Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atelierul meu (strung)


Vizitator

Postări Recomandate

Imaginile urmatoare se dau pentru detalierea constructiei dispozitivelor stand la baza improvizatiei de la postarea pre-anterioara. Toate bucsele elastice sunt ajustate din strunjire, apoi dupa sudura, se face o ajustare manuala (cu pila) Se specifica ca acest tip de improvizatii nu asigura o inalta calitate a prelucrarilor in special d.p.d.v. al conditiilor geometrice de interpozitionarea relativa scula - piesa. Pentru cresterea preciziei acestor interpozitionari, la strunjire se lasa un adaos ce va fi prelucrat ulterior prin procedee de precizie, iar piesa rezultata prin sudare se supune unui tratament termic de recoacere pentru detensionare. Practic piesa se va raci treptat (odata cu cuptorul) incepand de la temperaturi de 850...950 Celsius, pana la 200...300 Celsius intr-un interval de timp care poate ajunge la cateva ore, functie de rata de reducere a temperaturii cuptorului. Dupa sudarea pieselor necesare strangerii prin intermediul suruburilor, se decupeaza intre acestea o fanta de 2...3 mm (in corpul bucsei) prin taiere cu o panza de bonfaier sau un disc abraziv.- Bucsa elastica necesara blocarii universalului s-a realizat prin rulare dintr-o banda de otel lat striat de format 17x3, dupa indoirea prealabila a capetelor la un unghi de 90 deg. Unul din "bacurile" de strangere a fost gaurit cu un burghiu pentru filetare ulterioara cu un tarod M6, celalalt "bac" a fost gaurit cu un burghiu avand diametrul de trecere d=6,5 mm. Portiunea filetata a fost prelungita prin sudarea unei piulite M6. Tarodarea gaurii sa facut atat inainte cat si dupa sudura. Pozitionarea piulitei in vederea sudarii s-a facut prin intermediul unui surub M6 care trece prin piulita si prinde doar 1...2 spire ale filetului practicat in "bac". Piulita se apropie apoi de suprafata bacului prin infiletare, fara a se realiza o pre-strangere (care duce la riscul blocarii surubului de pozitionare, cu imposibilitatea extragerii ulterioare a acestuia) se pozitioneaza prin 2 hafturi de sudura de foarte scurta durata, apoi se extrage surubul de pozitionare si se sudeaza piulita definitiv, urmarind a nu se afecta filetul. Dupa racire se trece tarodul prin gaura filetata pentru curatare si se ajusteaza eventual sudura cu o pila cu un profil potrivit (de regula rotund)post-27597-139829359366_thumb.jpgpost-27597-13982935938_thumb.jpg

Link spre comentariu

Probabil aveti foarte mult timp la dispozitie.Un alt mod de a face un canal de pana pe un arbore (cat incape in strung)este urmatorul:-se fixeaza in universal un con(ca cel de centrare)-se fixeaza o mandrina in dispozitivul de gaurire-se fixeaza arborele (caruia urmeaza sa i se faca ,canalul de pana) in mandrina-se fixeaza in portcutit un cutit pt. [taiat] canalul de pana de dimensiuni potrivite-se trece strungul in sistem filetare (eventual 1:8)Obs: la pornirea avansului strungului asigurati-va ca arborele(caruia se aschiaza pana) nu se roteste in/cu mandrina. Practic vom obtine o aschiere[liniara] cu ajutorul strungului al carui universal se roteste insa rotatia este stopata de conul de centrare folosit(cel prevazut cu rulmenti)De mentionat ca arborele cu pricina este fixat intre varfuri,doar ca varful mobil este /universal.ps.imi cer scuze ,nu cunosc terminologia anexelor strungului,insa am lucrat ocazional,si nu am poze pt. exemplificare

Link spre comentariu

Ma bucur ca in sfarsit este cineva interesat de ceea ce incerc sa fac eu pe acest topic. Te salut cu aceasta ocazie gcom61! :hello Nu am inteles prea bine procedeul pe care-l expui mai sus. Te-as ruga daca ai putin timp la dispozitie sa-l ilustrezi fie si prin cateva desene tehnice (pot fi si schite de mana scanate)Am sa incerc totusi sa comentez in lipsa acestor schite: Din cate inteleg eu tu propui utilizarea lantului cinematic de avans al strungului doar pentru avansul automat al frezei. Procedeul este foarte simplu la un strung normal prevazut cu cutie de avansuri si cutie de viteze pt schimbarea turatiilor arborelui. Pur si simplu prin pozitionarea corespunzatoare a levierului de schimbare a turatiilor se lasa arborele principal in gol, in timp ce levierul de fixare a avansului se pune pe pozitia dorita. La strungul pe care il folosesc eu aceste operatii nu sunt posibile. Folosirea avansului este totusi posibila prin scoaterea unei roti de schimb de la lantul cinematic principal. Totusi operatia manuala nu ia chiar atat de mult timp pe cat crezi.In alta ordine de idei o mandrina se fixeaza in papusa mobila prin itermediul unui con morse si exista riscul rotirii indiferent cat de bine este impanata. Si apoi ea nu poate fixa decat axe cu diametru limitat. Deci un dispozitiv de blocare este absolut obligatoriu.

Link spre comentariu

Adnotarile facute de tine pe desen nu sunt suficient de inteligibile. Ambiguitatea persista. Am sa presupun totusi ca am inteles bine:- varf in locul universalului;- mandrina in papusa mobila;- axul fixat intre bacurile mandrinei care este fixata in conul Morse al pinolei doar prin componenta axiala a fortei dezvoltata prin rotirea manivelei acesteia;- !nu reusesc in continuare sa inteleg care este modalitatea efectiva de frezare a canalului de pana! Cum este dispusa scula? Etc.Mai exista inca o ratiune foarte importanta pentru care am folosit avansul manual al frezei si nu pe cel mecanic. Este vorba de foarte importantul simt tactil ale carui valente sunt unanim apreciate de prelucratorii prin aschiere. Asa precum spuneam mai sus, eu am folosit la frezare un sistem cu o singura turatie (cea furnizata de bormasina ELECTROARGES) In asemenea conditii (pe care - repet - nu le recomand celor fara experienta) este foarte important sa simti tactil modul cum se desfasoara procesul de aschiere - altminteri risti sa rupi scula.

Link spre comentariu

Este practic acelasi principiu ca la raboteza.La cuplarea ambreiajului/filet,cutitul (prins in portcutit )se deplaseaza stanga sau dreapta ,iar cutitul aschiaza din axul de prelucrat.Folosindu-se un cutit de taiat montat [pe orizontala] putem face canalul de pana (pe toata lungimea axului de prelucrat) ,iar reglajul de adancime se face normal prin deplasarea inainte/inapoi a portcutitului.Personal,de fiecare data am aschiat cam 0,5mm.Pentru iesirea din [span ]am limitat lungimea canalului de pana cu 2 gauri potrivite cu latimea si adancimea canalului de pana.Sistemul functioneaza foarte rapid si fara pericol de rupere al cutitului.Ex: pe un arbore lungime=400mm;diam=40mm ;un canal de pana cu latime de 10mm si lungime de 300mm; adancime 5mm;s-a realizat in 10 min .Pentru ca treaba devenise un obicei,am procurat un universal de100mm pe care l-am adaptat/con nr4,pe care-l fixam in locul mandrinei.

Link spre comentariu

Ah! Am inteles acum!1 - La procedeul pe care-l descrii tu nu se face o frezare. Eu, mai sus vorbeam despre frezare;2 - Rabotarea unui canal de pana pe strung (ca si mortezarea uui canal interior - de altfel) se face dupa ce in prealabil s-au practicat in arbore (sau in bucsa) doua gauri care delimiteaza capetele canalului, si care ofera in plus spatiu de iesire pentru cutit si aschie la capatul cursei precum si spatiu de intrare la inceputul ei;3 - Teoretic operatia descrisa de tine se poate executa utilizand avansul mecanic, dar practic ea se executa tot manual, deoarece oprirea avansului mecanic la capat de cursa presupune complicatii mult mai greu de intrunit decat la frezare: tampoane mecanice combinate cu limitatori electrici;4 - Intreaga forta de aschiere este preluata in acest caz de angrenajele si mecanismele lantului cinematic de avans care sunt subdimensionate relativ la cele ale lantului cinematic principal, cele care preiau in mod obisnuit fortele de aschiere in procesul de strunjire.Strungarii cu foarte multa experienta, executa asemenea operatii ocazional, dar cu foarte multe precautii, deoarece asa dupa cum aratam mai sus inverseaza rolurile lanturilor cinematica, ceea ce duce la riscuri.

Link spre comentariu

["3 - Teoretic operatia descrisa de tine se poate executa utilizand avansul mecanic, dar practic ea se executa tot manual, deoarece oprirea avansului mecanic la capat de cursa presupune complicatii mult mai greu de intrunit decat la frezare: tampoane mecanice combinate cu limitatori electrici;"]Strungul este folosit exact ca la filetare>>si acolo se face iesirea din span [pe canal] sau progresiv,iar intoarcerea caruciorului ,bineinteles se face manual.Cat despre riscuri,practic sunt mai mari la aschierea unui filet interior cu pas mare di diametru mic.Cat despre soliditatea angrenajului,acesta depinde de la caz la caz;in cazul strungurilor romanesti asta nu constituie o problema,acestea fiind asa solide ca ,fie patineaza ambreiajul,fie declanseaza termic motorul.Am postat aici numai pt. a descrie un mod mai simplu si fara dispozitive speciale gen coliere,bormasini,s.a. de a executa un canal de pana pe un ax folosind numai accesoriile strungului.Nu sunt strungar(nu stiu nici cum se numesc componentele principale)insa pot spune ca am realizat multe lucruri utile.Nu mi-am propus sa intru in polemica cu nimeni pe nici un forum,ci doar sa ajut cu lucruri despre care stiu suficient. CRACIUN FERICITsi LA MULTI ANI

Link spre comentariu

Felicitari pentru faptul ca te preocupa prelucrarile mecanice, pentru ceea ce spui ca ai realizat. Sper ca ti-au fost de folos. Probabil insa ca nu ai realizat cu ce fel de unealta (utilaj) lucrez eu si pe care incerc s-o fac cunoscuta si altor categorii de amatori pasionati. Este vorba despre un strung avand masa totala putin mai mare decat o persoana usor supraponderata (105 kg cu ambalaj cu tot) si avand puterea totala instalata de producatorul chinez de 0,37 kW. Nu vreau sa te indepartez de subiectul topicului dar ceea ce se poate face cu un strung normal este o cu totul alta discutie. Sper ca vei mai urmari desfasurarea topicului si ca la sfarsit vei intra in "clubul strungarilor" cum spunea un coleg mai sus. Eu petrec zeci de ore pe care le impart intre electronica si prelucrari mecanice, numai si numai din pasiune.LA MULTI ANI!P.S. As fi curios daca prin metoda descrisa de tine poti face si canale inclinate longitudinal printr-un anumit unghi, sau daca ai putea da gauri in flansa unei piese strunjite. Prin frezare aceste operatii sunt perfect practicabile pe un strung.

Link spre comentariu

Interventia colegului gcom61 mi-a provocat niste ganduri pe care nu pot sa nu le impartasesc si celor care urmaresc cu mai mult sau mai putin interes prezentul topic (aproximativ 1400 de vizualizari, pana acum)Exista multe procedee proprii sau adaptate utilajului numit generic strung. Cele proprii sunt in general inventariate si se folosesc dupa specificul fiecaruia impreuna cu unul sau mai multe accesorii ale strungului, inventate si construite incepand de cand Leonardo da Vinci a schitat strungul cu pedala. Ele poarta numele de accesorii normale, numarul lor (nu stiu daca a fost inventariat) este de ordinul zecilor sau sutelor. O mica parte a acestor accesorii normale sunt incluse in setul de prima dotare cu care este pus strungul in vanzare. Celelalte, cu utilizari mai restranse sunt produse de fabrici de specialitate si puse la dispozitie numai utilizatorilor care le solicita pentru anumite aplicatii si poarta numele de accesorii speciale.Faptul ca se poate efectua pe strung un canal de pana prin rabotare sau mortezare fara a se apela la accesorii improprii strungului este o falsa impresie. In realitate pentru cele doua gauri care delimiteaza capetele canalului, sunt necesare mai mult decat niste accesorii speciale si anume este necesar un utilaj suplimentar - masina de gaurit cu coloana - care la randul ei are nevoie de accesorii normale cum ar fi in acest caz menghina plan-paralela, deoarece cele doua gauri de capat presupun conditii specifice de functionalitate cum ar fi directia radiala si coplanaritatea axelor.Pana la urma numarul accesoriilor speciale ale unui strung este in continua crestere. Exista deja strunguri concepute de asa maniera incat sa permita operatii de frezare curente, in care scop ele sunt dotate de catre furnizor cu accesoriile necesare, printre care capete de frezat. Exista in mod curent strunguri prevazute cu accesorii speciale de rectificare rotunda si/sau elicoidala (pentru filete) etc.Concluzia necesara si fireasca este ca cei pasionati si care petrec zeci si sute de ore in fata strungului nu vor inceta niciodata sa caute solutii adaptate la specificul utilajului pe care l-au achizitionat. Acesta este de fapt spiritul acestui topic, pe care va invit sa-l urmariti in continuare.De Craciun, urez tuturor celor 1400 care au urmarit in ultimele trei luni acest topic realizari pe plan profesional si personal, pasiune in ceea ce fac, sanatate si LA MULTI ANI!

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

daca tot esti atat de pasionat dc nu cauti un strung profesional? cauta bine si poate il vei gasi la pret de fier vechi! :da cu timpul liber de il ai pui mana pe niste scule, un ceas comparator si te apuci de verificat centrat etc. aspectul lasal pe ultimul loc

Link spre comentariu

ola_nicolas incearca sa pui niste poze decente ca marime si nearhivate, daca toata lumea ar proceda la fel in 1 luna nu ar mai avea forumul spatiu

M-am conformat (a se revedea topicul)
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări