Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atentionare la frana de mana trasa


MirceaM

Postări Recomandate

"Ma laud" si eu cu o idee pe care am pus-o in practica. Evident ca s-ar putea sa mai fi fost aplicata inainte, oricum nu tin la paternitatea ei.

 

Cred ca multor soferi li s-a intamplat sa plece de pe loc cu frana de mana trasa (partial sau poate chiar total) si sa-si dea seama numai dupa parcurgerea unei distante. Neplacuta situatie pentru ferodouri.

 

Este vorba de o avertizare sonora, cu un buzzer, daca frana de mana este trasa si contactul este pus. Dar fara a folosi nici un fir!

Anume se desface bordul si se identifica becul care se aprinde atunci cand se trage frana de mana. In paralel cu acest bec (sau se foloseste un bec identic) se lipesc cele 2 capete ale buzzer-ului in asa fel incat becul sa poata fi montat la locul lui. Se monteaza becul, avand grija la polaritate.

Asta este tot. In momentul cand puneti cheia de contact se va auzi sunetul buzzer-ului, daca frana de mana este trasa. Omul elibereaza frana de mana, becul se stinge, sunetul dispare, totul este Ok.

Fara fire.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 18
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • MirceaM

    8

  • Cristiano

    2

  • Netcrusher

    2

  • i0nutzb

    1

Top autori în acest subiect

cred că vroiai să spui fără a folosi ALT fir (sau încă un fir...)

în plus, cred că te referi doar la dacia 1300... deoarece la berlinele noi (mai ales cele cu bord CN) nu cred că e o idee tocmai bună să te apuci să le desfaci...

cel mai bine identifici firul până ajunge în bord. dacă nu mă înşel, firul de la frâna de mână este galben (spre ruşinea mea, am uitat :x ) desigur, vorbind despre dacia...

 

oricum, ideea este bună şi probabil ţi-a venit de la becurile de marşarier ;)

Link spre comentariu

Nu este vorba de Dacia ci despre alta masina (ne-romaneasca). Despre demontat ce pot sa spun decat ca trebuie spart oul pentru a-i putea varsa continutul in tigaie. La orice masina se poate (cu atentie) sa se demonteze bordul si (dupa interventia respectiva) sa se monteze la loc.Pentru a trece de la situatia veche la situatia noua (in care exista avertizarea sonora in caz de frana de mana trasa si contact pus) nu se foloseste nici un fir, asta am vrut sa spun si cred ca asta am spus. Cele 2 terminale ale buzzer-ului au lungime de circa 2 cm si permit lipire direct peste (in paralel cu) becul respectiv.

Link spre comentariu

Eu cred ca-i o prostie.. D-aia ai becul, sa-l vezi cand tragi frana de mana. De ce trebuie sa te atentioneze si sonor? Putina atentie, si rezolvi problema...Si mi s-ar parea enervant sa buzzuie chestia aia acolo, cand am contact si ii trasa frana de mana...De ex, la masinile straine, muzica nu merge fara contact. Daca am trasa si frana de mana si stau pe loc, trebuie sa-mi buzzuie?Poate ma insel, dar explicati-mi si mie utilitatea acestei modificari...

Link spre comentariu

Netcrusher,

este doar o idee pe care cine vrea o foloseste, cine nu - nu!

 

Multe masini straine au avertizare sonora in situatia in care, dupa oprire motor si scoatere cheie din contact omul deschide o usa dar luminile au ramas aprinse.

Buzzer-ul pe care l-am pus eu (pentru chestiunea cu frana de mana) are un sunet aproape identic cu cel de la avertizarea descrisa mai sus (asta cu deschiderea usii) deci imi da un sunet cu care sunt obisnuit, care imi spune "ai uitat sa faci ceva".

 

In legatura cu radio-cd-player-ul, exista o pozitie intermediara a cheii de contact in care acesta merge ("canta") dar becul de frana de mana NU se aprinde, chiar daca frana de mana este trasa, deci nu avem sunet (beep continuu care s-ar suprapune peste muzica).

 

Despre conectarea corecta a R-CD-player-ului (desi este simpla), despre functionarea in safe mode ar merita spus mai mult dar nu aici.

 

Daca totusi sunt probleme in legatura cu acest buzzer pentru frana de mana, cum am spus la inceput, nu il folosesti.

 

Dar nici nu te repezi sa spui ca este prostie.

 

Adaug faptul ca este vorba de a "modifica" un amarat de bec. Dupa incercarea solutiei descrise, daca omul nu este multumit, n-are decat sa inlocuiasca maretul device bec+sonor cu un bec obisnuit si totul este ca inainte.

Link spre comentariu

De ex, la masinile straine, muzica nu merge fara contact. Daca am trasa si frana de mana si stau pe loc, trebuie sa-mi buzzuie?..

E o prostie sa stai cu contactul pus shi mot. nepornit. Pune radioul pe + netrecut prin contact :idea:
Link spre comentariu

Despre conectarea/alimentarea corecta a Radio-CD-player-ului-------------------------------------------------------------------------------In legatura cu Radio-CD-player-ul, desi lucrurile par evidente eu zic ca sunt totusi interesante, a se vedea punctul 4 de mai jos. Functionalitatea descrisa aici nu se poate obtine decat daca conectarea (alimentarea) R-CD-ului este corecta. Este bine ca, in exploatarea aparatului, lucrurile sa se intample cum trebuie, pe cat posibil cu cat mai putina actiune (operare) umana.In principiu treaba se face cu 2 fire, care exista pe R-CD: - pe un fir se vine cu +12V permanent (cat timp bateria este montata pe masina exista +12V pe acest fir care intra in R-CD, deci nu are nici o treaba cu cheia de contact). Asta asigura mentinerea memoriilor si setarilor R-CD-ului (lucru necesar in cazul cand este vorba de memorii "mai proaste"). - pe alt fir se vine cu +12V conditionat de catre cheia de contact.Apoi, orice R-CD isi are si propriul sau buton de ON/OFF. Care ar fi cerintele, respectiv ce se asigura. Mentionez ca vorbesc de scule obisnuite. Aparate mai sofisticate pot avea si alte posibilitati. In tot ceea ce urmeaza prin "radioul canta" inteleg ca R-CD-ul functioneaza, fie pe receptie radio fie play-eaza din CD, banda sau alta sursa, indiferent daca este vorba de muzica sau nu.1.DACA radioul canta si daca omul opreste masina, opreste motorul, scoate cheia din contact, se da jos din masina, inchide usa (de obicei prin izbire) si pleaca, de obicei efectuind operatia de incuiere usi prin apasarea pe butonul de armare al telecomenzii alarmei ATUNCI (in momentul aducerii cheii de contact in pozitia de 0) radioul trebuie sa se opreasca din cantare. Deci, desi omul nu a actionat absolul nimic asupra (vreunui buton al) radioului, acesta trebuie sa se opreasca (prin faptul ca i-a disparut acel plus conditionat de catre contact). Chestia asta contrazice ideea (gresita) conform careia R-CD-ul trebuie alimentat doar cu + permanent. 2.DACA radioul s-a oprit cum am spus la 1. ATUNCI, in situatia cand omul vine catre masina, apasa butonul telecomenzii ca sa efectueze descuiere usi, deschide usa de la sofer cu mana, intra, se aseaza, introduce cheia de contact si o roteste pana la prima pozitie, radioul va incepe sa cante, fara nici o alta actiune directa asupra lui. In plus, daca cantarea (in momentul opririi) se facea de pe CD, pornirea se va face exact de la aceeasi melodie si de la aceeasi secunda. Daca este vorba de banda magnetica (caseta audio) se va intampla la fel, cantarea va fi reluata exact de unde a fost oprita.3. Daca omul trece radioul in stare ON sau OFF prin actionarea butonului ON/OFF al radioului atunci acesta va ramane in starea "impusa", setarea manuala va avea prioritate. Cand apare tensiunea de la cheia de contact radioul nu se va repezi sa cante ci va tine seama de ce anume s-a "impus", deci nu va canta daca se afla in starea OFF. 4. O cerinta mai ciudata este urmatoarea. Am un pasager in dreapta, oprim masina undeva, eu cobor sa ma duc la un magazin, estimez ca voi pierde acolo 15 minute. Pasagerul doreste sa ramana in masina si sa-i cante radioul. Deja avem o problema, stiut fiind ca radioul nu merge fara cheia de contact (dupa cum am spus mai sus) si faptul ca exista regula care spune ca atunci cand ma indepartez de masina trebuie neaparat sa iau cheile masinii cu mine. Deci (inchipuindu-ne pentru o clipa in postura de creatori de R-CD-uri) am vrea sa putem sa-i satisfacem aceasta dorinta, anume sa-i cante radioul fara sa fie nevoie de cheia de contact. Dar... Cerinta este un pic mai complexa in sensul ca pasagerul poate sa doreasca (sau o anumita necesitate sa-l oblige) sa paraseasca masina (chiar lasand-o descuiata), caz in care dorinta ar fi ca radioul sa se opreasca singur, prin simplul fapt ca a trecut un anumit timp, sa spunem de 15 minute.Cum se rezolva asta? Exista o stare de "safe mode", in care se intra prin actionarea unui anumit buton (deci radioul canta normal, eventual cu o putere maxima mai mica) dar din care se iese (si se trece in starea de ne-cantare) prin simpla epuizare a unui timp, de circa 15 minute.Nu este bine ca masina sa fie (lasata) singura (fara persoana inauntru) si radioul sa cante (toata noaptea, de exemplu). Mai intai ca dupa ore intregi de cantat s-ar putea sa se cam descarce bateria. Un alt argument este acela ca daca trec niste hoti pe langa masina, cantarea se traduce in mintile lor cam asa: "ia uite ce frumos stiu sa cant, furati-ma!". Deci, revenind la exemplul cu magazinul, cazul se rezolva prin existenta unui buton a carui actionare ii da radioului alimentare (tot pe firul care vine dinspre cheia de contact) dar numai pentru pentru un anumit interval de timp (de ex. 15 minute).

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

MirceaM, ai mare dreptate. Si explicatiile tare sunt limpezi si concise.Cine conduce stie pe piela lui ca se poate intampla ca, dupa o zi epuizanta, sa cobori de la volan si sa uiti farurile aprinse. Evident ca daca ai un acumulator mai slab, peste noapte se pot descarca...O masina cat de cat gandita modern are prevazut din proiectare aceste mici atentionari inclusiv auditive, pt plecatul cu frana trasa, cu usile deschise, etc. Mai ales ca ele nu cresc esential pretul masinii. FlorSunt rau. La o adica de ce te uiti la un Tv color. La alb negru nu poti. De ce ? Sughiti? Sunt ferm convins ca bunica bunicului tau a trait ff bine si fara televizor...

Link spre comentariu

[...]Nu stiu cum e la alte masini, dar la mine se comporta astfel:daca radio-ul era pornit, in mom. in care scot cheia se opreste automat. Insa daca il pornesc de la butonul lui fara a avea cheia in contact, va merge si se va opri automat dupa o ora.

Link spre comentariu

[...]

Nu stiu cum e la alte masini, dar la mine se comporta astfel:

 

daca radio-ul era pornit, in mom. in care scot cheia se opreste automat. Insa daca il pornesc de la butonul lui fara a avea cheia in contact, va merge si se va opri automat dupa o ora.

Cristiano,

sunt mai multe situatiile in discutie (desi am deviat de la subiectul franei de mana).

Deci ar trebui sa spui mai mult despre cum se intampla la tine, atat despre situatiile in care R-CD-ul poate fi pornit cat si oprit, respectiv despre porniri si opriri "din propria lui initiativa".

 

Pornirea din buton despre care spui, in ce caz functioneaza?

Functioneaza si fara cheia de contact pusa? Nimic nu este evident, am dat mai sus exemplul in care pornirea R-CD-ului (aducerea in starea de "cantare") se poate face (este bine sa se poata face) din (dintr-un anumit) buton fara a utiliza cheia de contact.

Daca exista dependenta de cheie, ce inseamna cheie de contact pusa, este vorba doar de pozitia de accesorii?

Se spune ca nu este bine (pentru bobina de inductie...) sa tii cheia in contact, dar asta este "din vremi uitate, de demult", la masini actuale nu mai are nici o importanta, alta decat "nu e bine sa lasi cheia la indemana oricui". La cele mai multe masini actuale (fabricate in ultimii 15 ani, aprox) bobina de inductie a devenit un termen impropriu in sensul ca este cu totul altceva decat una de dacie (de exemplu), este altfel construita, are in ea o electronica proprie si este comandata de catre ECU cu informatia digitala pe care fir (care se duce direct pe bujie - deci nu mai exista nici ruptor si nici distribuitor) sa apara inalta tensiune.

Ca sa nu mai spun ca sunt masini care nu mai au nici cheie de contact.

Deci noi fixam niste lucruri: exista cheie de contact obisnuita, cu pozitiile "consacrate" si avem un R-CD destul de obisnuit, care se alimenteaza cu 2 fire de +.

In pozitia de accesorii, cheia de contact poate fi scoasa? Nici aici raspunsul nu este evident.

Cerintele pe care le-am pus in mesajul precedent le consider minimale si ele se pot obtine printr-o montare corecta.

Oricum, a alimenta R-CD-ul doar cu + permanent este o greseala.

Link spre comentariu

Ca sa fiu mai clar, fara cheie in contact, radio-CD-ul (de fapt radio-casetofon + magazie de CD-uri) porneste la comutarea butonului power din pozitia OFF in pozitia ON:presupunem situatia normala, cand mergi cu masina si radio-CD-ul e pornit (butonul de power este ON). Cand opresc masina si scot cheia din contact, radio-CD-ul se opreste si el automat (chiar daca butonul de power este tot ON). Daca dupa ce am scos cheia din contact (deci nu pe prima pozitie, ci scoasa de tot) pun butonul de power pe OFF si apoi pe ON din nou, radio-CD-ul porneste si va functiona normal timp de o ora, fara cheie in contact. Dupa acest interval se va inchide automat (desi butonul power ramane ON).

Link spre comentariu
Vizitator d_mih

Off-topic:Departe de mine intentia de a contesta dreptul fiecaruia sa-si transforme masina in discoteca sau mai stiu eu ce. Chiar ii admir pe cei care fac un tuning reusit. Nu contest nici dreptul autorului acestui topic de a-si face publica realizarea personala. Sunt poate unii care vor dori sa o puna in practica.Nu pot insa sa nu-mi pun o intrebare: cum au reusit sa plece de pe loc cu frana de mana trasa? Eu - si nu am cine stie ce bolid - nu am reusit. Si nu pentru ca nu mi s-a intamplat niciodata sa uit, ci pentru ca nu a plecat. Celor care reusesc acest lucru le recomand nu un buzzer ci o ..... vizita la mecanicul auto. Pentru siguranta celorlalti participanti la trafic.

Link spre comentariu

Cristiano, este bine ca ai acea functie de oprire a aparatului din propria lui initiativa, la epuizarea unui timp.

 

Despre frana de mana.

Da, este adevarat ca daca s-a reusit plecarea de pe loc cu frana de mana trasa inseamna ca aceasta nu prea este in stare buna.

 

Deci despre masini cu frana de mana in stare buna.

Totusi, este vorba si de cazul in care frana de mana este trasa doar partial. Buzzer-ul propus isi face datoria de indata ce se aprinde becul, deci chiar de la primul dinte.

Apoi, chiar la o masina in stare perfecta, tentativa de plecare cu frana de mana trasa, chiar nereusita, nu cred ca "face bine" ferodourilor (frana, ambreiaj) ci dimpotriva.

Iar al treilea motiv este acela ca multe din masinile moderne au asemenea avertizari sau chiar sistem special care impiedica plecatul de pe loc cu frana de mana trasa, care nu se reduce la forta cu care ferodourile apasa pe respectivul disc sau tambur.

 

Propunerea (un simplu buzzer lipit in paralel pe un bec) nu este cu nimic daunatoare.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări