hpavictor Postat Octombrie 31, 2009 Partajează Postat Octombrie 31, 2009 Vechi dar nouDaca au facut cariera in anii 1960 si oamenii de atunci puteau sonoriza aceleasi sali , stadioane , mitinguri , concerte de ce nu le-am folosi si noi cu acelasi succes , mai ales ca intre timp performantele difuzoarelor au crescut deci si rezultatele vor fi corespunzatoare . Datorita faptului ca erau greu de procurat amplificatoare si difuzoare de mare putere si randament , tot secretul consta intr-un proiect deosebit de eficient-hornul-care aplicat la woofer , medii si inalte permite obtinerea cerintelor mentionate mai sus . Nu insist asupra functionarii incintei ci doar va propun spre studiu cateva proiecte mai compacte ,dar cu bune rezultate in epoca lor Cu siguranta vor fi interesati cei ce se ocupa de sonorizari in studierea unor incinte de randament , caci e de preferat sa te deplasezi cu doar doua incinte *destepte* decat sa cari multe lazi cu difuzoare , ineficiente , si sa le exciti ( sic ) cu amplificatoare de mare putere , adica scumpe si grele . Salvezi efort fizic , spatiu transport , costuri depozitare , cabluri , mufe , amplificatoare , adica bani , multi bani . Aceasta a fost motivatia pentru care am deschis un subiect ce este de interesInvit pe oricine este interesat sa-si expuna punctul de vedere si eventual sa completeze zestrea forumului cu proiecte de calitate ca doritorii sa se poata apuca de lucruVa urez succes in constructii de calitate Link spre comentariu
remus68 Postat Octombrie 31, 2009 Partajează Postat Octombrie 31, 2009 In 1984 am avut ocazia sa vad in actiune, in aer liber, o astfel de boxa... Eu utilizam la bass o statie de 2x70W, care debita pe doua incinte cu cite doua difuzoare de 12" fiecare (cite doua VKN de 40W/8 ohm in fiecare boxa) si prin iesirea slave out semnalul era trimis mixerului amplificatoarelor care asigurau sonorizarea . Am hotarit sa cintam citeva seri impreuna cu o alta trupa si am utilizat la amplificare tot ceea ce aveam la dispozitie, asa ca s-a hotarit ca si statia mea sa treaca la amplificarea generala. O chitara era pe un Regent 150K, una pe un Regent 300K iar clapa si a treia chitara erau impreuna pe un amplificator de 60W, toate culese cu microfon in amplificarea generala (undeva pe la 800W), unde mai erau si microfoanele de voci si cele de la tobe. La bass s-a hotarit sa utilizam boxa lor, care nu o mai auzisem pina atunci ; deabea am carat-o patru insi !!! - era facuta din PAL de peste 20mm cu dimensiunile aproximative de 150x150x40cm. Cind au adus statia lor de bass...stupoare !!! O ALFA romaneasca de 30W ... cel putin ii mergea ochiul magic ! Am inceput sa facem probe de auditie in aer liber si am reglat volumul la ALFA astfel incit sa se auda maxim de tare, fara distorsiuni. Dupa o scurta proba, profesorul care insotea trupa respectiva ne-a spus ca suna bine, dar ca bass-ul e prea tare ! Bineinteles ca am fost intrigat de ceea ce spunea, tinind cont ca boxa de bass nu mai era amplificata suplimentar cu nimic ! M-a chemat linga el si a inceput sa cinte cealalta trupa - avea dreptate !!! Dupa ce bassistul lor a redus putin volumul la ALFA, totul s-a auzit perfect. Boxa avea in componenta trei difuzoare (ei spuneau ca sint Goodmans, dar am reusit sa le ating membranele si marginea carcasei si erau identice cu difuzoarele romanesti de 12,5W/6,3 ohm) , erau montate unul deasupra celuilalt si boxa era utilizata culcat fata de "Eliminator" - singura diferenta ca placile de reflexie de la colturile interioare erau aduse pina in fata , formind acelasi unghi ca si placile montate oblic de la cutia de rezonanta a difuzorului. Frecventele de peste 4kHz sint redate atenuat , dar nici nu e necesar mai mult pentru chitara bass. Link spre comentariu
radue Postat Octombrie 31, 2009 Partajează Postat Octombrie 31, 2009 Adevarul este ca astfel de incinte au facut isotorie la vremea lor. In ziua de azi problema cu ele este ca daca e sa le compari cu incinte care au acelasi scop dar sant cu radiatie directa ( bass reflex sau incinta inchisa de obicei, desi exista si altele, desi in domeniul sonorizarilor doar bass reflex este folosit ) cele cu radiatie directa sant mai usor de utilizat si motivul este simplu: sant mai mici, mai usoare si mai portabile; legat de putere este adevarat ca putere necesara unui bassrelfex ca sa sune ca si un horn dpdv al nivelului sonor la putere maxima este mai mare ( cam 5-6 dB daca hornul este bine proiectat, asadar o putere cam de 4 ori mai mare ) dar cu difuzoarele din ziua de azi nu este o problema ca sa faca fata, la fel si cu amplificatoarele.Motivul folosirii hornurilor in ani lor de glorie ( si acuma au cele mai bune rezultate, dar nu prea mai sant asa de folosite din multe motive ) este ca difuzoarele nu erau asa de rezistente si nu suportau puteri asa de mari ca si cele din ziua de azi, iar la fel amplificatoarele nu erau suficient de puternice ( prin anii 70' daca nu ma insel la sonorizari se foloseau amplificatoare de 300 W RMS in 8 ohmi, ceea ce comparativ cu amplificatoarele de azi care pot sa ajunga si la 4 kW RMS in 4 ohmi pare foarte putin ).Dezavantajul hornurilor este ca de obicei apar rezonante neodorite si nu reusesc sa sune ca si un bass reflex, o incinta buna pentru toate genurile.Totusi, un sistem de sonorizare compus numai din incinte de tip horn ca si avantaj are ca este cel putin la fel de capabil cat si un sistem bassreflex, dar consuma cel mult jumate din puterea bass reflexului. Link spre comentariu
VTP Postat Noiembrie 4, 2009 Partajează Postat Noiembrie 4, 2009 E remarcabil efortul facut de hpavictor pentru popularizarea unor incinte deosebite, atat la vremea lor cat si in prezent! Cei cu idei preconcepute vor incepe sa caute cusururi, fara sa fi avut vreun contact cu aceste realizari sau fara sa fi lucrat ceva asemanator. Vreau sa subliniez ca incintele de sonorizare au stat la baza avansului tehnic in reproducerea sonora din decadele 4, 5, 6 ale secolului trecut, atunci cand materialele cunoscute si utilizate in constructia traductoarelor nu erau la nivelul tehnic din prezent. Cu toate acestea, o multime de incinte din acea perioada, utilizate in reproducerea hi-fi nu erau decat variante ale incintelor de sonorizare (in special a celor utilizate in salile de cinema!) Reducerea dimensiunilor, odata cu evolutia materialelor utilizate a condus catre solutiile actuale, care, nu sunt de multe ori, chiar cele mai bune realizari, desi progresul tehnic a sustinut puternic evolutia traductoarelor. De aceea, o privire in urma, acolo de unde s-a plecat, este cu atat mai instructiva si cu atat mai ademenitoare pentru domeniul DIY, cu cat, astfel de realizari se intalnesc si azi la firme cu traditie (Klipsch, JBL, Tannoy, etc), dar, financiar vorbind, sunt departe de posibilitatile multora! Dar, oricat ar aparea de ciudat, sunt perfect abordabile cu traductoarele actuale, si, nu necesita decat mai multa munca si studiu. Link spre comentariu
VTP Postat Noiembrie 4, 2009 Partajează Postat Noiembrie 4, 2009 radue a scris:Dezavantajul hornurilor este ca de obicei apar rezonante neodorite si nu reusesc sa sune ca si un bass reflex, o incinta buna pentru toate genurile.Totusi, un sistem de sonorizare compus numai din incinte de tip horn ca si avantaj are ca este cel putin la fel de capabil cat si un sistem bassreflex, dar consuma cel mult jumate din puterea bass reflexului.Vreau sa fac niste precizari care sunt DEMONSTRATE de realitate in timp indelungat:- fiecare solutie are avantaje si dezavantaje, respectiv, reprezinta un compromis TOTDEAUNA!!!- din pacate, pe net circula multa informatie GRESITA si de aceea este nevoie de documentare serioasa, inainte de a lansa o asertiune care pune "in ceata" pe cei care vor sa abordeze un proiect oarecare. Intre tampeniile curente este cea care separa traductoarele pro de utilizarea in domeniul hi-fi! Ce ar fi facut in anii '50-'60 un constructor DIY??? Dece ar fi superioare difuzoarele asa zis hi-fi de unele pro? Mai ales azi, cand si cele mai serioase firme, pentru a putea rezista pe o piata aglomerata crancen, sunt fortate sa lucreze in China sau sa utilizeze componente chinezesti. Chiar in aceste conditii, pe piata pro, unde concurenta este la fel de mare, firmele sunt fortate sa fie atente la productie, sa o mentina intre standarde de calitate cu mult mai stranse, ceea ce garanteaza parametrii tehnici ca incadrare in limite precise, in timp ce in domeniul hi-fi sunt din ce in ce mai multe cazuri in care intre fisa tehnica si realitatea dura sa se semnaleze discrepante de netolerat. Totul se bazeaza pe faptul ca in definitiv, asta este! ............ E mai simplu sa tii oala acoperita pentru ca de : multi vede, putini cunoaste!!!! La o productie de masa nimeni nu mai sta sa masoare magnetii, tolerantele pieselor polare sau incadrarea stricta a in tolerante a intrefierului! Marketingul, brandul si prejudecatile clientilor vand aproape orice! Comparatiile intre tipurile de incinte sunt iarasi destul de departate de realitate!!! Exemplul de mai sus: incinta bass-reflex este DOAR un tip de incinta f.raspandit, fiind, comparativ cu altele, o solutie cu foarte multe defecte, unele atenuabile, dar nerezolvabile!!!! Un horn, bine calculat si executat, nici nu poate fi comparat cu incinta BR! Corectitudinea basului unei incinte inchise AS nu se poate compara cu cel emis de o incinta BR, iar o linie de transmisie bine conceputa e greu de surclasat!In domeniul DIY, fara teste, fara cautare continua, fara entuziasm, e greu sa faci ceva! Foarte multi m-au contactat, dupa ce au investit multi bani in traductoare scumpe, de brand, cu popularitate si referinte de net excelente. Nemultumiti de rezultatul investitiei, cautau o iesire din situatia in care ajunsesera: dai bani grei pe traductoare de marca, faci un proiect mult laudat, si, rezultatul nu te multumeste. Dece? Au fost mai multe situatii:- multi nu stiu ce-si doresc, din punct de vedere al timbrului (am mai explicat ca timbrul nu este definit de parametrii tehnici!)- multi traiesc cu ideea ca daca utilizezi componente scumpe, 90% din treaba e rezolvata!- e fals ca o componenta scumpa este totdeuna justificata ca pret! La fel si brandul: nu poate garanta o pozitie mai buna pe scara de valori!- insuficiente cunostinte in abordarea unui proiect, sau, proiectul in sine este aiurea. Nu uitati ca fiecare are gustul sau si ...... de gustibus!- insuficienta experienta si mai ales educatie muzicala precara! Fiecare are gustul sau, urechea sa, educatia sa! Adevarat! Dar daca nu gaseste NIMIC bun la o incinta de referinta, incep sa-mi pun intrebari: oare o firma de 80 de ani, care si-a facut totul in house, are o gramada de patente in domeniu, echipeaza cu astfel de incinte institutii serioase (studiouri, radiodifuziuni, etc) a trecut peste o serie de vicisitudini in atatia ani, are un renume greu de zdruncinat, NU STIE CE FACE, SAU stimabilul audiofil are probleme??????????????Deci, sa privim lucrurile la adevarata lor valoare, sa nu cautam incinta "care ne da pe spate!" ci sa judecam lucrurile in adevarata lor lumina, mai ales ca nu exista incinta perfecta! Doar realizari mai bune sau mai putin reusite, mai abordabile ca pret, sau, doar un vis frumos! Link spre comentariu
radue Postat Noiembrie 4, 2009 Partajează Postat Noiembrie 4, 2009 Eu nu am nimic cu Electrovoice, chiar ii laud pentru ca am auzit un sistem line array de la ei care suna corect atat pe muzica live cat si pe playback ( DJ-ala ) incat si impresia ca esti in sufragerie pe canapea, dar cu senzatia de concert live ( a nu se subintelege termeni audiofili ).Am vrut doar sa subliniez ceea ce ati sublinita dumneavoastra mai sus referitor la avantaje si dezavantaje pentru fiecare tip de incinta si sa argumentez si de ce in ziua de azi incintele de tip horn sant mai rare fata de decadele trecute.Totusi, un horn care sa si sune cum corect este destul de greu de proiectat, un bassrefex este mai usor, cel putin pe partea de subwoofer. Sper ca se subintelege ca ce am scris in postul de mai sus si in acest post se refera strict la incintele de sonorizare, cu cele de hi-fi/hi-end nu am tangente. Link spre comentariu
VTP Postat Noiembrie 5, 2009 Partajează Postat Noiembrie 5, 2009 @radue,Totdeauna e important sa scrii complet la ce te referi. Mai ales ca exista diferente majore intre incintele de sonorizare, in special cele de uz exterior, la care se impun si dimensiuni de gabarit rezonabile (traduse in solutii mai simple dar cu eficienta mare) si incintele pentru auditii de casa, la care cerintele sunt altele.Ca o nota generala: este stupid ca se intalneste conceptia ca incintele pro si cele de casa sunt diferite. Ca scop, si in domeniul pro si in cel domestic, ideea de reproducere corecta este aceiasi! In definitiv, nu mergi la un concert ca sa auzi numai o gama de frecventa, sau sa constati ca in banda reprodusa sunt goluri mari si profunde!!! Si de aceea constatarea lui radue privind calitatile unor incinte pro este binevenita! Link spre comentariu
Vizitator bolovan Postat Noiembrie 9, 2009 Partajează Postat Noiembrie 9, 2009 Scuze , ma bag si eu un pic in seama. Am achizitionat un microfon shotgun si o " goarna" (horn speaker) de 120w music si 80w cont, Ma intereseaza daca o statie de amplificare de 2x 50w poate distruge vreuna din cele doua componente? Mentionez ca am si alte microfoane , unul wireless si unul cu fir legate la un mixer micut . Probleme e : bass-ul sau inaltele trebuie scoase ca sa nu apara probleme? Link spre comentariu
Vizitator bolovan Postat Noiembrie 9, 2009 Partajează Postat Noiembrie 9, 2009 Specific mai sunt legate la amplificator si alte boxe cu diferite valori in w si ohm-i. Distanta de la difuzoare si goarna este de aproximativ 20 m cabluri diferite ,la goarna pun cablu siliconat dar sutire. Trebuie la toate boxele acelasi cablu? Link spre comentariu
hpavictor Postat Noiembrie 18, 2009 Autor Partajează Postat Noiembrie 18, 2009 DE la Altec cateva incinte mai deosebite care au fost referinte de top ce au inspirat pe majoritatea producatorilor in domeniul sonorizarilor profesionale avand calitate pret si dimensiuni / randament foarte convenabile Link spre comentariu
hpavictor Postat Noiembrie 25, 2009 Autor Partajează Postat Noiembrie 25, 2009 Acum catva timp daca cumparai difuzoare din gama profesional de la firme celebre ( CELESTION EMINENCE FANE RCF JBL ELECTROVOICE etc.... ) puteai achizitiona si o brosurica cu recomandari de constructii de incinte acustice , optimizate , verificate , si universal valabile pentru majoritatea difuzoarelor de calitate , compatibile cu notiunea de profesional..... Din pacate ele nu au fost popularizate de cunoscatori deoarece erau considerate un real avantaj tehnic fata de cei ce construiau *dupa ureche* si puteau aduce castiguri frumusele in acea perioada de tranzitie economica , iar acum sunt considerate pierdute deoarece cei in cauza care se ocupau de asemenea constructii acum au alte preocupari si eventual au o varsta respectabila , majoritatea proiectelor au in comun un design sanatos , fara restrictiile din ziua de azi legate de costuri fiind important doar calitatea sunetului redat de incinte , acestea pot fi considerate ca baza de plecare pentru viitoare constructii, doar la unele fiind necesare modificari minore pentru adaptarea difuzoarelor proprii ( dar de buna calitate ) la aceste proiecte . Invit pe tota lumea posesoare de asemenea planuri de incinte sa le popularizeze prin intermediul forumului nostru , pentru a creste si in randul celor mai tineri nivelul de cunostiinte in domeniul incintelor de sonorizare . Va urez auditii placute si succes in constructii de calitate ! Link spre comentariu
radue Postat Noiembrie 25, 2009 Partajează Postat Noiembrie 25, 2009 Felicitari pentru proiectele atasate mesajului. As adauga si eu cateva linkuri cu proiecte actuale: Pentru partea de subwoofere si bas MT102 2x10"+1x2" MT122 2x12"+1x2" Un link cu alte proiecte destinate sonorizarilor, cu incinte de toate tipurile: planuri Pentru limba engleza dati click pe steagul Marii Britanii din coltul drept sus. Alt link cu poze, brosuri si anumite proiecte ale boxelor clasice engleze ( nu neaprat ), majoritatea fiind incinte de tip horn: Speakerplans Golden Oldies Pentru cei care incearca anumite proiecte prezentate mai sus este ideal sa se foloseasca difuzoarele recomadnate. Daca nu se folosesc aceste exista riscul ( foarte mare ) ca incintele sa nu sune cum trebuie si/sau sa se strice difuzoarele ( aici ma refer strict la hornurile de bas ) daca primesc ai multa putere decat suporta in incintele respective ( datorita limitarii mecanice a difuzorului ). Link spre comentariu
hpavictor Postat Noiembrie 27, 2009 Autor Partajează Postat Noiembrie 27, 2009 alte exemple de incinte cu horn care mi s-au parut deosebite ca performante Link spre comentariu
hpavictor Postat Noiembrie 27, 2009 Autor Partajează Postat Noiembrie 27, 2009 aceasta incinta a fost construita si da rezultate excelente 50Hz-400Hz cu difuzoare Eminence DELTA 15LF Link spre comentariu
hpavictor Postat Decembrie 12, 2009 Autor Partajează Postat Decembrie 12, 2009 Va prezint cateva proiecte de la o firma americana APOGEE SOUND , mai putin popularizata la noi , ce are ca noutate pe glob LINE ARRAY inca din 1957 ! , cu astfel de incinte s-au putut sonoriza Mecca , stadioane olimpice in China ( cu numai 30 bucati ALA9 la aproximativ 250.000 spectatori !) si probabil oriunde e nevoie de o redare de calitate.....din proiecte rezulta ca au ales simplitatea in constructie , de aici rezulta probabil un pret de fabricatie scazut....cred ca prevazusera criza financiara cu multi ani inainte.... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum