ca eu ,inca nu sunt stapan pe situatie. Link spre comentariu
EmyRulz Postat Decembrie 30, 2009 Partajează Postat Decembrie 30, 2009 Eu te sfatuiesc sa procedezi asa: 1. Iti construiesti si pui la punct oscilatorul(de care vrei tu, poate sa nu fie neaparat in punte wein, pentru ca nu ne intereseaza distorsiunile). Eventual dupa ce te-ai hotarat la o schema poti sa o postezi aici ca sa isi dea si lumea cu parerea. E plin netul de ele, trebuie doar sa cauti(treaba asta nu o sa o faca nimeni pt tine si nici nu e bine, scopul este sa inveti ceva din toata treaba). Uite un exemplu de schema de osc wein cu frecventa reglabila: http://www.circuit-projects.com/test-eq ... lator.html http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... inegen.htm Pentru a ajunge la frecv mai mari de 150khz, intorduci cond de 100pF si poti sa obtii pana la 1.5 Mhz. Reglarea amplitudinii se face ori punand un potentiometru la iesire(asa cum e in schema din link), ori din amplificator 2. Folosind un amplificator audio(poate sa fie si de firma) testezi initial toata sandramaua si vezi ce obtii la frecvente mai mici(10-20khz). Dupa ce esti sigur ca merge si te prinzi cum sa interpretezi informatiile pe care le obtii, poti sa treci si la faza a treia: 3. Dezvlotarea unui amplificator special pt acest scop. Asta NU este un lucru usor, implica multa muca si testare(asta daca nu cumva dai pe net de vreun proiect asemanator). Link spre comentariu
mecomanv Postat Decembrie 30, 2009 Autor Partajează Postat Decembrie 30, 2009 De apreciat este faptul ca ,ma invatati sa pescuiesc in loc sa-mi dati pestele ...Am visualizat schema ,si sper sa mearga un amp.op. A741 de IPRS...Daca mai adaug o capacitate mai mica ,ramane doar problema amplif-ului ...Aici sunt in ceta,si e partea cea mai grea ....Va trece un timp pana ce o sa vin cu noutati,si cu ceva concret ,pt ca,aminteles ca a venit timpul ca ucenicul sa se apuce de treba:)Pana atunci ,va doresc un An nou fericit,si multa sanatate.La Multi Ani!!! Link spre comentariu
MifTy Postat Decembrie 31, 2009 Partajează Postat Decembrie 31, 2009 741... o s? mearg? la limit?.mai degrab? cu ceva gen tl0x1, unde x e între 2 ?i 8...(am încercat cu 741 române?ti, performan?ele erau jalnice, oricât m? sp?rgeam în figuri cu decupl?ri ?i filtr?ri... mult mai bine merge cu 324, 2 oscilatoare, 2 buffere... ?i mai bine e cu tl-uri...) Link spre comentariu
EmyRulz Postat Ianuarie 1, 2010 Partajează Postat Ianuarie 1, 2010 Da, asa cum a sugerat si mifty, exclus 741. La cat de ieftine sunt op-ampurile in ziua de azi, eu as alege ceva contemporan(Tot internetul te salveaza. De exemplu cauta pe site la National Semiconductor, acestia ofera si sample-uri gratis gratis, adica nu platesti nici transportul daca te inregistrezi cu o adresa de mail care sa nu fie @yahoo sau @gmail). Ideea este ca daca vrei sa obtii sa zicem 1 Mhz, op-ampul trebuie sa aiba produsul banda-amplificare(GBW) cam 10 Mhz(sau mai mult) Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum