Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire motor trifazic de 4,5kw la 220v ?


Vizitator vasilica

Postări Recomandate

Spune ceva despre firele alea...de exemplu, unul dintre ele este legat la carcasa motorului si celelalte trei vin din motor?....masoara cu un ohmetru rezistenta ohmica dintre ele si spune-ne valoarea...

Link spre comentariu

Dacă nu spui puterea motorului.... e ca ghicitul în bobi  :rade:  E chiar așa de greu să citești eticheta motorului ?  Sau măcar de unde provine motorul, poate aflăm documentația mașinii respective. Dacă are patru fire și toate sunt din bobinaj, poate a fost  rebobinat pentru 220V monofazat cu bobină ajutătoare. 

Editat de validae
Link spre comentariu

Cu acel condensator de 30uF nu faci nimic la 4kW. Trebuie să măsori rezistența bobinelor, cum a spus și flomar60.Motorul a mai fost rebobinat, ai dat scutul din spate jos să vezi cum arată?

Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...

Am un condesator dar nu are scris nimic pe el pot afla de cati farazi .este?Si daca masor rezistenta electrica a bobinelor unui motor pot afla ce condesator sai pun datimi un sfat

Link spre comentariu

Ar trebui să pui o poză cu placa e borne (dacă are și firele sunt fazate cum trebuie). Dacă firele sunt scoase la întâmplare și nemarcate, e ceva de lucru să-ți explic.Dar nu e chiar așa de greu.Dacă trebuie identificate, ai nevoie de o baterie bună de 3,6 - 6V și un led sau un milivoltmetru/microampermetru analogic (cu ac) poate  fi și unul de VU-metru recuperat. Trebuie să identifici cele trei grupe de bobine și să stabilești arbitrar începuturile și sfârșiturile fiecărui grup. Apoi trebuiesc fazate și montate pe placa de borne astfel ca prin montarea a trei punți să se poată face legarea dorită (stea sau triunghi). Dacă firele sunt deja puse pe placa de borne, trebuie doar să pui cele trei punți astfel încât să unești pe verticală câte două borne de sus și de jos.Vei obține trei perechi de fire legate printr-o punte.Cele trei punți se leagă la cele trei faze, înversând două fire (faze) se va inversa sensul de rotație. În schemele de jos, pe care le-am scos dint-un articol al dl. Emil Matei, cea din dreapta e legarea în triunghi.  Trebuie să știi (sau să afli) începuturile bobinelor (U1,V1,W1) și sfârșiturile (U2,V2.W2). Dacă nu sunt notate, te voi ajuta să le afli, cu ajutorul bateriei și al milivoltmetrului sau ledului.

http://www.emil.matei.ro/img/csf0.png

Editat de validae
Link spre comentariu

Nu ai nici o sansa sa folosesti un motor de 4.5KW/400V trifazic alimentat la 230V monofazic. Te chinui degeaba. Smecheria merge la motoare mici, oricum cu scaderea observabila a puterii. Eu zic sa renunti. Fa-ti conexiune trifazica sau alege un motor compatibil cu alimentarea pe care o ai la dispozitie. Restul sunt dume. (eu am incercat...si mi-am tras conexiune trifazica in urma testelor) Nu e suficient ca motorul sa se invirta in gol...Trebuie sa aiba si cuplu. (putere in sarcina  :rade: )

Strungul meu, cu motor trifazat de 3.3KW e inutilizabil daca il alimentez cu 230V monofazat, indiferent ce condensator pun si cum leg infasurarile. Eventual pot strunji un creion, daca nu e din lemn de esenta tare...

Link spre comentariu

Cu un condensator adecvat, se poate. Oricum nu va beneficia decât de maxim 2-3kW din cei 4kW ai motorului, depinzând de configurația aleasă (stea/triunghi). Eu am un motor de 4kW care merge de mulți ani pe o moară de cereale, alimentat la 220V. Binențeles, îl pornesc inițial în gol, cu condensatori de circa 100uF. S-a mai discutat acest aspect mai demult, pe vechiul forum, se poate folosi la pornire un al doilea motor, dacă nu se dispune de condensatori adecvați (deși e greu de crezut că ai două motoare și nu ai condensatori de pornire :rade: )  Și fac iar trimitere spre site-ul excelent al d-lui Emil Matei, unde puteți găsi răspunsuri pentru aceste întrebări: http://www.emil.matei.ro/motor1.php  E drept, se dau date doar până la puteri de maxim 1kW, dar se pot folosi și la puteri mai mari (cât permite rețeaua binențeles). Dacă tot se dispune de un motor trifazat, e păcat să nu poți să-l folosești, chiar dacă randamentul este mai mic decât al unuia monofazat cu puterea de jumătate din a celui trifazat.

Editat de validae
Link spre comentariu

Bine, dar moara de cereale de ce putere are nevoie? 300-500W eventual...Eu discutam de un motor de 4 KW de la care se cere putere...La asta ma gindeam cind am citit titlul. In nici un caz la un motor de 4KW de la care astepam sub 1KW. Asa merge....adica se invirte.

Mai e o problema...are cuplu de pornire aproape zero, deci pornirea trebuie sa o faci in gol. Uneori poate fi o problema.

Cinstit vorbind, am pornit si utilizat motoare sub 1KW in regimul asta, dar mai mari nu am reusit sa le utilizez.

Ce capacitate ar avea condensatorul pentru un motor de 100KW? Marind puterea situatia se schimba. Formulele empirice de calcul a capacitatii nu mai functioneaza. De fapt de pe la 1KW in sus nu mai "functioneaza" corect acele dimensionari de condensator...Testati.

Eu n-am reusit sa-mi pornesc strungul SN320X750 la monofazic 230V orice condensatori am folosit si orice rugaciuni am spus. (3.3KW, trifazic)

Alimentat corect merge brici. La fel si masina de gaurit cu coloana...

Link spre comentariu

La moara mea nu se pune problema de un necesar de 500W  :rade:  fiindcă am multiplicator de turație cu transmisie prin curea, deci am ceva cuplu la axul motorului, altfel s-ar opri când dau drumul la boabe.Am încercat să fac demultiplicare, dar nu dădea randament.Estimez că motorul meu ajunge la circa 2kW în configurație triunghi și condensator de 100uF. Am să fac o măsurătoare cu un contor adecvat când o prind în funcțiune (e la părinții mei) dar cifra estimată de mine nu-i departe de adevăr, fiindcă după o jumătate de oră se încălzeau ușor cablurile de alimentare cu secțiune de 2,5mmp.De fapt îmi amintesc că mai demult am verificat consumul ei chiar cu contorul de energie de la casă (binențeles cu ceilalți consumatori decuplați)

Editat de validae
Link spre comentariu

300W poate o risnita de cafea...

O moara de cereale mica are nevoie de motor de minim 1,5Kva.

Aveti aici modul de legare, capacitati necesare si valoarea aproximativa a cuplului de pornire la motoarele facute de Sacele, aliniatul 6.9

O moara de cereala porneste in gol, daca o alimentezi inainte de pornirea motorului se ineaca.

 

 

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Adica la legarea in triunghi se leaga inceputul unei infasurari cu sfarsitul celelaite infasurari? Si va mai intreb ceva mai sunt si alte legaturi in afara de cele doua stea si triunghi?Adica la legarea in triunghi se leaga inceputul unei infasurari cu sfarsitul celelaite infasurari? Si va mai intreb ceva mai sunt si alte legaturi in afara de cele doua stea si triunghi?

Link spre comentariu

Eu am realizat porniri de motoare trifazate in monofazat la multe motoare de 3KW si la unul singur de 4KW - toate actionau mori cu ciocanele construite de utilizatorii respectivi ( nu erau cumparate ) , aveau transmisia prin curea iar raportul de transmisie era intre 1 la 2 si 1 la 3 . Toate motoarele modificate au avut turatie nominala 1420 - 1480 rot/min si erau bobinate 380 stea - 220 triunghi ,pentru aceasta aplicatie motorul fiind conectat in triunghi....de asemenea, toate porneau in sarcina ( bineinteles fara ca moara sa fie blocata!) si aveau baterie de condensatori de pornire si , separat,  condensator permanent. La motoarele de 3KW valoarea bateriei de condensatoare de pornire era 800 - 1000 micro, timpul de actionare pt. ajungerea la turatia nominala 2 - 4 secunde functie de raportul de transmisie iar valoarea cond permanent era de 60 micro nepolarizat . Bateria de pornire era constituita din condensatori electrolitici recuperati din TV-uri ( din cei destinati filtrajului tensiunii de retea redresate) si era conectata in circuit cu ajutorul unui contactor de forta ( TCA de 10A cu cele 3 contacte in paralel)...in cele cateva secunde cat dura pornirea reteaua se comporta ca si cum ar fi alimentat un traf de sudura cu secundarul in scurtcircuit , din acest motiv la fiecare utilizator s-a construit circuit de alimentare separat, din cablu MCG de 2 x 4 mmp ,  conectat direct la tabloul de sigurante  al utilizatorului ...la motorul de 4KW bateria de pornire avea 1200 micro iar condul permanent 80 micro...din cand in cand , cam la 1 an si jumatate era necesara reparatia instalatiei de pornire, de obicei bateria de pornire isi pierdea din capacitate pana la anularea posibilitatii de pornire a motorului....toate functioneaza si la ora actuala...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări