peshte Postat Martie 7, 2006 Partajează Postat Martie 7, 2006 Nu stiu daca am pus topicu unde trebuie.De fapt eu vreau sa fac o sursa ups cu baterie de masina. In alimentare ma pricep destul de bine, conversii de tot felu, stabilizari, filtrari si alte cele. Problema se pune la incarcarea bateriei: din cate am inteles eu, o baterie isi prelungeste viata daca este incarcata in impulsuri. Este valabil si la bateria de masina? Daca da, ma puteti sfatui ce fel de impulsuri sa folosesc (banuiesc ca dreptunghiulare) si ce frecventa?Tensiunea stiu ca trebuie sa fie maxim 14.4 V. Dar daca nu e folosita timp indelungat, cum trebuie tinuta incarcata sau descarcata (am citit intr-o carte mai veche despre asta dar am uitat la care tip de acumulator se referea alcalin sau cu acid)Si dupa ce termin proiectu o sa postez aici schema testata si pusa in practica. Ar merge si la iarba verde cu ea. Sa vad cat ma tine bateria pana la urma. Vreau sa o fac mai desteapta, sa aiba curentu de mers in gol cat mai mic, iar daca depisteaza consum, sa bage curent mai mare, in felu asta scade consumu bateriei. Plus ca vreau sa o fac pentru domeniu mai mare de tensiune de la 120v la 4-500v (protectie la supratensiune), nu stiu daca 500 V e de ajuns. Despre tensiunile accidentale de retea mai dati si voi cu parerea ca nu stiu cam la cat se ajunge. Stiu doar ca am prajit un televizor odata cu o furtuna. Link spre comentariu
one Postat Martie 7, 2006 Partajează Postat Martie 7, 2006 Cel mai simplu, la incarcare, folosesti curent alternativ redresat, dar nefiltrat, cu limitarea curentului de incarcare si intreruperea incarcarii la atingerea tensiunii de incarcare (14.4V). Este important sa fie in impulsuri, probabil ca exista si o forma optima a acestora, dar cred ca influenteaza mai putin.Bateria se tine numai incarcata. De altfel, nici in utilizare normala nu trebuie descarcata prea mult. In cazul in care sta nefolosita mai mult timp, se incarca si se pune un consumator mic (cum ar fi un bec de bord de masina - 2W). Se incarca periodic. O baterie se uzeaza mai mult prin depozitare necorespunzatoare decat prin folosire.Nu inteleg ce vrei sa faci, ce inseamna 500V. Link spre comentariu
peshte Postat Martie 7, 2006 Autor Partajează Postat Martie 7, 2006 Nu inteleg ce vrei sa faci, ce inseamna 500V.Pai sa suporte cu succes supratensiunile accidentale care ar putea veni pe retea. Nu numai varfuri ci si constant cateva secunde bune. Poate par un pic paranoic, dar am patit-o odata.Si cu forma curentului de incarcare, am vazut o data o schem a deincarcator care alimenta in impulsuri dreptunghiulare de 100khz. Voi cum spuneti ca e mai bine? Mie mi-e indiferent cum o incarc, si eventual ii fac si un circuit de descarcare. Ma gandesc ca daca o tin 6 luni in priza, in 10 ore se incarca apoi sta ca si cum nu ar fi utilizata. As putea sa ii fac un circuit ca dupa cateva zile sa inceapa sa o mai descarce. Sfaturi. Link spre comentariu
Adi Florin Postat Martie 8, 2006 Partajează Postat Martie 8, 2006 Salutare! Din cate stiu eu depozitarea corespunzatoare se face pin simpla incarcare si depozitare. Nu necesita nici un consumator si nu trebuie descarcata periodic. O baterie auto care este incarcata si nu are nici un consumator (in afara de autodescarcarea ei) poate sa aiba un timp de viata peste 10..15 ani). Ca idee cu cat curentul "tras" din ea de consumator este mai mare, cu atat se va scurta mai mult viata bateriei. Cat despre incarcare...cel mai simplu (si cred ca si cel mai eficient) este folosirea unui transformator urmat de redresare (fara filtrare) cum spunea si one. Oricum in acest caz cade varianta opririi incarcarii cand se ajunge la 14,4V deoarece varfurile tensiunii de incarcare ajung chiar peste 17V. Oricum in principiu nu e nevoie de oprire automata. Prin simpla incarcare cu o tensiune stabilizata de 14,4V se elimina necesitatea intreruperii incarcarii. Bateria va fi "fericita" permanent cu cei 14,4V deoarece in momentul cand e incarcata la maxim curentul de incarcare va fi 0. Link spre comentariu
peshte Postat Martie 9, 2006 Autor Partajează Postat Martie 9, 2006 dar in ceea ce priveste curentu de incarcare? Am citit intr-un post pe forum ca tre sa fie 10% din capacitatea bateriei. Adica daca am 75 Ah curentu sa fie 7.5 A. Dar sa spunem ca nu ma grabesc sa o incarc si ma multumesc si cu 10 ore la 1 A. Ma tot gandesc cum sa prelungesc viata bateriei. Link spre comentariu
Filipone Postat Martie 9, 2006 Partajează Postat Martie 9, 2006 dar in ceea ce priveste curentu de incarcare? Am citit intr-un post pe forum ca tre sa fie 10% din capacitatea bateriei. Adica daca am 75 Ah curentu sa fie 7.5 A. Dar sa spunem ca nu ma grabesc sa o incarc si ma multumesc si cu 10 ore la 1 A. Ma tot gandesc cum sa prelungesc viata bateriei.Bateria de 75Ah se va incarca in 10 ore daca ii poti furniza curentul de 7.5A. Daca ii limitezi la un curent mai mic se va incarca intr-o durata de timp mai mare Link spre comentariu
peshte Postat Martie 11, 2006 Autor Partajează Postat Martie 11, 2006 Alta problema:Daca aplic pe primarul unui transformator ridicator de tensiune, impulsuri dreptungiulare cu frecventa de 50hz, pe secundar ar trebui sa iasa tensiunea multiplicata, dar alternativa (sinusoidala) cu frecventa de 50 hz, din cauza inductantei bobinelor, care nu lasa sa scada si sa creasca brusc tensiunea. corect?Mai usor imi este sa obtin un semnal dreptunghiular de putere decat sinusoidal. Problema o stiti si voi ca se pierde putere. Link spre comentariu
yo9hrb Postat Martie 11, 2006 Partajează Postat Martie 11, 2006 Bateria de 75Ah se va incarca in 10 ore daca ii poti furniza curentul de 7.5A. Daca ii limitezi la un curent mai mic se va incarca intr-o durata de timp mai mareminim 14h, si asta la Ni-Cd. La acumulatoarele cu plumb, il lasi o zi. Link spre comentariu
peshte Postat Martie 11, 2006 Autor Partajează Postat Martie 11, 2006 in privinta incarcarii sunt lamurit. cu cat e curentu de incarcare mai mic, cu atat se incarca mai incet. pana la urma fac un circuit care la o tensiune atinsa pe baterie (cu acid) sa opreasca incarcare si sa imi arate cat e incarcata. cu transformarea inapoi la 220 v nu sunt inca lamurit.am vazut un convertor 12v- 220v~: lua 12v, il facea impulsuri de frecv. mare, il ridica cu un transformator pe ferita, il redresa ulterior, si cu niste tranzistori FET il facea dreptunghiular la 50hz. Calculatorul si televizorul merg fara probleme ca au sursa in comutatie dar un radio cu transformator, de exemplu, scotea un bazait. Nu stiu de unde, dar ma gandesc ca ar fi mai bun sa scot sinusoidal decat dreptunghiular.Daca aplic pe primarul unui transformator ridicator de tensiune, impulsuri dreptungiulare cu frecventa de 50hz, pe secundar ar trebui sa iasa tensiunea multiplicata, dar alternativa (sinusoidala) cu frecventa de 50 hz, din cauza inductantei bobinelor, care nu lasa sa scada si sa creasca brusc tensiunea. corect? Link spre comentariu
one Postat Martie 11, 2006 Partajează Postat Martie 11, 2006 10% din capacitate este curentul maxim. Majoritatea incarcatoarelor functioneaza pe principiul limitarii curentului. Deci acesta poate fi si mai mic.Va spun dintr-o experienta practica pe care nu vreau sa o mai repet. Am facut multe montaje electronice pt. a vedea cum se incarca mai bine bateria. Am facut sursa cu transformator de 800W, care ajuta si la pornirea motorului (de tractor). Am facut scantei, am vazut tubul fluorescent de la mine din bucatarie "falfaind" in ritmul in care tiristorul meu conecta bateria, am vazut radiatorul tiristorului schimbandu-si culoarea, de am avut impresia ca a ajuns la incandescenta (nu glumesc).Am invatat ca cea mai simpla schema este mai buna. Am remarcat in inrcarcatoare de firma (Bosch) aceeasi simplitate, de asemenea si in incarcatoarele romanesti mai vechi.In primul rand incarcarea se face cu curent redresat, dar nefiltrat.In al doilea rand, curentul se limiteaza la o valoare nepericuloasa pt. baterie. Astfel, daca bateria are 60Ah, se limiteaza curentul la 6-6.5A. Asta se face in general prin puterea transformatorului. Iei un traf. de 12V la 6A si ai rezolvat. La inceputul incarcarii, cand bateria este goala, curentul este mare, scazand pe masura ce bateria se incarca. Cand bateria este incarcata complet, curentul de incarcare este f. mic. Astfel, incarcatorul ramane mereu conectat la baterie, fara probleme. In serie cu iesirea spre baterie, se monteaza o siguranta de 10-15A, de preferinta automata, care se arde/intrerupe in cazul unui scurtcircuit sau in cazul conectarii gresite a acumulatorului.In unele incarcatoare, exista un limitator termic, care este insa mai greu de procurat. Acesta se monteaza in locul sigurantei. Cand trece un curent prea mare prin el, se incalzeste si se intrerupe. Cand se raceste, se inchide iar circuitul.Pentru incarcari rapide, trebuiesc montaje electronice, care sa controleze curentul, caci nu se mai limiteaza puterea prin transformator, si care sa asigure deconectarea la sfarsitul incarcarii. 1 Link spre comentariu
one Postat Martie 11, 2006 Partajează Postat Martie 11, 2006 Pentru un acumulator de 12V la 1.2Ah, am facut un incarcator cu un transformator de 17V, la care am adaugat punte redresoare, apoi (fara filtraj) o rezistenta de 4.7ohmi si un stabilizator cu LM7815 avand la iesire o dioda inseriata.Astfel, tensiunea de iesire este 14.4V si este protejat si la conectarea gresita a acumulatorului.Curentul limita este recomandat de producator la 0.3A si rezistenta de 4.7ohmi asta face, limiteaza curentul. Este ceva simplu, dar functional. Si incarcatoarele pt. acumulatoarele masinilor de gaurit mai ieftine au acelasi principiu, cu deosebirea ca nu au tensiunea de echilibru la incarcare, asa ca trebuie sa stai cu ochii pe ele. Link spre comentariu
EPSICOM Postat Martie 12, 2006 Partajează Postat Martie 12, 2006 Este o teorie aparte pentru fiecare tip de acumulator. Pentru acumulatoarele cu plumb, un lucru clar: Se incarca in curent continuu, este de fapt o electroliza. Orisicine a absolvit clasa a IX-a sau a X-a ,cu scutire sau nu, stie ca i s-a predat si ecuatia chimica. Peste 10% din valoarea capacitatii bateriei, functie de starea ei de descarcare, incepe incalzirea excesiva si apar reactii chimice suplimentare. Super date pe http://members.cox.net/m.posey/batterypics/battery.htm sau http://www.powerstream.com/1922/battery_1922.zip O schema buna, dupa Siemens, aparuta de mult si mereu actuala este cea de pe http://www.epsicom.lx.ro/docdown/ep0027.pdf Referitor la sursele din "comertul dat peste cap" uitati-va doar la transformatorul din interior ( 5W poate ) si clarificati caracteristica de incarcare ( Curent ?, curent constant ?, ??? ) Pe schema din figura mai observati si barrgraph-ul ce indica starea de incarcare, decuplarea la incarcare,... Link spre comentariu
Vizitator musaraf Postat Februarie 22, 2007 Partajează Postat Februarie 22, 2007 Salut Am facut rost de o baterie de UPS (sealed lead acid battery), pe ea scrie EB15, dar la site-ul firmei (http://www.apc.com) nu am gasit-o. M-ati putea ajuta cu ceva informatii despre circuitul pentru incarcare (nu neaparat pentru modelul asta), n-am mai lucrat niciodata cu asa ceva. Multumesc Link spre comentariu
Adrian Luben Postat Februarie 22, 2007 Partajează Postat Februarie 22, 2007 cauta si tu cu optiunea search ,la categoria alimentatoare ca o sa gasesti o gramada de scheme de incarcatoare, si toate informatiile necesare. Link spre comentariu
Vizitator nod Postat Februarie 25, 2007 Partajează Postat Februarie 25, 2007 Acumulatorii cu plumb-acid se incarca normal cu un curent de pana la 10% din capacitate. poate ai noroc si scrie pe ea asta sau gasesti detalii despre ea.ps: daca este recuperata din ups este, probabil, destul de uzata, sa nu te astepti la mari minuni din partea ei. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum