Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Schema aparat sudura rusesc in cc


Vizitator

Postări Recomandate

  • 2 săptămâni mai târziu...

Sunt perfecte, ce n-as da sa am si eu cateva exemplare :dsaf . Cat despre traful driver citeste in urma cateva pagini si este explicat in detaliu cum se bobineaza, chiar si in primele pagini mi se pare. Bafta.

Link spre comentariu
Vizitator ata2k6

Salut!

 

Am primit cadou un invertor cu IGBT noname ( "MINI 85", cica made in Italy..), cu tranzistoare puscate. Rezistentele din gate la fel "revopsite " in negru, la una din ele am reusit sa descifrez, si pare sa fi fost de 0.47ohmi. Schema de principui pare sa fie identica cu Telwin tehnology, insa acolo vad ca e 10R.Posted Image

 

Din pacate nu am pe stoc BC327 pe moment, oare e ok sa pun 2SA1013 in locul lor (ca am mai multe si pot sa le imperechez). Totodata duc lipsa de zener la 18V (unul e strapuns), pot sa pun de 20V, sau deja poate periclita viata IGBT-urilor? (G20N60B3D)

 

Totodata as dori sa intreb, ce modificare se poate face la un invertor din categoria asta, ca sa poata functiona si cu "220 rural" (adica de 200-205 VAC), ca la mine doar duminica la ora 03:00AM am 220 la priza. Ma refer ca sa se comanda corect IGBT-urile, se poate adauga oare un alimentator suplimentar pentru UC care sa dea stabil 14V indiferent de alimentare (am niste alimentatoare industriale in comutatie de 24V 1A alimentate de la 90-240VAC, la care pun un step-down? )

 

PS - sudez destul de mult, insa doar cu electrozi de 1.6 si 2 (6013 si 7018), inox mai rar

Editat de ata2k6
Link spre comentariu

Eu nu am mai intalnit 0.47R in grila, poate era 4.7R; auriu si argintiu daca sunt scoase de sub vopsea neagra nu stiu daca le mai distingi; tranzistorul e ok, zennerul nu ma pronunt.De ce consideri ca la 200Vac nu mai sunt comandate corect tranzistoarele, invertorul nu are auxiliara cu smps stabilizata ? Ai alimentat cu mai putin si nu mai scotea 14V? Intra in protectie la subtensiune?Necazul e ca aia 200V devin prea putin cand consumi tu niste kW in plus.

Link spre comentariu
Vizitator ata2k6

la noi 200V e fara consumatori, eu am recablat casa la mine, scade max 5-7V la sarcina, insa uneori am doar 188-190V in gol la priza, fara consumatori...

chiar daca folosesc la max 50-60A aparatul, tot ma tem ca va pusca.

Teoretic are 85A cu 40% (categoria prastie ) si 75A cu 60%, 60A cu 100%.

 

Oricum e posibil sa fie aurie (vopsit negru la  figurat, era unul ars pana de i-a ramas doar picioarele, la celalt a sarit vopseaua aprope de tot si doar in partea de jos a ramas ceva din dungi.

Link spre comentariu

Cum spune "Bolek", daca are alimentarea secundara SMPS e undeva la limita dar la puterile aratate/solicitate de tine trebuie sa functioneze, alimentarea in comutatie pur si simplu se opreste (tensiunea debitata nu scade) sub o anumita limita si astfel opreste/inchide aparatul fata de o alimentare cu transformator unde acesta functioneaza si sub tensiunea precizata de tine cea ce inseamna ca este posibil ca IGBT/MOS sa fie "subalimentate", adica comandate prost....

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
 

 

 

Se poate modifica schema unui invertor de sudura incat sa permita reglarea curentului intre 0 si curentul nominal?

 

 

Se poate, dar la curenti foarte mici nu o sa mai stii precis cat curent scoate pt ca nu mai e stabila bucla de reglaj la umplere prea mica.

 

Ontopic:

 

L-am construit acum ceva vreme si sunt multumit de rezultat, pentru o schema asa simpla ! 

 

 

O mica problema cu schema din topic ar fi ca hot-startul e reglat sa urce cam sus curentul si daca tabla e subtire si boostul initial e brutal se ... gaureste. Pana la desfacere si rezolvare se poate pacali cu un fier mai mare langa zona de sudat si se incepe arcul pe el. Oricum eu am tensiune in gol cu mult peste necesar pt ca nu am urmat datele trafului de pe forum deci probabil ca as putea si renunta la feature-ul asta , util cred doar la tig.

As zice ochiometric ca e vorba de 2k2 de langa conectorul 7 din placa de comanda , de pus un switch mic in serie sau paralel cu el pt desfiintare, ramane de vazut daca se mai respecta curentul scris pe langa potentiometru.

Editat de bolek
Link spre comentariu

In schema originala cu CD4093 (cea cu comentarii in limba rusa si in limba maghiara, postata in acest topic) careia i-am proiectat cablajul postat, spune in comentariul aferent rezistentei de 2K2, ca valoarea acesteia se va modifica in functie de necesitati.

Daca desfaci invertorul, inlocuieste 2K2 cu un semireglabil multitura de vreo 5K inseriat cu o rez. de 470 ohmi si dupa ce esti multumit de reglaje, inlocuieste-le cu o rez. cu valoarea echivalenta.

Dar, atentie! Aceeasi rezistenta regleaza si variatia curentului pentru functia Arcforce.

Daca se doreste separarea celor doua functii, atunci mai este nevoie de inca un transistor cu circuitele adiacente (identic cu VT4) si o poarta sau cu diode ce va separa cele (acum) doua rezistente "2k2".

Eventual, in locul 2K2, se poate monta un al doilea potentiometru pe panoul frontal, din care sa se regleze valoarea variatiei curentului pentru cele doua functii. Presupun ca valorile de mai sus acopera orice pretentie.

 

Propun o dezbatere pe aceasta schema al carei final sa fie imbunatatirea acesteia, sau, elaborarea unei noi scheme care sa satisfaca pretentiile cat mai multor useri.

In ajutorul acestui lucru, mentionez ca am proiectat si realizat un cablaj cu 4 module la care am prevazut eventuale adaptari ale modulului de comanda (tensiune de alimentare diferentiala, montarea unui shunt de citire a curentului la iesire, etc.).

 

"L-am construit acum ceva vreme si sunt multumit de rezultat, pentru o schema asa simpla ! "

 

Felicitari!

Ceva poze pentru colegii de topic?

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Desigur. Nu apare ventilatorul pt ca nu era montat atunci dar acum exista si isi face treaba cu brio. E pus fix in fata radiatorului diodelor.

Racirea se face prin curent de aer dirijat de placile de plastic alb, izolarea carcasei e cu pcb-ul galben.

Intre radiatoare e un pcb dublu placat cositorit pe traseele de colector si introdus prin fanta dintre radiatoare. Nu recomand solutia de cablaj cu radiatoarele puse asa; blocurile functionale sunt desenate bine insa amplasarea pe placa mare e deficitara din mai multe puncte de vedere, primul ar fi radiatoarele greu de ventilat fara dirijarea curentului de aer fix pe ele. Carcasa mea a permis asta, dar e un caz fericit.

Daca l-as face din nou, as pune radiatoare standard distantate cat mai egal de restul componentelor mari si sa nu necesite izolare complicata, nu mai zic de construirea lor si montarea cu 20 de pini simultan prin cablaj. De asemenea greutatea concentrata pe pcb il torsioneaza in timp si se "coace" stramb, cu tot ce inseamna asta pt lipituri.

 

Posted Image

Editat de bolek
Link spre comentariu

Vreau sa construiesc si eu acest invertor.Am o sursa care debiteaza 15,2V si 4A (merge de la 100V la 245V) , pot s-o folosesc asa sau trebuie sa scad tensiunea la 14V?

 

Multumesc

Link spre comentariu

Desigur. Nu apare ventilatorul pt ca nu era montat atunci dar acum exista si isi face treaba cu brio. E pus fix in fata radiatorului diodelor.

Racirea se face prin curent de aer dirijat de placile de plastic alb, izolarea carcasei e cu pcb-ul galben.

Intre radiatoare e un pcb dublu placat cositorit pe traseele de colector si introdus prin fanta dintre radiatoare. Nu recomand solutia de cablaj cu radiatoarele puse asa; blocurile functionale sunt desenate bine insa amplasarea pe placa mare e deficitara din mai multe puncte de vedere, primul ar fi radiatoarele greu de ventilat fara dirijarea curentului de aer fix pe ele. Carcasa mea a permis asta, dar e un caz fericit.

Daca l-as face din nou, as pune radiatoare standard distantate cat mai egal de restul componentelor mari si sa nu necesite izolare complicata, nu mai zic de construirea lor si montarea cu 20 de pini simultan prin cablaj. De asemenea greutatea concentrata pe pcb il torsioneaza in timp si se "coace" stramb, cu tot ce inseamna asta pt lipituri.

 

Posted Image

Ajungem la ce ai spus intr-o postare, nu stiu daca aici sau pe celalalt forum de electronica, ca "trebuia sa proiectez cablajul dupa radiatoare" (citez din memorie). Cablajul a fost intradevar proiectat dupa niste radiatoare ce le cumparasem din Obor, atunci cand am avut ocazia. Primul invertor era deja realizat (de fapt al doilea, reconstruit in carcasa primului) iar faptul ca mi-au picat in mana niste "enormitati", m-au determinat sa-l construiesc pe al treilea. Genul acela de radiatoare cu talpa de 10mm si aripioare de aproape 60mm, nu le gaseam oriunde si la un pret acceptabil. Unul din radiatoare avea vreo 85/260mm, pe care l-am taiat pe jumatate si l-am frezat pentru montarea finalilor. Celalalt, mai mic, cu aripioare doar de vreo 37 mm si talpa de 10, l-am folosit pentru diodele finale. Ventilatorul l-am montat in spatele carcasei, imediat dupa radiatoarele finalilor si trage aerul din carcasa. Radiatorul diodelor, bobina de iesire si traful final se afla pe traseul aerului admis prin decupajele din partea frontala. Racirea a fost unul din criteriile pentru amplasarea aleasa.

 

Spuneam intr-un post mai sus despre acel invertor realizat cu patru module. O schema cu TC4422 in drivere, aceeasi schema de comanda si forta aproape identica cu invertorul realizat si de tine (nu pot sa nu multumesc pentru inspiratie userilor @smilex, @gap, @marian si @pisicamatache). Amplasarea placilor mari in carcasa creeaza un tunel de racire in care sunt plasate toate elementele "hot", mai putin radiatorul TOP-ului din sursa auxiliara. Iata cateva poze intr-o faza intermediara:

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Problema este ca dupa ce ai postat impresiile tale referitoare la Hotstart, am reproiectat cablajul pentru varianta reglarii din potentiometri pentru functiile Hotstart si Arcforce. Nu stiu cat ar ajuta un sudor acest lucru, iar cei ce au habar de asta sunt rugati sa-si exprime parerile in vederea implementarii acestor facilitati. Poate o sa deschid un topic cu privire la aceasta noua varianta in care sa proiectam un invertor accesibil si fiabil.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări