Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

construire redresor auto


iulian_2233

Postări Recomandate

Vezi, de asta faceam eu reclama la sursa chinezeasca. Tragi din ea 3-4A, iar integratul ala are tot soiul de protectii in el. Sau mai dai niste bani si iei una mai sanatoasa daca esti grabit.

Ca sa nu zic de eficienta. In sensul ca e bun orice traf, fie el de 25-30V dupa redresare si doar 2A. Cei 2A se fac 4 la 14V!

 

Reglezi Vmax si gata. Un timer ca sa nu o uiti asa cu zilele si gata.

Incarcarea nu se face doar cu decuplare la Umax. Ai si o tensiune de mentinere, daca vrei sa incarci bateria ca la carte.

 

Altfel cumpara cel mai chinezesc incarcator si da-i cu aia, ca efectul e tot ala, bateria nu va fi incarcata corect.

 

Eu inteleg satisfactia DIY, dar macar sa construiesti ce trebuie, ceva cu adevarat util si performant.

Link spre comentariu

Analogic de cc. Voltmetru la iesire, pe bornele acumulatorului si ampermetru ca in schema.

Ca idee, eu acumulatorul lam incarcat pana am avut buget sa-mi iau altul nou, in rest zace in debara. Adevarat, daca se incarca corect si iesi cu el din iarna, poate te tine si urmatorul an.

Editat de albasete
Link spre comentariu

Va salut am o nelamurire cu un redreso automat aparut n Tehnium prin anii 80 daca ii maresc curentul maxim de incarcare la 10 A pe langa altele R12 puntea redresoare tansformator se intelege daca ii pun tiristor de 25A ca asta http://www.adelaida.ro/2n6509g-tiristor-25a-800v.html mai trebuie umblat la restul schemei la partea de comanda a tiristorului adica ma gândesc daca nu cumva se poate sa nu se mai amorseze tiristorul daca e de putere asa mare fata de ala cu care a fost conceputa schema .

 

2gy2alv.jpg

Pentru aceasta schema,care ma tenteaza si pe mine,nu ar fi suficient un rezistor de putere mai mica

daca transformatorul scoate doar 4A?Am un toroidal cu 1,2 CuEm in secundar.Ma refer la rezistorul

de 0,33Ohmi/15W.

Multumesc

Link spre comentariu

Daca traful iti da 15V/4A e o discutie,daca iti da 22V/4A e alta discutie.Voua chiar nu va mai place sa experimentati nimic,vreti toate nimicurile sa le aflati de pe net?

Link spre comentariu

Buna

Scuze,am dat informatii incomplete.Traful scoate 17,5V.

Si intradevar netul te scapa de multe probleme si timp pierdut,

sunt useri cu experienta care m-au ajutat si in alte domenii si le

multumesc si aici.

Link spre comentariu

Am terminat si eu acest incarcator,cred ca functioneaza corect

Traf am folosit unul cu sec. de 21-22v cu fir de 1,2

Rez R12 am folosit 3*1ohm/5w in paralel ,se incalzesc putin la inceput cand incarcarea este mai mare dar nu exagerat

Reglajul curentului la 3A,dar tensiune nu am reusit sa o reglez decat pe baterie

La inceput incarca cu 3A,ledul palpaie repede

La sfarsitul incarcarii ledul palpaie mai rar,tesiunea ajunge la 14,3si curentul la 0,4-0,5A

La 14,3v si 0,4-0,5A a stat aprox 1ora fara sa se modifice nici o valoare sau sa se opreasca

Functionarea descrisa este corecta?

 

multumesc

Link spre comentariu

Este corect banuiesc.Mai depinde si de starea de incarcare a bateriei si de capacitate.Reglajul tensiunii il faci cand curentul de incarcare tinde spre zero,adica LED-ul palpaie 1...2 ori/sec.Atunci este considerat acumulatorul incarcat,si poti regla tensiunea corect.Pana atunci monitorizezi tensiunea cu un instrument in care sa ai baza ca indica corect,si faci ajustari din semireglabil sa nu depasesti 14,4V. E normal sa nu ai tensiune fara baterie cuplata la borne,tiristorul se deschide doar cand sesizeaza pe bornele redresorului o tensiune mai mare de 6V.Daca acumulatorul este cu tensiunea mai mica de 6V initializezi incarcarea tinand apasat butonul de pornire figurat in schema in baza lui T1.Reglaj grosier al tensiunii mai poti face cupland la iesirea redresorului o capacitate mare(peste 30k uF),care sa simuleze capacitatea acumulatorului(aici obligatoriu folosesti butonul de pornire,pt ca tensiunea pe condensator este zero de fiecare data cand il cuplezi pt prima oara).Dar daca te limitezi doar la un exemplar,nu merita sa-ti bati capul.Eu am facut mai multe in timp,si nu-mi convenea sa car de fiecare data baterie pt reglaje.

Link spre comentariu
reglajul e specific fiecarei baterii in parte.

In primul stagiu tensiunea e irelevanta.

Poate fi 14V poate fi 20V (in gol) Important e ca odata ce e pusa in sarcina sa nu sara de 14.5V si curentul sa nu sara de C/10, pe termen lung.

In final curentul acceptat va scadea si totodata tensiunea va creste.

Cand curentul nu mai scade, tensiunea nu mai creste incarcarea in prima faza e gata.


Lasi bateria sa se odihneasca si apoi urmeaza sa o lasi la vreo 14.4-14.5V ore bune. La tensiunea aia nu ar trebui sa traga prea mult, 1-2A. De aia stagiul asta dureaza mult, desi mare lucru nu se intampla.

Doar asa bateria ajunge la incarcare maxima.


Unii pe net mai spun ca e mai bine din cand in cand sa ii dai vreo 15V, sarcina de egalizare intre celule timp de vreo ora, doua.

Curentul nu ar trebui sa fie mare daca bateria e in stare buna.

Problema e ca daca ai o baterie fara intretinere care e complicat de desfacut, s-ar putea sa pierzi apa si sa nu o poti pune la loc.


Toate pragurile astea sunt variabile, tensiunile se aleg in functie de cum trage curent bateria.

E.g. Daca tu ii dai 14.4V si bateria abia trage 1-2A, dar de urci la 14.5 trage 5-6A, atunci e clar ca mai ai loc de incarcare.


Recent am incarcat un rombat premier de 60A din 2014. Masina face mult oras.

Pe masina alternatorul nu baga mai mult de 13.9V pe ea. Credeam ca s-a defectat alternatorul.

Pe masina in frig avea 12.2V. O aduc in casa, o spal bine, ca era plina de jeg, o pun intr-un lighean cu apa calda, sa o aduc la ~25C.

Tensiunea sare la 12.8V, as fi zic ca e incarcata.

Trag din ea cu 4 rezistente de 15ohmi vreo 5 minute, tot 12.7V ramane.

AS fi zis ca e incarcata, dar nu a fost asa.


O bag pe sursa, desi ii dadeam cu 14.4V in gol, cum am cuplat scadea la 13.6V si sugea 4A din sursa.

I-am marit tensiunea in gol la 17V curentul a crescut la 5.8A si la borne erau 14V. Dupa vreo 2 ore a urcat la 14.3V si a trebuit sa reduc din tensiunea in gol la 14.4V.

Am lasat-o asa, curentul a scazut pana la 1.5A intr-un final.


PEste noapte am lasat-o pe timer, sa ii dea 14.4V intermitente. In total 4 ore, cu pauze de cate 30 minute.

Acu pe masina imi arata 14.4V, fix dupa pornire, deci incarcarea era ok, doar ca bateria era asa de descarcata incat nu apuca sa o reincarce la loc.


La celalata masina: 100A varta din 2012.

Duc in casa, 12.4V, a urcat pana la 12.5V. Sarcina nu i-am mai pus, ca pana am scos-o din portbagaj (acolo vine montata) si am stat cu luminile aprinse, a tras de pe ea destul.

Plus masina care trage cam 80mA cand e oprita.

Pun pe redresor, i-am dat cu 14.2V, mare lucru nu a tras, 4-5A, care au scazut la 2A dupa vreo 2 ore.

Am urcat tensiunea la borne la 15V, tot n-a vrut sa traga mare lucru in plus asa ca am oprit procesul dupa vreo jumate de ora.

Masina a circulat in ultima vreme tot in ture de 2-3 ore, continuu asa ca ma asteptam sa nu fie prea descarcata.


Asa ca tensiunile astea variaza mult de la o baterie la alta. De stare, etc.

Tu trebuie sa vezi cand nu mai inghite curent sa reduci din tensiune, sa nu depasesti 14.2-14.4V si sa o mai lasi la copt la curent mic.

Nu exista o valoare batuta in cuie.

Link spre comentariu

Citat: O bag pe sursa, desi ii dadeam cu 14.4V in gol, cum am cuplat scadea la 13.6V si sugea 4A din sursa.

I-am marit tensiunea in gol la 17V curentul a crescut la 5.8A si la borne erau 14V.
Era o expresie in literatura noastra: D-apoi aista nu se poate Maria Ta!.
Cat tip nu spui ce fel de redresor tot ce ai scris acolo e literatura. Un generator de curent va da aceeasi valoare intro baterie de 13,6V indiferent daca i-ai setat iesirea la 14,4V sau 17V in gol. Mai ales ca a urcat tensiunea la 14,3V dupa 2 ore.
Link spre comentariu

Asa e, problema e ca nu pot da toate detalii ca ar fi prea mult de scris, prea greu de urmarit.

Important e ce s-a intamplat. De aia am scris exact conditiile de incarcare.


Sursa e o sursa stabilizata cu reglaj de tensiune si limitare de curent ambele reglabile. Am luat-o de la colegul Marian.

A dat 4A pt ca atata l-am limitat din motive de siguranta. Baterie de 60A, 2014, sa zicem ca au ramas 40-50A, deci 4A ar fi sub C/10.


Evident ca nu e plauzibil pe o sursa normala, dar daca e sa invarti de butoane, orice devine plauzibil.

Am avut motivele mele pentru care am limitat-o la 4A, desi tragea si 6, daca dadeam la maxim si tensiunea mai urca un pic.

Unul ar fi ca aveam treaba prin casa si nu puteam sa stau sa pazesc bateria.



La momentul respectiv nu stiam daca am 13.6V la 4A ca e descarcata sau e vreo celula busita si de fapt le fierb pe cele ramase.

Totusi bateria e din 2014 si face multe porniri/opriri in oras, a prins niste descarcari mai nasoale di ncauza unor avarii, etc.

Dupa ce tensiunea a urcat, m-am linistit.


Probabil ca daca o lasam la 14.4V in gol ar fi urcat, dar asa am grabit-o sa urce mai repede.


De scriam toate astea in postul anterior il aglomeram degeaba. Interesant e cum se incarca bateria, nu istoria masinii.



Legat de teorie.

Generatorul de curent nu e un generator de curent ideal.

E o sursa de tensiune cu limitare de curent! O mica diferenta!

Ea intra in regim de generator de curent cand se depaseste limita. Sub limita e sursa de tensiune!


Si la o baterie daca nu ii dai tensiune nu va trage curent. Are o caracteristica nu tocmai liniara.


Analog cu o dioda, pana nu sari de 0.55-0.6V poti sa pui tu limita de curent cat vrei, dioda nu va conduce.

Cum sari un pic cu tensiunea sursei in gol va incepe sa traga curent, dar teniunea nu mai creste decat f putin.

Link spre comentariu

Daca o sa ai curiozitatea sa incerci schema aia mult discutata,o sa ai surpriza sa constati ca face automat, tot ce ai facut tu manual,cu sursa de tensiune de laborator. :rade:

Prea mare complicatia,cand te gandesti ca ajungi sa folosesti o jucarie de asta din an in paste.Eu am montat in masina un voltmetru electronic,o pocnitoare din aia de 10 lei, care imi arata in orice moment, cand am contactul pus,ce tensiune am pe bornele bateriei.N-a fost nevoie sa-l calibrez,pt ca a indicat corect din prima.Niciodata nu m-a stresat tensiunea de incarcare,insa am montat acel voltmetru din cauza ca am incalzire auxiliara electrica,consuma cca 35A si cateodata uit sa n-o folosesc cu alti consumatori de putere de pe masina. Cum alternatorul nu l-am schimbat,a ramas cel original de 80A,cand sar calul la consum,scade tensiunea sub cei 14,4V pe care ii am permanent,fara sa turez motorul.In acel moment decuplez ce se poate sau decuplez caldura auxiliara.Un alternator cu releu in toate mintile,nu are voie nici daca ai drumuri scurte sa lase bateria descarcata.Nici macar batrana dacie nu facea gesturi din astea urate,sa ma forteze sa folosesc din cand in cand redresorul.E drept ca n-am folosit niciodata releu electromecanic pt incarcare.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări