Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atelierul meu (strung)


Vizitator

Postări Recomandate

Strungul SP400, care este echivalent pana la detalii cu SN400, are cutie de viteze si de avansuri. O chestiune foarte importanta, asa dupa cum rezulta si din articol, este calculul constantei cinematice a strungului. Aceasta constanta cinematica difera in functie de treptele de avans sau de turatii utilizate si trebuie atentie mare la stabilirea ei. Pentru aceasta trebuie in permanenta utilizata schema cinematica a strungului. O zecime ca eroare, este enorma. Chiar si un micron este mult atunci cand vorbim de pasul unui filet. O piulita si un surub pot angrena pe lungimea a 10 ganguri de filet, sau chiar mai mult si deci eroarea intre un capat si celalalt al angrenarii poate fi mai mare de 0,01 mm, valoare care duce la blocaje si deci la griparea filetului. In general nu se admit erori, decat incepand de la a patra zecimala dupa virgula, ceea ce este cu totul altceva. Cumulate pe un interval de 10... 20 de spire, aceste erori nu sunt mai mari decat 1... 2 microni pe toata lungimea de angrenare. Atentie asadar la determinarea constantei cinematice a strungului, utilizata intr-un caz concret.

 

P.S. Ca sa nu incarcam subiectul Strung cu chestiuni offtopice, comentariile sau intrebarile se pot pune chiar la rubrica de comentarii a articolului. Eu urmaresc permanent situatia temelor intrate in blogul meu si voi raspunde acolo.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Srungul de banc AE4S37M, subiect al acestui topic, este din nou in functiune, dupa exact 7 luni de inactivitate. Nu am realizat poze, deoarece nu am un aparat foto. Pentru cei care dispun de un strung asemanator, voi da detalii prin desene tehnice, daca este posibil, sau prin informatii si trimiteri la sursele calificate.

 

... Eu la prima investitie as cumpara un motor trifazic de 0,55 Kw pornit in 220v cu condensatoare alese corect,urmand ca la a doua investitie sa iau convertizorul.

Sau bobinezi (daca ai un bobinator "adevarat") motorul original.

Am adoptat aceasta tactica descrisa de tine, insa am cumparat un motor monofazat de 0.75 kW. Motorul a costat 473 lei la Dedeman si nu mi-am permis sa il iau decat in trei rate, platind cu cardul de credit pentru pensionari al sotiei. Pentru faza a doua a investitiei, la care te referi, as prefera sa realizez eu insumi un convertizor monofazat. Inca nu am un proiect in acest sens. Urmeaza sa mai studiez.

 

Ca prime impresii, pot spune ca reparatia s-a situat atat ca preturi de cost, cat si ca eforturi tehnice, la nivelul unui RK. Trebuie tinut cont ca numai motorul, se ridica la cota de aproape 25% din investitia initiala. Notati ca acest lucru, s-a intamplat dupa aproape 9 ani de serviciu, in care strungul nu a fost menajat. Deci cei care vorbesc in deradere despre "chinezarii", ar trebui sa reevalueze aceasta notiune. Reparatia tehnica propriu-zisa, a durat aproximativ 5 zile, incluzand aici o sumedenie de modificari impuse de schimbarea tipodimensionala a motorului, datorate marilor diferente dintre standardele in care se incadreaza motorul original si respectiv cel utilizat la inlocuire. Nu doar pretul si volumul de lucru s-au situat la nivelul unui RK, dar si incarcatura de stres a lucrarii a fost tot cam pe acolo. Ca fapt divers, doar insurubarea celor trei suruburi de fixare ale motorului pe supostul sau si operatiunile de reglaj a distantei dintre axele diferitelor fulii, impuse de noile curele cerute de modificari, au durat aproape doua zile. Datorita unei pozitii practic imposibile de amplasament, am renuntat la cel de-al 4-lea surub de fixare. A fost nevoie de prelucrari mecanice (aproape in exclusivitate in regim de lacatuserie) pentru corectarea unor neajunsuri in proiectarea initiala a strungului. Una dintre ele se refera la decupari speciale in cutia de amplasare a mecanismelor de transmitere cu fulii si curele, astfel incat, sa imi pot creea acces la doua dintre suruburile de fixare ale suportului motorului pe batiul strungului. Practic, acum dupa ce am realizat aceste modificari, imi este imposibil sa imi imaginez cum s-a facut reglajul initial al diferitelor distante dintre axele fuliilor componente. Dintre cele 3 curele de transmitere a miscarii, doar una s-a pastrat dupa reparatie. Pentru celelalte doua, s-au ales urmatoarele marimi standardizate ca lungime, in sensul de crestere a acesteia. De abia acum dupa 9 ani, am pus in sfarsit in valoare intinzatorul de curea care a intrat in setul initial de accesorii al strungului. Am avut insa inspiratia sa modific acest intinzator si sa il trec pe lagare cu rulmenti, in locul constructiei rudimentare livrate de producator. Modificarea a constituit una dintre primele lucrari abordate dupa achizitia strungului. Cam acestea sunt primele impresii si comentarii dupa reparatie. Sunt sigur insa ca multi vor avea curiozitatea sa intrebe si despre alte detalii legate de lucrarea in sine.

Link spre comentariu

Dupa reparatie, am intampinat urmatorul fenomen. La oprirea motorului din butonul de oprire generala trebuie sa tin apasata "ciuperca" cateva secunde. Daca mentin prea putin cuplat acest buton, motorul continua sa functioneze, sau se retureaza daca intre timp a scazut turatia. La motorul original, nu exista acest fenomen. Banuiesc ca contactorul care face automentinerea in functiune a motorului este prea mic pentru curentul solicitat de noul motor si contactele se "lipesc" datorita regimului termic. Dintre cei cu experienta in domeniu, are cineva alta explicatie.

Link spre comentariu

Pina acum contactoare lipite ori le`am spart ori s`au dezlipit tragind cu clestele de ele.

In general lipirea apare la avarii, scurturi sau supratensiuni mari in retea.

Putin probabil sa fie din cauza asta manifestarea.

La motorul ala curentul e de ordinul 2-3Aac, mic pentru contactori in opinia mea insa drak mai

stie ce au pus chinezii pe acolo.

 

Grig

Link spre comentariu

Nu cunosc schema electrica a strungului asta, dar problema trebuie investigata urgent. Lasata asa, cel mai probabil va distruge repede contactorul sau electronica de comanda (ce o avea el acolo), posibil si motorul.

Link spre comentariu

Mda! Asa am judecat si eu. Am pornit deja actiunea. Am gasit spre surprinderea mea un sistem original pentru cuplarea/decuplarea contactorului. Schema nu este una clasica, ci are un mic contactor cu bobina rotunda - pare mai degraba una de releu. Butonul de pornire, care in mod normal este un intrerupator, actioneaza de fapt in mod direct echipajul mobil al contactorului in sensul cuplarii, in timp ce "ciuperca" de oprire, actioneaza (tot mecanic) asupra blocului de contacte in sensul deschiderii acestora. Am gasit doua perechi de contacte normal deschise legate in circuit. Probabil ca unul este de la automentinerea bobinei, iar celalalt intrerupe alimentarea pe o singura ramura de circuit. Nu am mai stat sa analizez schema existenta. Banuiesc ca intarzierea la inchidere se datoreaza unui arculet destul de plapand care face retragerea miezului si a echipajului mobil. Dar nu stiu ce anume retine atat de mult acest echipaj cuplat. Maine voi face niste verificari sumare ca sa vad unde duc cele doua trasee intrerupte de contactor. Solutia pe care am ales-o, este aceea de a construi separat intr-o caseta schema clasica cu un contactor si doua butoane-intrerupator, dintre care unul de tip ciuperca. Ansamblul il voi amplasa separat sub blatul de lemn al bancului, de unde voi pleca cu un cablu cu 4 fire pe care voi incerca sa le leg la aceleasi terminale. Discutand astazi despre subiect cu un vecin - mecanic de meserie - am auzit ca prin magazine au aparut sisteme mecanice pentru inlocuirea schemelor de alimentare simple cu automentinere. Imi inchipui ca este vorba de ceva asemanator cu un comutator cu claviatura, folosit candva la majoritatea radioreceptoarelor. Are cineva ideie sub ce denumire se gasesc in comert si daca sunt bune de ceva?

Link spre comentariu

Cumva se refera la asa ceva?

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Costa vreo 10 lei.

 

Sunt ok, isi fac treaba, singura problema e ca daca se ia curentul raman cuplate.

Bine, la un strung mic de banc probabil nu e o problema asa de mare, dar pentru masini mari, legate permanent la retea, consider ca fiind un risc considerabil.

Link spre comentariu

Pai care este principiul de comutare, care le impiedica sa isi realizeze ciclul in lipsa tensiunii? Eu credeam ca sunt pe baza unui mecanism care comuta mecanic, indiferent de existenta sau nu a tensiunii de retea. Nu prea inteleg ce reprezinta de fapt imaginea a 2-a. Mie mi se pare ca sunt doua obiecte diferite acolo. Altminteri, eu cred ca sunt facute special pentru sisteme de putere mica - P<1,5 kW.

 

@bcristian: Acum cred ca am inteles ca de fapt la o cadere a tensiunii, sistemul ramane cuplat (nu blocat) si ca cele doua obiecte din imaginea a doua, reprezinta cele doua jumatati ale aceluiasi ansamblu. Intr-adevar, este un neajuns destul de mare ca sistemul nu decupleaza la caderea tensiunii. Exista pericolul sa uiti sa decuplezi, sa pleci de langa utilaj si sa il gasesti mergand dupa cateva ore de consum inutil in gol. In cazul unui motor la care nu se decupleaza infasurarea de pornire, asa cum este si cel achizitionat de mine, ar fi o problema bazandu-ma pe indicatiile producatorului (Electro-Precizia Sacele) de a nu mentine prea mult motorul in stare de functionare in gol.

Link spre comentariu

Am reusit sa termin astazi automatul de pornire cu automentinere. A durat atat, deoarece aveam niste contactoare TCA10, dar nici unul nu avea bobina cu alimentare la 230 V. Aveam unul cu bobina la 110 V si doua cu bobina la 24 V, dintre care unul avea bobina prajita. Pe acesta din urma, l-am rebobinat petru 230 V. Am simplificat putin schema, deoarece nu am mai montat un buton de start. Invatand de la chinez, pornirea o fac actionand mecanic asupra echipajului mobil al contactorului TCA10. Pentru oprire, nu aveam la dispozitie solutia chinezului, deoarece nu exista acces la echipajul mobil decat pentru a-l actiona in sensul cuplarii. Chiar daca as fi avut o solutie si pentru decuplare, tot as fi ales schema cu intrerupator de oprire, deoarece foarte probabil cauza neajunsului pe care l-am aratat mai sus, cu intarzierea la decuplare, isi are obarsia tocmai in aceasta solutie cu decuplarea prin actiune mecanica a echipajului mobil. Pe de alta parte, a mai durat ceva si constructia de la zero a unei cutii speciale in care am montat schema. Toata aceasta complicatie a fost intr-un fel spre bine, deoarece verificand schema chinezului am constatat ca am conductorii de alimentare ai motorului cu izolatia coapta. De maine, trebuie sa dau din nou jos motorul, si sa inlocuiesc cablurile deteriorate. Ma exaspereaza numai gandul ca doar reinsurubarea celor 3 suruburi de fixare ale motorului mi-au luat data trecuta mai bine de o zi de munca. Probabil ca acum, avand o prima experienta, va dura mai putin. Conditiile, sunt insa mult mai grele datorita caniculei care s-a instalat. Incaperea in care este amplasat strungul de banc, este pozata spre sud si practic incepand de pe la orele 12... 13 nu se mai poate respira acolo. Voi reveni.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Astazi fiind Sf. Maria, ma apucasem de dimineata sa scriu un nou mesaj. Pana sa il termin, au sosit insa musafirii si a trebuit sa il intrerup. Deoarece vroiam sa fac cateva comentarii, dar intre timp cei mai multi citisera mesajul meu intrerupt de vizitele onomastice, m-am folosit de calitatea mea de moderator si mi-am sters mesajul intrerupt pe la ora 10 dimineata, pentru a-l putea relua astfel incat sa dau sanse si celor care il citisera deja sa reia lectura acestui mesaj, in ideea de a nu pierde o serie de comentarii, pe care eu le consider interesante. Asadar ieri am schimbat manunchiul de fire coapte, dar si comutatorul pentru sensul de rotatie al motorului cu unul de genul celui din imagine, dar fara pozitia OFF. In schema, acest subansamblu a fost incadrat cu galben.

Posted Image

Am dat de asemenea  schema definitiva completa a partii electrice de comanda si actionare a strungului AE4S37M

post-183846-0-27567100-1439660540_thumb.jpg

Ce ar fi de comentat?! In primul rand schema este extrem de simpla si are niste particularitati demne de mentionat:

1 - Nu are contact de pornire (IN);

2 - Nu are contact special pentru automentinere dintre cele de pe contactorul utilizat;

3 - In varianta originala (de la chinez) schema nu a avut nici contact de oprire generala (OFF) pe care i l-am adaugat eu (contactul OFF din schema);

4 - Nu are elemente de protectie pentru motorul elecrtic - nici sigurante fuzibile, dar nici protectie termica.

Pornirea la schema originala a chinezului, se realiza prin actionarea mecanica direct asupra echipajului mobil al contactorului. Mi s-a parut avantajoasa aceasta solutie, deoarece facea ceva economie de spatiu in "tabloul electric" al strungului. De aceea am preluat ideea si am realizat si eu partea adaugata schemei, in exteriorul "tabloului electric" original (contactorul separat TCA10 si butonul de oprire generala OFF) tot fara buton de pornire. Asadar, desi nu prea imi place aspectul final al panoului de comanda adaugat, dau aici cateva poze cu realizarea practica a acestuia, in ideea de a fi o sursa de inspiratie pentru cei care vor mai incerca variante asemanatoare.

post-183846-0-67923800-1439664015_thumb.pngpost-183846-0-95369600-1439664087_thumb.png

Panoul de comanda suplimentar, a fost pozitionat, asa dupa cum am mai mentionat, sub blatul bancului intr-o pozitie convenabila in partea stanga a postului de lucru al strungarului. Lipsa unui aparat foto de calitate, ma impiedica sa dau aspecte de la fata locului. Pozele pe care le dau aici sunt faze intermediare si sunt facute cu o camera web, chiar pe biroul unde am laptopul de unde scriu acest mesaj.

Asa dupa cum se vede si din schema, automentinerea se face pe aceleasi contacte care realizeaza inchiderea circuitului de forta al motorului - C1 si C2. Din imaginea a doua, se poate deduce cum se face de fapt pornirea motorului si anume prin actionarea mecanica direct asupra unei prelungiri a echipajului mobil al contactorului TCA10, prin degajarea circulara din capacul de textolit al carcasei panoului suplimentar. Ca fapt divers, restul carcasei, l-am realizat din niste material stratificat pentru parchet gros de 8 mm. Urmeaza sa ma mai gandesc cum sa realizez pe strung un buton mai estetic pentru actionarea echipajului mobil in scopul pornirii. Am fost tentat sa utilizez pentru oprirea motorului (stopul general) aceeasi varianta ca si la chinez, dar pentru a actiona in sens invers echipajul mobil al contactorului TCA10, ar fi trebuit sa fac modificari destul de complicate si prelucrari in carcasa de bachelita a acestuia. De aceea am renuntat si am introdus in schema butonul de oprire OFF - un buton cu "ciuperca" clasic, care se poate vedea instalat si pe panoul suplimentar, in imaginea 3. Manunchiul de conductori de legatura dintre acest panou suplimentar si "tabloul electric" al strungului, trece printr-o gaura de 12 mm care strapunge panoul suplimentar, apoi printr-o gaura corespondenta din cadrul de rezistenta din lemn al bancului si printr-o gaura convenabil practicata in blatul bancului de sustinere al strungului, astfel incat sa intre cat mai discret si etans in "tabloul electric" al strungului, care de fapt este un capac din material plastic, ce protejeaza in acelasi timp si lagarul surubului conducator dinspre lira rotilor de schimb. In ceea ce priveste lipsa elementelor de protectie ale motorului electric, urmeaza sa vad cum pot adauga schemei (chiar pe capacul cu rol de "tablou electric") doua sigurante miniaturale de 10 A - dintre cele utilizate in aparatura electronica. Pentru un releu de protectie termica, nu este loc. Contactul D1 din schema, este cel al microintrerupatorului care sesizeaza starea inchisa a capacului de la cutia mecanismelor de transmitere prin curele si a lirei rotilor de schimb.

 

Intr-o alta ordine de idei, va pot comunica, asa dupa cum am promis, cauza defectarii motorului original al strungului si anume intreruperea coliviei rotorului in scurt-circuit. Desi auzisem ca astfel de cauze sunt destulde frecvente, nu le intalnisem pana acum in activitatea mea. Defectiunea se manifesta in mod tipic prin colorarea suprafetei rotorului intr-o nuanta inchisa de albastru, datorita efectelor termice care insotesc defectiunea. Ulterior, se arde si infasurarea statorica, datorita regimului defect de curent care se stabileste in circuit. Din cauza mentionata, varianta cu motor nou a ramas singura posibila, intrucat rotorul chinezului este atipic si nu aveam de unde sa iau altul, pentru ca ulterior sa pot sa fac si rebobinarea statorului. Nu am inca poze, dar in cazul in care le voi face, le voi atasa la un alt mesaj pe acest subiect. In acest moment strungul de banc este apt de lucru si abia astept sa vad cum se concretizeaza in practica puterea mai mare a noului motor electric.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Am hotarat ca in acest topic, sa abordez orice problema care tine de atelierul meu de prelucrari mecanice. In acest scop, am schimbat titlul topicului, pastrand intre paranteze si vechea denumire (Strung) a topicului. Avand in vedere ca problema principala pe care trebuie sa o rezolv pentru a putea utiliza si celelalte doua utilaje pe care le detin (un strung SN320 si o freza FUS22) este introducerea retelei trifazate in atelier, este posibil sa abordez mai rar in prima faza chestiunile legate de acestea. Astept de asemenea sa primesc intr-un timp inca nedefinit si un aparat digital foto de o calitate acceptabila pentru a  putea reveni cu poze din incinta atelierului meu. Sper ca acest lucru sa se intample cat mai curand, pentru a putea sa readuc atelierul meu in imagini pe acest topic.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

La astea doar un lucru se poate intimpla, se intrerup barele de scurcircuitare din el.

La asta nu se vede chiar bine da daca vei cauta dupa o foto pusa de mine o sa vezi ce fain

se vad la motorul meu , era unu de Electromotor 1,5Kw si de 90mm.

Aici

 

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

 Avand in vedere ca problema principala pe care trebuie sa o rezolv pentru a putea utiliza si celelalte doua utilaje pe care le detin (un strung SN320 si o freza FUS22) este introducerea retelei trifazate in atelier, este posibil sa abordez mai rar in prima faza chestiunile legate de acestea.

 

Aveti bransamentul trifazat tras ? Daca va ajuta cu ceva eu l-am tras anul trecut si m-a costat 2500 de lei fara sa umblu nicaieri. Am stalpul in fata casei.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări