Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

6P3S DIN PUNCT DE VEDERE ARMONIC


Vizitator

Postări Recomandate

Toate sunt niste dispozitive termoionice cu vid , mai ieftine daca sunt sovietice sau rusesti ( oricum NOS dar cu viata scurta sau neprecizabila -loz in plic -cu exceptia celor militare ) si a celor din vest , care daca sunt NOS sunt la pret adevarat , si garantat doar durata de viata este mai lunga , si mai exista si niste borcanase , la care unii ( deja au musca pe caciula ) se inchina cu evlavie si probabil sunt dispusi sa plateasca impozitul pe prostie ( proportional cu eficacitatea miturilor audiofile ) fix cat pe un borcan cu mir de la Ierusalim , achitat cu cardul unui eschimos din Patagonia din Deal ( colt cu bufetul garii din Shendun-o suburbie prospera a satului Guang-zu ) la promotia de sarbatoarea cu cruce rosie din calendar din ziua de SFANTA JIGODIE , evident este vorba de neintalnita , ultra-giga-super-mega-audiofila 300B , si sora ei mai mica dar cu aceleasi calitati , domnilor , este vorba bineinteles , de 2A3....care este batuta la capitolul prestatie audio de tuburile de baleiaj TV....aviz amatorilor !

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 176
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Depanatoru

    25

  • mișa

    24

  • sebi_c

    21

  • hpavictor

    10

Top autori în acest subiect

Pentru ca , asa cum spune un celebru personaj politic din istoria recenta a ROMANIEI ce nu poate a declina verbul a fi , ' multi vede , putini cunoaste , dar si mai putini stie ' chiar daca pare putin offtopic , scopul user-ului VALDERAMA a fost sa ne atentioneze ca tuburile din generatia dintre cele doua razboaie mondiale pot fi depasite lejer de tuburi moderne , folosite in ultima generatie de televizoare cu tuburi ! Va multumim

Link spre comentariu

...Tuburile finale din baleiajele orizontale sunt cu totul speciale; G2 este mult mai aproape de G1,Uanod mic,Ianod mare (impedanta trafului de linii este relativ mica la 15625Hz),tensiunea inversa pe anod este mare,deci aceste lampi sunt foarte,foarte speciale.Va inchipuiti ce ar insemna niste armonici de ordin par intr-un etaj final de linii????? ...Cand se folosea G807,daca va uitati pe vechile scheme ,se foloseau niste circuite RC,in grila si in circuitul secundarul trafului de linii tocmai pentru a elimina aceste armonici.Teoria este lunga si nu cred ca cineva este interesat de asa ceva aici!.. Concluzie:"Stricaciunile" palierelor din figurile date in pozele dv. sunt introduse de tuburile finale in cea mai mare proportie,dar si adaptarea si comportamentul trafului de iesire sunt importante,clar ca tuburile EL(PL)500,6P36S,EL(PL)509/519 sunt net superioare celor de audio,dar cu precautiile si aplicatiile recomandate...

O sinteza prescurtata si foarte buna care spune totul
Link spre comentariu

Cred ca un lucru e scapat complet din vedere: pana acum s-au facut milioane de amplificatoare cu 6p3c, iar cele din clasele superioare chiar au fost extrem de apreciate!!!Sigur, speculatii si masuratori si calcule se pot face, dar realitatea a aratat ca dracu' nu e chiar asa de negru si nici 6p3c chiar asa de proasta!!!De tonul relativ inchis al el34 si de sunetul prea deschis al lui 6l6gc ce ar trebui sa spunem? dar de utilizarea unor triode de putere care dau alte caracteristici sunetului pentru ca au alte destinatii??? Gusturile sunt diferitegasi utilizatori pentru toate variantele. Bani sa fie pentru lucru!

Link spre comentariu

20.000Hz pt circotasi,bineinteles cu EL500...,netezimea palierului superior in prezenta semnalului dreptunghiular spune mult(din aceasta cauza a fost si magnificat-marit-extins)...,aaa...inca un amanunt FARA REACTIE NEGATIVA !,si raspuns perfect liniar sinus 30Hz-30.000Hz si peste...

Link spre comentariu

Cu un traf bine facut...sigur ca merge mai sus de 30KHz.@VTP. Ai perfecta dreptate. Aici am discutat strict tehnic. Despre cum suna e o alta poveste dar din pacate mult mai subiectiva. Cred ca nici unul de aici nu a pierdut din vedere asta, pentru ca in definitiv asta e scopul...

Link spre comentariu

Este aceasi chestie prezenta si @sebi_c , numai ca difera finalele si fregventa de test...__Cum se interpreteaza palierul superior sau inferior al semnalului DREPTUNGHIULAR ????!!!!!>>>>......__Diferenta consta in faptul ca GU50 STA MAI BINE DIN PCT DE VEDERE ARMONIC dect 6P3S si EL500 mai bine decit amindoua !!!>>>....(ca si concluzie !).

Hai sa va zic si parerea mea! Clar in pozele Valderama nu este vorba de oscilatii! Toate aceste efecte sunt datorate, la semnalele dreptunghiulare de faza semnalului la iesire fata de intrare. Dupa cum se stie, aceste semnale sunt pana la urma o suma de semnale sinusoidale (cel putin asa pot fi privite). Daca ne uitam, mai ales la un amplificator fara reactie, observam ca sunt defazaje tot mai mari cu cat ne indreptam spre capete. Asa ca daca se reconstruieste semnalul dreptunghiular din aceste armonici, nu mai iese ceva ca cel de intrare, ci chiar ca cel din pozele Valderama. Daca faza semnalelor ar fi zero fata de intrare, semnalul de iesire ar fi identic cu cel de la intrare. Acest lucru este imposibil si este mai evident daca amplificatorul este fara reactie.In general, frecventele cu defazaj zero se afla in jurul, sau putin mai jos de 1KHz. Valderama a mai pus undeva o caracteristica amplitudine-faza functie de frecventa. Acolo se vede foarte clar. In poze, dupa parerea mea 6P3S are spectru mai mare de frecvente, din cauza asta se vad si mai multe oscilatii. EL500 are si un defazaj mai mic, dar dupa mine nu are aceeasi banda. La ambele tuburi banda este destul de mare, altfel daca era sub 20KHz, nu se mai vedea dreptunghi, ci un sinus mai cocosat.
Link spre comentariu

Pai tocmai asta am vrut sa subliniez! O reactie serioasa ar aduce lucrurile sa arate mai frumos, dar nu agreez nici asta chiar asa. Prefer o reactie sub 20dB. Am observat ca chiar e greu sa obtii un amplificator cu defazaje foarte mici, chiar si cu reactie. Acest lucru este impiedicat in special de trafo iesire. Cateodata ma intreb ce aud cei care asculta amplificatoare fara reactie. Defazajul poate ajunge la 20KHz pana la 30..40grade, daca trafo de iesire e acceptabil. In alta ordine de idei, unii zic ca urechea nu e sensibila la defazaje, dar pana la urma propagarea asta diferita prin amplificator, chiar altereaza semnale complexe ca forma.PS De aici incolo, orice actiune de a mai indrepta ceva pe la semnale se face cu costuri. Asa ca trebuie bine cantarite lucrurile.

Link spre comentariu

Domnilor fregventele armonice generate de ansamblul tub final traf care sint clar superioare fundamentalei introduse ca semnal se suprapun pe palierul semnalului dreptunghiular modulindul asa cum se vede,altfel spus cind am uzitat de un tub cu un raspuns bun armonic aceasta modulatie pe palierul semnalului dreptunghiular aproape a disparut(traful astfel a fost exclus din ecuatie !ACEST ASPECT DE ALTFEL MA INTERESA=TRAFUL DE IESIRE !),cauza practica-certa-sigura raminind 6P3S.In asta consta toata chestiunea.Parerile ramin pareri....

 

PS.Eu am puso(postat) chestiunea asa...ca o constatare am zis ca poate servi ! NU ma asteptam la dispute aprinse ?!

Dar de aici si pina la a primi sfaturi "sa caut oscilatii" prin zona...CALE LUNGA !(un afront si o jignire adusa la adresa mea)

Sar putea cit de curind sa mai postez "NIMIC" !(ce rost ar avea?),ci numai sa asist sau sa particip la dialog...

Link spre comentariu

Ce vad eu in foto valderama 6P3S este raspunsul unui etaj ce prezinta un raspuns tranzitoriu oscilant slab amortizat, caz tipic pentru un sistem/amplificator mai putin stabil.

Masuratorile cu semnal dreptunghiular pun in mod particular in evidenta tocmai acest aspect al raspunsului tranzitoriu (in legatura si cu stabilitatea) si de fapt tocmai cu acest scop sunt utilizate aceste masuratori cu semnal dreptunghiular in audio, si nu pentru a aprecia distorsiunile armonice...

 

Misa a remarcat in mod corect ca pare a fi vorba de o oscilatie pe la 160 kHz. Mai bine spus ar fi raspuns tranzitoriu oscilant slab amortizat (pentru un etaj audio).

Raspunsul tranzitoriu nu este determinat direct de distorsiunile armonice.

Daca ar fi fost vorba despre distorsiuni armonice, atunci ar fi fost normal ca pentru un numar suficient de ridicat de armonici, "anvelopa" armonicelor sa fie cazatoare cu ordinul armonicii, deci sa fie vizibile in special armonici de ordin inferior (2, 3...) deci cu frecvente mult mai reduse si in nici un caz de ordin asa de ridicat (nu de frecventa asa de ridicata). Cine a facut vreodata o analiza spectrala de acest gen sesizeaza imediat problema.

Mai mult (si cel mai important) este evident ca este vorba de o frecventa cu totul si cu totul particulara (sau de grupuri de spectre) si nu de un mixaj de armonici de ordine succesive, ori un amplificator nu poate genera o singura armonica de ordin N oarecare (in special N ridicat, >10 aici) la nivel extrem in timp ce toate celelalte armonici inferioare sa fie la nivele "nedetectabile", decat daca ar fi vorba de fapt despre o problema legata de stabilitate si/sau de o sarcina complexa (L/C slab amortizata, cu factor de calitate important)...

 

[intrebare]armonice[/b] folosind un semnal dreptunghiular, deci un semnal care el insusi include deja armonici (cel putin impare) de nivele enorme, mult mai mari decat cele generate de etajul in sine ?! ; distorsiunile armonice trebuiesc masurate in regim sinus; de fapt, nu pot fi masurate armonici sub nivelul celor proprii generatorului de semnal utilizat, si tocmai de aceea amplificatoarele moderne cu THD de 0,000x % necesita pentru verificare/masurare generatoare de semnal foarte performate dpdv al puritatii spectrale si distorsiunilor proprii, generatoare deloc usor de gasit!].

 

Cat de mult este "vinovat" tubul pentru comportamentul respectiv?

Parerea mea este ca e la fel de "vinovat" pe cat de "vinovate" pot fi considerate si tranzistoarele ce ar fi utilizate in etaje care ar prezenta acelasi gen de raspuns. Adica rezultatul ar apartine de fapt combinatiei componente + implementare.

Intrebare: care poate fi influenta combinatiei de factori sarcina complexa + pante diferite + capacitati diferite asupra comportamentului rezultat diferit? Cand restul parametrilor sunt identici, un tub/tranzistor cu panta/transconductanta mai mare (sau cu capacitati de reactie mai mari), pentru a obtine aceleasi caracteristici de stabilitate si raspuns tranzitoriu, are cumva nevoie de o eventuala mai buna "amortizare" a grilei (sau de o reducere a castigului etajului)? Sunt marginile de faza diferite?

 

... tuburile finale de baleiaj orizontal sint concepute pt 15.625Hz(fregventa linii) si armonici cit mai putine(din motive lesne de inteles) ....

Tuburile (dar si tranzistoarele) destinate BO din TV nu sunt destinate a lucra pe o anume frecventa, sunt tuburi destinate a functiona si sunt optimizate pentru regimuri de comutatie si impulsuri, ori aceste regimuri nu sunt caracterizate prin anumite distorsiuni armonice, proiectantul nu incearca in mod expres sa obtina un tub cat mai liniar pentru simplul motiv ca nu este necesar neaparat ca tubul sa fie destinat a lucra si in regim liniar.

Din contra, anumite caracteristici de transfer puternic neliniare sunt avantajoase pentru aceste regimuri de lucru in comutaie/impulsuri si total contraindicate pentru regimul liniar (v. tiratroanele de exemplu), iar distorsiunile armonice in amplificator sunt dictate de fapt de caracteristicile de transfer in zona de utilizare liniara.

Intamplator sau nu, un asemenea tub destinat BO TV sau RF poate prezenta totusi si caracteristici bune dpdv al liniaritatii, dar asta nu pentru ca ar fi nevoie de aceste caracteristici in BO din TV si ca proiectantul ar fi urmarit in mod expres aceasta, ar fi ca si cum ai spune ca tranzistorul BU208 "distorsioneaza" mai putin decat 2N3055 pentru ca BU208 este destinat BO din TV unde -chipurile- nu ar trebui sa "genereze" armonici...

Este valabil si invers, un tub destinat a functiona ca modulator sau clasa C in RF poate fi uneori utilizat si in impulsuri (este chiar cazul G807 si GU50).

 

By the way, mai ales in TV, nu tubul sau tranzistorul comutator in sine este cel care genereaza cu preponderenta armonicele in BO (unde armonicele sunt de fapt nu reduse, ci sunt mari ca nivel, este regim de impulsuri/comutatie acolo), si de aceea problema pericolului prezentat de armonicile generate chipurile de tub (sau de tranzistor) in etajul BO al TV este falsa.

Forma curentului si continutul lui armonic sunt dictate acolo cu preponderenta de celelalte elemente de circuit (in speta de sarcina complexa, L/C), si cine este curios sa vada cam ce nivel de armonici exista acolo, poate sa puna un radioreceptor MA-UM aproape de BO al TV si sa vada cat de "reduse" sunt armonicele acolo, pot fi cautate (si nu din intamplare foaaarte usor de gasit!) din butonul de acord, pana la mai multi MHz...

Link spre comentariu

... Asa ca daca se reconstruieste semnalul dreptunghiular din aceste armonici, nu mai iese ceva ca cel de intrare, ci chiar ca cel din pozele Valderama...

sebi_c sa apropiat cel mai mult de adevar,clar !.(merita tot respectul)

Ce vad eu in foto valderama 6P3S este raspunsul unui etaj ce prezinta un raspuns tranzitoriu oscilant slab amortizat, caz tipic pentru un sistem/amplificator mai putin stabil...

Stii care e CULMEA A DEVENIT FOARTE STABIL numai schimbind tuburile finale-DACA V_ATI PRINS !? :ras: :rade: a disparut "raspuns tranzitoriu oscilant slab amortizat"
Link spre comentariu

PS.Eu am puso(postat) chestiunea asa...ca o constatare am zis ca poate servi ! NU ma asteptam la dispute aprinse ?!Dar de aici si pina la a primi sfaturi "sa caut oscilatii" prin zona...CALE LUNGA !(un afront si o jignire adusa la adresa mea)Sar putea cit de curind sa mai postez "NIMIC" !(ce rost ar avea?),ci numai sa asist sau sa particip la dialog...

Nu are rost sa te superi. Faptul ca s-a discutat inseamna ca e un subiect interesant. Mie chiar mi-a facut placere sa citesc si sa discut acest subiect, mai ales avind in vedere participantii...
Link spre comentariu

misa cred ca experienta pe care o ai i_ti permite sa faci orice aprecieri si NU ma supar !, dar pe de alta parte va spun ca pe semnal dreptunghiular se vad o gramada de "prostii" :- presupun ca am un corector de ton in circuit pot sa vad daca trimet 1Khz dreptunghi graficul de raspuns al corectiei atit ca este inversat- la stinga am inalte si la dreapta joase(ma refer sa privesc palierul semnalului dreptunghiular)-raspunsul corectiei RIIA-ETC...cine nu crede ! sa incerce !Semnalul dreptunghiular este BETON atunci cind dispunem de mijloace putine de investigare ! si spune foarte multe lucruri daca stim sa_l citim !...apropo vezi ca ai usoare...(in oscilograme...) ..."raspuns tranzitoriu oscilant slab amortizat" conform spuselor @Traian B vezi cum faci sa_l(e) elimini ?!(glumesc bineinteles) :ras: :rade: sa_mi arate si mie(noua) domnul Traian B ce realizari are in AUDIO ?!(Cu tuburi electronice ,O rugaminte nevinovata)CA SINT TARE CURIOS VOI NU ?!(daca tot ne explica chestiuni legate de audio-frecventa !,Traian B dispune de foarte bune cunostinte teoretice in A-F !? ,dar practice cred ca IOC !,-filozofie multa domnilor si cam atit !-mai obtinea pe undeva dumnealui @Traian B 3KW in audio punind un traf de joasa unui etaj final de emisie !,asa ca...nu stiu in ce masura "ne" poate "ilumina" ?!,pe mine in nici un caz ! )PS.Pe palierul semnalului dreptunghiular se manifesta orice prezenta-sau modificare de caracteristica de raspuns suferita in raport cu semnalul de intrare !!!(foarte vizibil si perfect interpretabil)amin.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări