mkreszan Postat Mai 7, 2010 Partajează Postat Mai 7, 2010 Am si eu o intrebare celor mai experimentati in ale strungariei. La ce dimensiuni se realizeaza cotele de rulment la ax respectiv la alezaj? De exemplu pentru un rulment 45x85mm care sunt dimensiunile exacte ale axului si alezajului?Va multumesc Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 7, 2010 Partajează Postat Mai 7, 2010 ...De exemplu pentru un rulment 45x85mm...Da-mi amanunte despre: - tipul rulmentului: radial, axial, radial-axial, cu bile sferice, cilindrice, conice, etc; - turatii limita; - incarcare statica (forta statica pe lagar); - incarcare dinamica (vibratii, etc)sau cel putin tipul utilajului unde se foloseste acest lagar cu rulment. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Mai 7, 2010 Partajează Postat Mai 7, 2010 Poate vrei sa-l fretezi,de exemplu. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 7, 2010 Partajează Postat Mai 7, 2010 Chestiunea cu fretarea este o exagerare, daca nu chiar un nonsens - nici un rulment nu se monteaza cu strangeri a coror forte sa solicite fretare. Fretarea este un procedeu de realizare a unui ajustaj cu strangere, prin combinarea incalzirii alezajului cu racirea arborelui. Fortele de strangere realizate in acest caz ar dauna in mod sigur rulmentului. In esenta - la un rulment radial cu bile sferice carcasa rulmentului se realizeaza in campul H7. Arborele care trebuie montat in inelul interior se realizeaza intr-un sistem de ajustaj intermediar. Spre exemplu in cazul foarte raspandit al masinilor electrice rotative (motoare electrice) carcasa unui rulment cu diametrul exterior de 85 mm va fi tolerata cu Ai=0; As=0,035, in timp ce cota de 45 mm a arborelui va fi tolerata in campul de tolerante j5, adica ai=-0,005; as=0,006. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 8, 2010 Partajează Postat Mai 8, 2010 doua sutimi.In cazul arborelui, dupa cum se vede toleranta este as-ai=0,006-(-0,005)=0,011 - adica mult mai mica de doua sutimi. Link spre comentariu
mkreszan Postat Mai 8, 2010 Partajează Postat Mai 8, 2010 Multumesc pentru sfaturi. Am vazut in posturile de mai sus niste termeni in genul "camp de toleranta H7, J5. Cum pot afla care este semnificatia acestor termeni, eventual niste tabele, brosuri, etc. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 8, 2010 Partajează Postat Mai 8, 2010 ...Am vazut in posturile de mai sus niste termeni in genul "camp de toleranta H7, J5. Cum pot afla care este semnificatia acestor termeni, eventual niste tabele, brosuri, etc.Pe intelesul tuturor se poate consulta Tolerante si Ajustaje de un colectiv de ingineri (Iosif Rabinovici, Alexandru Anghel si Stefan Nibeleanu) Editia a III-a revizuita, imbunatatita si completata - vol. I+II aparuta la Editura Tehnica Bucuresti 1980. Este posibil sa se fi reeditat si ulterior. Unele explicatii sumare despre abateri campuri de tolerante si sisteme de ajustaje se dau si mai sus pe acest subiect. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Mai 8, 2010 Partajează Postat Mai 8, 2010 Se poate consulta literatura de specialitate,dar cel mai sigur e sa intrebi deoarece multe depind si de material,gradul de prelucrare a suprafetelor de contact si nu in ultimul rand de executant. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 9, 2010 Partajează Postat Mai 9, 2010 Se poate consulta literatura de specialitate,dar cel mai sigur e sa intrebi deoarece multe depind si de material,gradul de prelucrare a suprafetelor de contact si nu in ultimul rand de executant.Tipul de ajustaj nu depinde de aceste chestiuni ci doar de aplicatie. Este foarte bine ca atunci cand te intereseaza o constructie mecanica in care ai de realizat un ajustaj de la zero, sa te pui la punct cel putin cu un minimum de informatii referitoare la tolerante si ajustaje. Sursa recomandata de mine mai sus este de nivel mediu - deci pe intelesul oricui. Oricum cel ce va intreba aici va primi un raspuns, iar in cazul cand subiectul intrebarii are un caracter particular, voi indica pe cat posibil o sursa de informare bibliografica. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 9, 2010 Partajează Postat Mai 9, 2010 ...Cum pot afla care este semnificatia acestor termeni, eventual niste tabele, brosuri, etc.Celor care utilizeaza Programul MathCAD 2000 si/sau mai recent, le pot pune la dispozitie o aplicatie originala, care indica automat abaterea inferioara si abaterea superioara, atat pentru arbore cat si pentru alezaj, in functie de tipul ajustajului care va fi stabilit de utilizator. Exista in program si indicatii pentru alegerea tipului de ajustaj in functie de aplicatie. Aplicatia o voi atasa insa numai la E-mailul solicitantului. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Mai 9, 2010 Partajează Postat Mai 9, 2010 Chestiunea cu fretarea este o exagerare, daca nu chiar un nonsens - nici un rulment nu se monteaza cu strangeri a coror forte sa solicite fretare. Fretarea este un procedeu de realizare a unui ajustaj cu strangere, prin combinarea incalzirii alezajului cu racirea arborelui. Fortele de strangere realizate in acest caz ar dauna in mod sigur rulmentului. In esenta - la un rulment radial cu bile sferice carcasa rulmentului se realizeaza in campul H7. Arborele care trebuie montat in inelul interior se realizeaza intr-un sistem de ajustaj intermediar. Spre exemplu in cazul foarte raspandit al masinilor electrice rotative (motoare electrice) carcasa unui rulment cu diametrul exterior de 85 mm va fi tolerata cu Ai=0; As=0,035, in timp ce cota de 45 mm a arborelui va fi tolerata in campul de tolerante j5, adica ai=-0,005; as=0,006.Pe capatul osiilor de la locomotivele electrice sant montati rulmenti ,prin fretare;o fi gresit inginerii aia ,din Elvetia.La motoarele de tractiune electrice,de la locomotivele diesel electrice, sant montati prin fretare(in fabrica) rulmenti ; nonsens.Pe osiile locomotivelor hidraulice sant tot rulmenti fretati,ceea ce e o exagerare.Am vazut un strung carusel,inalt cat un bloc cu 4 etaje,cu universal de 4000 care nu era fixat in lagare hidrostatice ,ci in rulmenti(multi).Practic,depinde f mult ,una e cand rulmentul e pe un arbore din teava de Al subtire in perete(sub 1mm) sau un fi de OL45...asta in conditiile prelucrarii practice,ca teoretic... Link spre comentariu
mkreszan Postat Mai 9, 2010 Partajează Postat Mai 9, 2010 Multumesc. Pe mine ma intereseaza executii de lagare cu rulment fara prea mari pretentii. Turatia nu este mai mare de 200 rot/min, iar forta radiala este aproape inexistenta. Exista totusi o forta axiala dar nu in regim continuu si nu mai mare de 50 daN. Folosesc rulmenti radiali 6209. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 9, 2010 Partajează Postat Mai 9, 2010 Pe capatul osiilor de la locomotivele electrice sant montati rulmenti ,prin fretare;o fi gresit inginerii aia ,din Elvetia...Eu imi cer scuze, daca raspunsul meu a fost prea dur, dar hai sa ne limitam la niste aplicatii accesibile userilor. Nu cred ca cineva de pe forum si-a propus sa realizeze material rulant, sau strunguri carusel. Pentru aceste aplicatii chiar si rulmentii sunt unii special construiti si verificati pentru a raspunde unor astfel de forte. Link spre comentariu
mkreszan Postat Mai 9, 2010 Partajează Postat Mai 9, 2010 Poate cineva sa-mi spuna cum se regleaza rulmentii de la axul principal (la universal) la un SN250 produs de Arad? La un span mai gros si la debitat apar niste vibratii in special in papusa fixa si cred ca de la rulmenti poate fi cauza.Mentionez ca sunt nou in ale strungariei, dar meticulos. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum