Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

DESIGN REACTII NEGATIVE cazul SE


Vizitator

Postări Recomandate

Cine doreste sa faca din kkt bici si sa mai si trosneasca in cazul SE le recomand urmatoarele modificari in amplificatoarele de acest gen pe care le detin conform cu imaginile care le voi prezenta mai jos,tin sa mentionez ca pe doua etaje avem nici mai mult nici mai putin de patru reactii negative,distributia acestor reactii negative inglobeaza mult timp de studiu si teste atit prin intermediul echipamrntului cit si al timpanului,rezultatele aproape miraculoase,chiar si in cazul unui transformator de iesire de serie schimbarea devine radicala,nu doresc sa intru in amanunte acum... cine detine un minim de echipament de test se va convinge singur...

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 36
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • hpavictor

    6

  • sebi_c

    6

  • feri.visky

    3

  • +_Florin_+

    3

Din schemele vazute de mine, reactia negativa RN4 se aplica, de obicei, in catodul lampii din preamplificare.Ce obtineti cupland reactia in grila, comparativ cu cea din catod?In niciun amplificator inca nu am vazut aplicate TOATE aceste tipuri de reactie negativa; una-doua, maxim.Unde le indicati; in cazul caror lampi (finale)?Poate luam un exemplu concret, o schema oarecare; stiu eu, poate un SE cu EL84 sau 6P3S, GU50 sau alta lampa uzuala...

Link spre comentariu

Este interesanta abordarea... totusi pentru a fi mai de folos incepatorilor propun sa le clasificati si sa precizati implicatia fiecareia in parte...Unele sunt de tensiune, unele de curent, unele locale altele globale independente de frecventa, dependente de frecventa etc....Schema astfel prezentata va avea un impact pedagocic accentuat...Super...

Link spre comentariu

Ce-i prea mult strica , e valabil si in cazul reactiei negative ...

Comentariile facute de dumneata sint pe DINAFARA !,SIMILARE CU SITUATIA CIND VEDEAI GRESELI (INEXISTENTE)prin scheme !.

Din schemele vazute de mine, reactia negativa RN4 se aplica, de obicei, in catodul lampii din preamplificare...

In situatia prezentata nu se poate aplica in catodul lampii din preamplificare datorita RN3 care necesita alta faza,altfel spus daca am aplicao in catdul lampii din preamplificare ar deveni pozitiva,reactia negativa finala RN4 este mica dar cuprinde tot lantul,RN2 si RN3 sint de baza liniaritatea etajului final (care cuprinde lampa finala si transformatorul) devenid maxima mai ales acolo unde transformatorul de iesire are mari minusuri(respectiv fregvente inferioare si superioare)deasemeni mentinerea fazei prin RN2 si RN3 este net superioara.RN2 si RN3 mareste mult raspunsul liniar la capetele benzi audio sa zicem ca avem un etaj final care raspunde corect pina la 100Hz sub aceasta frecventa lasind de dorit aplicind cele doua reactii RN2 si RN3 raspunsul corect se va largi pina la 30Hz,cine nu crede sa verifice practic...Scopul secundar al RN1 este de a nu permire aparitia tensiunilor pozitive pe grila de comanda chiar in prezenta pe intrare a unui semnal mare ca nivel,rezistenta din catod nefiind decuplata...

Un astfel de design al reactiilor negative micsoreaza cistigul final(sensibilitatea la intrare scade cam la1,4-1,5Vef pt puterea maxima) dar raspunsul in frecventa al ansamblului devine nemaipomenit.

 

PS.Dozarea corecta a acestor reactii transforma un GUNOI de amplificator intr_un Hi_End

Link spre comentariu
Ce-i prea mult strica , e valabil si in cazul reactiei negative ...

Comentariile facute de dumneata sint pe DINAFARA !,SIMILARE CU SITUATIA CIND VEDEAI GRESELI (INEXISTENTE)prin scheme !.

Din schemele vazute de mine, reactia negativa RN4 se aplica, de obicei, in catodul lampii din preamplificare...

In situatia prezentata nu se poate aplica in catodul lampii din preamplificare datorita RN3 care necesita alta faza,altfel spus daca am aplicao in catdul lampii din preamplificare ar deveni pozitiva,reactia negativa finala RN4 este mica dar cuprinde tot lantul,RN2 si RN3 sint de baza liniaritatea etajului final (care cuprinde lampa finala si transformatorul) devenid maxima mai ales acolo unde transformatorul de iesire are mari minusuri(respectiv fregvente inferioare si superioare)deasemeni mentinerea fazei prin RN2 si RN3 este net superioara.RN2 si RN3 mareste mult raspunsul liniar la capetele benzi audio sa zicem ca avem un etaj final care raspunde corect pina la 100Hz sub aceasta frecventa lasind de dorit aplicind cele doua reactii RN2 si RN3 raspunsul corect se va largi pina la 30Hz,cine nu crede sa verifice practic...Scopul secundar al RN1 este de a nu permire aparitia tensiunilor pozitive pe grila de comanda chiar in prezenta pe intrare a unui semnal mare ca nivel,rezistenta din catod nefiind decuplata...

Pai daca se presupune ca etajul final raspunde bine pina la 100Hz, nu cred ca reactia negativa rezolva deficienta transformatorului, banuiesc ca reactantele de cuplaj sint considerate normale si nu modifica liniaritatea

Link spre comentariu
Vizitator viobio

aceste reactii negative le folosesc multe firme de renume,Quad,McIntoshaceste reactii inbunatatesc Functionarea montajului,sunt mult mai stabile,impiedica oscilatiilereactia din anodul triodei in anodul pentodei se folosea din anii40daca este cineva interesat postez scheme de etaje finale folosite in anii 35...50 ,acolo sa vedeti reactiiam un radio Siemens din 1942 ,care are o "uzina de reactii"sunetul este impecabil,am introdus semnal din cd player si se aude extrem de bine,aceste reactii au fost studiate si concepute acum 70 de ani!!!!postez o schema ca exemplupacat de intentia buna a dl valderama,nu e luat in seriosmai trebuie sa conviga cu ceva ??? nu credeti in ce posteaza ? experimentati si va convingeti!

Link spre comentariu

Pai daca se presupune ca etajul final raspunde bine pina la 100Hz, nu cred ca reactia negativa rezolva deficienta transformatorului, banuiesc ca reactantele de cuplaj sint considerate normale si nu modifica liniaritatea

blue nu vreau sa ma contrazic acum cu tine ! pune mina pe pistol(macar asa... de curiozitate)executa pe ceva RN3 chiar si RN2 dupa care posteaza tot aici concluzia_rezultatul...(respectiv daca rezolva ceva din deficienta transformatorului ?,O SA AI O MARE SURPRIZA !!!!!!!!!!,e una ce crezi la prima vedere ! si alta cind o vei trai pe pielea ta !),vezi... asta nu_mi place mie eu nu vorbesc decit in cunostinta de cauza ! pe cind o veti face si voi ?...La inceput cind am deschis postul am spus asa:

..distributia acestor reactii negative inglobeaza mult timp de studiu si teste atit prin intermediul echipamrntului cit si al timpanului,...

Credeti ca i_mi permiteam sa maninc KKT ?.Nu am postat aceasta solutie ca sa creez dialoguri in contradictoriu,ci ca sa serveasca cuiva,dar incepe sa i_mi para rau ca ma complic inultil !,probabil ca am sa o fac mai rar...
Link spre comentariu

Valderama, eu stiu foarte bine ca reactia negativa ajuta foarte mult in special in cazul stabilitatii, modelul de reactie anod-anod sau anod finala-catod driver prin intermediul unui rezistor m-i se pare cel mai bun, intradevar dozat in limite rezonabile ,sunetul amplificatorului devine mai precis, masuratorile confirma aportul de calitate, insa in cazul reactie negative globale , am avut intodeauna impresia ca sunetul este mai aspru. Doresc sa subliniez subiectivitatea parerii mele, iar faptul ca stii foarte bine ce spui, de altfel argumentat , este neindoielnic. Am rezerve in cazul unui amplificator ,proiectat pt o clasa si cu niste artificii este promovat in alta clasa, m-i se pare doar un fenomen de expandare... stii ce vreau sa spun ! Oricum topicul deschis de tine este o provocare si merita dezbatut, dar ai dreptate mina pe pistol ! (de lipit)

Link spre comentariu

Valderama,... Am rezerve in cazul unui amplificator ,proiectat pt o clasa si cu niste artificii este promovat in alta clasa, m-i se pare doar un fenomen de expandare... stii ce vreau sa spun !...

DA domnule schimba clasa amplificatorului !.(De necrezut..., dar asta se intimpla faptic)

Pt dumneata este o simpla formalitate sa faci ce te_am rugat(cu mina pe pistol) si consider ca m_am exprimat clar.Repet si sustin ca sa nu existe dubii:

...reactia negativa finala RN4 este mica(sau se poate citi slaba) dar cuprinde tot lantul...

PS.Dozarea corecta a acestor reactii transforma un GUNOI de amplificator intr_un Hi_End...,...RN2 si RN3(respectiv vedeti daca rezolva ceva din deficienta transformatorului !?,O SA AI_AVETI O MARE SURPRIZA !!!!!!!!!!...)

Astept cu mare interes... concluzii practice(chestiune de citeva zeci de minute intr_un moment de dispozitie !,PS-nu trebuie sa aveti grija decit la faza secundarului...atit).

Daca exista doritori postez eu efectul practic obtinut(am un amplificator realizat cu acest design al reactiilor negative in casa...,il pot scoate si la BAZAR pt o convingere EXPRESA) prin imagini in special RN2 si RN3,respectiv "cu sau fara"(reactii negative CU EFECT CAPITAL !_mai adaug)CAPITAL se mai poate citi si MAJOR sau chiar SPECTACULOS.Invit pe aceasta cale pe oricine doreste si ii sta la indemina sa i_mi faca o vizita sa putem dialoga aplicat !.

Link spre comentariu

EXCELENT Valderama ca ai abordat acest subiect de mare interes pt multa lume, in special pt cei care vor sa impinga la limita performantele amplificatoarelor! Ca urmare a discutiei care am avut-o PM pe aceasta tema, am facut cateva experimente pe un SE foarte clasic trioda+pentoda cu PCL86 deocamdata. In anodul triodei am 200k, in catodul ei 2k7 decuplat cu 470uF. La pentoda am 120ohmi/2W in catod decuplat cu 1000uF, in g2 1k5, si anodica de 225V. Curentul de repaos Ia = 39mA. Traful imens de 12patrati montat INTRETESUT cu 4primare si 4secundare se vede in dreapta, iar in stanga e traful de filament (cel mic). Anodica e luata direct din retea, redresata/filtrata/redusa la 225V.Dupa o auditie fara reactii negative (mentionez ca puterea este aproape 4W la max! unii nu scot atat nici cu EL84), am aplicat o reactie negativa anod-anod de 3.3M si reactia din catodul finalei la secundarul trafului. Rezultatul : FANTASTIC! raspunsul la joase s-a imbunatatit substantial, calitatea este sensibil mai mare iar aproape de limitare are un sunet care nu stiu cu ce sa-l compar pe moment!Ca dezavantaj : s-a micsorat sensibilitatea la intrare.Voi incerca acum sa aplic TOATE reactiile, dozat, la un SE cu EF86+PL84, traful de iesire fiind destinat de fapt acestui SE.

Link spre comentariu

Datorita solicitari @fcon...exemplu practic...,Ce ar fi de retinut:- toate rezistentele sint de 0,5W cu exceptia celor marcate expres- recomand alimentarea filamentului 6N1P in CC (pt raport semnal zgomot>90dB)- recomand folosirea unui drosel de 10H pe alimentare (tot pt raport semnal zgomot>100dB)- cei care au dare de mina pot folosi pe alimentare si un filtru electronic(sursa cu semiconductori_elemente active),in aceasta situatie raportul semnal zgomot se va inbunatati max. posibil 120dB- valorile stelate difera de la caz la caz functie de trasee,cablaj,circuit imprimat sau aer panta 6N1P,etc- terminalele componentelor din grila de comanda a primului tub max. 2cm lungime,evitarea pe cit posibil a folosiri cablului ecranat in cadrul amplificatorului(NU folositi cablu ecranat in interior amplificator,capacitatea...acestuia creaza pierderi sau denaturari mai ales la fregvente superioare).- NU aduceti cordonul de alimentare retea (sau intrerupatorul) in vecinatatea 6N1P, cit mai departe de intrare si 6N1P,montati intrerupatorul si mufa de retea (cordonul de alimentare) pe spate impreuna cu mufa de iesire din amplificator.- Montati transformatoarele cel putin cu axele bobinelor perpendiculare(SUB NICI O FORMA PARALELE ,ecranati daca este posibil traful de retea cu tabla de otel grosime 1mm sau mai mult)- este bine sa folositi un condensator de calitate in catodul lampi finle(1000uF/25V),daca acesta este dintr_o clasa normala puneti_l la 63V

Link spre comentariu

Chestiunea e putin contradictorie! Eu sunt un sustinator al reactiei, dupa cum se vede si in ce fac. Dar cand, le-am abordat, am primit destule critici, mai ales, chiar de la forumistii de aici. In fine, mi-am reconsiderat putin pozitia, considerand ca recatia totusi trebuie sa fie minimala, adica atat cat sa liniarizeze ca la iesire sa avem sub 1% distorsiuni si banda suficienta si sus si jos.Personal, prima versiune a amplificatorului GU50_PA, a fost facuta cu reactie ANOD-ANOD la etajul final. Aceasta reactie imbunatateste caracteristica de transfer a etajului final si dupa parerea mea este aplicabila daca lampa finala are distorsiuni in mod natural prea mari. La triode n-as aplica-o deloc, pentru ca in general are liniaritate mai buna decat pentoda. Astfel la GU50 (PP), fara nici un fel de reactie, la 75W la iesire distorsiunile sunt cam 5..6%. La GU19 la 28W este cam 4%. La OT100 la maxim ar fi cam 2%.Totusi, in cele din urma am renuntat la aceasta reactie pentru ca in cadrul reactiei globale avea o contributie prea mica la micsorarea distorsiunilr si din motivul explicat la subiectul respectiv. Adica, inrautatea timpul de stabilizare a curentilor prin lampile finale la testul cu semnale treapta, ori tren de semnale sinusoidale de frecventa mica.Aceast tip de reactie este folosit de unii cu raport mare (Rreactie)/(Ranod prefinala) si altii chiar cu raport mai mic. Acest raport scade sensibilitatea de intrare a etajului final (in consecinta a intregului lant) si imbunatateste liniaritatea etajului, dar scade si timpul de de stabilizare a curentului la finale. Eu as aplica aceasta reactie numai acolo unde nu este reactie globala.Am vazut ca si VTP a aplicat aceasta reactie intr-un PP cu EL34 in Tehnium. Poate ne spune mai multe.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări