Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Schema aparat sudura rusesc in cc


Vizitator

Postări Recomandate

Am masurat tensiunea de alimentare, am 14,7V si pe UC3845 si pe CD4093.

Am si Vref 5,01V pe pinul 8 al UC 3845 (deci se pare ca acesta functioneaza).

Daca intrerup releele termice cu bimetal (intrarea 12 deocamdata simulata cu un switch) se aprinde Led-ul Rosu, conduc VT11 si VT8, pe pinul 1 al UC3845 am 0,07V.

Daca pun intrarea 12 la masa pe pinul 1 al UC3845 am 4,72V.

O sa incerc sa mai cumpar 2-3 buc de UC3845, problema este ca nu am gasit decat in varianta SMD (8SOP).

Da, am osciloscop.

Link spre comentariu

Parerea mea este sa alimentezi la maxim 13v montajul, am avut surprize neplacute cu alimentarea peste 14v la circuitele logice. Nu ai deloc semnal pe iesirea lui UC3845? (masurat la osciloscop, bineinteles)

Link spre comentariu

Dar in pinul 4 ai semnal?

Care este valoarea tensiunii in pinii 5, 6 si 12, 13 ai CD-ului? In mod normal daca intre intrarile 10 si 11 nu ai tensiune sa deschida optocuplorul, dupa o temporizare scurta realizata de portile DD1.3 si DD1.4 ale CD-ului, prin intermediul tranzistorului VT6 latimea impulsurilor la iesirea UC-ului este limitata in regim de mers in scurt circuit pe iesirea invertorului. Principiul este de protectie la scurt circuit cu intoarcerea caracteristicii si astfel este realizata functia Antistick. VT6, in regim de functionare cu tensiune la intrarile 10 si 11, da la masa impulsurile venite prin rez. de 2K de la iesirea UC-ului, iar in pinul 3 ajung doar impulsurile de la traful de curent. Cand dispare tensiunea intre 10 si 11, VT6 se blocheaza si impulsurile de la iesire ajung in pinul 3 cu o amplitudine dictata de divizorul (2K - U Dioda) / (180+1,2) ohmi (pana la valoarea de 1V cat ii trebuie UC-ului sa basculeze iesirea). Cum variatia la pinul 6 este abrupt crescatoare cu panta la 90 grade, singura intarziere este introdusa de constanta de timp a grupului rez. 2K si condul de 2700 pF si de intarzierile interne ala UC-ului. Astfel latimea impulsurilor la iesire este foarte scurta, mult mai greu de vazut pe osciloscop decat in regim de umplere normala la acelasi reglaj al Osc.-ului. Daca nu ai montat cumva rezistenta de 1,2 ohmi, impulsul va fi si mai scurt. In schimb, in pinul 4 ai semnal normal sub forma de rampa cu frecventa de 2 ori mai mare decat  la iesire. Acela se vede normal pe osciloscop.

Posibil ca datorita osciloscopului (definitie redusa, luminozitate reglata la minim, sau baza de timp pe o treapta necorespunzatoare) sa nu vezi acele varfuri scurte. Incearca sa masori cu diferite reglaje ale osc-ului si spune-ne ce rezultate ai obtinut. De asemenea, spune ce tensiuni ai, atat pe UC, cat si pe CD.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

MERGEEE!!!! Nu stiu de ce, dar merge foarte bine. Adica am cumparat electrozi de 2,5 si 3,2, masca, mi-am facut curaj si am aprins intai electrodul de 2,5, apoi pe cei 2 de 3.2 (atat mi-am permis deocamdata). A initiat arcul foarte usor la ambele tipuri si "parca conduce mana", patrunde foarte bine, arcul stabil, cand desprind nu face figuri sa faca o flama mare ca ca vechiul traf, radiatoarele se incalzesc normal - ramane sa cumpar mai multi electrozi de 3.2 si sa vad cat rezista. Revin cu intrebarea, de ce? Ca pe rezistenta, cu cat maream curentul, cu atat se marea tensiunea, cand are efect potentiometrul, am impresia ca se regleaza singur.

Link spre comentariu

Felicitari! De azi ai un invertor de sudare bun.

Despre tensiunea la iesire in functie de sarcina, este normal sa creasca in conditiile in care ai masurat. Explicatia fenomenului este ca arcul electric are o rezistenta dinamica ce scade odata cu cresterea curentului spre deosebire de rezistentele de resou ce nu fac lucrul acesta. Rezistenta lor variaza numai functie de temperatura si este pozitiva. Crescand curentul, creste temperatura rezistentei, implicit si valoarea rezistentei. Dar nici in arcul electric fenomenele nu sunt chiar atat de dinamice si apar si aici variatii ale tensiunii pe iesirea invertorului. A pus cineva un link cu un PDF despre diferite tipuri de electrozi in care era trecuta si tensiunea pe arc. Acolo scria despre lucrul acesta. Parca Ion Bumbu, daca nu ma insel.

Ramane de vazut care este durata activa in functie de diametrul electrozilor. Ai pus termostate pe radiatoare si pe piesele fierbinti? Daca da, poti sa-i dai de lucru pana ce acestea intrerup functionarea si atunci iti vei putea face o impresie despre cat poate.

Mie nu mi-a decuplat pana acum niciodata, dar am folosit cu precadere electrozi de 2,5mm, astea au fost nevoile.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Multumesc CIBY2! Pentru tot, sfaturi, idei, model, dar mai ales pentru sprijinul cand eram mai .... sa spunem ......... lipsit de energie, raman dator cu multe, dar, speram sa ne intalnim. Am sa strang toate ideile care le-am mai avut, mai ales ca am refacut de 3 ori placa de comanda, de 2 ori placa de putere, de 2 ori carcasa(care fie vorba.......... si acum lucrez la ea), despre sursa auxiliara cu TOP care nici acum nu am facut-o, fiecare reper strans in timp, cred ca am acum piese pentru inca un invertor  :rade: .

Despre termistori, sunt in numar de 6, la 85 grade, pe 2 pe radiatoare finale, 2 pe diode din etajul final, 1 pe radiatorul cu diodele finale de redresare, 1 pe traful de putere, dupa 2 electrozi de 3,2 erau intradevar calde radiatoarele (dar o temperatura cred ca de 30 grade, am sa o masor, plus ca o sa fac poze cu invertorul si cu sudurile efectuate, dar, sa se mai incalzeasca afara - adica sa nu mai ploua atata). Revin cu intrebarea - cum fac sa reglez potentiometrul si cu cele 2 trimere multitura curentul?

Link spre comentariu

Fara aparatura de masura, mai bine zis fara un shunt cu ajutorul caruia sa masori curentul si fara un grup de rezistente calibrate este cam greu.

Totusi, pentru  nevoile noastre curente este de ajuns un reglaj "la mana". Alegi electrozii cei mai subtiri cu care vei suda si pe cei mai grosi, sa zicem 1,5-1,6 mm si 3,2 mm. Peste aceste valori nu cred ca vei folosi vreodata, poate 4mm, dar asta depinde si de racirea radiatoarelor si a trafului si de instalatia electrica existenta.

Semireglabilele reglate la minim in asa fel incat la capetele potentiometrului ai tensiunea maxima. Setezi potentiometrul la minimum si incerci un electrod de 1,5 mm. Actionezi semireglabilul de minim pana cand aprinderea si sudura se face cu greutate. Apoi setezi pot. la 75-80% si incerci cel mai gros electrod. Din semireglabilul de maxim setezi in asa fel incat aprinderea sa fie usoara si sudura continua. Daca dai pot-ul la maxim o sa-ti dai seama ca deja curentul este prea mare. Reglajele sunt interdependente, asa ca va trebui sa le refaci de 2-3 ori. Cand vei fi multumit de cum sudeaza la capetele cursei cu electrozii aferenti te opresti. Scala cu repere ramane sa o concepi dupa imaginatie, cu diametrul electrozilor sau cu valoarea orientativa a curentului, dupa cum vrei.

In orice caz, reglajul curentului este continuu fata de cel in trepte sau chiar lipsa lui la trafurile clasice facute de meseriasi, cu care totusi ne faceam treaba si ne formam mana in ale sudurii.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Am gasit greseala. Atasat comanda v2.2 cat si forma impulsurilor.

 

Are ceva daca impulsurile au acele spike-uri?

Daca montez ceva condensator de 6,8nF se mai atenueaza.

post-184020-0-04639200-1401535685_thumb.jpg

post-184020-0-94771200-1401535713_thumb.jpg

Link spre comentariu

Ce greseala? Este o greseala de cablaj? Acest cablaj este proiectat de mine si nu-mi aduc aminte sa fi modificat ceva dupa proiectare, a fost verificat cu schema de cel putin doua ori si nu in ultimul rand, mie mi-a functionat.

Unde ai pus sonda osc-ului de ai acele spike-uri? Unde ai pus acel cond de 6,8 nF ca sa atenuezi spike-urile?

Aici ai un exemplu de semnale, nu sunt perfecte, dar se incadreaza in limite. Se putea si mai bine! Daca te uiti cu atentie, spike-urile din cea de a treia poza coincid cu atenuarea pe frontul pozitiv din cea de a doua. Corectia s-a facut prin micsorarea rezistentei dintre iesirea UC-ului si grila MOS-ului, R25 din schema de sub poze, de la 220 ohmi la 47.

 

http://www.elforum.info/topic/28751-schema-aparat-sudura-rusesc-in-cc/page-37

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Pana la urma cu ce tensiune ai alimentat partea de comanda? In montajul meu partea de comanda am alimentat-o cu 13v (aproape) iar mosfetul de comanda cu 15v. Astfel aveam semnal perfect in comanda igbt, la inceput am avut probleme datorita inversarii unei infasurari din traful driver. Am folosit montajul cu 555, care este identic pana la un punct cu cel facut de CIBY2 si a functionat din prima fara spike-uri, verifica osciloscopul cu un generator de semnal. Daca te uiti in schema de la colegii unguri, rezistenta are 22 ohmi.

Link spre comentariu

Am marcat zona unde era greseala. Traseul de pe iesirea 1, se continua (in sus) si facea scurt cu traseul din pinul 4 al UC3845. De aceea nu aveam tensiune pe pinul 4, nu se incarca Ct si nu oscila.

Sonda osciloscopului a fost pusa pe pinul 6 al UC3845, sau pe iesirea 1 a placii de comanda. Condensatorul de 6,8nF a fost pus intre iesirea 1 si masa.

Alimentarea placii de comanda a fost facuta la 14,7V. O sa mai incerc cu alta sursa de alimentare, cu micsorarea tensiunii de alimentare, eventual cu o rezistenta de sarcina.

Probabil ca si ventilatorul de 12cm 12V va fi alimentat tot din sursa asta si atunci va mai scadea un pic tensiunea.

Osciloscopul este ff. bun, are generator de semnal incorporat, semnalul generatorului intern  arata perfect (chiar daca am reparat sonda si am inlocuit cablul coaxial).

Asa arata semnalul cu condensatorul de 6,8nF montat intre iesire si masa.

post-184020-0-45680700-1401547416_thumb.jpg

post-184020-0-69440900-1401547815_thumb.jpg

Link spre comentariu

Iesirea este cam in aer, ar trebui o rezistenta la masa de 1K si apoi faci masuratorile. Vezi in linkul ce l-am pus la ultima postate, prima poza este iesirea UC-ului. Semnalul este perfect.

Nu are ce cauta un cond de 6,8 nF pe iesire.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Fara aparatura de masura, mai bine zis fara un shunt cu ajutorul caruia sa masori curentul si fara un grup de rezistente calibrate este cam greu.

Totusi, pentru  nevoile noastre curente este de ajuns un reglaj "la mana". Alegi electrozii cei mai subtiri cu care vei suda si pe cei mai grosi, sa zicem 1,5-1,6 mm si 3,2 mm. Peste aceste valori nu cred ca vei folosi vreodata, poate 4mm, dar asta depinde si de racirea radiatoarelor si a trafului si de instalatia electrica existenta.

Semireglabilele reglate la minim in asa fel incat la capetele potentiometrului ai tensiunea maxima. Setezi potentiometrul la minimum si incerci un electrod de 1,5 mm. Actionezi semireglabilul de minim pana cand aprinderea si sudura se face cu greutate. Apoi setezi pot. la 75-80% si incerci cel mai gros electrod. Din semireglabilul de maxim setezi in asa fel incat aprinderea sa fie usoara si sudura continua. Daca dai pot-ul la maxim o sa-ti dai seama ca deja curentul este prea mare. Reglajele sunt interdependente, asa ca va trebui sa le refaci de 2-3 ori. Cand vei fi multumit de cum sudeaza la capetele cursei cu electrozii aferenti te opresti. Scala cu repere ramane sa o concepi dupa imaginatie, cu diametrul electrozilor sau cu valoarea orientativa a curentului, dupa cum vrei.

In orice caz, reglajul curentului este continuu fata de cel in trepte sau chiar lipsa lui la trafurile clasice facute de meseriasi, cu care totusi ne faceam treaba si ne formam mana in ale sudurii.

schema de cablaj la partea de comanda daca se scoate la imprimanta la ce scara este?

Link spre comentariu

Am marcat zona unde era greseala. Traseul de pe iesirea 1, se continua (in sus) si facea scurt cu traseul din pinul 4 al UC3845. De aceea nu aveam tensiune pe pinul 4, nu se incarca Ct si nu oscila.

.......

Trebuie sa-mi cer scuze in mod oficial!

Greseala imi apartine. Varianta cablajului trimisa pe mail catre @radu2000v, @suiram si catre Bogdan piratu contin acea greseala. Scurt circuit intre pinii 4 si 6 ai UC3845. Aceasta este o varianta necorectata, ratacita printre multele variante pe care le am pe vreo trei calculatoare.

Pentru eventualii doritori, am corectat acea greseala si cine o doreste in format Sprint Layout sa ma contacteze pe PM.

Multumesc colegului Radu2000v pentru ca mi-a deschis ochii!

 

Later Edit:

Culmea este ca nu gasesc varianta postata postata la pag. 28 a acestui topic, pe care am realizat-o si functioneaza OK.

Pe calculatorul din garaj nu este, pe cel de la munca, de unde am printat-o nu este, ca am sters-o. Poate pe laptop sa fie, sau pe o vechitura de Pentium III ce am schimbat-o anul trecut si pe care am desenat-o, sa fie. Sa mai caut, dar o comparatie intre varianta postata la pag. 28 si cea care am trimis-o pe mail si postata mai sus de Radu2000v, nu este decat la pozitionarea componentelor in jurul integratului UC3845. Si bineinteles scurtul de care am vorbit.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări