Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

construire redresor auto


iulian_2233

Postări Recomandate

Dacă vrei totuși doar un redresor simplu și ,,rapid,, cu care să încarci doar la nevoie fără limitări sau reglaje complicate un acumulator, poți folosi acel traf prin utilizarea schemei de redresor cu priză mediană. 

Acesta folosește cel mai eficient cele două înfășurări de 12V și are avantajul utilizării a doar două diode ce pot avea un radiator comun.Câteodată ai nevoie și de un astfel de redresor, dacă îți ,,moare,, acumulatorul pe timp de iarnă, nu o să ai răbdare să stai ore întregi să aștepți lângă un redresor sofisticat să încarce după nu știu ce curbe savante de încărcare....Din experiență spun că redresorul va fi folosit extrem de rar dacă bateria e în stare bună și pe mașină releul de încărcare e OK....

Am construit nu mai știu nici eu câte redresoare auto, cu tot felul de scheme, cu reglaj al curentului, cu decuplare prin releu, cu decuplare prin tiristor....dar toate le-am dat. Acum am un redresor simplu....traf 2 x 12V/400VA recuperat dintr-un UPS, punte din două diode  RA220, siguranță automată 16A și un led.....no comment.

Dacă vreau musai o limitare de curent....ca să dorm liniștit cât se încarcă acumulatorul....înseriez un bec de far....

 

În domeniul redresoarelor de încărcat acumulatorii există ca și în ,,audiofilie,, oameni ce caută de ,,de dragul artei,, doar soluții supersofisticate, uitând că până la urmă scopul final e să încarci doar din Joi în Paște un acumulator al cărui loc e pe mașină....

Înțeleg utilizarea unor redresoare cu reglaj de curent și decuplare automată de un vânzător de acumulatori, ce are în depozit zeci de acumulatori ce trebuie menținuți încărcați și pe care nu stă nimeni să-i supravegheze pe timpul încărcării lente de menținere. Dar un șofer care folosește ocazional un redresor de încărcare, poate să supravegheze chiar și doar vizual încărcarea și să deconecteze redresorul când observă o degajare intensă de gaze din plăci....cine stă toată ziua să-și încarce bateria pe redresor, ori nu are ce face....ori e timpul să-și cumpere alta.

Link spre comentariu

Probabil si aici e ca in religie,unii citesc biblia si cred,altii nici macar dupa ce o citesc nu cred pana nu vad. :rade:

Pt marian,uite de la ce am plecat,o scula veche si fara mare folos pe care o tinea omul inutil pe langa casa,

 

Posted Image

 

si uite la ce am ajuns...

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Tin doar sa precizez ca numai rezistenta amplasata in spate pe carcasa se incalzeste,restul e mai mult decat decent(max 40grade),deci o sa te desobisnuiesti sa bei cafea daca o sa te bazezi la fierbere pe o asemenea scula.Initial a fost de radioprogres Constanta,nu stiu care a fost scopul initial,in schimb dupa modificare isi face treaba foarte bine,chiar daca are 24V in secundar.

Link spre comentariu

Doru, 24Vca inseamna 34Vcc, acceptand o oarecare cadere pe redresare tot avem macar 30-31Vcc in sarcina, si de aici pana la 11-12V avem cam 20V, daca luam in considerare 16A atunci avem o disipatie de cat?

Link spre comentariu

Domnule doru daca nu va deranjez prea mult , primul redresor dupa schema din tehnium am pus rezistenta de 0, 33 de o putere de 25 w parca si nu incalzeste ca de nu sunt amperi multi. Oare ce fel de tristor si resistenta de putere sa folosesc pt traful acela mare, nu stiu cat curent scoate si mai este si tensiunea mai mare a trafului . Sunt nehotarat esfe bime si cu 2 diode redresoare si mediana.Multumesc.

Link spre comentariu

De cat o sa fie nevoie,si de aici pleci cu dimensionarile...tocmai ti-am aratat ca se poate.Faptul ca traful e capabil de 16A nu inseamna ca trebuie sa-i versi toti in baterie,de regula mai mult de 10A nu prea iti trebuie.Asa poti calcula ce se intampla si cu un traf de 12V fara nici o rezistenta serie in circuitul de cc cand pe baterie aplici aproape 17V dupa acelasi rationament...

 

Doru, 24Vca inseamna 34Vcc, acceptand o oarecare cadere pe redresare tot avem macar 30-31Vcc in sarcina, si de aici pana la 11-12V avem cam 20V, daca luam in considerare 16A atunci avem o disipatie de cat?

 

 

Schemele din Tehnium sau de oriunde sunt ca retetele din bucatarie,le poti respecta cu sfintenie si iese ce si-a propus cel ce a proiectat-o

dar nu ce vrei tu,sau poti folosi schema ca pe o sursa de inspiratie,si in functie de ingredientele pe care le ai,modifici cantitatile.Lucrul asta il vei putea face doar dupa ce vei reproduce mecanic multe "retete",vei capata experienta si vei acumula informate,altfel,probabil vei apela la cineva cu experienta,ii vei spune ce ingrediente ai si iti va modifica el reteta.Daca pleci la drumul asta fara sa stii mare lucru,ma indoiesc sa poti ajunge la un final fara fum si transpiratie.

Link spre comentariu

 

 

PS: Totusi care este schema mai exact?

:rade:

Nu e bine,nu e bine...dar despre ce era vorba?

Asta mi-a placut,in sensul bun si fara rautate...e vorba de schema aia din tehnium 9/86 si republicata in multe alte carti de profil(vezi montaje electronice de vacanta)

Te asteptai sa ti raspund cu 248,99W? Am spus,exact cat e nevoie va disipa ca sa nu fie probleme.Daca vrei 16A la iesire,nici cu o schema in comutatie nu scapi fara caldura,e drept mai putina,dar tot vei folosi ceva coolere.

Link spre comentariu

Doru Pai ma asteptam sa zici ca 20*16=320W.. :rade: . care trebuiesc disipati de radiator, si trebuie sa luam in calcul situatia cea mai dezavantajoasa atunci cand recomandam ceva cuiva fara suficienta experienta, pentru ca nu poti controla conditiile in care il foloseste, si daca el stie ca redresorul poate pana la 16A si mai stie poate si chestia cu 0,1C ( adica 10% din capacitatea acumulatorului ) atunci poate se apuca sa incarce si acumulatori de peste 100Ah si se trezeste ca iasa fum din redresor, ca de, i-a zis lui cineva pe forum ca nu disipa decat putin si deci nu se incalzeste... Ideea este ca se recomanda intotdeauna varianta cea mai fiabila, si asta cere un radiator imens, chiar si la 100-150W disipatie, totusi radiatorul trebuie sa fie foarte mare.

 

Ceea ce incerc eu sa spun este ca pentru situatia de fata cu acea alimentare mare ( peste 30V ), nu este rentabila o varianta liniara, chiar si cu o limitare stricta undeva pe la 3-5A, tot ai undeva spre 100W de disipat, de4ci foarte mult; in schimb un regulator in comutatie este cu atat mai indicat aici.

Link spre comentariu

Da-mi un citat in care spun ca se disipa putin...am spus ca disipa cat e nevoie,ceea ce e cu totul altceva,in functie de ce vrei sa faci.Nu recomand nimanui sa conduca un ferrari,daca nu a condus inainte macar o droaga de dacie cativa zeci de ani. :rade:

Eu zic sa nu trecem in polemica,se disipa caldura,am si spus,pe rezistenta serie,de asta am si montat-o in exteriorul cutiei,ca sa nu am probleme cu restul(si nu am).Ce sa zic,daca o sa citesti ce-am spus mai inainte,o sa vezi ca nu prea recomand incepatorilor sa abordeze lucrari pe care nu le inteleg,insa nu poti sa le interzici...daca omul vrea,ori cu raspunsul meu ori fara,el va scoate fum si pe urma va vedea daca e in stare sa finalizeze.Discutia a fost daca se poate,nu ce conditii trebuiesc indeplinite de cel care abordeaza lucrarea.

PS-rationamentul e putin gresit,e facut in graba...acei 320W ii vei avea disipati de rezistenta,nu si de tiristor,pe el vei avea 16A dar nu aceeasi cadere de tensiune,deci sa nu mai amintim de radiator,pt ca ala va fi ca si in cazul cand traful poate doar 18V,cat recomanda schema in varianta originala.

..cine stă toată ziua să-și încarce bateria pe redresor, ori nu are ce face....ori e timpul să-și cumpere alta.

Iertata sa-mi fie curiozitatea,dar cine are un acumulator la conservat ce trebuie sa faca,sa stea la fiecare 2...3 luni sa-l incarce supravegheat sau sa-si faca o astfel de scula,care de altfel nu mi se pare deloc sofisticata,mai ales ca poate fi construita doar din resturi...daca tot ai traful(si merge cu orice traf cu tensiunea intre 16...24V).

Gata,am terminat,faceti ce vreti,nu vreau sa schimb parerea nimanui,s-a discutat atat in acest topic,pana am ajuns la intrebarea  da' de ce trebuie sa facem un redresor comandat?Pai nu e obligatoriu fratilor,fiecare face cum si ce vrea.Eu nu caut sa conving pe nimeni ca trebuie sau nu o astfel de scula,ci doar am spus ca se poate.

Link spre comentariu

Eu am expus doar o posibilitate, nu am recomandat cea mai simplă variantă....fiecare alege ce i se pare mai potrivit scopului. Altfel vom ajunge să ne contrazicem ca la Amplificatoare cu tot felul de scheme ,,High End,, cu distorsiuni de 0,001% pe care nu le distinge nicio ureche normală.  Scheme de redresoare automate sunt din abundență pe net și prin reviste....are omul de unde alege. S-a dovedit de multe ori însă, că umilul Redac 625 din anii 80 (care se mai află și acum prin garajele multora) își făcea treaba foarte simplu și bine, având ca singură limitare de curent doar rezistența ohmică a bobinajului secundar (cu diametru conductorului de circa 0,6 mm), fără decuplări sofisticate....

Link spre comentariu

Uitati de releul termic cu bec de 12V/3W in paralel pe contact,care la curent mare era enervant la maxim ca actiona mult si bine pana incepea acumulatorul sa se infiripe.Daca era descarcat,mai mult decuplat era decat cuplat la incarcare,dar e adevarat,isi facea treaba si traful era subdimensionat la limita decentei,din aceasta cauza dupa ce s-au bulit releele alea termice(in gluma fie denumite asa),cam toate s-au parlit...in schimb aveau carcasa buna tare pt reechipat :rade:

Nu sunt nici eu adeptul supersofisticarilor,tocmai de asta am incercat sa indrum pe cei care au vrut sa abordeze schema asta,e simpla si eficienta,adica una mai simpla care sa faca aceeasi treaba nu am gasit,ca renuntam la asta.

Ca schemele in comutatie sunt mai eficiente,sunt cu totul de acord,dar cum sa recomanzi asa ceva unui posesor de traf care nu stie sa recalculeze o amarata de rezistenta serie?

Am avut si eu redresor chior,inainte de a ciocani schema asta,si m-am inspirat dintr-un redresor rusesc(atunci si alea erau un lux,ca nu se gaseau pe toate drumurile),cu comutator in trepte pt curent,si am vazut ca rusii au bagat pe treapta cea mai mica o infasurare de 10,4V nici mai mult nici mai putin...era pe vremea cand o schema de redresor automat era un lux,si bobinatul unui traf nu mi se parea complicat,pt ca nu aveam de unde sa le cumpar de gata,mi le faceam singur.Redresorul ala rusesc inca mai merge la un prieten care nu a renuntat la el,tocmai ca isi face rar treaba dar si-o face bine,e robust.Sunt multe lucruri de care nu avem nevoie in mod curent,dar multi tinem sa le avem,altfel si cricul de la masina nu l-am folosit de ani de zile,dar il car cu mine,ca tocmai cand nu-l ai devine util :rade:

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

am pierdut fisierele...din greseala am uitat sa le salvez...

pe acel link apare 404...

cine le mai are sa le posteze aici.multumesc!

 

Am testat acum si merg descarcate fisierele

 

Posted Image

 

 

Posibil ceva in neregula la tine de iti apare acea eroare..

Link spre comentariu

Am incercat si eu, este adevarat ca apare butonul de download asa cum poza arata, dar de cum dai click pe el apare eroarea aia indicata mai sus...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări