Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

construire redresor auto


iulian_2233

Postări Recomandate

Acum 2 ore, kinderu56 a spus:

 

 

Schema pare mai buna DAR.......

Mi-a luat ceva sa inteleg exact cum functioneaza pt ca a trebuit sa fac si niste calcule. 

 - Dupa citeva secunde (depinde de valoarea rezistorului R5 si a condesatorului C2) de la conectarea acumulatorului, cele doua operationale, legate ca si comparatoare, verifica tensiunea de pe baterie.

          - Daca tensiunea pe baterie este intre 9.5V si valoarea reglata se porneste incarcarea.

          - Daca tensiunea este mai mica de 9.7V (la schema cu 78L08 pe care o si recomand daca e sa fie realizata una dintre variantele astea) incarcarea nu porneste si ramine aprins LED-ul rosu (cel de jos) indicind eroare. La fel daca bateria este conectata invers.

          - Daca tensiunea depaseste valoarea reglata din semireglabil se opreste incarcarea si se aprinde LED-ul verde ce indica baterie incarcata.

         

Problemele schemei sint: 

 - nu face limitare de curent (nu-i neaparat o problema asta pt ca acumulatorii rezista fara probleme la  curenti de incarcare destul de mari), curentul fiind limitat doar de traf si rezistentele parazite din circuit.

 - nu are protectie la scurtcircuit pe bornele pt acumulator pt ca daca se apasa butonul si este scurtcircuit se arde tiristorul si puntea redresoare.

 - nu are protectie la conectarea inversa a acumulatorului si daca un acumulator este conectat invers si se apasa butonul se va arde tiristorul si puntea redresoare.

 

Eu personal as anula push-butonul si atunci schema cred ca ar face si protectie la scurtcircuit si conectare inversa a bateriei.

Push-butonul este pt a forta incarcarea si a unei baterii foarte descarcate dar ca sa nu se piarda protectiile si totusi sa poata fi fortata incarcarea si la acumulatori foarte descarcati (sub 9.7V la borne) se poate pune un push-buton normal open cu un capat la masa iar celalalt capat sa conecteze o rezistenta de 1k-2k2 in pinul 5 la integrat. La apasarea butonului, in acest caz, se va forta startul incarcarii la o baterie ce are doar 4.4V la borne daca rezistenta suplimentara este de 1K. Mai jos nu recomand sa se mearga cu pragul de fortare.

Daca totusi este nevoie trebuie folosit un alt incarcator ce limiteaza curentul pt a incarca bateria pina la macar 4.5V.

 

Se poate face si altfel:

           3 becuri de far auto inseriate (deci minim 24-36V pt ca in cazul cind bateria este invers conectata sa nu se arda becurile) sa fie conectate direct de pe plusul puntii prin push-buton (normal open) la plusul bateriei. Astfel daca bateria este foarte descarcata (sub 9.5V-9.7V) prin apasarea butonului se face o incarcare fortata la un curent limitat de becurile inseriate pina cind tensiunea depaseste limita protectiei de 9.5-9.7V. Se va tine apasat butonul citeva secunde. La eliberare comparatoarele verifica tensiunea cu un mic delay si daca este nevoie se poate apasa din nou butonul pt a incarca mai mult bateria.

 

Deci, da aceasta schema ar putea functiona OK daca se fac modificarile specificate de mine (sau alte modificari care sa duca la acelasi rezultat). In principal trebuie renuntat la buton in acea pozitie pe schema.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

aici sa facut ceva modificari in schema 

https://www.hobbielektronika.hu/forum/akkumulator-tolto?pg=172

o alta schema interesanta de studiat 

https://2shemi.ru/shema-avtomobilnogo-zaryadnogo-ustrojstva/

 

iar asta este ceal mai sfant redresor realiza din toate timpurile ,redresorul pergect 

https://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=90163

Editat de kinderu56
Link spre comentariu

Trebuie sa fac o corecție la ceea ce am afirmat mai sus: în caz de baterie inversata tiristorul se amorseaza indiferent de restul schemei (comparatoarele) și se arde împreună cu puntea si/sau traful. 

 

Schema asta rezolva problema cu protectia la conectarea inversa a bateriei dar FARA buton :       https://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=308616

 

 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Ce facem aici? Cautam sa vedem cite schema au fost inventate?

Nu stiu ce poate cea cu CD4013 dar ala nu-i decit in circuit logic ce implementeaza niste bistabili, care nu pot face verificari de tensiuni/curenti ci doar ceva delay-uri sau comutari.

Link spre comentariu

Am făcut mai demult un redresor cu decuplare prin tiristor la sfârşitul încărcării şi pornire manuală prin pushbuton a încărcării.Dacă acumulatorul era legat invers, nu pornea încărcarea.Schema e prin colecţia Tehnium, nu mai ştiu exact în ce număr.Schema era destul de simplă, nimic sofisticat.

Ceva similar cu asta:

redresor - Surse reglabile, redresoare, convertoare, incarcatoare si  stabilizatoare - Portalul Tehnium Azi

Editat de validae
Link spre comentariu

 Sesebe.Pai ultima schema de la unguretzi e similara celei rusesti pe care am pus-o eu.Atat ca are blocul de control.Care poate fi si altul nu numai cu LM358.

 Schema lui Validae e mai simpla si tot aia face la atingerea tensiunii de incarcare fixata,adica trage comanda tiristorului la masa.Dar n-are reglaj pe tiristorul fortza.

Link spre comentariu

In primul rind nu am zis pina acum nimic legat de schema pusa de @validae.

Apoi spune-mi si mie cum face diferenta incarcatorul intre baterie pusa corect si baterie pusa invers pe cele doua variante de mai jos unde am decupat din schema pusa de Validae circuitul de decuplare la acumulator plin. 

37EFpZN.png

 

Link spre comentariu

Păi nu am zis că aia e schema de care vorbeam, ci ceva similar...adică asemănător, dar nu identic.

Nu am găsit momentan schema de care vorbeam, ea avea în plus pornirea încărcării manuală, dacă avea acumulatorul legat invers, nu conecta tiristorul.

Editat de validae
Link spre comentariu

Pentru doar 1A este ridicol de complicata.

Topicul asta e 100% ridicol pentru ca se tot promoveaza tot soiul de improvizatii, ignorandu-se cu incapatanare orice recomandare. 
Cum D-zeu pretindeti sa fiti ajutati de cei cu experienta daca ii tot ignorati?

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări