Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Schema aparat sudura rusesc in cc


Vizitator

Postări Recomandate

Problema ta @dumytrutz este ca nu te descurci cu caracterele kirilice si cu limba rusa?Daca da, am incercat sa traduc cat de cat pe schema.Releul de pe 220V eu l-am comandat printr-un circuit de intarziere cu un trz darlington, o rez. de 33k de la + la baza si un cond. de 33 microF de la baza la masa. Intarzierea este de cca. 0,5 sec. Nu este obligatorie montarea acestui circuit, sursa de alimentare auxiliara are oricum o intarziere de 0.25-0.3 secunde, timp in care condensatoarele de filtraj se incarca prin rezistenta de 20 ohmi.Sursa de alimentare, al carei cablaj l-am postat, este din notele de aplicatie sau din data sheetul lui TOP201 de la Power Integration, varianta de 15v-30W cu TL431. Vezi ca am postat fisierul tot in primele pagini ale threadului.Ce nu mai apare pe schema rusului este filtrul de rejectie de pe intrarea de 220V, care este un filtru clasic cu bobina pe tor sau E, dimensionata sa reziste la minim 16A si doua condensatoare de 220 - 470 nF. Eu am preferat sa-l fac, dar se gaseste si de cumparat, eventual mufa de alimentare cu filtru incorporat.

Link spre comentariu
Vizitator dumy07

ok. am inteles schema am dat comanda de o mare parte din componente urmeaza sa le ridic saptamana viitoare. acum sa vedem ce o sa iasa. multa bafta

Link spre comentariu

In urma unor discutii pe mess cu piratu2ro in incercarea de a-l ajuta la contructia unui invertor dupa schema postata de mine in prima pagina, am descoperit unele greseli in cablajul postat. Pentru colegii care aleg aceasta varianta de cablaj iata care sunt acestea:In cablajul sursei auxiliare, pinii zenner-ului variabil TL431 sunt pusi aiurea; :nebunrau: Dioda de descarcare din traful driver se va monta invers (cu anodul la masa) :da Si pentru a nu ramane dator, mai postez odata cablajele.Cer scuze celor care au intampinat oarece probleme din aceasta cauza. :jytuiyu Deasemenea, ii felicit pe eventualii useri care au descoperit la timp greselile si care le-au considerat probabil un test. :da

Link spre comentariu

CIBY2 scrie:...O sa vedeti carcasa pe o pseudo-masina de bobinat...Dincolo de realizarea practica demna de evidentiat si pentru care te rog sa accepti felicitarile mele, pozele pe care le-ai pus tradeaza in toate amanuntele o mana de meserias. Insusi atelierul injghebat din cherestea spune multe despre adancimile pasiunii de a surubari. Masina de bobinat, chiar daca este improvizata, este deosebit de ingenioasa si nu cred ca exista motive pentru a te scuza. Inca odata felicitari pentru tot - si cred ca ar trebui sa frecventezi mai des forumul. In spatele modestiei se poate banui o experienta bogata.

Link spre comentariu

Off topicMultumesc de aprecieri!In conditii de amatori pasionati, trebuie sa ne descurcam cu ce avem la indemana. Din pacate meseria pe care o practic n-are nici-o legatura cu electronica sau mecanica, iar timpul liber nu-mi permite prea multe realizari. Am invatat din pasiune si pe langa alti pasionati in aceeasi situatie nu cred ca as avea ceva in plus.Pentru acest invertor am studiat vreo 2 ani functionarea surselor in comutatie, iar cand m-am apucat de el, pot spune, ca aveam o baza teoretica in spate, chiar daca nu reparasem nici macar o sursa in comutatie pana atunci. Se spunea pe forum ca nu poti incepe constructia unei surse de putere in comutatie pana nu ai construit altele mai mici inainte. Eu n-am respectat acest lucru. Am intampinat si cateva greutati si daca cititi topicul de la capat, o sa vedeti ca, initial, ceream ajutorul colegilor de aici. Dar am rezolvat singur si experienta acumulata incerc pe cat posibil sa o pun la dispozitia celorlalti. Unul din cei care se lupta sa-si faca un invertor este Piratu2ro, cu care am destule discutii pe mess. Este si el intr-un stadiu avansat si progreseaza.Momentan am in lucru un al doilea invertor, de putere mai mare, tot dupa schema rusului, dar modificata putin si pe care o sa-l postez intr-un thread separat, incepand cu schema, cablajele si realizare practica, poze si anumite mici secrete pe care le descoperi lucrand.Despre atelier, nu este decat un colt in garaj si care, cu toate ca l-am construit acum 4 ani, nu a vazut inca masina. Cand va fi gata si automatizarea usii o voi posta si pe aceasta, cu toate cele necesare, inclusiv fisierele scrise in microcontroler. Momentan sunt in intarziere datorita unor necesitati mecanice pe care nu le pot rezolva simplu. Problema mea cea mai mare este lipsa unor meseriasi in prelucrari mecanice, strungari, frezori, etc. si cand vad la sectiunea mecanica ce dotati sunt "unii" si cata meserie stiu, mor de invidie.Salutari!

Link spre comentariu

...Pentru acest invertor am studiat vreo 2 ani functionarea surselor in comutatie, iar cand m-am apucat de el, pot spune, ca aveam o baza teoretica in spate, chiar daca nu reparasem nici macar o sursa in comutatie pana atunci. Se spunea pe forum ca nu poti incepe constructia unei surse de putere in comutatie pana nu ai construit altele mai mici inainte...

Am sa-ti spun un secret, care "ramane intre noi". Studiez sursele in comutatie cam de pe vremea cand eram student la o facultate de electromecanica. In anii '80 si '90 erau niste vise mult prea indepartate - nu doar pentru mine. dupa 2000 "dotandu-ma" cu calculator si Inrernet, am inceput sa pun incet, incet "caramida pe caramida" si am elaborat propriile procedee teoretico-practice de design. Am pus accentul indeosebi pe dasignul transformatoarelor cu miezuri feritice SMPS si astazi detin procedee de calcul proprii pentru cateva tipuri de transformatoare pentru surse in comutatie Fly-Back, Push-Pull si Full Bridge. Documentarea si calculul sunt in stare avansata pentru inca cateva (printre care Half-Bridge) Toata aceasta munca a durat asa cum am mai spus cam 10 ani. Pe de alta parte am invatat sa folosesc Electro-Simulatoarele si am studiat foarte multe scheme prin simulare - inclusiv pe a rusului, intr-o varianta putin modificata. Actualmente sunt in faza ceva mai complicata a procurarii materialelor, complicata datorita crizelor succesive prin care trec si eu odata cu societatea romaneasca. Ai foarte mare dreptate, atunci cand spui ca nu este nevoie sa incepi cu montaje simple, daca ai studiat in mod expres tot ceea ce se stie despre ceea ce vrei sa faci. Acest lucru nu este insa valabil pentru cei ce nu au o orientare clara, ci doar dorinta de a invata o meserie.

...Problema mea cea mai mare este lipsa unor meseriasi in prelucrari mecanice, strungari, frezori, etc. si cand vad la sectiunea mecanica ce dotati sunt "unii" si cata meserie stiu, mor de invidie.Salutari!

Cred ca exagerezi putin daca te referi la dotarea atelierului meu mecanic. Deocamdata pot foarte, foarte putin din ceea ce stiu si as dori sa fac. Totusi acel strung de banc pe care-l detin si care a fost excelent pentru a capata deprinderile unui strungar, mi-a fost de un mare ajutor. Am planuri de dezvoltare ale atelierului, dar asa dupa cum spuneam ele nu sunt prea apropiate in timp datorita lipsei banilor.Cu Respect!
Link spre comentariu

Dupa cum a spus si colegul nostru CIBY 2010 mai am putin si finalizez si eu invertorul, tin sa va anunt ca nu as fi reusint fara ajutorul lui, prima oara cand m-am uitat pe schema m-am speriat si nu credeam ca voi reusi sa fac asa ceva, mai ales ca nu mai facusem nici o sursa in comutatie pana acum, dar cu mult ajutorul si multe discutii pe mess am reusit sa finalizez sursa auxiliara care functioneaza, si placa de forta la care astept sa imi soseasca comanda de diode pt iesire si apoi sa il supun la teste. :101

Link spre comentariu

cred ca se intelege,nu am reusit sa mai intru pe syte la rusi sa vad cum se cheama,ti-am scanato

multumesc, se vede acum, totusi mai am intrebari, diodele transil din poarta IGBT-urilor le-ai folosit? daca da de care uni sau bidirectionale, ce diode ai folosit in locul HFA15TB60, ma refer strict la astea:[attachment=0]x.jpg[/attachment]Din aceasi poza, banuiesc ca ai folosit rezistenta exact ca acolo, 40Ohm/15W si condensator de 4,7n/600V.Si daca nu ma insel, la drivere IGBT, rezistenta de 200Ohm/2w ai inlocuit-o cu 47ohm/5W?
Link spre comentariu

Salut,da am folosit diode transil 1,5KE12CA care sunt bidirectionale,diodele HFA15TB60 le-am folosit cite 2 in paralel fiindca de astea am avut in acel moment si pe urma le-am schimbat cu HFA25.Rezisentele de 40/20w si condensator de4,7nF/1000v am folosit.In driver este 200/2w iar cele 2 rezistente de 47/5w se alimenteaza ventilatoarele de racire cu o turatie mai mica iar cind creste temperatura tranzistorul(senzor temperatura)KT814 comanda LM358 care deschide KT837 si creste turatia ventilatoarelor.La fel se intimpla si cind senzorul cu termobimetal isi face traba.Ai inceput constructia sau nu?

Link spre comentariu

@nickrvl, te rog frumos, pune spatii intre cifre si ohmi ca am cautat 5 min rezistenta de 40Ohmi (am vazut 400 ohmi :nebunrau: :ras: )Si apropos de rezistentele de la ventilatoare, este posibil ca acea valoare de 47 ohmi sa trebuiasca modificata in functie de ventilatorul (ventilatoarele) folosit. Tatonezi cu diferite valori (39 - 56 ohmi) pana obtii turatia minima ce o doresti. O sa vezi ca unele ventilatoare nu pornesc de la tensiuni mai mici de 8V. Am aplicat si eu metoda la noul invertor si pentru un ventilator de 120mm la 12V si 170 mA, 50 ohmi e varianta cea mai buna. In legatura cu diodele transil din poarta IGBT-urilor, vezi care este valoarea maxima a tensiunii de poarta a IGBT-urilor ce le folosesti si alege diodele cu cativa volti mai putin (2-3).Deasemenea, in loc de IRG4PC50U ca finali, foloseste IRG4PC50W, le gasesti in formula IRG4PC50WPBF. Acestea sunt realizate in tehnologie WARP si au timpi de comutatie mai mici, reducandu-se astfel pierderile si disipatia termica. Sa eviti IGBT-urile de tip IRG ce au D in cod (IRG4PC50WDPBF), acestea au dioda in antiparalel si nu prea sunt recomandate in topologia forward in care este construit acest invertor. Si ca sa nu patesti cum am patit eu, dubleaza terminalul cu un fir de cupru de 1mm grosime sau matiseaza fir de cupru din cablu de retea denudat si cositoreste-l pe toata lungimea terminalului. Latimea traseului de pe cablaj, unde vine lipit terminalul sa fie destul de lata si incarcata bine cu cositor pentru a prelua caldura produsa in terminal. Din cauza asta mie mi s-au ars doua perechi de finali in invertorul prezentat in acest topic, s-au topit firele de legatura dintre pastila de siliciu si terminale, explodand efectiv finalii :nebunrau: . Sunt destul de scumpi si m-ar fi mustrat constiita daca ai fi patit si tu la fel si nu ti-as fi spus. :daP.S. Daca ai nevoie de ajutor lasa mesaj pe PM sa-ti dau ID-ul de mess.Sau poti posta aici, ca mai au si altii nevoie de ajutor. Prevad o explozie a numarului de useri ce vor dori sa construiasca un "aparat de sudura electronic".

Link spre comentariu

Suiram multumesc inca o data pentru raspuns promt, am intrebat de valori pentru ca sint cazuri cind in timpul constructiei se modifica valori ale peiselor si se uita mentionarea lor, si nu, nu m-am apucat de construit, eu am abordat altfel problema, incerc sa readuc la viata invertoare, adica sa adaptez circuitul de comanda pentru placile de forta deja existente. E interersant fenomenul, fiecare producator i-si construieste in felul sau invertorul iar eu incerc sa-i pun comanda total diferita fata de ce are el, zic ca este interesant pentru ca de regula snubere-le si ce mai e pe linga IGBT-uri in marea majoritate a cazurilor se incalzesc chiar si in gol, e greu de "ghicit" tot ansamblu pentru a functiona la unison si bine. Trebuiesc modificate frecvente etc ... Ce pot sa spun, asa modificate pot fi folosite, se poate suda cu ele insa presimt ca de curiozitate o sa fac si eu unul din modelele de invertoare expuse aici.Ciby multumesc si tie de sfaturi si scuze de confuzia creata intradevar 0 si O se aseamana mult mai ales fara spatiu. Si daca tot veni vorba de sfaturi, a-si avea ceva de "sfatuit" in legatura cu dispunerea circuitelor in cazul tau, deasupra condensatorilor ai modulul de filtrare, probabil ca sti insa condensatorii fac buum urit de tot si mai ales inspre sus, deci respectivul modul la o adica o sa fie foarte afectat, daca i-ai gasi o alta pozitie o sa eviti asta. Nu vad protectia la temperatura, trebuie pusa neaparat. In cea ce priveste grosimea pinilor IGBT-urilor, nu stiu ce sa zic, in nici un invertor nu am vazut pinii "ingrosati" fata de cum s-au fabricat, uite un exemplu cu IGBT-uri in capsula TO-220, se observa cit de lungi sint totusi pinii si sint lasati asa cum sint, si e vorba de o firma de renume.[attachment=0]x.jpg[/attachment]

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări