amudsen Postat Octombrie 15, 2012 Partajează Postat Octombrie 15, 2012 Chiar asa m-am gandit sa fac, am o parte ecranata in partea de fata a ups-lui, cand ajung acasa fac o poza la carcasa. Spatiul fiind cam mic (300x140x140 (L,l,H)) am sa fac intai transformatoarele, bobina drosel, radiatoarele (vreau ca pentru partea cu diode iesire sa fie niste radiatoare mai generoase care sa-mi ocupe partea din spate dar care sa-mi incapa si un ventilator si bobina drosel), iar in partea din fata sa etajez partea de comanda cu igbt-urile. De aceea am subliniat executia lui in timp, pentru a putea strange toate piesele si proiecta linistit amplasarea si cablajul. In prealabil cat de curand imi fac sursa de 14 v, cred ca am sa dezintegrez niste alimentatoare de imprimanta pentru niste recuperari, partea de forta am sa o fac cu 2 punti redresoare de 35 A.Cu multumiri pentru incurajare Link spre comentariu
amudsen Postat Octombrie 15, 2012 Partajează Postat Octombrie 15, 2012 ...am sa caut pe cineva din iasi cu un osciloscop, daca nu, apelez la metoda cu tensiunea crescatoare (fara montarea igbt) masuratori ..... si la ajutorul celui de sus.Prima intrebare ar fi..... pot sa schimb cele 6 SGW30N60 cu 4 buc SGW50N60HS?Multumesc.Fara osciloscop e dificil de pus la punct comanda IGBT;referitor la inlocuirea dorita,2 SGV50N60HS,in paralel,sunt mai buni ca 3 SGW30N60.Pana si capacitatea de intrare e mai mica,ceea ce asigura pierderi pe comutatie mai mici.Ei, de asta sunt buni prietenii , sper sa gasesc pe cineva prin preajma sa ma ajute cu un osciloscop, intrebarea este ..... pot sa vizualizez forma undei doar alimentand cu 14 v modulul de comanda? Sau pot vizualiza fara a monta IGBT-urile? Link spre comentariu
KissAttila Postat Octombrie 15, 2012 Partajează Postat Octombrie 15, 2012 intrebarea este ..... pot sa vizualizez forma undei doar alimentand cu 14 v modulul de comanda? Sau pot vizualiza fara a monta IGBT-urile? Da. Link spre comentariu
CIBY2 Postat Octombrie 16, 2012 Partajează Postat Octombrie 16, 2012 Prima intrebare ar fi..... pot sa schimb cele 6 SGW30N60 cu 4 buc SGW50N60HS?Poti sa le schimbi linistit. Invertorul face fata fara probleme si cu doua perechi de SGW30N60. Eu am montat 3 pentru ca am vrut sa stau linistit in privinta lor, lucreaza mult mai lejer si nu in ultimul rand eu am urmarit fiabilitatea si nu eficienta economica a produsului (doar realizam unicate pentru uzul personal, nu productie de serie).Ei, de asta sunt buni prietenii , sper sa gasesc pe cineva prin preajma sa ma ajute cu un osciloscop, intrebarea este ..... pot sa vizualizez forma undei doar alimentand cu 14 v modulul de comanda? Sau pot vizualiza fara a monta IGBT-urile?Nu numai ca poti, dar asta este procedura. Osciloscopul este obligatoriu pentru cele ce urmeaza.Realizezi toate modulele (sursa auxiliara de 14V, comanda, etc) si le reglezi pe fiecare in parte.Partea de comanda se regleaza prima (exceptand sursa auxiliara ce este un montaj de sine statator, indiferent de amplasarea sau nu pe placa de forta) si se urmareste obtinerea impulsurilor dreptunghiulare cat mai aproape de forma teoretica, cu spike-uri cat mai mici si rampe cat mai abrupte la iesirea trafului de comanda, dupa care se conecteaza IGBT-urile si driverele aferente fara a alimenta partea de forta cu 300V. Apoi se cauta sa se obtina aceleasi impulsuri perfecte pe grilele finalilor. Se alimenteaza partea de forta cu tensiune mica (24-48V alternativ pe intrarea de 220V) cu un bec inseriat cu finalii (pe firul de +, in colectorul IGBT-ului aferent, intre acesta si condensatorii de filtraj) si se vizualizeaza semnalul pe traf. Se mareste tensiunea de alimentare la vreo 80-100V si se repeta operatia. Se aplica o rezistenta de sarcina care ar putea fi chiar si un bec de far auto cu filamentele inseriate sau rezistente de resou si se vizualizeaza semnalele in primar, secundar si la iesire. Daca totul este in regula, becul din colector va lumina slab. Abia acum se poate alimenta cu 220V si se repeta ultima operatie. Daca este nevoie se mai ajusteaza valorile rezistentelor sau condensatoarele din snuber pentru un minim al spike-urilor. Cu rez. de sarcina becul va lumina cam la jumatate sau mai mult, dar nu la intensitate maxima. Se repeta iarasi masuratorile si daca totul este in regula se scoate becul si se verifica cu diferite valori ale rezistentei de sarcina, de la mare la mic si se vizualizeaza permanent semnalele pe finali si din primar, secundar si iesire. Un punct care este omis este vizualizarea semnalelor pe diodele finale. Acolo apar varfuri de tensiune periculoase pentru diode si se pot diminua din valorile grupului R-C montate in paralel pe ele. Cand totul este OK se poate aprinde arcul cu electrod de 2 si mai departe cu dimensiuni mai mari.Ar fi bine sa prevezi in cablaj o punte pentru becul de reglaj ce va fi suntata ulterior cu cositor sau chiar conductor.Pe masura ce vei avansa cu lucrarea vei mai primi sfaturi, atat de la subsemnatul cat si de la alti useri mai bine pregatiti.L.E.Am reparat un invertor Telwin Technology 200 a carui organizare pe module mi-a placut enorm.Are 2 placi de baza, una pentru partea primara a montajului, pana la conexiunile primarului trafului final, ce include modulul de comanda, realizat pe placuta separata montata cu picioruse pe placa de baza, sursa auxiliara, alimentarea de forta si finalii cu driverele aferente, diodele de intoarcere si snuberele, radiatoarele finalilor si traful de curent. Celalalt modul cuprinde traful final, redresarea de forta cu radiatorul si snuberele aferente, bobina de iesire si conectorii Texas.Prima placa este montata orizontal in partea de sus a carcasei cu componentele spre capacul superior si radiatoarele cu finalii in jos pe cealalalta fata iar cea de a doua placa montata in partea de jos cu radiatorul, traful si bobina de iesire in sus iar intre ele, pe capacul spate este ventilatorul. Aceste doua placi impreuna cu lateralele carcasei si grila de pe capacul fata formeaza un tunel de racire foarte eficient.Finalii montati pe radiatoare separate fara a se folosi foita de mica ci doar pasta termoconductoare.Succes si spor la treaba! Link spre comentariu
amudsen Postat Octombrie 16, 2012 Partajează Postat Octombrie 16, 2012 Cred ca ai putea sa scrii si tu o carte (Ciby2), (apropo de cea scrisa de Neguliaev). Intradevar strang radiatoare de la coolere pentru a putea pune fiecare igbt pe cate un radiator separat pentru a le putea pune doar cu pasta (pentru un contact mai bun), iar terminalele sa fie matisate asa cum ai spus tu intr-un post anterior, pe fiecare radiator si traf iesire, drosel sa fie cate un termocuplu. Sfaturile sunt foarte utile, pe parcursul realizarii voi veni cu stadiul executiei lucrarii.Cu multumiri, Link spre comentariu
CIBY2 Postat Octombrie 16, 2012 Partajează Postat Octombrie 16, 2012 Cartea lui Negulaev trebuie citita din scoarta in scoarta cu foarte mare atentie, iar la reglaje este foarte utila, chiar daca este axata pe invertoarele rezonante. Are explicatii si pentru hard switching cum este cazul de fata. Tin sa multumesc inca odata userului ce a realizat traducerea! Cat despre scrisul unei carti, astept sa o scrie cineva mai dotat care sa stapaneasca toata teoria surselor in comutatie. Despre termocuple o sa-ti prezint ceva poze cum am realizat montarea pe traful final la un proiect ce inca nu este gata. Ca sa te incit putin pun desenul cablajului, restul dupa punerea in functiune si probele aferente. Este realizat de cateva luni in proportie de peste 95%, mai trebuie sa-i cumpar finalii si sa-i pun pe placa. Bugetul de criza, bata-l vina! Placa de baza, 300 X 202 mm: Si comanda facuta dupa schema postata de Piratu cu cateva pagini mai in fata, 74 X 94 mm: 2 Link spre comentariu
amudsen Postat Octombrie 16, 2012 Partajează Postat Octombrie 16, 2012 Interesanta amplasarea componentelor pe placa de baza, placa de comanda de la piratu nu era cumva cu 2 Ne555? (mai curand cred ca sunt chior eu ....are doua relee de decuplare ... stiu ca era cu cd4093 si ne555 pusa si de mikati). Oricum, datorita spatiului cam restrans, am sa fac modulul de alimentare de forta separat, partea de 14 v separat, partea de comanda.... la fel, iar modulul cu IGBT si traf iesire separat si sa aiba conducta de iesire pe diodele montate pe un radiator sanatos (am facut rost de un radiator H numai bun sa-mi intre in sectiunea a doua a carcasei ). Acum revin la trafurile de iesire E55, am calculat ca cu o banda de 0,15 grosime imi apare o grosime la bobinaj (38 spire total 20 + 6x3) are o grosime de 5,7mm asta fara izolatie, am gasit de cumparat banda de 35x0, 2mm asta ar insemna 76 mm fara izolatie, asta cand fereastra ar fi cam de 82mm, am cam sa strang din dinti acolo cand am sa bobinez tr.4 si tr.5. Astept sa asez un pic puzzle-ul in carcasa si sa vad cam cum le aranjez, si cum sa proiectez cablajele. Link spre comentariu
CIBY2 Postat Octombrie 16, 2012 Partajează Postat Octombrie 16, 2012 Schema partii de comanda este postata la pag. 18. Am obtinut impulsuri la iesire, inclusiv in grila finalilor pe o pereche de IRG4PC50UD. Sper sa functioneze din prima si pe finalii ce-i voi pune.Cat despre cablajul ce vrei sa-l faci si despre amplasarea in carcasa, fa niste schite si le comentam. Citeste Negulaev si respecta ponturile ce le da pe la pagina 41.Alta poanta ce am mai spus-o este sa tii driverele si traful de comanda langa finali iar legatura dintre conzii de filtraj din circuitul de forta sa fie amplasati cat mai aproape de finali.L.E.Nu am retinut, de fapt nu ai spus, care sunt cerintele de la invertor pentru a sti ce traf iti trebuie. Ai miezuri E55 si vrei sa le folosesti sau nu le ai. Daca nu mai bine cumperi o pereche de E71 si nu-ti mai faci probleme cu spatiul. Link spre comentariu
amudsen Postat Octombrie 16, 2012 Partajează Postat Octombrie 16, 2012 Ai dreptate, acum imi dau seama ca schema cu ne555 era postata de mikati, iar asta era sugerata de em2006. Am fost indus in eroare de cele doua relee de la placa de baza. Mea culpa Link spre comentariu
amudsen Postat Octombrie 16, 2012 Partajează Postat Octombrie 16, 2012 Daca vreti sa radeti un pic ................ am pus radiatorul H pentru diode si cele 3 din 4 pentru igbt............... restul e o problema de management............ :rade:Daca stiti unde gasesc folie cu de 0,15 mm, pentru miezuri E55 am o fereastra de 10,5 pe 37 mm, ar fi ideala folie de cu de 0,15 x 35 mm............ am gasit de 0,2 mm dar nu stiu cat de groasa este folia izolatoare. Link spre comentariu
amudsen Postat Octombrie 17, 2012 Partajează Postat Octombrie 17, 2012 Ciby2, ai dreptate, scopul acestui invertor este sa utilizez electrozi de 2,5 mm cel mai des, ocazional cei de 3,2. Am decis sa fac acest invertor din urmatoarele considerente: greutate (aparatul de sudura cel vechi nu-mi mai permite discopatia, pret - cand am vazut chinezismele din magazin la 6-7 milioane ..... am zis ca e mai bine sa-l fac eu, chiar daca ma ajung cu piesele la 5 milioane ..... dar macar e stiu ce am facut si nu ma uit la placa aia de smd-uri cautand scheme pentru depanare, etc. - si elementul cel mai important - il fac pentru mine). Materialele pe care le am : carcasa recuperata de la un ups de 24v, radiatoarele din recuperari, punti redresoare, relee 20A, condensatoare partea de forta din recuperari, trafuri ferita pentru sursa, am cumparat de curand cele 2 miezuri E55 (am considerat ca le pot grupa mai bine in carcasa decat cel mare - apropo, pentru bobinajul din secundar la traful de iesire am sa pun 6 spire cu 2 benzi de 35x 0,2 si una de 35x 0,1, desi cred ca ar incapea si cea de a treia cu 0,2), trebuie sa-mi vina si igbt-urile....... banda ma cam omoara ..... m-ar ajunge cam aproape 2 milioane (sunt aproape 9m), dar asta e.... iarna e lunga si pana la primavara sper sa-l aduc la un stadiu final. Link spre comentariu
CIBY2 Postat Octombrie 17, 2012 Partajează Postat Octombrie 17, 2012 In invertorul prezentat la pag. 17 - 18, un traf cu doua miezuri E55 scoate aproape 90A, legand iesirile a doua trafuri in paralel, teoretic, ar trebui sa scoata 175. Userul care mi le-a trimis le-a scos dintr-un invertor cu acest curent la iesire, si erau legate in paralel. Ferita este 3C85 care nu difera prea mult de 3C90 ce se gaseste pe piata. Nu stiu la ce frecventa lucrau, cred ca in jur de 35 kHz.Daca vrei sa scoti un curent mai mare decat acei 90A de care am vorbit, ar fi bine sa maresti frecventa oscilatorului, undeva pe la 50-60khz. Recalculezi traful la noii parametri, folosesti finali de tipul HGTG20N60 sau HGTG30N60 si incerci sa ajustezi valorile rezistentelor si condensatoarelor din snubere.La noua frecventa se va micsora nr. de spire iar puterea suportata de miez fara a intra in saturatie va creste. Iata o aplicatie in Excel ce calculeaza traful in functie de frecventa si de inductia din miez dupa legea lui Faraday. In ultimele doua coloane ai si valorile grupului RC din pinul 4 al UC3845. Valoarea rezistentei o ajustezi la prima valoare standardizata.Ce este cu galben poti sa modifici, iar ce este cu verde sunt rezultatele calculelor.[attachment=0]calcul traf comutatie.xls[/attachment]Ar mai trebui tinut cont de faptul ca la bornele puntii redresoare nu o sa ai niciodata 220V in sarcina. Tensiunea va fi mai mica datorita pierderilor pe firele de alimentare si cred eu ca o valoare in jur de 170 - 180V ar trebui luata in calcul. Despre acest lucru vorbeste si Negulaev in cartea sa. Link spre comentariu
Vizitator Postat Octombrie 17, 2012 Partajează Postat Octombrie 17, 2012 Am avut la reparat un invertor destul de puternic cu 4 mos-uri de 36a ce lucra la vreo 65khz.Au fost cumparate de la tmx si costau ceva peste 20 lei bucata.Avand in vedere avantajele mos-urilor nu inteleg de ce folositi igbt;sant asa de convenabile la pret? Link spre comentariu
amudsen Postat Octombrie 17, 2012 Partajează Postat Octombrie 17, 2012 Multumesc pentru aplicatie, dar asa cum am scris, nu cred ca vreau sa depasesc 140 A, pana la urma cred ca am sa realizez cu banda 35x0,2 mm (fereastra este de 10,5 mm latime la E55, am masurat-o aseara, deci 20 sp primar + (6x0,2+6x0,1)sp = = 7 mm + carcasa interioara sticlo 1 mm = 8 mm, grosimea foliei de izolat este de 63 um - micrometri x 38 = 2,4 mm, iar la lungime ar fi (11cm/spx38= 412 cm adica 8,4mx20lei/m ...... 170 lei.La 50 khz ..... am 17 sp in primar si 5 in secundar, adica 17 spx0,2 + 5x3x0,2 = 6,4 mm + 1 carcasa + 2.1 izolatia = 9,5 + 10% spatiu rezerva .... (11cm/spx32sp=352cm x2 = 7.2mx20lei/m = 140 lei). intra la fix (si mai fac si economie la folie cu).Finalii ii folosesc 4 bucati SGW50N60HS.Cum fac sa-ti trimit un bax de bere? 1 Link spre comentariu
amudsen Postat Octombrie 17, 2012 Partajează Postat Octombrie 17, 2012 Am avut la reparat un invertor destul de puternic cu 4 mos-uri de 36a ce lucra la vreo 65khz.Au fost cumparate de la tmx si costau ceva peste 20 lei bucata.Avand in vedere avantajele mos-urilor nu inteleg de ce folositi igbt;sant asa de convenabile la pret?Ce am mai citit prin alte zone..........La o sursă în comutaţie obişnuită curentul prin transformator creşte liniar în timp, astfel că nu e nevoie de încărcarea ultrarapidă a grilei, la începutul perioadei ON pierderile sunt oricum reduse. Însă la blocare este important să se golească capacitatea grilei cât mai rapid posibil, de aceea se montează o diodă paralel pe rezistenţa de grilă.La invertoarele de sudură e vorba de hard-switching, şi e binevenită o comandă cât mai abruptă, însă din câte ştiu eu acolo se folosesc IGBT-uri, nu MosFet-uri, şi alea au alte probleme, cu timpul de blocare, de exemplu. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum