Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atelierul meu (strung)


Vizitator

Postări Recomandate

La SN320 am achiziționat un releu de protecție termica TSA32/3672, care era defect. Întrucât am unele mici probleme la rețeaua trifazata, îl voi monta și voi face probele săptămâna viitoare. Intre timp păpușa mobila a fost recondiționată și este în parametri normali. Am montat și un tambur gradat din milimetru în milimetru (4 linii) repozitionabil pe zero. Singura posibilitate de masurare a inaintarii pinolei era o scara gradata în milimetri direct pe aceasta. Scara este cam ștearsă. De aceea am apelat la tamburul gradat atașat la manivela.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Cu un vârf bine ascuțit și centrat, le poți recondiționa chiar pe divizorul frezei, prin zgâriere cu o adâncime de 0,2... 0,3 mm. Eu am gradat din nou tamburul de la sania port-cuțit a strungului SN320 - vezi câteva pagini în urma.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Azi am făcut ultimele reglaje la strungul SN320. Instalația electrica este ok prin montarea protecției termice. Am reglat ambreiajul și frâna. Am completat uleiul și am verificat ungerea peste tot. Pentru a fi complet pregătit pentru producție, mai trebuie sa confecționez setul de roti dințate de schimb pentru filetare și sa-mi procur, sau sa-mi confecționez o luneta fixa. Material pentru rotile de schimb am, dar as prefera sa le cumpăr la mana a 2-a. La fel și luneta. Mai am nevoie de asemenea de o pompa de răcire.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Pe gerul care s-a instalat, am intampinat urmatoarea problema la strungul SN320. Am vrut sa pornesc de dimineata motorul principal, dar am constatat ca acesta nu se tureaza. Am banuit initial o defectiune electrica care imi facea ca la motor sa nu ajunga toate fazele. Am verificat toate sigurantele, incepand de la tabloul de distributie si pana la cele de la tabloul de control al strungului. Nimic nu era in neregula, asa incat am desfacut capacul cutiei cu borne. Am avut surpriza sa constat ca motorul nu avea cutie de borne, ci legaturile erau facute direct si izolate cu izolir band, din cel textil si impregnat cu mastic, care se utiliza inainte de revolutie. Am recuperat placa de borne de la un motor ars si am refacut legaturile, asa cum trebuia, astfel incat sa pot deconecta infasurarile motorului, fara sa intampin probleme de orice fel. Dupa ce am fost gata, am revenit la verificarile electrice si am constatat ca la bornele motorului ajungeau toate cele trei faze. Am demontat capacul ventilatorului sa vad ce se intampla. Am pornit apoi motorul si am constatat ca ventilatorul se invartea, insa nu lua turatie. Drept cauze, exista doua variante, sau o combinatie a acesteora doua: 1 - fie uleiul folosit de mine este prea gros si pe vremea geroasa actuala, creste momentul peste cel necesar pornirii; 2 - fie unul dintre rulmenti este uzat excesiv. Problema este ca la strungurile SN320, motoarele principale nu sunt cuplate la mecanismele strungului printr-un cuplaj de transmitere cu curele trapezoidale, sau late. Deoarece nu reusesc sa deduc din documentatia tehnica ce fel de cuplaj exista intre motor si angrenaje, am o retinere in a demonta motorul principal al strungului. Stie cineva, in acest sens, ce precautiuni trebuiesc luate la demontarea motorului principal, sau daca in scopul efectuarii acestei demontari trebuie demontat si capacul cutiei de viteze in scopul decuplarii acelui cuplaj? In aceeasi ordine de idei, poate cineva care a intervenit la motorul principal al strungului, mi-ar putea spune ce rulmenti trebuie pentru cele doua lagare ale motorului, care este unul de 2,2 kW la 1500 rpm, cu flansa. Stiind anticipat ce rulmenti trebuie, am posibilitatea sa ii procur pana ce voi reusi sa stiu precis cum trebuie demontat acest motor de pe pozitia lui.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Am verificat intre carcasa legata la conductorul neutru si faze, cu un bec cu incandescenta de 60 W, care s-a aprins normal pentru toate cele trei faze. In acest mod sunt sigur ca nu au existat "retururi" pe nici una dintre faze. In plus, dupa stiinta mea, lipsa unei faze ar fi dus la un uruit specific, iar echipajul mobil nu ar fi intrat de loc in miscare de rotatie. Motorul intra practic in miscare de rotatie, de aproxinativ cateva zeci de rotatii pe minut, dar nu se tureaza progresiv pana la turatia nominala. Un asemenea regim, duce la un consum cu 25 - 30 % peste puterea nominala, iar sigurantele nu se ard. Regimul nu trebuie mentinut o perioada prea lunga, ceea ce am si facut. In plus, trebuie sa specific ca ultima data cand am pornit motorul principal, aproximativ cu o luna si jumatate in urma, el pornea si functiona normal. Nu exista nici-o motivatie logica, ca sa presupunem ca intre timp s-ar fi intamplat ceva, fara ca strungul sa fi fost utilizat.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

La mine, de exemplu, de vreo 2 saptamani pe o faza am 198V, chiar si mai putin uneori.

Celelalte au tensiune buna 219-223V.

De asta am zis, ca poate aveti o problema asemanatoare.

Iarna trecuta ati avut probleme de acest gen?

Poate este, cum ati zis, uleiul prea gros.

La rulmenti, in general sunt doua situatii cand sunt uzati: ori sunt blocati si rotorul nici nu se misca ori se invarte rotolul dar vajaie ca toate alea.

Inclin sa casun pe ulei

Link spre comentariu

Daca dai jos cureaua, si consumul ramine mare in gol vezi cazul meu cu rotor avind colivia taiata.

La fel era manifestarea.

Pui piciorul pe fulie si daca`l opresti e clara treaba.

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Nu am fulie. La SN 320, motorul este cuplat direct, nu stiu prin ce tip de cuplaj, dar direct cu angrenajele. Este posibil, ca una dintre faze sa aiba o tensiune micsorata fata de celelalte. La asta nu m-am gandit. Astazi repet testele si masor tensiunile pe faze. Toate acestea, nu exclud insa cauzele pe car le banuiesc eu. In mod normal, la revizia pe care i-am facut-o asta vara, ar fi trebuit sa inspectez si rulmentii motorului. Cartea scrie ca se inspecteaza anual. Bineinteles ca producatorul a presupus ca strungul se exploateaza in regim cvasi-continuu, sau chiar continuu (la trei schimburi) insa avand in vedere ca eu l-am luat la SH si nu am avut acces la cartea lui de exploatare, ar fi trebuit sa verific aceste lucruri de la inceput.

 

Nu stiu de ce cartea tehnica nu include si rulmentii motorului principal in lista de rulmenti?! Probabil sunt rulmentii cei mai solicitati la orice strung.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Am gasit pe una dintre faze, tensiunea fluctuanta intre 178 si 188 V. Celelalte 2 faze, aveau respectiv 219 si 230 V. Nu am decat sa astept o alta conjunctura.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

E aproape sigur de la ulei, si eu o patesc in fiecare iarna. Tensiunea la fel de varza e si la mine, tot anul.

Si tot in fiecare iarna zic ca o sa montez o plasa electrica de incalzire pe fundul si peretele cutiei mecanismelor, in dreptul usii de la compartimentul electric. Cu termostat, in ziua cand vreau sa lucrez sa-l pornesc dimineata la prima ora si pana mananc, etc sa aiba timp sa se incalzeasca. Dupa tonul de pana acum, cred ca e deja evident ca tot la nivel de intentie a ramas pana acum :d

 

Demontarea motorului e f simpla, sunt doar cele 4 suruburi care-l prind de strung. Se trage de el in spate incat sa iasa cupla de angrenare din cutie si gata.

Nu-ti poate spune nimeni cu siguranta ce rulmenti ai in motor, exista mai multe variante, chiar la motoare cu aceleasi dimensiuni si forme standardizate. Iti spun asta din experienta, ca am dat de problema. Dar e banal sa verifici motorul - il scoti de pe strung, cablul ajunge oricum si cu motorul pe jos, il proptesti cu ceva ca sa nu o ia la fuga si scoti flansa ca sa nu-ti sara in cap (aluneca liber pe ax, ai sa vezi de ce cand il demontezi), si ii dai drumul.

 

Cuplajul motorului cu strungul se face prin 2 flanse care aluneca liber pe ax cu pana, una cu 4 (sau 3, nu mai stiu sigur) picioare cilindrice, si cealalta cu 4 gauri corespunzatoare. Gaurile au mansoane interioare din plastic.

Link spre comentariu

Multumesc mult Cristi. Deocamdata am treburi deosebit de urgente. Am gasit solutii ca sa evit strunjirea. Am sa incerc din nou cand va fi ceva mai cald afara. Daca ceva nu este in regula, atunci am sa il demontez cand voi avea mai mult timp liber. Chestia cu incalzirea cu termostat ma intereseaza si pe mine. Daca iti amintesti, atunci fa un topic pe forum si anunta-ma si pe mine.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

De fapt este absolut sigur ca e de la ulei. Adaug ca sunt patit si eu. Acum am strungul inauntu si fac foc, dar chiar si asa, la pornire nu o ia cum porneste in mod normal un motor trifazat, brusc, ci progresiv, sa zicem de-a lungul unei secunde. Cand l-am avut afara pornea lent pe vreme geroasa, si vreo 5-10 minute facea zgomot de amorsare greoaie a pompei de ulei. O data cand a fost -10 chiar nu a mai pornit, am zis ca nu-i adevarat !? I-am dat pace ca nu a fost nimic urgent.

 

Motorul este in angrenare directa. Are pe ax un pinion cu dinti drepti-inclinati.

Link spre comentariu

Motorul este in angrenare directa. Are pe ax un pinion cu dinti drepti-inclinati.

Inseamna ca exista mai multe variante, te asigur ca la al meu e cum am spus mai devreme.

Desigur, e posibil si sa fie o reparatie facuta pe parcurs.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări