Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

construire redresor auto


iulian_2233

Postări Recomandate

N-am sa inteleg niciodata pasiunea pentru schemele arhaice cu tiristori, n-am vazut una cu limitare de curent, cam toate sunt la ghici in ceea ce priveste curentul de incarcare, si, in opinia mea, toate mizerii ( nu-mi pasa pe cine supar aici, stiu ce zic ).

 

Incarcarea in impulsuri e la fel de utila precum al 3-lea zero dupa virgula la THD in audio.

Dar fie, mergem pe fita, si:

1 hour ago, sesebe said:

dar cind folosesti un traf normal e ca si cum te-ai scarpina la urechea stinga cu mina dreapta.

Nu-i deloc asa pentru ca ai un control perfect asupra formei de unda, asupra frecventei si asupra latimii pulsurilor.

Cu alte cuvinte faci fita pana la capat si incarci in ce fel de pulsuri vrea muschiu tau.

 

1 hour ago, sesebe said:

Asta implica sa redresezi si sa filtrezi (destul de serios) iesirea din traf

Redresare oricum e indispensabila, dar filtrarea poate lipsi cu desavarsire, la fel si mosfetul ala sursa comuna amintit de mine, ai cam acelasi lucru ca la tiristor ( incarcare in semialternante de retea ) dar cu limitare activa si foarte sigura a curentului, cu ceva eforturi poate fi si ajustabila ( nu ca ar ajuta sau ca ar conta cu ceva ). 

Mai pui doar comparatorul pentru monitorizare tensiune de incarcare si fie intrerupi cu un releu fie cu un mosfet sursa comuna ( mai fiabil e cu mosfet ).

 

Daca vrei si protectie anti-prost ( ca n-am reusit niciodata sa pun bornele invers ), o dioda antiparalel pe iesire si o siguranta inseriata cu acumulatorul este protectia perfecta, la conectare inversa siguranta se arde, o schimbi si aia e.

 

Cu inca un comparator poti asigura si monitorizare si protectie la supratemperatura, fie pentru acumulator, fie pentru radiatorul tranzistorilor fie pentru amandoua, fie pentru orice altceva iti rasare in cap...

 

Mai pui un V/A-metru digital de la ciaina si ai si afisaj.

 

Cu suficienta teorie adaugi orice iti trece prin cap, si faci un redresor de care sa fie multumit si al mai pretentios doritor, fara sa tot cauti porcarii pe net. De asta suntem ( sau pretindem a fi ) electronisti, sa ne gandim singuri ce avem nevoie, nu sa reproducem tampeniile altora cu care apoi sa ne laudam ca uite ce am facut... aia nu-i electronica.

Editat de Marian
Link spre comentariu
Acum 4 minute, Marian a spus:

Incarcarea in impulsuri e la fel de utila precum al 3-lea zero dupa virgula la THD in audio.

.

Asta pana ai nevoie de ea. O baterie sulfatata dar in toate apele ei din punct de vedere fizic o incarci la sfantu asteapta cu un redresor normal!

Link spre comentariu

Prima dintre schemele puse de mine are si reglaj de curent.

Schemele cu tiristoare nu-s arhaice decit pt unii, altfel sint inca folosite in combinatie cu tehnologia moderna bazata pe microcontrolere si ASIC-uri.

Pe urma tiristoarele sint, se pare, mai fiabile decit semiconductorii moderni (MOS-fet de exemplu) si se fabrica pt puteri imense. Sint foarte multe realizari INDUSTRIALE ce au folosit si inca folosesc tiristori iar daca unii nu stiu sa-i foloseasca asa cum trebuie nu inseamna ca nu pot fi inca utilizati.

 

 

Acum 4 minute, Alphsoo a spus:

Asta pana ai nevoie de ea. O baterie sulfatata dar in toate apele ei din punct de vedere fizic o incarci la sfantu asteapta cu un redresor normal!

 

Eu am trezit la viata o baterie ce avea NUMAI 1V la borne si am mai folosit-o inca peste jumatate de an iar cind am inlocuit-o inca mergea bine pornind motorul foarte usor, si asta cu incarcare in DC de la o sursa de laborator. Toata operatiunea, incluzind si citiva cicli de descarcare-reincarcare, a durat mai putin de 4 ore. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Zi-mi si mie cu ce ajuta impulsurile?

Ideea este sa combini incarcarea cu descarcarea nu doar sa faci impulsuri de incarcare intre care bateria sa se odihneasca doar.

Link spre comentariu
20 minutes ago, Alphsoo said:

O baterie sulfatata dar in toate apele ei din punct de vedere fizic

Contradictie de termeni, pentru ca daca e sulfatata atunci nu mai este in toate apele ei, fizic vorbind, pe bune.

Desulfatare se face prin supraincarcare controlata, si nu o spun eu ci altii care chiar au facut cercetare pe treaba asta.

Apoi, daca ajungi sa ai nevoie de desulfatare...e cazul sa schimbi acumulatorul.

 

18 minutes ago, sesebe said:

Sint foarte multe realizari INDUSTRIALE ce au folosit si inca folosesc tiristori

M-am referit strict la improvizatiile cu tiristori prezentate aici pe post de redresoare, n-am discutat nimic despre industrial, nici n-ar avea sens. Bineinteles ca sunt aplicatii industriale diverse care folosesc tiristorii, nu-s atat de naiv pe cat ma crezi!
Numai ca nu au legatura cu jucariile despre care vorbim noi aici.

 

Editat de Marian
Link spre comentariu

OK, scuze!

Studiaza schema asta:

battery.png

E chiar foarte istet facuta: comanda sincrona cu reteaua pt tiristori, control/reglaj de curent, masurare tensiune pe acumulator pe durata cit tiristorii sint opriti, lipsa microcontroler. 

Da, au sa sara acum colegii ca un microcontroler poate face multe. Da dar fara softul din el nu valoreaza nimic si la un aparat facut si utilizat citiva ani daca s-a defectat micronontrolerul si ai pierdut softul atunci poti arunca tot aparatul.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Integratul ala l-am studiat acum citiva ani dar e cam greu de facut rost de el - eu nu fac comenzi cu cardul pe net, doar cu plata rambus, plus ca acel integrat este cu disipare pe elementul regulator => radiator mare.

Schemele cu tiristoare au disipatie mult mai mica (doar pierderile inerente) si fac si incarcare in impulsuri cum doresc unii pe aici.

 

Edit: pt cei ce nu au studiat link-ul pus de @Marian, acolo pot gasi o schema foarte performanta realizata cu un integrat dedicat pt incarcat acumulatorii Pb. Singurele probleme pe care le vad eu la schema aia sint cele amintite de mine mai sus: integratul este ceva mai greu de procurat si necesitatea unui radiator pt tranzistorul regulator serie (radiator care oricum trebuie la majoritatea schemelor).

Editat de sesebe
Link spre comentariu

E pe stoc la digikey, comanzi acolo de 210 lei si livrarea e gratis ( si foarte rapida ).

Cat despre plata, pai la marii distribuitori de afara nu se poate fara card, am comandat atat la farnell cat si la digikey si n-am avut surprize neplacute pe cont, ambii sunt distribuitori seriosi care nu-si permit compromiterea securitatii platilor clientilor, dar na, fiecare cum prefera.

 

De-as vrea sa fac un redresor profesional, pe integratul ala m-as baza cu siguranta, are tot ce trebui.

Eu insa pentru uz personal am un redresor de 20A facut de mine dintr-o sursa ATX modificata, pe un concept propriu.

Pragul de limitare este fix, tensiunea stabilizata la 14,4V, poate sta o zi intreaga la curent maxim fara stres.

PS: N-as vrea sa las loc de neintelegeri deci tin sa fac o precizare.
Tu esti printre putinii care incearca aici sa ridice nivelul topicului, si eu am incercat sa o fac dar m-am lasat pagubas, de aici si atitudinea mea din postarile de ieri, dar NU te vizau pe tine in nici un caz.

Cand tot incerci sa oferi solutii decente si cei vizati tot gasesc te miri ce pe gugle, sentimente de frustrare si lehamite sunt inevitabile. De asta am venit si cu varianta cu generator de curent constant si comparator cu releu sau mosfet sursa comuna, este o versiune accesibila oricarui incepator si sigura, disipi ceva putere in radiator dar ai limitare sigura si predictibila de curent. 

Link spre comentariu

Eu tot nu inteleg de ce se doreste curent constant ptr. incarcare. Este nevoie DOAR de tensiune constanta. Cand acumulatorul se afla in masina el nu are inaintea lui un circuit de limitare curent la incarcare. Isi trage cat are nevoie. Singura limitare a curentului este data de alternator.

Link spre comentariu
Acum 14 ore, Marian a spus:

Contradictie de termeni, pentru ca daca e sulfatata atunci nu mai este in toate apele ei, fizic vorbind, pe bune.

Desulfatare se face prin supraincarcare controlata, si nu o spun eu ci altii care chiar au facut cercetare pe treaba asta.

Apoi, daca ajungi sa ai nevoie de desulfatare...e cazul sa schimbi acumulatorul.

 

O baterie sulfatata este o baterie ce are depusa pe electrozi o cantitate considerabila de cristale solide de PbSO4,  iar cu cat stratul este mai consistent cu atat creste rezistenta interna a bateriei facand-o la un moment dat imposibil de incaracat cu un curent DC normal.

Cand ma refer la o baterie irecuperabila fizic inteleg un acumulator ce  a suferit socuri fizice, are pasta de pe fagure deplasata, elementi in scurt, s.a.m.d

Impact of Pulse Voltage as Desulfator to Improve Automotive Lead Acid Battery Capacity (thesai.org)

Vorbesc din experienta deci pentru mine laptele ramane alb  si cu aceasta ma retrag din discutie!

Editat de Alphsoo
Link spre comentariu

Nimeni nu si-ar dorii pe masina o astfel de baterie cu problemele mentionate de colegul de mai sus. O masina costa cateva mii de euro daca nu, zeci de mii, o baterie o suta. Restul e poveste si spam. Nu exista niciun incarcator care sa readuca la viata un acumulator cu probleme, perioada fiind foarte scurta pana la reciclare. Testul cel mai bun este o pornire la -10 grade dupa 12 ore de pauza dupa asazisa reinviere. Sigur nu va trece.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări