Vizitator Postat Mai 5, 2010 Partajează Postat Mai 5, 2010 Presupun ca Vasile ti-ar fi de un mult mai mare folos. Totusi daca am deschis postarea, am sa incerc sa-ti dau cateva sfaturi. Oricat ar parea de atractive suruburile de miscare cu bile recirculate, nu renunta la ideea unor suruburi trapezoidale strunjite si cu flancurile rectificate. Sunt recomandabile in cazul unor mecanisme unde pe primul plan sta precizia si stabilitatea cinematica. In plus, aici vei gasi postata de mine o metoda manuala de inter-rodare de precizie intre piulita din bronz si surubul din otel. Aceasta operatie este extrem de laborioasa - poate dura cateva zeci de ore - insa calitatea produsului obtinut justifica aceasta munca. Banuiesc ca suruburi de miscare cu filet trapezoidal se pot gasi si prin magazinele specializate, sau pe Internet - oricum am mai intalnit referiri la acestea - fara sa pot in acest moment sa dau amanunte. Link spre comentariu
pirvuti Postat Mai 5, 2010 Partajează Postat Mai 5, 2010 nu surubul sa fie cu bile ci bucsele de pe calea de rulare. surubul vroiam sa fie trapezoidal. ori asta este problema: strunjirea capetelor surubului!am ales varianta de surub trapezoidal in ideea ca am nevoie de o o viteza redusa si o precizie acceptabila (cnc hobby). plus faptul ca vreau sa folosesc motoare pas cu pas bipolare si se stie ca se comporta mai bine la turatii mai mici (la viteze mari mai pierd pasi). mi se pare incredibil sa nu gasesc o firma sau un mester care sa spuna eu pot, atat costa, in atat timp! se gasesc de toate de cumparat dar daca mai trebuie sa fac o astfel de modificare nu se poate. partea de frezare in aluminiu diverse componente am rezolvat-o pe un router CNC de 3x2m de la o firma de publicitate. frezeaza fara probleme alu de 20mm (desi si aici nu au toate tipurile de scule aschietoare). Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 5, 2010 Partajează Postat Mai 5, 2010 ...nu surubul sa fie cu bile ci bucsele de pe calea de rulare...Banuiesc ca vorbesti despre bucsele care impreuna cu coloanele corespondente, formeaza sistemul de ghidare al CNC-ului. Eu personal as alege bucse de ghidare din bronz si as face o rodare manuala intre aceste bucse si coloane. In acest scop perechea bucsa - coloana se face in urma unor operatii de rectificare, intr-un ajustaj cu frecare (trebuie sa se imbine cu un usor scartait) apoi cu ajutorul unei paste de rodat cu granulatie fina (ex. oxidul verde de crom) as face coloana sa treaca prin bucsa in urma unor miscari rotative oscilante. In urma acestui procedeu toate imperfectiunile de forma ale componentelor se corecteaza, iar jocul dintre bucsa si coloana va fi imperceptibil. Practic in conditiile unei ungeri normale bucsa nu se va deplasa pe coloana sub actiunea propriei greutati ci doar actionata de o forta suplimentara. In general orice mecanism de precizie trebuie sa contina un numar cat mai mic de componente combinate in acelasi ajustaj. Numarul minim este 2 (ex. bucsa + coloana). Cu cat numarul acestora creste (spre exemplu bucsa cu colivie de bile) cu atat ajustajul va fi mai putin precis. Orice imprecizie apoi se repercuteaza asupra preciziilor geometrice sau de alta natura ale produsului prelucrat pe CNC....mi se pare incredibil sa nu gasesc o firma sau un mester care sa spuna eu pot, atat costa, in atat timp!se gasesc de toate de cumparat dar daca mai trebuie sa fac o astfel de modificare nu se poate...Eu cred ca pana la urma vei gasi. Chiar si pe forum exista cativa posesori de strunguri. In functie de natura modificarilor cred ca se va gasi cineva sa ti le faca. Daca diametrul maxim al surubului este sub 19,5 mm, atunci pot sa-l modific chiar si pe al meu indiferent de lungime (ma refer la modificari geometrice si functionale rotunde - nu de corectie a filetului) Pentru eventuale corectii ale filetului trapezoidal trebuie lineta de urmarire - dispozitiv pe care eu nu il am. In plus pasul maxim realizabil pe strungul meu este de 3 mm si banuiesc ca filetul de miscare trapezoidal al unui CNC, are un pas de cel putin 4...5 mm. Daca diametrul surubului depaseste cel putin pe o portiune 20 mm, atunci lungimea maxima pe care o pot prelucra intre vatfuri este de 300 mm. Probabil ca un surub de miscare necesar constructiei tale depaseste 400...500 mm. Link spre comentariu
pirvuti Postat Mai 5, 2010 Partajează Postat Mai 5, 2010 atasez o poza cu componentele pt. calea de rulare. de fapt sunt 2 astfel de shaft-uri cu un surub pe mijloc. e deja o solutzie super clasica vazuta de mine in f. multe aplicatzii CNC.aplicatzia mea vreau sa fie una de genul "pick and place" a unor componente f. usoare (cca. 5-15g) deci nu se pune problema de vibratzii / greutate pe axe, etc. nu am pretentzii deosebite de la un proiect "HOBBY" de aceea nu vreau sa complic mai mult decat e necesar. am ales barele cu suport pt. lungimea lor (1,4m)PROBLEMA in care sunt blocat acum este doar strunjirea capetelor suruburilor trapezoidale :-)de aceea am postat aici. am gandit ca poate daca subiectul prezinta interes apare si "cineva" care sa faca/sa stie pe cineva care face asa ceva. si care poate sa faca... Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 6, 2010 Partajează Postat Mai 6, 2010 ...PROBLEMA in care sunt blocat acum este doar strunjirea capetelor suruburilor trapezoidale :-)...Eu ma blochez foarte adesea in probleme mult mai simple - in aparenta. Spre exemplu, la presa manuala cu surub, la care am deschis si un subiect pe Scule si unelte, astept de ceva timp sa pot achizitiona un profil hexagonal din otel pentru patru piulite cu filet cu pas mic, special proiectate pentru cresterea rezistentei la solicitari de intindere. Nu ca nu s-ar gasi asa ceva, ci mai degraba, am aproape zilnic alte probleme mult mai presante ca asta. In legatura cu tema ta, incearca sa pui o schita sumara a suruburilor pe care vrei sa le modifici - dimensiuni de gabarit + forma geometrica aproximativa.Ceea ce vrei sa faci tu, daca este intr-adevar un HOBBY, se cheama intr-un jargon mai mult sau mai putin adecvat "incercarea apei oceanului cu degetul". Mai devreme sau mai tarziu pretentiile se vor mari si vei ajunge foarte probabil la a 4-a...5-a incercare, unde nu vei mai gandi la fel. Link spre comentariu
pirvuti Postat Mai 7, 2010 Partajează Postat Mai 7, 2010 revin cu 2 schite! m-am gandit (dupa ce am vazut filmuletul: ! ) sa cumpar mai multe piulitze pt. surubul trapezoidal, sa le dau gaura filetata pt. fixare si astfel sa rezolv problema. e o rezolvare cam olteneasca dar e o rezolvare! astept impresii / sugestii / comentarii :-) Link spre comentariu
pirvuti Postat Mai 7, 2010 Partajează Postat Mai 7, 2010 intre timp am cumparat la o suma modica un cutter-plotter chinezesc, second dar perfect functional. incerc acum sa-l adaptez din sistemul de "drag" a unei folii la "drag" a unei placi rigide Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 7, 2010 Partajează Postat Mai 7, 2010 Din prima imagine a atasamentului anterior, inteleg ca acel sistem ar trebui sa fie un lagar de capat. Primul cuvant care-mi vine in minte este "scump". Acea piulita te costa probabil mai mult decat toate strunjirile pe care le ai de facut. Intre timp mai astept inca raspuns la intrebarea: ...In legatura cu tema ta, incearca sa pui o schita sumara a suruburilor pe care vrei sa le modifici - dimensiuni de gabarit + forma geometrica aproximativa...Hai! Presupun ca un inginer constructor stie sa se exprime prin desene tehnice. Link spre comentariu
pirvuti Postat Mai 7, 2010 Partajează Postat Mai 7, 2010 e vorba de surub trapezoidal TR 12x3la un capat 20 mm la celalalt 50 mm. asta e informativ (trebuie sa verific/cumpar niste rulmenti care sa aiba interiorul de 6mm). de ce 6mm? atat are axul motorului si e mai simplu :-) Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 7, 2010 Partajează Postat Mai 7, 2010 Trebuie sa te trag de limba!? Care este lungimea totala a suruburilor ca dimensiune de gabarit? In plus, spune-mi daca la capete, surubul este prevazut cu gauri conice de centrare si ce diametre maxime aparente au acele gauri. In mod normal acestea ar trebui sa existe si chiar mai mult - ar trebui sa fie rectificate. Ar fi bine chiar sa atasezi niste poze cu gaurile de centrare. Apoi intr-un capat al surubului, da cu o pila pe creasta filetului si vezi daca nu este tratat termic (pila trebuie sa lase urme) Numai in acest caz se poate prelucra pe strung. Nu mi-ai spus nimic despre pasul filetului. Scuze, acum am vazut - pas 3. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 9, 2010 Partajează Postat Mai 9, 2010 Se pare ca te-ai descurajat. Daca inca urmaresti subiectul, iti pun mai jos niste indicatii concluzive.1 - Deoarece surubul are un mare grad de zveltete (raportul intre lungimea totala - peste 1400 mm - si diametrul interior al filetului este mult mai mare de 10:1, cat se recomanda la strunjirea fina) palierele celor doua lagare de rulment se vor strunji la diametrul de 6,5...6,4 mm;2 - Fixarea surubului in bacurile universalului se va face cat mai aproape de palierul strunjit, iar capatul liber se va sprijini cu un varf rotativ montat in pinola papusii mobile a strungului. Forta de impingere a acestui varf nu va fi foarte mare, in special la palierul cu lungimea de 50 mm, altminteri exista pericolul flambarii si deformarii permanente a palierului in timpul strunjirii, cu consecinte aproape iremediabile pentru surub;3 - Finitia palierului, la cota finala - fi=6, avand ai=-0,002 , as=0,003 (in campul de tolerante j5) - se va face pe o masina de rectificat rotund. Fixarea se va face respectand aceleasi reguli ca la strunjire. Rectificarea palierului cu lungimea de 50 mm va fi deosebit de anevoioasa pentru rectificator si va dura un timp destul de lung. In total strunjirea + rectificarea poate dura pana la 4...5 ore, sau chiar mai mult;4 - Daca te adresezi unui meserias particular, te vei putea considera multumit daca el va cere un pret de ordinul a 50...60 lei pentru un surub astfel prelucrat;5 Ii vei solicita meseriasului sa corecteze atat bacurile universalului de prindere al strungului (prin strunjire fina) cat mai ales bacurile universalului de prindere ale masinii de rectificat (prin rectificare interioara) Fara aceste masuri, bataia radiala a palierelor lagarelor de rulmenti, va fi mult prea mare si palierele rulmentilor s-ar putea rupe prin solicitari mari la oboseala (vibratii care tind sa solicite palierul la micro-indoiri ciclice, la nivelul zonei de confluenta cu partea filetata a surubului) Este posibila chiar centrarea cu un comparator micrometric a crestei filetului, dar operatia presupune confectionarea unei bucse de centrare speciale si va scumpi mult prelucrarea. Utilizand o astfel de bucsa bataia radiala a crestei filetului fata de palierul lagarului de rulment nu trebuie sa fie mai mare de 0,002...0,003 mm.Sper ca nu te-am descurajat si mai mult. Iti doresc succes in aceasta actiune. Oricum solutia cu piulite montate rigid pe filetul suruburilor si utilizate pe post de paliere pentru lagarele de rulmenti nu este nici ieftina si nici fiabila, iar in functie de conditiile de fixare a inelului exteior al rulmentului s-ar putea dovedi chiar si ne-fezabila. Nu este fiabila deoarece cresterea in dimensiuni a rulmentilor se face in detrimentul turatiilor limita la arbore, care vor fi deci mult mai reduse pentru un rulment avand diametrul interior de peste 15 mm, fata de cel avand doar 6 mm. Link spre comentariu
boederyakumo Postat Mai 9, 2010 Partajează Postat Mai 9, 2010 Ma bag si eu cu o idee de strunjire a capetelor de surub trapez, alta modalitate de strunjire cu prindere in universal decat cea cu bucsa pentru strunjirea fara bataie.Se prinde in universalul strungului o bucata de aluminiu, bonz fi 15 (in cazul surubului de fi 12) se da gaura de 11, se corecteaza gaura cu cutit de interior cat mai aproape de fi 12, se introduce surubul trapez si se mai strange putin universalul pana la blocarea surubului in bucsa, se strunjeste capatul surubului la cota de rulment de fi 6, (se repeta aceiasi operatie la fiecare capat. Precizia e suficienta pentru surubul trapez.Asteptam parerea specialistilor !Referitor laam si eu o intrebare tehnica: cine poate sa-mi strunjeasca surub trapezoidal? preferabil Timisoara dar cu curier se poate oriunde in tzaraevident, daca nu vreau prea mult as dori sa fie si bine (coliniar si la cote) Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 9, 2010 Partajează Postat Mai 9, 2010 Nu este rea ideea, daca se mai adauga ca strunjirea la cota interioara sa se faca cu un ajustaj de usoara strangere, insa metoda scumpeste suplimentar executia, atat prin timpul de prelucrare cat si prin necesitatea unor materiale suplimentare - bronz pt bucse.Tinand cont de tehnologia de filetare a surubului, cu reazem suplimentar prin lineta de urmarire in zona actiunii cutitului de filetat, creasta filetului este concentrica intr-o foarte buna masura cu diametrul de angrenare al surubului si deci surubul se poate prinde direct in bacurile masinii-unelte, corectate dupa cum am sugerat mai sus. Asta este metoda cea mai ieftina. Eu vorbeam despre o bucsa care sa intre de asemenea cu putina stringere pe creasta filetului si montata la capatul dinspre palierul lagarului de prelucrat, in scopul verificarii si centrarii suplimentare cu un ceas comparator gradat in microni a universalului, doar la operatia de rectificare. O asemenea centrare nu se poate face in mod direct, datorita suprafetei intrerupte a filetului. O asemenea centrare, combinata cu rectificarea bacurilor inainte de rectificare, ar da o garantie suplimentara pentru conditia de concentricitate dintre filet si palierul rulmentului. Totusi se poate considera suficienta si o prelucrare fara o astfel de verificare, in urma rectificarii bacurilor.Mentionez inca o data, ca atat forta de strangere intre bacuri la rectificare, cat si cea de impingere cu varful de centrare sa fie suficient de mici pentru a nu da erori suplimentare, dar in acelasi timp suficient de mari pentru fixarea rigida. Link spre comentariu
pirvuti Postat Septembrie 19, 2010 Partajează Postat Septembrie 19, 2010 de curand am gasit un site german: http://www.mixware.de si aici sau daca datzi o cautare pe google "Spindellagerhülse " este o solutzie de legatura a surubului trapezoidal la motor fara strunjire la capete. este vorba de o piesa mai mica, strunjita, mai realizabila, asa cum ma gandisem acum cateva luni in urma (vezi posturile mele anterioare) poate cineva de aici sa realizeze piesa aceasta? cat ar costa la 3 buc cu materialul strungarului. m-am gandit pt. usurintza la renuntzarea la filetul de strangere pt. rulmentzi si inlocuirea lui cu doua santzuri pt. 2 sigurantze... opinii? merge? Link spre comentariu
EmyRulz Postat Septembrie 19, 2010 Partajează Postat Septembrie 19, 2010 Nu merge sa fixezi rulmenti doar cu inele elastice, acestea se preteaza cand sarcina este preponderent radiala. Pentru lagaruirea unui surub de miscare ai nevoie de rigiditate axiala care se obtine prin pretensionarea rulmentilor. Cu inele elastice nu poti sa ai pretnsionare si la schimbarea sensului vei avea joc. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum